Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loser:

Hoppade som så många fler av Bahnhof till förmån för Telias erbjudande, då Bahnhof var ointresserade av ens försök till någon matchning - och de futtiga erbjudanden de kom med först kom när man sa upp tjänsten.

Fast ärligt talat så var det inte bara det lockande priset 299:-/månad som triggade bytet.

Det var framför allt deras smått grisiga sätt att hålla kvar mig på ett högre pris än listpris bara för att jag inte själv bevakar deras prissänkningar, något som jag också talade om för dem i min uppsägning.

Kostnaden för separat VPN sparar man in på nolltid.

att inte informera om prissänkningar gäller ju i stort sett alla operatörer däremot. jag fick exakt samma med bredband2 tidigare man måste övervaka själv.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyToni:

Tecknade OVPN idag och när jag jämför med Integrity så är det något bättre, ingen förlust på VPN sidan från Bahnhof.
Väntar på att Bahnhof kopplar ur idag så får jag se hur snabbt jag kommer igång med Telia, inkoppling skulle också ske idag ...
Jag valde att betala för en månad hos Bahnhof parallelt med Telia men koppla om omgående, vill inte sitta på julafton utan internet ...

Gick det att göra så? Till mig sa dem att man inte kunde ha två anslutna tjänster samtidigt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Gick det att göra så? Till mig sa dem att man inte kunde ha två anslutna tjänster samtidigt.

Telia är väl så stora och starka att de kan tackla undan lilla Bahnhof, kanske något sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Gick det att göra så? Till mig sa dem att man inte kunde ha två anslutna tjänster samtidigt.

Jag betalar för uppsägningstiden, men Bahnhof kan koppla bort tjänsten direkt så att Telia kan ta över. Det blir dubbelkostnad under några veckor, men värt för mig då jag vill inte riskera att hamna under julruschen och bli utan internet i mellandagarna.
Bytet skulle ske idag men Bahnhof har inte kopplat bort ännu, chattade med de och de bekräftar att bortkoppling skulle ske idag men de vet inte vilken tid

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyToni:

Efter att ha läst alla inlägg från oss som byter från Bahnhof till Telia så var jag tvungen att sälja mina aktier i Bahnhof och öka i Telia istället
Läser i Bahnhofs kvartalsrapport att de hade en ökning med 4 000 kunder under tredje kvartalet, skall bli intressant att se hur den sista kvartalet utvecklas

Samma här med Bahnhof som inte ville matcha Telia.
Så vi är nu 7 kompisar som sitter med samma Bahnhof och alla har eller kommer att säga upp och gå över till Telia.
Så ska bli spännande och se hur många dom tappar nu.

Kommer även fixa mina föräldrars så dom går över

Permalänk
Skrivet av MightyToni:

du kan låta routern ohämtad så går den tillbaks till Telia, jag byter också från Bahnhof till Telia inom Itux Göteborg.
Om man skall säga upp Telia om ett år så behöver man skicka tillbaks routern till de, jag pratade med kundtjänst och de så att man kan strunta i att hämta den så går den tillbaks och då har man inte den som krav ...

Det kan vara bra att hämta routern tror hela orderbekräftelse jag hämtade iallafall ut min tog pappren sen iväg med den igen med en specal retur fraktsedel mvh

Permalänk

Fråga angånde tips på hur ni har gjort som befintlig kund har lite mer

Fråga angånde tips på hur ni har gjort som befintlig kund har lite mer än en månad kvar på tv internet/bindningstid. Nu har jag fått ett erbjudande jag sagt ja till 299kr bredband telia 500/100 helt okej deal nu till det dryga har snackat med 10 st olika flera timmar och strul jag säger jag vill ha gratis bas som ingår och cmore netflx hbo max och en gratis tv box om man låser sej .. Vissa fattar va ja menar vissa fattar inget ljuger osv. Men vad har ni gjort i sådåna sitationer? De erbjuder cmore hbo max netflix 199 i 12 månader ingen bindnings tid allså ingen bra deal fått den innan med vill ju ta del av erbjudandet där man skräddar syr beställningen de e rätt hopplösa. Skulle ni sagt upp skiten helt även kanske bredbandsdealen med! Och tagit ett nytt abb med nån dag senare start datumn? Kroxet e att nån på telia sa att man kan bli avstängd då! Sjukt tips vore bra här och varför dom snålar med en box telia får sluta krångla vill låsa mej i 12 månader på 499 oavsett ordinare kund osv så ska de inte vara så här puhhh ska förbi en butik senare e dom bättre mot sina kunder när de e så kort bindningstid? Tips och råd här de tar på ens krafter att försöka få en bra deal med telia angående tv delen helt sjukt mvh

Permalänk
Medlem

Nu blev jag inkopplad på Telia 500/500 . Itux Göteborg, bytte från Bahnhof , inkopplingen tog 20 minuter med kundtjänst
Får 490/400 i speedtest, skall testa mer, svarstiderna verkar vara bättre än Bahnhof .
Får testa mer, just nu inget att anmärka

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av compumanic85:

Fråga angånde tips på hur ni har gjort som befintlig kund har lite mer än en månad kvar på tv internet/bindningstid. Nu har jag fått ett erbjudande jag sagt ja till 299kr bredband telia 500/100 helt okej deal nu till det dryga har snackat med 10 st olika flera timmar och strul jag säger jag vill ha gratis bas som ingår och cmore netflx hbo max och en gratis tv box om man låser sej .. Vissa fattar va ja menar vissa fattar inget ljuger osv. Men vad har ni gjort i sådåna sitationer? De erbjuder cmore hbo max netflix 199 i 12 månader ingen bindnings tid allså ingen bra deal fått den innan med vill ju ta del av erbjudandet där man skräddar syr beställningen de e rätt hopplösa. Skulle ni sagt upp skiten helt även kanske bredbandsdealen med! Och tagit ett nytt abb med nån dag senare start datumn? Kroxet e att nån på telia sa att man kan bli avstängd då! Sjukt tips vore bra här och varför dom snålar med en box telia får sluta krångla vill låsa mej i 12 månader på 499 oavsett ordinare kund osv så ska de inte vara så här puhhh ska förbi en butik senare e dom bättre mot sina kunder när de e så kort bindningstid? Tips och råd här de tar på ens krafter att försöka få en bra deal med telia angående tv delen helt sjukt mvh

Står det i avtalet att det ingår ska du ha det annars får du köpa det separat.

Man väljer ju själv om man vill acceptera avtalet som är presenterat eller inte.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyToni:

Jag betalar för uppsägningstiden, men Bahnhof kan koppla bort tjänsten direkt så att Telia kan ta över. Det blir dubbelkostnad under några veckor, men värt för mig då jag vill inte riskera att hamna under julruschen och bli utan internet i mellandagarna.
Bytet skulle ske idag men Bahnhof har inte kopplat bort ännu, chattade med de och de bekräftar att bortkoppling skulle ske idag men de vet inte vilken tid

Jag hade samma tanke här, då det förra året blev strul för mig med Telia och de inte ens lyckades aktivera tjänsten alls och jag fick nog efter 4 dagar utan internet.
Så sköt på min uppsägning av nuvarande isp till 31/1 och valde Telia 1/2. Då är helgerna över, det är mitt i veckan osv. Så enklare o få kontakt om något inte fungerar som de ska

Hade jag blivit utan internet i mitten av december så hade jag fått spel (valde först 18 december som uppsägning).

Permalänk
Medlem

Telenor ville inte förlänga mitt erbjudande som jag hoppade på förra året. 329:- för 100/100 var deras bästa erbjudanden för mig som kund idag.

Det blir till att byta till Telia!

Permalänk
Medlem

Pratade nyss med Telenor om att förlänga (avtal 1 feb - 1 feb), det gick inte för att jag "redan har en rabatt inlagt". Ring tillbaka i januari vi kommer ha reor då också. Hmm svårt tyvärr är min fastighet bunden till Telenor, men det låter lite konstigt att det är av tekniska skäl de inte kunde lägga in en rabatt på nytt.

Permalänk
Medlem

Jag har Telia 500/500 för 299kr som jag köpte på BF 2021, och ringde nu till uppsägningsavdelningen, val 2, och sa ordagrant:
"Hej, jag vill förlänga mitt nuvarande bredbandsabonnemang på 299kr/mån, och om inte det går vill jag säga upp det så att jag kan gå över till en konkurrent."

