Windows 8.1 går i graven efter årsskiftet

Permalänk
Medlem

Skippade 8 och 8.1 helt...

...Ok, jag testade det en kort stund på min laptop men den blev helt konstig, och gränssnittet var bara bökigt och konstigt. Bytte tillbaka till W7 och sen låtsades jag att W8 inte ens existerade efter det.

Men det kom aldrig ens nära min stationära däremot.

W8.1 var väl bättre än W8 som jag fattat det. Men jag såg aldrig något det erbjöd som inte W7 redan hade...Så nej tack

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Folk kommer ju ihåg vista och Windows 8 i tidigt stadie. Ingen som tvingade en att använda touch interfacet, vista var så mycket bättre och säkrare än xp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Undrar om den som röstat "ja" vågar ge sig till känna här?

Jag!
Har en HTPC som var lite tillmeckad med IR-fjärr mm så den har jag inte vågat röra, den kör 8.1. Men det kanske är dags att uppgradera den nu.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Windows XP
Windows Vista (hoppade över)
Windows 7
Windows 8 (hoppade över)
Windows 10
Windows 11 (hoppar över)

Mönstret är väldigt tydligt för mig 😎

Lätt att glömma också, XP va HEMSKT innan SP2 eller något, efter SP3 va det riktigt bra. Vid launch va det en sörja utan dess like.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Hoppade över både Vista och W8 tack och lov.

Permalänk
Medlem

Använde 8.0 strax efter release, men efter ett par månader började jag leka så smått med Linux och övergick till det på heltid rätt så snart efteråt. Det bör dock understrykas att det inte hade något specifikt med just Windows 8 att göra; den tid jag hade det så trivdes jag rätt så bra med det (måhända eftersom jag inte är någon startmenyanvändare av rang). Nu har jag dock gått tillbaka till Windows på desktop då det trots allt är lite mer polerat och Lightroom funkar utan krångel. Men ... så fort något krånglar så önskar jag att jag satt med Linux på desktopen likväl. Lyckligtvis händer det inte så ofta.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Windows XP
Windows Vista (hoppade över)
Windows 7
Windows 8 (hoppade över)
Windows 10
Windows 11 (hoppar över)

Mönstret är väldigt tydligt för mig 😎

Fast riktigt så tydligt är det väl ändå inte?

Till att börja med så minns jag hur alla sa att Windows 10 var skit i början, hur mycket bättre Windows 7 var och allt det. Många som satte Windows 10 på sin “hoppa över”-lista när det var nytt. Vissa ansåg att det “Bröt mönstret” genom att vara ytterligare ett “dåligt” OS efter 8/8.1. Andra ansåg att det var det “dåliga” OS:et efter Windows 8.1 som då var mindre dåligt än föregångaren Windows 8.

Visst har Windows 10 blivit mycket bättre med tiden, men det är ju inget som säger att de inte kan putsa till Windows 11 heller, ifall det på sikt är tänkt att ersätta Windows 10 och vi inte ännu hinner få ett Windows 12.

Sedan saknar ju din lista Windows 8.1 som artikeln nu handlar om. Visserligen kan det anses en uppdatering till Windows 8 men rent teknologiskt samt hur Microsoft har hanterat det så är det ändå faktiskt ett fristående separat OS, vad som egentligen nog bör ha hetat Windows 9. Att jämföra, ordinarie Windows 8 gick ju i graven redan i början av 2016.

Själv så valde jag att ge Windows 11 ett försök och, förutom ett par småproblem i början som sedan dess har blivit åtgärdade, så känns det ju ändå ganska OK. Absolut inte perfekt och det finns några saker jag tycker att Windows 10 gjorde mycket bättre, men det är ju inte ett dåligt OS—det behöver bara få lite tid att mogna.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade en Laptop från Windows 8.1 till Windows 10 för något/några år sedan, men efter ytterligare en större uppdatering fick jag en 3 timmars boot loop (som alltid resulterade i att uppdateringen ångrades) vid en Windows 10 update, så gick jag tillbaka till Windows 8.1 på den laptopen.

Får se om Windows 10 är säkert nog på den laptopen i dagsläget.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

W8.1 är bästa OSet microsoft har släppt hittils. Hade kört det idag om inte nya platformar tvingat in W10, och JA jag kör helskärms startskärmen som introducerades i W8 på alla mina W10 installationer.
W8 löste alla mina problem med instabilitet från W7 och W8.1 löste de små grafiska idiotierna som gjorde W8 lite störande att anävnda.
W10 löste typ ingenting från W8.1, bara defaultade annan startskärm som jag ändå bytte tillbaka, W10 introducerade intving i updateringar och updateringar har brickat multipla system.

ett exempel är en kursare när jag plugga förlorade hela sin systeminstallation av en mjukvara de använde (han jobba parallellt med plugget) och hade panik för det brukade ta en vecka att sätta up + 2 dagars förlorat arbete som jag var hjälpte till att fixa med deadlines på väg.
2018 någon gång tror jag när microsoft filterade bort "problematiska" program vid en updatering som träffade typ allt möjligt. Vilken idioti det var. Tur så gick det för honom att bara göra en systemåterställning.
Men något år senare så kom ju buggen när allt i dokument och de katalogerna blev borttaget om man ändrat var onedrive låg, om jag inte mins fel togs även saker på onedrive bort.

