Windows 8.1 går i graven efter årsskiftet

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 går i graven efter årsskiftet

Den 10 januari 2023 pensioneras Windows 8.1 och Microsoft slutar leverera säkerhetsuppdateringar och övrigt support för gott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag hade någon form av hat-kärlek till windows 8/8.1. Glad för att ms körde all in och vågade ändra/förnya. Lite hat för att det inte riktigt funkade som tänkt i arbetsflödet även om jag förstod tanken. Dock trevligt på surfplatta.
Men gick ju att använda bra med powertoys.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Undrar om den som röstat "ja" vågar ge sig till känna här?

Permalänk
Medlem

Det var på tiden 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Jag ser Windows 8 som Microsoft gigantiska satsning på att försöka ta över marknaden när det gäller mobiltelefoner och surfplattor. De köpte dyra Nokia, de gjorde medvetet Windows 8 taskbar/skrivbord dåligt för vanligt kontorsanvändning, bara för att det skulle bli homogent med deras surfplattor och telefoner.

Egentligen ser jag positivt att de floppade med Windows RT/Phone så man slipper köpa produkter så hårt inlåsta till en tillverkare. Visst Android är låste till Google, men man som användare behöver inte tänka på det utan kan köpa produkter fritt från mängder av tillverkare.

På frågan om jag använder windows 8.1 än idag, så på vissa datorer. Man byter inte alla datorer så ofta.

Något jag tycker är lite komisk är att vid denna tidpunkt när windows 8/RT kom. Så klagade hur många som helst på windows RT att de inte kan köra vanliga Windows x86 applikationer. Idag så är det mindre som ens vill göra detta på deras surfplatta, de väljer hellre en lättare med bättre batteritid.

Permalänk
Medlem

Räckte med att jag fick se pekplatte-interfacet i fyra sekunder när jag skulle hjälpa farsan med hans då nya laptop för att avsky det och helt skippa 8 och 8.1. FY f-n så uselt det var.

Tyvärr lever trenden av vad jag kallar för "pekplattegeneration-interface" kvar. Se bara på menyerna i många spel idag. Inget är logiskt, allt ligger begravt i olika lager inuti submenus och för att ens hitta en normal server browser (om det ens finns någon) måste man gå omvägar. Man bir bombarderad av reklam för nya skins och "seasons" (vad fan är ens det!!!).

Massvis med "pop-ups" som täcker halva skärmen och det mesta ser ut att vara designat för att vara "pekbart", om ni förstår hur jag tänker.

Warzone 2 är senaste tillskottet till ligan usla interface. PUBG är sedan länge förstört efter att från start ha varit nästan OK.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tur man tvingat upp sina två gamla 8.1 tabletts till Windows 10, ingen höjdare när det gäller prestandan men fungerar att ha som Hemautomationsdashboards .

Permalänk
Medlem

Bortsett från det så kallade "Metro-gränssnittet" så hade jag ina problem med Windows 8, fast hade ju inga problem med det heller så... ja.

Permalänk
Expertgissare

Åå nej! Vad tråkigt...
Vila i frid, du kommer att vara saknad ihågkommen (ska försöka glömma)

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Tror inte ens jag har kört det öht. Som det redan sagts i tråden var tanken att använda det som hävstång för en annan marknad. Nått ingen ville ha...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Moderator
Testpilot

Du hann före! Perfekta memen att förklara känslan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Windows 8 är enda Windows för privatpersoner som jag inte använt någon gång. Om man inte räknar med Windows 1 och 2. Gick direkt från 7 till 10. Hade haft kvar 7 om det fortfarande hade support. 11 har jag bara nyss börjat med så ingen åsikt ännu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det enda jag förträngt lika hårt som Windows 8/8.1 är nog Vista. Det sistnämnda tyckte jag dock ändå var rätt okej, men det var väl en hel del kompatibilitet som slängdes åt fanders om jag minns det hela rätt.

Permalänk
Medlem

Tyckte verkligen inte om Windows 8 när det kom för den ville aktivt motarbeta de inställningar man ville ändra för att göra det mindre "metro-focused".

