Permalänk

Ska lägga upp bilder på mina två nuvarnade apparater, men tycker det saknas parametrar att skriva ut:

1. Vilket bildläge och ljustyrka man kört med
2. Är panelen kalibrerad eller ej

För övrigt är jag ganska förvånad över hur folk lyckats köra sönder sina apparater i den utsträckning som man kan se här. Det ska mycket till för att man ska lyckas få inbränningar på en OLED-panel, även om den är ett par år gammal. Lite som att köpa en ny bil, och bara köra på ettans växel (läs: felaktigt bildläge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DolphinRage:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

LG OLED55B7V

Behöver jag säga att jag hatar röda inslag i spel och filmer?

Kört som dataskärm, brightness 50%, oled light 100%

Har haft två fönster ett på vänster sida och ett på höger sida ofta, typ svt play på ena sidan google på andra. Det läskiga var att jag inte hade några inbränningar alls i flera år, så under en månad möglade allt fram och tvn blev smått oanvändbar som ni ser.

Kommer köpa en till OLED C2 65 snart, kommer endast slå på den när jag ser på film eller spelar, så kommer jag köpa en dedikerad bra riktig datorskärm som tål statiska bilder för slösurfande och när man sitter i cubase osv, hoppas nästa oled håller längre då.

Bra exempel på att en ljus tema på taskbaren o dessutom att inte gömma den kan vara dumt för panelen. Dock ska du ju komma ihåg att B7 är en äldre panel, så en C2 lär behålla betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Klicka för mer information
Skrivet av Mono:

#size: 65
#mgf: LG
#model: C1
#time: 8
#dutycycle: 8
#usecase: spel/film

Återkommer med bilder lite senare.

Skrivet av Mega-Dark:

Kan se om jag kommer ihåg att lägga upp min lg C7 senare.
Har tyvärr lyckats få inbräning från Youtube, deras progress bar, en gul knapp i nedre högra hörnet som bara fans i LG you tube app tidigare, och hjärtarna (liv) i Minecraft också från Youtube då jag kollar mycket Minecraft men inte spelar det skälv.
Detta syns mest med rött/gult/lila ljus. Upptäckte det i Sommras.

Storlek 65
Tivärkare LG
Modell C7
Drifttid vet ej
Inköpt black friday 2017
Försöker alltid köra i auto eko mode, så ljuset ändrar sig.
Används mest för Youtube, Film, konsollspel och lite tv.

Edit: Kan inte hitta/se ikonen för bilduppladdning direkt till forumet nu när jag ska redigera detta inlägg?

Skrivet av RazorKrist:

Har en 2017 års modeln 55" Inköpt 2018-05-25 LG OLED55C7V som körts dagligen med spel och film, där det ända jag fått är 4-5 lodrätta linjer man ser vid väldig ljusa scener som om dom pixlarna inte kan trycka på lika hårt som dom andra.

Kan posta bild när jag kommer hem senare

Men inga normala inbränningar som jag hade på min plasma där jag kunde se BF bad companys Ammo och health lägst ner i högra hörnet vid vanlig använing, men det krävdes 1000 tals timmar i det spelet innnan det dök upp.

.

Skrivet av sKRUVARN:

#size: 55
#mgf: tLG
#model: b6
#time: inköpt 2016
#usecase: Mest film, och några hundra timmar spel (datorn inkopllad, så även kört en del desktop).

Nu kommer jag inte vara så duktig som många andra här, men har upplevt lite värre retention ett fåtal gånger som försvunnigt efter att jag kört clean programmet. Defekter har funnits sen dag ett (vissa nyanser ser smutsigt ut när det täcker hela skärmen (främsts grått)), men inget som jag någonsin stört mig på vid vanligt användande. Senaste året har jag noterat att vertikal banding har blivit värre, ser det nu ibland när jag ser anime/tecknat.

I det stora hela supernöjd, min personliga åsikt är att man borde kunna förvänta sig 10 års livslängd av en TV, 4a år kvar, ser lovande ut men man vet aldrig.