Nä W8.1 var sista OS som inte fucka med grejer samtidigt som den hade alla morderna features som W10 hade.
W10 var ju i princip en facelift av W8.1 nothing more, nu har den utvecklats mer men det är inte som när W8 som ändrade och gjorde mycket mer under the hood från W7.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Folk kommer ju ihåg vista och Windows 8 i tidigt stadie. Ingen som tvingade en att använda touch interfacet

Förutom att allt interface var mer eller mindre optimerat för touch, särskilt före 8.1.
Att få upp alla fönster i helskärmsläge och ta tag i toppen och dra neråt för att stänga var verkligen inte optimerat för mus.
Jag är glad att jag undvek åttan. Fick det till och med gratis uppgradering via jobbet men ingen på arbetsplatsen ville ha dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Sista snabba OS från Microsoft. Kommer ihåg känslan av att gå över till 10 - som att trampa i sirap. Samma känsla som att går vidare till 11...fantastisk utveckling!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Haha, exakt så!

Med den lilla detaljen att Windows 11 får Windows 10 att framstå som en beta

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag gillade både Vista och Windows 8, mest för att det drev utvecklingen framåt ordentligt. Därför förstår jag inte aversionen mot interfacet, då man i princip kunde lägga in ett program typ Startisback eller vad de nu heter så får man en Windows 7 look. Är bara ytterligare ett program att installera så var problemet löst. Windows 10 för mig är ett avslut på en era som borde lagts ned i och med Windows 7 egentligen och de nya hårdvarukraven ser jag som att skydda användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Undrar om den som röstat "ja" vågar ge sig till känna här?

Har min Dell XPS 8500 som jag köpte 2012. I7-4700K, 12 GB ram, 2TB+32GB hybrid HDD/SSD, GTX660 2GB, Blu-ray. Köpte sedan en GTX 1050ti 4GB. Och på denna dator har jag IronCad/Cam samt simuleringsprogram som jag köpte som student för 990kr. Sen år 2014 gjorde dom om så studenter får ladda ner gratis i ett år och sedan får dom uppdatera det år efter år. Sen när man går ut på universitetet eller högskola så kostar det numera 33.000 ex moms. Så därför har jag kvar min gamla Dell dator.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Med den lilla detaljen att Windows 11 får Windows 10 att framstå som en beta

Vad jag har sett så kan man inte ens spela på Win 11 just nu pga. senaste uppdateringen. Det får ju Windows 11 att befinna sig i beta, bokstavligen Jag som har en gen 7 CPU kan inte uppgradera automagiskt till Windows 11 och det känns helt OK. Som med alla nya OS så väntar jag alltid till att barnsjukdomarna är borta och då kanske inte ens Windows 11 är relevant längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser Windows 8 som Microsoft gigantiska satsning på att försöka ta över marknaden när det gäller mobiltelefoner och surfplattor. De köpte dyra Nokia, de gjorde medvetet Windows 8 taskbar/skrivbord dåligt för vanligt kontorsanvändning, bara för att det skulle bli homogent med deras surfplattor och telefoner.

Egentligen ser jag positivt att de floppade med Windows RT/Phone så man slipper köpa produkter så hårt inlåsta till en tillverkare. Visst Android är låste till Google, men man som användare behöver inte tänka på det utan kan köpa produkter fritt från mängder av tillverkare.

På frågan om jag använder windows 8.1 än idag, så på vissa datorer. Man byter inte alla datorer så ofta.

Något jag tycker är lite komisk är att vid denna tidpunkt när windows 8/RT kom. Så klagade hur många som helst på windows RT att de inte kan köra vanliga Windows x86 applikationer. Idag så är det mindre som ens vill göra detta på deras surfplatta, de väljer hellre en lättare med bättre batteritid.

Windows Phone tyckte jag personligen var ett väldigt bra gränssnitt för mobiler (bättre än IOS/Android) så just den satsningen tycker jag var synd inte ville lyfta.

Permalänk
Entusiast

Ska erkänna att en ansenlig mängd luft blåstes ut ur näsborrarna

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Vad jag har sett så kan man inte ens spela på Win 11 just nu pga. senaste uppdateringen. Det får ju Windows 11 att befinna sig i beta, bokstavligen Jag som har en gen 7 CPU kan inte uppgradera automagiskt till Windows 11 och det känns helt OK.

De spel jag spelar rullar fint på 11'an
Att Microsoft tvingar folk till "nyare" hårdvara ser jag egentligen inte som ett problem

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av Windows 8.1 är tyvärr negativa.

