Hur hanterar ni bilder, backup etc.?

Permalänk
Medlem

Hur hanterar ni bilder, backup etc.?

En sådär lite lagom ostrukturerad fråga, men är intresserad av att höra era resonemang, och hur ni gör.

Jag fotograferar en del, i raw, med en kamera med ganska många megapixel. Redigerar i Lightroom Classic, och har en windowslaptop med 1 Tb intern SSD som jag säkerhetskopierar till onedrive, genom att helt enkelt ha mappen med bilder och lightroomkatalog speglad. (Och ja, jag vet att det rent tekniskt inte anses vara en backup, men det duger fint för mig). Bilderna som överstiger 1 Tb har jag på två externa diskar, och de är så pass gamla att jag i princip aldrig behöver komma åt dem.

Detta funkar hyfsat, med undantaget att min laptop är alldeles för långsam för att det ska gå att arbeta med Lightroom utan att riskera sin mentala hälsa.
Så, jag behöver köpa en ny laptop. Jag tittar på både macbook och PC, men problemet är att 1 (eller ännu hellre 2) Tb intern disk ofta är oförsvarligt dyrt (tittar främst på dig Apple...). Och att använda onedrive och liknande lösningar tillsammans med en extern disk verkar ganska skakigt.

Med dagens elpriser skulle jag även helst slippa ha en server/NAS snurrande bara för detta.

Ett alternativ är att, trots att det gör ont, överge Lightroom Classic och testa Lightroom (fd CC) tillsammans med adobes moln, men är egentligen inte superförtjust i lösningen, både för att Lightroom fortfarande verkar ligga ganska mycket efter, och för att jag inte är helt förtjust att för all framtid behöva betala för utrymme hos Adobe.

Hur gör ni, någon som har en bra lösning..?

Permalänk
Medlem

Hade en NAS redan innan elpriset skena, valt att ha kvar den. Men om du bara har en dator och endast ska lagra filer så är det väl ganska få fördelar med en NAS över en extern hårddisk?

Om du inte redan tänkt på det så erbjuder ju onedrive att inte ha allt lokalt, om nu det är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Hade en NAS redan innan elpriset skena, valt att ha kvar den. Men om du bara har en dator och endast ska lagra filer så är det väl ganska få fördelar med en NAS över en extern hårddisk?

Om du inte redan tänkt på det så erbjuder ju onedrive att inte ha allt lokalt, om nu det är ett alternativ.

Problemet med externa diskar är backupbiten. Eftersom jag är en ganska lat upptagen människa så är jag rädd att jag ganska fort kommer tröttna på att se till att två externa diskar är speglade, och att den ena dessutom befinner sig på ett annat ställe än hemmet. Den stora fördelen med onedrive-lösningen jag har nu är att jag alltid har allting lagrat även utanför hemmet, även om jag inte gör något aktivt.

Permalänk
Medlem

Jag har mina bilder i icloud (apple), för om man seriöst tror att de lägger ner tjänsten och alla bilder försvinner, ja då har man större problem än hur man ska lagra sina bilder. och att jag på något sätt skulle ha bättre backup än vad de har.. nej.

Resterande dokument har jag i onedrive, samma resonemang där.

sen har jag en nas för mina "lånade filer", utan backup. för om det försvinner så skulle jag inte gråta.

Permalänk
Medlem

Om elpriset av NASen avskräcker, kanske det kan gå att på nått smidigt sätt stänga av och på NASen till och från när du vet med dig att du vill backa upp. Finns också NASar där du kan schemalägga på- och avtid: https://kb.synology.com/en-us/DSM/tutorial/Does_my_Synology_N...

Permalänk
Medlem

En nas som du bara använder för att backa upp dina bilder borde ju ligga i viloläge större delen av tiden så jag tror inte att elpriset kommer att vara ett problem där.
Det du hade velat göra isf är ju att köra en cloudsynk direkt på nasen (backup är nog bättre men det vet du redan). Prestanda från en nas kommer dock att begränsas av ditt lan. Det är hyfsat drygt att kopiera ett par hundra gig över 1Gbit
2.5Gbit hade varit trevligt men vet inte om det finns någon 2.5Gbit -> usb C adapter? Du kanske kan hugga en nas som har usb c/thunderbolt som du kopplar in direkt till macen (cloudsynken kör fortfarande direkt på nasen så du slipper bråka med onedrive + extern disk)?

