Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Ett möte slutade tidigare än planerat, så varför inte slänga ut en fredagskarta...

Idag spelar vi kartan Mixed World.

Mixed World - 2 minuter

Lycka till och glöm inte bort att kommentera här i tråden angående live-tillfällen!

Trevlig helg!

1. Såg ganska snart en bulgarisk flagga. Gissade mest vilken del av Bulgarien. 83 km ifrån och 4766 poäng
2. Hittade en skylt som visade en webadress med nåt med Serbien. Hittade sen vägskyltar som ledde mig lite var i Serbien. 60 km ifrån
3. Hittade ganska fort skyltar som visade att det var i Albanien, men trodde det var mycket närmare huvudstaden så gissade vid kusten. 105 km ifrån.
4. Hade ingen aning om var vi var, men lyckades efter mycket om och men hitta en skylt som visade en internetadress och toppdomänen visade på Nordmakedonien. Sen gissade jag hej vilt på var. 65 km ifrån var inte så illa pinkat.
5. Hittade en skylt som tydde på att det var i Ghana. Sen hittade jag namnet på orten på en skylt och kikade på kartan och hade tur att hitta den. 1,9 km ifrån (!)

Dold text

Jäklar vad tur jag hade den här gången! 😁

Permalänk
Hedersmedlem

God eftermiddag, gänget!

Då jag blir kvar på kontoret för att förbereda kvällens live-stream tänkte jag att vi hinner med en omgång GeoGuessr.

Inget avancerat, så vi kör Town Squares of the World... Hoppas ni inte har torgskräck.
1 minuts tidsbegränsning.

Town Squares of the World - 1 minut

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Mja, måttligt resultat. 16 244 poäng.
Nollade på en!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

En skakig förstaplats, vi får se hur länge det håller i sig

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

God eftermiddag, gänget!

Då jag blir kvar på kontoret för att förbereda kvällens live-stream tänkte jag att vi hinner med en omgång GeoGuessr.

Inget avancerat, så vi kör Town Squares of the World... Hoppas ni inte har torgskräck.
1 minuts tidsbegränsning.

Town Squares of the World - 1 minut

Lycka till!

1. Där har jag varit, dock februari 2014 så det har hänt lite sedan dess. Hade ingen aning om var det ligger på kartan men lyckades hitta igen katedralen till slut.

2. Tänkte typ södra Frankrike. Var helt fel ute tyvärr :/

3. Kände igen flaggan. Gissade att vi är någonstans i huvudstaden, vilket stämde rätt bra.

4. Portugisiska, men inte i Portugal för då borde jag ha känt igen mig tycker jag. Gissade någonstans i Brasilien, inte helt fel ute men inte helt rätt heller.

5. Landet var självklart. Gissade på huvudstaden men var inte riktigt rätt där tydligen.

Dold text
Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Står över denna, 1 min är alldeles för kort.

Permalänk
Medlem

Oh boy...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hyllbert:

Står över denna, 1 min är alldeles för kort.

Jag försöker blanda lite, och idag valde jag lite kortare tid eftersom det handlade om torg. Misstänkte att det skulle gå ganska fort att hitta ledtrådar i och med att man startar mitt i en stad varje gång.

Tycker du att de som är på två minuter fungerar, eller skulle du föreslå att vi även kör sådana med tre minuter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag försöker blanda lite, och idag valde jag lite kortare tid eftersom det handlade om torg. Misstänkte att det skulle gå ganska fort att hitta ledtrådar i och med att man startar mitt i en stad varje gång.

Tycker du att de som är på två minuter fungerar, eller skulle du föreslå att vi även kör sådana med tre minuter?

Blanda lite. Tre minuter är bra för att få fler att vara med. Det är ju inte alla som är lika vana.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag försöker blanda lite, och idag valde jag lite kortare tid eftersom det handlade om torg. Misstänkte att det skulle gå ganska fort att hitta ledtrådar i och med att man startar mitt i en stad varje gång.

Tycker du att de som är på två minuter fungerar, eller skulle du föreslå att vi även kör sådana med tre minuter?

Jag förstår, det var egentligen inget klagomål utan mer att jag personligen inte är så snabb och kan klara det på 1 min
Ibland skulle man behöva lite längre tid än 2 min, men i allmänhet funkar det nog ganska bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Då det är måndag och jag är trött och långsam efter tur och retur Arlanda inatt, så tänkte jag att vi tar och sänker tempot något.

Vi spelar World Cities med tre minuters tidsbegränsning.

World Cities - 3 minuter

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Då det är måndag och jag är trött och långsam efter tur och retur Arlanda inatt, så tänkte jag att vi tar och sänker tempot något.

Vi spelar World Cities med tre minuters tidsbegränsning.

World Cities - 3 minuter

Lycka till!

Väl spelat min herre!

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tJev:

Väl spelat min herre!

Detsamma!

Får dock medge att det var riktig bonnrôta på två av dem, där mina vilda gissningar gick hem.

Permalänk
Medlem

Tajt i toppen!

Jag fick 24 898 poäng. Riktigt nöjd.

Var säker på staden i samtliga fall, så det var mest en fråga om att hamna någorlunda rätt inom staden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Då det är måndag och jag är trött och långsam efter tur och retur Arlanda inatt, så tänkte jag att vi tar och sänker tempot något.

Vi spelar World Cities med tre minuters tidsbegränsning.

World Cities - 3 minuter

Lycka till!

Kul med runda 4. Alldeles i närheten av starten hittade jag ett torg som jag kände igen. Där har jag och kompisarna suttit och druckit öl. Efter det så blev det väldigt lätt att välja rätt stad. Hade dock ingen aning om var på kartan det där torget låg. Hittade dock den där vallgraven/muren eller vad det var och lyckades hitta igen den på kartan, så kom i alla fall hyfsat nära.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nöjd med min tredjeplats.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalium:

Kul med runda 4. Alldeles i närheten av starten hittade jag ett torg som jag kände igen. Där har jag och kompisarna suttit och druckit öl. Efter det så blev det väldigt lätt att välja rätt stad. Hade dock ingen aning om var på kartan det där torget låg. Hittade dock den där vallgraven/muren eller vad det var och lyckades hitta igen den på kartan, så kom i alla fall hyfsat nära.

Tillfällen där man hittar ställen man varit på i utmaningarna är riktigt kul!
Hamnade precis bredvid min gymnasieskola i Karlstad på en Daily Challenge en gång.

Snyggt jobbat!

Permalänk
DingDongerMcDongface

Länge sedan jag körde sist nu, men gick rätt bra Totalmiss på första dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Tillfällen där man hittar ställen man varit på i utmaningarna är riktigt kul!
Hamnade precis bredvid min gymnasieskola i Karlstad på en Daily Challenge en gång.

Snyggt jobbat!

Från min lilla hemort finns bara genomfartsvägen och några mindre avstickare in i samhället. Så där är tyvärr chansen liten att nåt sånt händer mig. Men där jag bor nu skulle till och med min bil kunna synas!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Från min lilla hemort finns bara genomfartsvägen och några mindre avstickare in i samhället. Så där är tyvärr chansen liten att nåt sånt händer mig. Men där jag bor nu skulle till och med min bil kunna synas!

Finns det förresten inte en hemsida dedikerad åt konstiga saker som fastnat på Streetview? Och borde det således inte finnas en karta i GeoGuessr som utgår från dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Finns det förresten inte en hemsida dedikerad åt konstiga saker som fastnat på Streetview? Och borde det således inte finnas en karta i GeoGuessr som utgår från dessa?

https://www.reddit.com/r/googlestreetviewfinds/

Finns säkert fler

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trodde vi kört de flesta "Editor's choice-kartorna" redan, men tydligen har vi inte kört A Divisional World.

Vi går tillbaka till 2 minuters tidsbegränsning för den här kartan, och vi har full rörlighet som vanligt.

A Divisional World - 2 minuter

Lycka till och trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag trodde vi kört de flesta "Editor's choice-kartorna" redan, men tydligen har vi inte kört A Divisional World.

Vi går tillbaka till 2 minuters tidsbegränsning för den här kartan, och vi har full rörlighet som vanligt.

A Divisional World - 2 minuter

Lycka till och trevlig helg!

Riktigt dåligt resultat i dag. Inte en enda som ens var i rätt land. Några fattar jag inte alls hur nån skulle kunna komma i närheten av om man inte känner igen växter eller så...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Riktigt dåligt resultat i dag. Inte en enda som ens var i rätt land. Några fattar jag inte alls hur nån skulle kunna komma i närheten av om man inte känner igen växter eller så...

Det var en där jag hamnade på fel kontinent, men i övrigt lyckades jag hamna i rätt land med lite tur.

Vi fick ju två stycken i Tjeckien till att börja med, och där tog jag det på språket på de skyltar som angav region- eller kommungräns. Jag hade ingen aning om var orterna låg, men det blev rätt land i alla fall.

Den tredje, i Mexiko, var den där jag absolut inte fann några bra ledtrådar och tänkte att det kanske var något bördigt område i Östeuropa. Tji fick jag...

På den fjärde fann jag en skylt som angav bland annat Vilnius kommun (?) och då var det bara att leta efter den andra stadens namn någonstans i närheten.

Den femte hade jag tur och fick syn på en skylt som jag tolkade till något i stil med Oaxacas tekniska verk eller liknande. Det lät centralamerikanskt så jag letade i södra Mexiko och fick napp.

Dold text
Permalänk
Medlem

Kul karta idag, jag verkar ganska stabil i 17-18k poäng oavsett typ av karta

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kan vi om Storbritannien?

Idag provar vi kartan United Kingdom (Better Map). Jag tror det kan bli lite för lång tid med 3 minuter på denna karta, så vi kör de sedvanliga 2 minutrarna. Bara för att jag skrev det är väl kartan supersvår...

United Kingdom (Better Map) - 2 minuter

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Vad kan vi om Storbritannien?

Idag provar vi kartan United Kingdom (Better Map). Jag tror det kan bli lite för lång tid med 3 minuter på denna karta, så vi kör de sedvanliga 2 minutrarna. Bara för att jag skrev det är väl kartan supersvår...

United Kingdom (Better Map) - 2 minuter

Lycka till!

Gick riktigt dåligt för mig, tydligen var

Wales Skottland och Skottland Wales...

Dold text
Platsangivelser ska ha spoiler tags.
Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Vad kan vi om Storbritannien?

Idag provar vi kartan United Kingdom (Better Map). Jag tror det kan bli lite för lång tid med 3 minuter på denna karta, så vi kör de sedvanliga 2 minutrarna. Bara för att jag skrev det är väl kartan supersvår...

United Kingdom (Better Map) - 2 minuter

Lycka till!

Ahaha, måste vara lägsta poängen jag registrerat på över ett år! fantastiskt vad dålig jag är på UK

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AReal_Human:

Gick riktigt dåligt för mig, tydligen var

Wales Skottland och Skottland Wales...

Dold text

Jag slängde in dina platsangivelser i en spoiler tag istället...

Själv är jag hyfsat nöjd med mitt eget resultat, men var lite ute och cyklade på några stycken. Var någon av positionerna som jag tyckte var lite onödigt svår att hamna nära, men överlag ett ok resultat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tJev:

Ahaha, måste vara lägsta poängen jag registrerat på över ett år! fantastiskt vad dålig jag är på UK

Det blir ju dessutom lite svårare eftersom poängen räknas annorlunda på kartor som har mindre yta. Krävs att man är riktigt nära för att komma över 4000 poäng.