Var snabbt på Windows 8 när det kom som beta, eller kanske developers preview, äntligen hade jag en dator som kunde klara senaste Windows (tidigare Windows hade jag alltid kört på för gammal hårdvara). Men jösses. Klarade inte av alla förändringar. Säger inte försämringar, men...och när 8.1 kom så var det ju bättre men då hade jag redan ögonen riktade mot Windows 10.

Jag hade även en del problem med äldre hårdvara/grafikkort efter uppgradering från 8 till 8.1; bland annat ville inte min skrivare installera drivrutiner då operativsystemet var för nytt och installationsprogrammet vägrade köra. Gick ju att lösa, men, strul (och Canons fel). Hade vi fått Windows 8 SP1 osv hade nog en del funkat bättre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande Windows 8.1 på min stationära dator (skoldatorn har Win 10 och Mint). Nästan allt jag ogillade med Windows 8 försvann med .1, så det är inte alls otrevligt att använda.

Det här innebär att jag kommer behöva uppdatera till 10, tråkigt nog. Eller omfamna Linux (tvek på den). Jag har tidigare låtit bli pga telemetri och aggressiviteten med Windows Update. Det är lättare att brottas med idag än vid launch, hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Hade windows 8 på en jobblaptop ett tag, och tekniskt sett på den där billiga toshibaplattan jag köpte…

Inget som kommer saknas i alla fall

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

De spel jag spelar rullar fint på 11'an
Att Microsoft tvingar folk till "nyare" hårdvara ser jag egentligen inte som ett problem

Då är du en av de få som har tur då det är ett stort problem för väldigt många.
Vilken tur att jag varken är eller känner mig tvingad att uppgradera hårdvaran.

Skulle jag bli sugen på 11:an så finns den där och väntar via en klassisk manuell installation som har varit standard fram tills nu men jag ser inte behovet bara, supernöjd med 10:an och kör på tills den dagen Windows slutar supporta Windows 10.

Utöver det, jag producerar musik inom jobbet och vissa plugins kommer med största sannolikhet sluta fungera. På fritiden spelar jag en del äldre spel. Vissa som knappt funkar på 10:an är jag rätt säker på att de inte kommer fungera på 11:an utan jobbiga workarounds eller att man snällt får sitta och rulla tummarna i hopp om att det snart kommer. Tänker inte uppgradera bara för att se att hälften av grejerna jag använder inte har moderniserats med win 11 support ännu så det är lite djupare än hårdvara förstår du.

Jag gör samma sak med Macbook. Hoppar aldrig på senaste OS bara för att den finns där. Jag väntar tills att barnsjukdomarna är borta eller hoppar över det helt om uppdateringarna är minimala (som senaste OS:et faktiskt är).

"If it aint broke.."

Permalänk
Medlem

Gillar att de är 8% som använder Windows 8.1 fortfarande. Ni 8% ni är speciella

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Windows XP
Windows Vista (hoppade över)
Windows 7
Windows 8 (hoppade över)
Windows 10
Windows 11 (hoppar över)

Mönstret är väldigt tydligt för mig 😎

Väldigt otydligt mönster för mig, fattar nada!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Det var på tiden 💯 Ett av de sämsta OS jag testat ✅😊👎🏻

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 banade vägen iallafall för kommande Windows 10 och introducerade massa som saknades i beta testet Windows 8...

Jag körde 8.1 felfritt i 2 år innan Windows 10 dök upp med en del modifikationer som t.ex. Start8 för att släppa metro gränssnittet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Folk kommer ju ihåg vista och Windows 8 i tidigt stadie. Ingen som tvingade en att använda touch interfacet, vista var så mycket bättre och säkrare än xp.

Japp, innan service pack 2 var Vista rätt illa för äldre datorer, men om du runt 2008 köpt dig t.ex. en Quad Core och hade 4gb ram och bra gpu och 7200rpm HDD's så var Vista 64-bit bättre då du kunde få ut med kraft ur din komponenter som hölls tillbaka med 32-bit windows XP.

Själv var man bakåtsträvare och körde med XP 32-bit tills 7an kom MEN vista fick mycket skit under hela sin livstid utan någon större anledning, satt själv i skolan 2008 och laborerade med det i en kurs jag hade som hette "operativsystem: windows vista" där vi fick lära oss allt om detta fantastiska OS, hade ju användning för det senare då 7an var i princip en uppdaterad utgåva av vista.

Min farsa har fortfarande idag en laptop från runt 2008 som kör Windows Vista och den fungerar fortfarande för dagligt bruk.

Windows 8.1 fungerade väl hela vägen då det kändes som ett gigantiskt service pack för Windows 8.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fattar att dom la in metro på telefoner och läsplattor. Ogillade det stark på desktop försökte fördröja "uppgraderingen" av Windows på arbetsdatorn så länge det gick, Det som fortfarande får mig att koka, är att något snille fick för sig att det skulle in på servrar också.

Permalänk
Medlem

8.1 var helt ok ändå tycker jag

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm