Permalänk
Inaktiv

Xbox cloud gaming

Jag har försökt hitta någon bra tråd om detta på Sweclockers men inte hittat något relevant tyvärr så nu provar jag här.

Saken är den, jag flyttade utomlands för en tid sedan och tänkte att spelande var helt uteslutet men nu visar det sig att jag faktiskt har helt ok internet i alla fall och jag undrar hur bra hade det fungerat om jag t.ex. köpt en xbox kontroller här och spelat via xbox cloud till min macbook air m1 2020? Är det någorlunda ok eller blir latensen alldeles för hög?

Permalänk

Sedan cloud gaming kom till Xboxen (altså, jag kan nu streama spel via xcloud direkt till min xbox) har jag slutat installera gamepass spel. 9 ggr utav 10 fungerar cloud streamen toppen och den ena gången det buggar startar jag om och det är bra igen.

Har du redan Game Pass Ultimate eller annan tillgång till cloud gaming är det bara att prova. Har du en Android lur finns det spel med touch kontroll som borde fungera utan en fysisk xbox kontroller så du kan se hur bra (eller dåligt) det fungerar för dig.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna tråd då jag har en fråga:

Jag fixat game pass och testa på cloud gaming på min mac mini tillsammans med PS5 kontroller, inga konstighter men känner att grafiken är lite kass. Finns det några inställningar ni känner till för att göra upplevelsen bättre? Jag kör med chrome och har 100/10 bandbredd

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Återupplivar denna tråd då jag har en fråga:

Jag fixat game pass och testa på cloud gaming på min mac mini tillsammans med PS5 kontroller, inga konstighter men känner att grafiken är lite kass. Finns det några inställningar ni känner till för att göra upplevelsen bättre? Jag kör med chrome och har 100/10 bandbredd

Tror inte det går att göra så mycket på grafikfronten. Du kommer inte få samma grafik som om du kör en lokal installation pga komprimering. Microsoft vill helt enkelt hålla nere bandbredden mellan server och klient.

Samma anledning som du inte får samma kvalitet när du kollar på 4K bluray kontra 4K Netflix/Youtube/whatever.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tror inte det går att göra så mycket på grafikfronten. Du kommer inte få samma grafik som om du kör en lokal installation pga komprimering. Microsoft vill helt enkelt hålla nere bandbredden mellan server och klient.

Samma anledning som du inte får samma kvalitet när du kollar på 4K bluray kontra 4K Netflix/Youtube/whatever.

Tycker dock min är lite mer blurrigare än det som visas i Youtube men kanske hastigheten på bandbredden spelar roll, vad vet jag 🤔

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Tycker dock min är lite mer blurrigare än det som visas i Youtube men kanske hastigheten på bandbredden spelar roll, vad vet jag 🤔

Jepp, komprimeringsalgoritmers värsta fiende är när alla pixlar behöver bytas samtidigt. Tänk snabba kamerapanoreringar eller ett rejält snöoväder. Komprimering funkar som så att den bara byter ut pixlar där förändringen från bildruta till bildruta är tillräckligt stor, annars behåller den informationen från föregående bildruta. På så sätt sparar man bandbredd, då man ”återvinner” information istället för att skicka ny.

I spel är det dock mycket vanligare att alla pixlar behöver bytas samtidigt, jämfört med video. Därför blir också komprimeringseffekterna mer påtagliga.

Här är en bra video på ämnet

Visa signatur

---