Återkom gärna med hur du väljer att lösa det om någon annan snubblar över tråden i framtiden

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Problemet med externa diskar är backupbiten. Eftersom jag är en ganska lat upptagen människa så är jag rädd att jag ganska fort kommer tröttna på att se till att två externa diskar är speglade, och att den ena dessutom befinner sig på ett annat ställe än hemmet. Den stora fördelen med onedrive-lösningen jag har nu är att jag alltid har allting lagrat även utanför hemmet, även om jag inte gör något aktivt.

Om du är tekniskt av dig kan man ju köra en eller flera usb diskar på en rasberry pi. Så får man en nas till billigare peng. Men tror inte att en NAS i sig blir backup. Ens inte om du kör raid. Men annars så kostar ju inte en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5234068 så mycket om du vill ha en nas. Och som sagt så kan du stänga av den när du inte använder den.

Permalänk
Medlem

Grundregeln brukar vara minst tre kopior på minst två fysiska platser för allt som är kritiskt

Gärna en uppsättning som spenderar mesta tiden offline (skyddar mot ransomware och annat)

Vissa gillar inte molnet, vissa tycker det är bra. Det är onekligen smidigt och bra att ha som tredje källa i de flesta fallen

Ska man bygga egen nas ska man veta vad man gör, ska man lita på en färdig nas måste man ha koll på hur den fungerar (tekniker/hårdvara) så man vet hur man får ut informationen när den till slut går sönder

All lagringsmedia vi har är förbrukningsvaror som går sönder, optisk media, magnetisk media (framförallt läsare) och flash-baserad lagring har alla sina begränsningar. Se till att regelbundet uppgradera och byta ut delar innan de rasar om du vill hålla tillgängligheten hög

Alla borde känna till ’testdisk’ på bootbara linux-distros (som knoppix och andra). Den är helt gratis och fungerar med de flesta format. Kan klona hela diskar och jobba utan att skriva (eller fixa på plats med de risker som finns)

Om en hårddisk börjar visa några fel alls är det oftast tid att byta ut den, eller i alla fall använda den endast som buffer för okänslig information man kan riskera att bli av med

En sak till: RAID är inte backup! Det är till för att öka tillgängligheten när hårdvara havererar, men garanterar inte på något sätt att informationen är säker. En bra raid byggs av att all diskar är från olika batcher, gärna från olika tillverkare också, så att de inte går sönder samtidigt. Vanligaste anledningen jag hört om hur man förlorar information med raid är just att en till disk går sönder när man försöker återskapa redundansen när en annan disk redan rasat. Diskar från samma batch brukar ha extremt snarlika livslängder, och det är vanligt att en disk till sjunger på sista versen. Det är en väldigt intensiv operation att återskapa alla checksummor (man behöver läsa hela disken block för block och räkna om allt)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! iCloud är ett alternativ helt klart, 89 kr i månaden för 2Tb kan man överleva. Men det är delvis samma problem där, cloud och externa diskar är i min erfarenhet krångligt och opålitligt.

Men det är intressant, och samma sak återkommer när man läser olika sidor på nätet, det verkar helt enkelt inte finns någon riktigt bra lösning på vad som borde vara ett relativt vanligt problem. Det blir nog att åtminstone testa nya Lightroom och Apples Cloud. Om det fungerar smidigt så är det ett relativt enkelt sätt att lösa problemet, som dessutom är relativt plattformsagnostiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har en NAS som gör automatisk backup till OneDrive.

Då har jag dom dels på min stationära dator, dels på min NAS och dels på OneDrive.
NAS:en går ner i energisparläge så den är ju bara på när det sker en automatisk backup från dator till NAS och från NAS till OneDrive.

Jag behöver inte tänka på något, allt sker automatiskt och jag kommer åt alla mina bilder överallt.

Att du tar upp strömförbrukningen för en NAS känns lite långsökt, det är inte många minuter den står på per vecka.
Har du inte plats på din bärbara dator så kan du ju spara alla dina bilder direkt på NAS:en.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |