Hjälp med val av +1000w PSU till ASUS TUF Gaming X670E-Plus

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av +1000w PSU till ASUS TUF Gaming X670E-Plus

Hej,

Jag håller på att jaga efter en PSU till ett "ASUS TUF Gaming X670E-Plus". Jag blir dock inte klok när jag kolla kompatibilitetslistan på ASUS hemsida. ( https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf... ). Det finns inte alls många PSU'er på den listan, men jag antar att de flesta ATX PSU'erna bör fungera. Eller är det något jag missar?

Jag hade tänkte köra på denna PSU'n (den är inte med på listan). Det står att den har formfaktor ATX PS2, vilket om jag fattat det rätt är = ATX. Eller har jag fel?
https://www.inet.se/produkt/6905064/corsair-rm1000x-1000w-v3

https://www.inet.se/produkt/1903827/asus-tuf-gaming-x670e-plu...

Funkar denna combon? Eller har jag missat något?

Någon som har något annat tips på PSU?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Alla moderna ATX nätagg funkar med det morderkortet.

Men varför ska du ha ett 1000W nätagg? Det är väldigt sällsynt att man ens behöver nära på så mycket kapacitet för en normal dator idag.

Äger du redan moderkortet i fråga? Annars är X-chipset onödigt dyrt jämfört med B-chipset i de flesta fall.

Vad du behöver för nätagg är främst beroende av vad du har för grafikkort och processor i datorn. Så vad har du för komponenter idag?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Alla moderna ATX nätagg funkar med det morderkortet.

Men varför ska du ha ett 1000W nätagg? Det är väldigt sällsynt att man ens behöver nära på så mycket kapacitet för en normal dator idag.

Äger du redan moderkortet i fråga? Annars är X-chipset onödigt dyrt jämfört med B-chipset i de flesta fall.

Vad du behöver för nätagg är främst beroende av vad du har för grafikkort och processor i datorn. Så vad har du för komponenter idag?

Hej,

Jag har en 5 år gammal dator med intel 7700k och GTX 1070 just nu, så det inte så mycket att bygga på tyvärr. Jag har dividerat lite mellan B eller X, och jag tänker att det hade varit kul att testa lite OC denna vändan. Annars hade jag nog inte kört på det.

Tanken är nog att köpa ett 7950x med ett 7900 XTX eller XT sen, så jag tänker att det är lika bra att införskaffa en 1000w PSU denna gången, så håller kanske PSU'n hålla tills nästa uppgradering.

Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapaow:

Hej,

Jag har en 5 år gammal dator med intel 7700k och GTX 1070 just nu, så det inte så mycket att bygga på tyvärr. Jag har dividerat lite mellan B eller X, och jag tänker att det hade varit kul att testa lite OC denna vändan. Annars hade jag nog inte kört på det.

Tanken är nog att köpa ett 7950x med ett 7900 XTX eller XT sen, så jag tänker att det är lika bra att införskaffa en 1000w PSU denna gången, så håller kanske PSU'n hålla tills nästa uppgradering.

Tack för infon!

Du behöver inte x-chipset för att kunna överklocka 🙂 det går lika bra med ett i b-serien.

Det är bortkastade pengar att köpa ett 1000W nätagg (om du inte lyckas hitta ett för runt 1000-lappen som mer lämpliga och rimliga nätagg kostar). Sikta istället på ett runt 750-850W så har du så att det räcker och blir över.

Nätagg har som bäst verkningsgrad runt 50% belastning, så om du skaffar ett allt för överdimensionerat nätagg kommer det att resultera i att mer energi (än nödvändigt) går till spillo och blir värme istället för energi till komponenterna i datorn.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du behöver inte x-chipset för att kunna överklocka 🙂 det går lika bra med ett i b-serien.

Det är bortkastade pengar att köpa ett 1000W nätagg (om du inte lyckas hitta ett för runt 1000-lappen som mer lämpliga och rimliga nätagg kostar). Sikta istället på ett runt 750-850W så har du så att det räcker och blir över.

Nätagg har som bäst verkningsgrad runt 50% belastning, så om du skaffar ett allt för överdimensionerat nätagg kommer det att resultera i att mer energi (än nödvändigt) går till spillo och blir värme istället för energi till komponenterna i datorn.

Ska klura lite

Tack åter igen för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nätagg har som bäst verkningsgrad runt 50% belastning, så om du skaffar ett allt för överdimensionerat nätagg kommer det att resultera i att mer energi (än nödvändigt) går till spillo och blir värme istället för energi till komponenterna i datorn.

Det är väl lite av ett ickeargument för moderna nätagg dock, ett bra 80+guld agg ligger 90% + hela vägen från 20-100%, där 50% last har kanske någon enstaka procent högre effektivitet. Dock kan det ju vara rätt onödigt med ett överdimisionerat nätagg, men skulle väl säga att det är mer inköpspriset som avgör det, sen visst kan kan man ligga närme 50% och köra det något effektivare så är det såklart en bonus, men just den aspekten är imo rätt försumbar om man väljer mellan 750-1000W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det är väl lite av ett ickeargument för moderna nätagg dock, ett bra 80+guld agg ligger 90% + hela vägen från 20-100%, där 50% last har kanske någon enstaka procent högre effektivitet. Dock kan det ju vara rätt onödigt med ett överdimisionerat nätagg, men skulle väl säga att det är mer inköpspriset som avgör det, sen visst kan kan man ligga närme 50% och köra det något effektivare så är det såklart en bonus, men just den aspekten är imo rätt försumbar om man väljer mellan 750-1000W.

Håller med. Därav att jag skrev att ett 1000W agg kan gå om man hittar ett runt 1000-lappen, men annars är det bortkastade pengar och onödigt spill av energi (om än marginell sådan).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det är väl lite av ett ickeargument för moderna nätagg dock, ett bra 80+guld agg ligger 90% + hela vägen från 20-100%, där 50% last har kanske någon enstaka procent högre effektivitet. Dock kan det ju vara rätt onödigt med ett överdimisionerat nätagg, men skulle väl säga att det är mer inköpspriset som avgör det, sen visst kan kan man ligga närme 50% och köra det något effektivare så är det såklart en bonus, men just den aspekten är imo rätt försumbar om man väljer mellan 750-1000W.

Eftersom det är procent, så är ju 90 procent vid säg 120 W bara ca 12 W förlust, medan t ex 93 procents effektivitet vid 450 W innebär ca 30 W i stället för ca 45 W förlust. Att skifta toppen i verkningsgraden mot lägre effektnivåer är alltså nästan meningslöst, eftersom en skillnad på 1-2 procentenheter bara handlar om nån enstaka watt vid låg belastning. Bäst är att optimera så att toppen i verkningsgraden ligger där datorns effekt förväntas hamna vid hög belastning (som tunga spel), samtidigt som totala effekten som nätagget klarar är tillräcklig för datorns förväntade absoluta maxbelastning (momentant), och med marginal för en uppgradering om man känner på sig att det kan bli aktuellt.

Om datorn drar 120 W vid låg aktivitet, som slösurf, filmtittning, osv, och att det går upp till ett snitt på ca 400 W vid tunga spel, med toppar kring 500-600 W, ja då skulle jag rekommendera t ex 750 W som lägst, förutsatt bra kvalitet och hög verkningsgrad. Ännu hellre 850 W för lite extra marginal vid grafikkortsuppgradering.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S