Skrivet av niagi:

Detta måste jag ta och kolla när jag kommer hem

Skrivet av Cnit:

Tog över en oled tv ifrån föräldrarna och den är nog 4 år gammal , dom har tittat på tv4 deluxe, så den är helt inbränd med tv4 solen och deras banner, samt centrum på tvn är gula färger helt off. så fort det blir gula/röda färger så skriker solen och mycket annat inbränt.

Skrivet av thesutex:

#size: 65
#mgf: LG
#model: B7
#time: 53
#dutycycle: 8
#usecase: tv/film

Ingen tecken på inbränning på skärm, dok brann PSUn i TVn upp, nått LG bytte på garanti efter 3,5 år. Bra service.

Farsan hadde en B6 som blev helt sönderbränd av texttv och loggor, panel utbytt av LG och ingen problem efter.

Skrivet av Megacrash:

#size: 55"
#mgf: LG
#model: CX
#time: Är nog runt 24månader gammal, inköpt runt blackfriday eller om de va mellandagsrean
#dutycycle: 0-16 timmar per dygn
#usecase: Spel/Tv/Serier/Film
Inte upptäckt något fel i bilden än, och då brukar jag ändå misshandla tv:n genom att pausa ett spel eller serie i 5-20min när man tassar till köket o fixar något eller ska kolla något vid datorn.

Skrivet av kawwe:

Har också morgonsolen inbränt 😂 kontaktade
Supporten och fick svar

Som jag kan se är produkten köpt 2018-12-03 som innebär att du är utanför garantin 2 år och reklamationen 3 år, tyvärr är detta inget som vi kan boka via vårt system.

Det jag kan göra är att referera er till en auktoriserad verkstad av LG som du kan boka en service med, samt få ett kostnadsförslag.

https://www.bildtagg.se/bild/mjy1b2tjhv1l5e4413wt70qo
inbränning

Verkstad: Spacetronic

Tel: 08-59113371

Web: servicelg.se

Ha en fortsatt trevlig dag!

Best regards / Med venlig hilsen / Vennlig hilsen / Vänliga hälsningar / Ystävällisin terveisin
Gabriel

Skrivet av Bulan75:

#size: 65”
#mgf: LG
#model: B7
#time: månader sedan inköp: 48
#dutycycle: drifttid per dygn ca 2timmar
#usecase: film och tv
En pixel som fastnat i vänstra övre hörnet och lyser konstant vitt.
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Mer bilder till folket!

Bilduppladdning kan inte göras genom att redigera befintliga inlägg så lägg upp nya (med bilder)

Mobilbilder duger fint, vi vill bara ha en känsla hur det ser ut för så många som möjligt

Permalänk
Medlem

Är det någon som har kollat vad det kostar att byta panel?
Min fars Philips OLED är totalt inbränd så tom han har börjat se det nu och undra vad det är haha. Solen i vänsterhörnet och mitten av bilden har bytt färg, tragiskt och jag har dåligt samvete att jag "lurade" på han en OLED för 4-5år sedan när han bytte TV.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Är det någon som har kollat vad det kostar att byta panel?
Min fars Philips OLED är totalt inbränd så tom han har börjat se det nu och undra vad det är haha. Solen i vänsterhörnet och mitten av bilden har bytt färg, tragiskt och jag har dåligt samvete att jag "lurade" på han en OLED för 4-5år sedan när han bytte TV.

Tror inte det är ekonomiskt värt det, men jag kan ha fel. Att köpa förra årets modell nu bör ge dig bättre egenskaper än den gamla

Jag skulle se det som att han fått bättre bild dessa 4 år, och därmed att det kanske har varit värt det ändå? Jag skulle höra av mig till deras support och fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror inte det är ekonomiskt värt det, men jag kan ha fel. Att köpa förra årets modell nu bör ge dig bättre egenskaper än den gamla

Jag skulle se det som att han fått bättre bild dessa 4 år, och därmed att det kanske har varit värt det ändå? Jag skulle höra av mig till deras support och fråga

Nej jag tror inte det är ekonomiskt försvarbart heller men det vore kul o veta!
Japp jag tänkte jag skulle höra av mig, tror inte de skulle göra något men det skadar ju inte att prova.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

#size: 55"
#mgf: LG
#model: CX
#time: Är nog runt 24månader gammal, inköpt runt blackfriday eller om de va mellandagsrean
#dutycycle: 0-16 timmar per dygn
#usecase: Spel/Tv/Serier/Film
Inte upptäckt något fel i bilden än, och då brukar jag ändå misshandla tv:n genom att pausa ett spel eller serie i 5-20min när man tassar till köket o fixar något eller ska kolla något vid datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

#size: 55"
#mgf: LG
#model: CX
#time: Är nog runt 24månader gammal, inköpt runt blackfriday eller om de va mellandagsrean
#dutycycle: 0-16 timmar per dygn
#usecase: Spel/Tv/Serier/Film
Inte upptäckt något fel i bilden än, och då brukar jag ändå misshandla tv:n genom att pausa ett spel eller serie i 5-20min när man tassar till köket o fixar något eller ska kolla något vid datorn.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

På röd bild ser jag svart halvcirkel på båda sidor uppifrån och ner. Kollat mycket på Stargate? 😅

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

På 2017 LG OLED fick jag inbränningar efter ett par år och fick panelen utbytt på garantin efter nästan 3 år hösten 20.
Den nya panelen fungerar bättre.
Tycker det var bra support. Kom hem en snubbe och fixade rubbet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CusmaR:

Är det någon som har kollat vad det kostar att byta panel?
Min fars Philips OLED är totalt inbränd så tom han har börjat se det nu och undra vad det är haha. Solen i vänsterhörnet och mitten av bilden har bytt färg, tragiskt och jag har dåligt samvete att jag "lurade" på han en OLED för 4-5år sedan när han bytte TV.

Om TV4-morgon och en TV som bara ska tuffa på är en prioritet, då är en OLED lite som att elda pärlor åt grisarna. Eller hur ordspråken går nu igen.

De tidiga Philips-OLED:arna är notoriska. Dels de känsligaste panelerna, dels drivs det på så sätt att det är nästan omöjligt att få ned ljusstyrkan på dem, särskilt på lysande detaljer mot en mörkare bakgrund. Minns POS901 och även POS9002:n där de alltid tryckte på 200+ nits trots reglagen nedställda. Alltid retention efter test- och mätbilder.

Permalänk

Har en 6 år gammal lg oled 55tums inga problem. Den har varit med 3 flyttar och är helt fel fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om TV4-morgon och en TV som bara ska tuffa på är en prioritet, då är en OLED lite som att elda pärlor åt grisarna. Eller hur ordspråken går nu igen.

De tidiga Philips-OLED:arna är notoriska. Dels de känsligaste panelerna, dels drivs det på så sätt att det är nästan omöjligt att få ned ljusstyrkan på dem, särskilt på lysande detaljer mot en mörkare bakgrund. Minns POS901 och även POS9002:n där de alltid tryckte på 200+ nits trots reglagen nedställda. Alltid retention efter test- och mätbilder.

Min kära mor blev sjukt imponerad av bilden på min Oled och ville ha en lika bra bild hemma hos sig och" krävde" att vi skulle skaffa samma typ av TV till henne. Hon betalar själv såklart, men behöver hjälp med vad, var och hur hon ska gå tillväga för att köpa. Kruxet är att hon tittar många timmar på BBC World och andra nyhetskanaler. Så jag sa till henne att det löser jag till henne och köpte en Sony LCD med FALD av övre mellanklass till henne (XG9505).

Hon är supernöjd. Skillnaden mot hennes gamla Samsung LCD från 2009 är enorm och hon kan titta på sina nyhetssändningar utan att jag behöver vara orolig. Dessutom billigare än en Oled.

Win-win-win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De tidiga Philips-OLED:arna är notoriska. Dels de känsligaste panelerna, dels drivs det på så sätt att det är nästan omöjligt att få ned ljusstyrkan på dem, särskilt på lysande detaljer mot en mörkare bakgrund. Minns POS901 och även POS9002:n där de alltid tryckte på 200+ nits trots reglagen nedställda. Alltid retention efter test- och mätbilder.

Ignorance is bliss. Vågar inte börja leta inbränningar/defekter på min nu fyra år gamla Philips 9002…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

På röd bild ser jag svart halvcirkel på båda sidor uppifrån och ner. Kollat mycket på Stargate? 😅

Jag ser inget

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Megacrash:

Jag ser inget

Det är uppenbara cirklar på den röda bilden och svagt på den neutrala/grå bilden. Detta kan orsakas av kameran man använder.

Att du inte ser dessa kan bero på att du inte fått ett "aha" ännu. Men också försvinna från en skärm eller grafikkort som är felinställd så att den klipper starka nyanser av rött till samma maximala rött. Vanligt när man kör med vissa spellägen på spelskärmar samt ifall man använder inställningarna för grafikkortet för "vivid" eller "vibrance" etc.

Kolla denna sida: http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

Ifall du inte ser skillnad på nyanserna vid 30, 31 och 32 är det fel inställt någonstans som klipper nivåer. Då kan det bli svårt att se cirklarna i din bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är uppenbara cirklar på den röda bilden och svagt på den neutrala/grå bilden. Detta kan orsakas av kameran man använder.

Att du inte ser dessa kan bero på att du inte fått ett "aha" ännu. Men också försvinna från en skärm eller grafikkort som är felinställd så att den klipper starka nyanser av rött till samma maximala rött. Vanligt när man kör med vissa spellägen på spelskärmar samt ifall man använder inställningarna för grafikkortet för "vivid" eller "vibrance" etc.

Kolla denna sida: http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

Ifall du inte ser skillnad på nyanserna vid 30, 31 och 32 är det fel inställt någonstans som klipper nivåer. Då kan det bli svårt att se cirklarna i din bild.

5 översta färgerna ser 30-32 likadana ut på blått är 27-32 samma till o med. Värst är lila där är 20-32samma haha

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Megacrash:

5 översta färgerna ser 30-32 likadana ut på blått är 27-32 samma till o med. Värst är lila där är 20-32samma haha

Ouch! Testade själv. Drog skärmens "kontrast" till högsta vilket klipper nivåerna 30–32 på just den skärmen. Då är din bild en helt röd och uniform platta av exakt samma rött.

"Digital Vibrance" (världens sämsta funktion) i Nvidias kontrollpanel brukar ge den effekten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ouch! Testade själv. Drog skärmens "kontrast" till högsta vilket klipper nivåerna 30–32 på just den skärmen. Då är din bild en helt röd och uniform platta av exakt samma rött.

"Digital Vibrance" (världens sämsta funktion) i Nvidias kontrollpanel brukar ge den effekten också.

Jag kör datorn på en Asus PG27Q Color Profile, D6500 (så står det på bildkärm/färgprofil) och med Nvidia kort japp. Det är den som jag surfar på och har dessa inställningar. Jag har inte pillat på inställningarna annat än om det varit för ljust kanske någon gång ibörjan.

Permalänk
Skäggig legend

#size: 65"
#mgf: LG
#model: B6
#time: 72
#dutycycle: 7
#usecase: tv/film (frun somnar gärna i soffan med den på.

Jag är själv förvånad hur bra den mår! Det som hänt är att en del har "dött" i nedre vänstra hörnet för 3 år sedan.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Varför Oled-light på 100? Det är som att be om problem. Individuella pixlar kommer lysa i hundratals nits! Det triggar dessutom en rätt aggressiv ASBL (dimmar ner när större delen av bilden blir ljus).

För skrivbordsanvändning så bör Oled-light vara någonstans mellan 20-50 för en rimlig nivå.

Var ställer man in Oled light på en LG oled? Får hem en 77" C1 imorgon så jag kan kolla denna inställning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Var ställer man in Oled light på en LG oled? Får hem en 77" C1 imorgon så jag kan kolla denna inställning.

I vanliga brightness-menyn

Inställningarnas namn förvillar ofta, skulle kolla på rtings guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Var ställer man in Oled light på en LG oled? Får hem en 77" C1 imorgon så jag kan kolla denna inställning.

Inställningen hette "OLED-Light" på tidigare modeller men heter "OLED Pixel Brightness" numera under "Advanced Settings" > "Brightness".

Det är i huvudsak denna inställning som ger bäst effekt för att slippa problem långsiktigt.