Med version 8.1 Update 1 så var det mesta som stretade emot borttaget, så då var det inga problem kände jag. Startmenyn öppnades i fullskärm, visst, men jäklar vad många genvägar som fick plats då!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Undrar om den som röstat "ja" vågar ge sig till känna här?

<-

2 Laptop med 8.1. Det är fruktansvärt bekvämt att själv få bestämma när uppdateringar skall laddas ner och köras in...
Jag upplever fortfarande detta på Windows 10 som en pina...
Det gör det även enklare att upptäcka en problematisk uppdatering...

Får se när, om, jag orkar uppdatera ena till 10:an.

Sedan har morsan en med 8.1 som jag nog snart bör se till att uppdatera till 10an...

Permalänk

I min värld var Windows 8 för Windows 10 som Windows Vista var för Windows 7, ett fönster som aldrig skulle öppnats 😄 🪟🪟🪟🪟

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Mycket hat här, 8.1 var ju ändå rätt najs Snabbt som sören gentemot 7an iaf!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Hade gärna fortfarande kört Windows 8.1 Update 2 framför 10:an och 11:an om jag kunnat välja.

Körde 8.1 med Classic Start och det gav med det bästa av båda världarna. Har alltid tyckt att Windows 10 var bedrövligt med pekskärm och Windows 11 har inte direkt inneburit någon förbättring.

Även Metro-webbläsaren i 8:an var riktigt bra tills den senare förstördes (försämrat touchstöd) och blev Edge.

Synd bara att man tillhörde typ 0,001% av användarna och körde Windows med pekskärm på den tiden.

Gav slutligen upp Windows 8.1 i samband med att jag inte kunde installera det på min Windows 10-platta. Supporten från Microsoft och tredjepartsutvecklare har också varit obefintlig de senaste 3-4 åren.

R.I.P. Windows 8.1!

Nu biter jag fast i Windows 10 LTSC 2019 tills Microsoft överger det med.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Var den Windows version som haft bäst startmeny. Inte perfekt men med utveckling och alternativ så kunde den blivit helt otroligt bra. Nu är det inget problem oavsett startmeny att använda Windows för mig personligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande Win 8? Nej, jag använde det aldrig överhuvudtaget.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det enda OS jag köpt.......alltså som hårdvara
, innehåller både 32 & 64 versioner

Permalänk
Medlem

Windows XP
Windows Vista (hoppade över)
Windows 7
Windows 8 (hoppade över)
Windows 10
Windows 11 (hoppar över)

Mönstret är väldigt tydligt för mig 😎

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Undrar om den som röstat "ja" vågar ge sig till känna här?

Hej.

Har 8.1 på min hybridplatta. Windows 10 funkar väldigt dåligt, både från ett prestanda- och UX-perspektiv. Hade helst enbart haft Windows 8 på den, tycker inte .1 tillförde något på plattan i.o.m. att den används framförallt med touch. Men, men.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Windows 10 så fort jag kunde. Är bara 2 Windows jag inte gillar, 8(8.1) och ME. Vista tyckte jag var helt okej.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Med diverse startmeny alternativ funkade det mycket bra.

Permalänk
Medlem

Jag älskade windows 8.1 på tiden det begav sig. Det fanns vissa snabbkommandon som gjorde systemet väldigt snabbt att navigera i. Windows 10 tycker jag är mer omständigt och har ändrat på bra mycket fler saker än vad 8 försökte göra.

Permalänk
Medlem

Windows (telefon-liknande) operativ som aldrig borde kommit, sorgligt att det finns tendenser till det i 11 an oxå är allergisk mot allt vad teklefonfunktioner & tel utseende heter, samma elände med appar, program heter det (appar e begränsade program för telefoneländet) hoppas vi slipper mer telefonliknande program i framtiden.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Windows XP
Windows Vista (hoppade över)
Windows 7
Windows 8 (hoppade över)
Windows 10
Windows 11 (hoppar över)

Mönstret är väldigt tydligt för mig 😎

Haha, exakt så!