Bästa RTX 4080 recensionen

Permalänk
Medlem

Bästa RTX 4080 recensionen

Full disclosure, jag är inte så förtjust i Bitwit normalt sett men detta är en av de bästa, mest välproducerade recensioner jag sett på Youtube.

Permalänk
Medlem

1. Kolla noga hur vindarna blåser vad gäller en produkt eller företag.
2. Producera en video som förstärker redan gällande opinion.

Vad gäller 40 serien så är ju det enda felet med dom priset.
Annars så är det ju en fantastisk produkt.
Vad gäller strömförbrukningen så ligger mitt 4080 på 65-100 watt mot 170-250w som mitt 2080TI låg på i samma spel med samma inställningar.
Förutsatt då att afterburner går att lita på.
4080 kan såklart dra mer, men varför låta det skena över refreshraten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

1. Kolla noga hur vindarna blåser vad gäller en produkt eller företag.
2. Producera en video som förstärker redan gällande opinion.

Vad gäller 40 serien så är ju det enda felet med dom priset.
Annars så är det ju en fantastisk produkt.
Vad gäller strömförbrukningen så ligger mitt 4080 på 65-100 watt mot 170-250w som mitt 2080TI låg på i samma spel med samma inställningar.
Förutsatt då att afterburner går att lita på.
4080 kan såklart dra mer, men varför låta det skena över refreshraten.

"enda felet" är väll ändå att underspela det enda felet när korten är 3-4x dyrare än vad dom egentligen borde vara.😅
Det värsta är att dom kommer undan med maffiataktiken också.'

tillägg, Gillar bitwit, han är underhållande.

Permalänk
Moderator
Moderator

Skulle vilja påstå att DisplayPort 1.4a är blunder #2.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

"enda felet" är väll ändå att underspela det enda felet när korten är 3-4x dyrare än vad dom egentligen borde vara.😅

Och bilar borde kosta 50 000 nya. Och mjölken max två kronor litern.

Eller så förstår man att saker kostar mer i dag än de gjorde förr. Inflation och växelkurser står för en betydande del av prisskillnaden. Mycket av resten förklaras av ökade produktionskostnader, transportkostnader (i alla led) och lägre volymer (som ger högre pris per styck när generella kostnader sprids över färre enheter). Ökad girighet från Nvidia är en ganska liten del av prisskillnaden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Skulle vilja påstå att DisplayPort 1.4a är blunder #2.

Nu är jag inte helt up-to-date här.
Vad är problemet med DP 1.4a? verkar fixa 144Hz i 4k utan problem.
Visserligen med DSC, men det skall ju inte påverka bildkvalitén alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

"enda felet" är väll ändå att underspela det enda felet när korten är 3-4x dyrare än vad dom egentligen borde vara.😅
Det värsta är att dom kommer undan med maffiataktiken också.'

tillägg, Gillar bitwit, han är underhållande.

Om AMD kan konkurrera med sina nya kort så kan jag garantera att även dom sätter en prislapp som svider.
Och mycket av de svindlande priserna just nu är ju för att kronan är så svag.
Sen kan man ju ifrågasätta hur nVidia kommer undan med "lockpriser" igen, ytterst få kort går ju att få tag på till "MSRP".

Permalänk
Medlem

Kul video, tack för att du delade med dig. Har aldrig sett något av honom tidigare så får kika runt på hans kanal lite mellan allt vm

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite väl tryhard, det roligaste i hela videon var att han är sponsrad av Aliexpress

Känns som han var lite sen på bollen med "haha adaptrar brinner upp"-segmentet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Om AMD kan konkurrera med sina nya kort så kan jag garantera att även dom sätter en prislapp som svider.
Och mycket av de svindlande priserna just nu är ju för att kronan är så svag.
Sen kan man ju ifrågasätta hur nVidia kommer undan med "lockpriser" igen, ytterst få kort går ju att få tag på till "MSRP".

Kan man stämma Nvidia till högsta domstol för dessa jävla lockpriser

Permalänk
Medlem

haha bästa reviewn!

Permalänk
Medlem

En till disclaimer, har redan köpt ett 4080 om än till jobbet. Gällande vindarna blåser etc så är det ju med glimten i ögat. Knappast kritik för cable-gate , möjligen lite salt för priserna.