Tjejen i kundtjänsten sa att det inte var några problem och att hon förlänger abonnemanget med rabatt i ett år. 50 min i kö, samtalet tog 2 min.

Permalänk
Medlem

För er som vill ha bättre pris på TV hos Telia så går det att säga upp och teckna just TV-delen på en annan person i hushållet (med inkoppling om 1 månad). Dessutom får man deras nya streamingbox om man är intresserad av det. Inte riktigt lika billigt som nykund på allt, men nykund singel-TV är billigare än deras uppsägningserbjudande på TV. Man slipper också oroa sig för att internet ska få ett avbrott då man behåller internet på samma person (där är det ju samma uppsägnings/nykundserbjudande, 299kr)

Rekommenderar inte någon att koppla ur bredbandet. Var 3 veckor av strul förra året…

Permalänk
Skrivet av leks:

För er som vill ha bättre pris på TV hos Telia så går det att säga upp och teckna just TV-delen på en annan person i hushållet (med inkoppling om 1 månad). Dessutom får man deras nya streamingbox om man är intresserad av det. Inte riktigt lika billigt som nykund på allt, men nykund singel-TV är billigare än deras uppsägningserbjudande på TV. Man slipper också oroa sig för att internet ska få ett avbrott då man behåller internet på samma person (där är det ju samma uppsägnings/nykundserbjudande, 299kr)

Rekommenderar inte någon att koppla ur bredbandet. Var 3 veckor av strul förra året…

Fast det står på hemsidan:

Du behöver vara befintlig kund hos oss för att ta del av våra erbjudanden inom Tv & Streaming. Du kan antingen ha mobil- eller bredbandsabonnemang hos oss av något slag.

Permalänk

Gick bra här också att få 500/500 för 299 i månaden. Har betalat 499 i månaden för 100/100 hos telia innan så det var en bra deal. Är det någon som vet hur länge det brukar ta innan hastigheten höjs i fibret? Har testat bredbandskollen och än är den inte höjd till 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ev1lHomer:

Fast det står på hemsidan:

Du behöver vara befintlig kund hos oss för att ta del av våra erbjudanden inom Tv & Streaming. Du kan antingen ha mobil- eller bredbandsabonnemang hos oss av något slag.

Det stämmer inte i praktiken. Tror det egentligen är menat att syfta till streamingabonnemangen då de inte lär ha rätt att sälja enbart streamingtjänster till andra än sina kunder. Du kan ha bara TV så länge du har fiberanslutning om du vill. Dock inte via telefonjack.
Jag fick dessutom samma svar från 2 st olika medarbetare på Telia att det gick bra att ha bredband på ett personnummer och TV på ett annat och att det går alldeles utmärkt att göra så som jag skrev i föregående inlägg.

Permalänk

Teliakund från måndag. Pratade med chatten, framflyttad till 19/12.
Visade sig vara min klasskamrat också.

Bahnhof lyckas jag inte ens skicka mitt kontonummer till för återbetalning.
Tror ni det blir skillnad att gå från 50/10 till 500/500?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Efter ett mycket kort samtal med Telia, efter en lång kö, så är 500/500 fixat i ytterligare 12 månader för 299/mån.

Snabbt och trevligt.

Permalänk
Medlem

Pratade med Bahnhof idag och de verkar orubbliga. Galet att man kan vara så när många kunde byter då. Har idag Telenor men är uppsagt ifrån hyresvärden för att de öppna så att vi kan använda alla operatörer. Så tänkte att jag skulle kolla nytt samtidigt för att de varit lite ostabila/downtime.
Någon som har Sappa och är nöjd?

Permalänk
Skrivet av leks:

Det stämmer inte i praktiken. Tror det egentligen är menat att syfta till streamingabonnemangen då de inte lär ha rätt att sälja enbart streamingtjänster till andra än sina kunder. Du kan ha bara TV så länge du har fiberanslutning om du vill. Dock inte via telefonjack.
Jag fick dessutom samma svar från 2 st olika medarbetare på Telia att det gick bra att ha bredband på ett personnummer och TV på ett annat och att det går alldeles utmärkt att göra så som jag skrev i föregående inlägg.