Permalänk
Medlem

Om någon vill svänga förbi och fota en LG OLED är ni välkommen men tänker inte göra det själv och riskera sabotera TVn för mig

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

grym tråd no joke.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om någon vill svänga förbi och fota en LG OLED är ni välkommen men tänker inte göra det själv och riskera sabotera TVn för mig

Varför skulle du sabotera din TV genom att fota några testbilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Varför skulle du sabotera din TV genom att fota några testbilder?

Ignorance is bliss, tänk om man uptecker nått man inte har sett för, da kan man jo aldri un-see it

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av CreativeX:

grym tråd no joke.

100%

Jag har vetat att inbränning på min tv varit i skottgluggen - men av forum och annat lärt mig att sänka ljusstyrkan och med denna tråd fick jag upp mitt sinne av att kolla av hur min tv mådde efter jag flyttat till hus och familj där folk INTE bryr sig... Kanon juh!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

55" B7 från 2017

Panelen byttes två gånger kort efter leverans. Först pga lysande pixel, sedan bockad utbytespanel.

Sen höll den sig riktigt bra i ca 4 år, men sista året lämnade sonen igång Fifa i menylägen med rörlig bakgrund, varvid skärmsläckaren inte gått igång och det blivit riktigt rejäla inbränningar. Både mönster och hela centrala området har tappat röd ljusstyrka vilket gör gult lite grönt etc.

Fantastisk teve, men inbränningarna är ju inte roliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lupson:

55" B7 från 2017

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Panelen byttes två gånger kort efter leverans. Först pga lysande pixel, sedan bockad utbytespanel.

Sen höll den sig riktigt bra i ca 4 år, men sista året lämnade sonen igång Fifa i menylägen med rörlig bakgrund, varvid skärmsläckaren inte gått igång och det blivit riktigt rejäla inbränningar. Både mönster och hela centrala området har tappat röd ljusstyrka vilket gör gult lite grönt etc.

Fantastisk teve, men inbränningarna är ju inte roliga.

Aj! Bara skicka in den i barnets rum och skaffa en ny

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Novdid:

Inställningen hette "OLED-Light" på tidigare modeller men heter "OLED Pixel Brightness" numera under "Advanced Settings" > "Brightness".

Det är i huvudsak denna inställning som ger bäst effekt för att slippa problem långsiktigt.

Näst bäst. På LG i alla fall.

Peak brightness, "Inställning för högsta ljusstyrka" är den viktigaste inställningen (Av, låg, mellan, hög) eftersom detta styr beteende för hela panelen och hur ljusstark den ska bli. Effekten av OLED-ljusreglaget/Pixel etc. beror sedan på vad Peak Brightness-inställningen står på.

Peak Brightness: High kommer riskerar även göra temporala halvtoner mer framträdande vilket en del kan uppfatta som "mer brus" eller "oroligare" bild. Plus att ljusnivåerna pendlar mycket mer. ABL är tydligare. Det omvända råder om du sänker denna inställning. Lägre ljus överlag, men också mindre ABL och mindre tydliga halvtoner.

Alltså OLED-ljus: 100 med Peak brightness på OFF kan vara svagare i ljus än än OLED-ljus: 70, ifall peak brightness på HIGH.

Är man ute efter tittande i mörka rum mestadels och att köra verkligen safe nivåer:

SDR: Peak Brightness på off och håll OLED-ljus runt 50. Då lyser det sällan mer än 120–160 nits (räcker mer än väl för mysbelysning) och ABL är så gott som nedspelat i praktiken.

HDR: Peak brightness på off, low eller mid beroende på om du vill dämpa mot 400, 500 eller 600 nits. Men håll gärna OLED-ljus kvar så nära 100 som möjligt. Sänker man här kommer nämligen påverka EOTF och HDR-bilden kommer bli mörkare i sin toning också. För att tonemappingen ska fungera behöver reglaget vara på 100.

LG notoriska på att döpa om reglagen och flytta runt på sådant som energisparlägen och ljussensor till andra delar i menysystemet.

Edit: Peak Brightness-inställningen dök upp med 9 eller X-modellerna. Jag har anteckningar från tester på 9-modellerna om reglaget "Högsta ljusstyrka" men jag tror inte jag hade greppat hur viktigt det reglaget var då.