Låter bra, tack 👍

Permalänk
Medlem

Har 500/500 från Telenor som nu gått upp till 699kr/mån. Kontaktade dom och sa att jag fått erbjudande från Telia på 299kr/mån och dom svarade så här:

Telenor: Det vi har möjlighet att göra här ifrån är att sänka din kostnad hos oss med 100kr/mån helt utan bindningstid. Kan du tänka dig stanna kvar som kund hos oss då?

Jag: Nja, då tar jag hellre telias erbjudande. Svårt att motivera 300kr/mån extra för ingenting egentligen.

Telenor: Ja så är det ju, hade jag kunnat sänka det mer hade jag gjort det men det var värt ett försök!
Jag lägger in ett avslut på ditt bredband så kommer det att avslutas 2022-12-31.

Ska göra ett försök till imorgon med deras uppsägningsavdelning.
Annars, tror ni det funkar att min sambo blir kund istället på ett av deras BW-erbjudande?
Går inte det så får jag väl ta Telia istället.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Trevligt med Telia, censur på nätet, dela ut uppgifter hit och dit. Känns fel att byta till dom.... men sunkigt av Bahnhof.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Även jag var tidigare kund hos Bahnhof men har nu istället hoppat på Telias erbjudande. Lite lustigt att det inte gick att komma undan TV-abonnemanget på köpet. (Eller så var jag tillfälligt blind, oklart). Avskyr egentligen denna typ av kohandel men uppenbarligen hör det till spelets regler.

Nu gäller det att fila på en plan för nästa års BF snarast känner jag. Vad brukar vara smidigast, höra av sig till kundtjänst och säga upp abonnemanget i god tid eller vänta tills BF-erbjudandena börjar hagla? (Som sagt, det här är inte direkt mitt vanliga bord). Särskilt TV-delen är egentligen helt ointressant för mig så vore ju synd att överhuvudtaget riskera att behöva få betala en enda krona extra för den specifika delen.

Permalänk
Medlem

Jag är också Bahnhof kund som får pynta 349:- för 100/100, svårt o passa på 500/500 för 299:-, älskar dock Bahnhof men dom lär ju inte matcha från vad jag läst i tråden. Hoppas man kan hoppa över den där TV-dealen hos Telia?

Permalänk
Skrivet av Err0ld:

Jag är också Bahnhof kund som får pynta 349:- för 100/100, svårt o passa på 500/500 för 299:-, älskar dock Bahnhof men dom lär ju inte matcha från vad jag läst i tråden. Hoppas man kan hoppa över den där TV-dealen hos Telia?

Du kan välja att inte ta den, men varför inte? Du får en gratis tv-box som går på wifi och kan se drygt 10 kanaler i mobilen via en app utan extra kostnad under 12 månader. Jag tog den. Praktiskt i båten på sommaren.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Inaktiv

Var ser ni alla erbjudanden? Kollar mitt stadsnät och ser andra priser än ni gör (dyrare och billigare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Var ser ni alla erbjudanden? Kollar mitt stadsnät och ser andra priser än ni gör (dyrare och billigare).

Kolla direkt på leverantörernas sida

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Var ser ni alla erbjudanden? Kollar mitt stadsnät och ser andra priser än ni gör (dyrare och billigare).

Jag har använt bredbandsval.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Även jag var tidigare kund hos Bahnhof men har nu istället hoppat på Telias erbjudande. Lite lustigt att det inte gick att komma undan TV-abonnemanget på köpet. (Eller så var jag tillfälligt blind, oklart). Avskyr egentligen denna typ av kohandel men uppenbarligen hör det till spelets regler.

Nu gäller det att fila på en plan för nästa års BF snarast känner jag. Vad brukar vara smidigast, höra av sig till kundtjänst och säga upp abonnemanget i god tid eller vänta tills BF-erbjudandena börjar hagla? (Som sagt, det här är inte direkt mitt vanliga bord). Särskilt TV-delen är egentligen helt ointressant för mig så vore ju synd att överhuvudtaget riskera att behöva få betala en enda krona extra för den specifika delen.

Du kan säga upp tv-delen till slutdatumet redan direkt efter inkoppling så slipper du tänka på det. De ligger separat i systemet.
Ps. Om du inte tänkt använda din tv-box tar jag gärna den😉 Är i behov en ny och ville inte krångla med att säga upp helt