Permalänk
Medlem

Google play o Youtube funkar knappt

Har Bahnhof, tp-link Deco x60 två st. Senaste firmware.

Kan inte ladda ner från Google play, youtube är segt som sirap.Detta gäller alla enheter i hushållet.. Så fort jag går över på mobilnät har jag full fart på Youtube och Google play nedladdningar. Bredbandskollen ger full fart. 500m/bit.

Blir galen. Någon som kan hjälpa?

Rop på hjälp borttaget /Vzano, Mod
Permalänk

Jag har samma problem! Har testat allt...

Den enda röda tråden jag kan hitta just nu är att vi båda är kunder hos Bahnhof.

Mitt problem började med att mitt 5GHz SSID försvann spårlöst. Bytte kanal manuellt och sedan var allt frid och fröjd igen. Problemet verkar vara helt isolerat till Googles tjänster och endast via wifi. Samtliga enheter på nätverket. Startat om och återställt ALLT!

Om du har hittat en lösning så snälla BeRetta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilzzone90:

Jag har samma problem! Har testat allt...

Den enda röda tråden jag kan hitta just nu är att vi båda är kunder hos Bahnhof.

Mitt problem började med att mitt 5GHz SSID försvann spårlöst. Bytte kanal manuellt och sedan var allt frid och fröjd igen. Problemet verkar vara helt isolerat till Googles tjänster och endast via wifi. Samtliga enheter på nätverket. Startat om och återställt ALLT!

Om du har hittat en lösning så snälla BeRetta!

Har fortsatt kladda. Ibland går en nedladdning igenom nu. På Huawei platta fastnar den oftast vid "Väntar", telefonen kan ladda ner kanske 80% sen stannar det. Oftast väntar den ihjäl sig den också.
Ringde Bahnhof. Dom bad i princip mig att dra åt skogen med mina påståenden. Har haft dom sedan fibern grävdes. Hon kunde bara hjälpa mig om jag kopplad med dator direkt till väggen. Så får väl göra det så småningom.

Permalänk

Har två stationära datorer som är anslutna med kabel. Där funkar det felfritt. På barnens laptops via wifi funkar youtube knappt. Netflix och annat funkar som det ska.

Felet är helt och hållet isolerat till wifi-anslutna enheter och Googles tjänster... Har ingen aning om var man ska börja felsöka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilzzone90:

Har två stationära datorer som är anslutna med kabel. Där funkar det felfritt. På barnens laptops via wifi funkar youtube knappt. Netflix och annat funkar som det ska.

Felet är helt och hållet isolerat till wifi-anslutna enheter och Googles tjänster... Har ingen aning om var man ska börja felsöka...

Vad har du för router?

Permalänk
Hedersmedlem

En grej värd att kollla är om problemet är IPv6-specifikt. Prova stänga av IPv6 på din dator.

Permalänk

Jag har en Asus RT-AX58U.

IPv6 ser ut att vara inaktiverat som standard på routern.

Permalänk
Medlem

Har samma problem dock Samsung A52S och enbart denna har problem över wifi. 4G funkar som det ska att ladda ner. Kör amplifi HD. Våra iphones/ipads/tvs funkar som dom ska. Haft så väldigt länge. Har inte bahnhof som leverantör

Permalänk

Har exakt samma problem för alla Android mobiler och plattor hemma. Har uppdaterat operativsystem, Google Play, Google Play Services, rensat cache och data, loggat ur och in med Google konto. Till och med fabriksåterställt en telefon, och återställt en wifi router. Problemet kvarstår, appar uppdateras via 4g och via wifi hotspot (från 4g), uppdaterar inte eller bara väldigt sporadiskt via bredband från Bahnhof. Ska prova hemma hos någon med annan internetleverantör.

Permalänk
Skrivet av Robroland:

Har exakt samma problem för alla Android mobiler och plattor hemma. Har uppdaterat operativsystem, Google Play, Google Play Services, rensat cache och data, loggat ur och in med Google konto. Till och med fabriksåterställt en telefon, och återställt en wifi router. Problemet kvarstår, appar uppdateras via 4g och via wifi hotspot (från 4g), uppdaterar inte eller bara väldigt sporadiskt via bredband från Bahnhof. Ska prova hemma hos någon med annan internetleverantör.

Ja... Då får man väl bara vänta och se om det fixar sig själv. En vanlig dödlig kan väl inte göra mer. Riktigt irriterande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeRetta:

Har Bahnhof, tp-link Deco x60 två st. Senaste firmware.

Kan inte ladda ner från Google play, youtube är segt som sirap.Detta gäller alla enheter i hushållet.. Så fort jag går över på mobilnät har jag full fart på Youtube och Google play nedladdningar. Bredbandskollen ger full fart. 500m/bit.

Blir galen. Någon som kan hjälpa?

Skrivet av nilzzone90:

Ja... Då får man väl bara vänta och se om det fixar sig själv. En vanlig dödlig kan väl inte göra mer. Riktigt irriterande!

Har haft samma problem i flera veckor! Ny router, återställning men ingenting hjälpte.
Tröttnade till slut och chattade med bahnhof. Dom tilldelade mig en publik ip adress som löste mina bekymmer! Fick ha datorn ansluten kabel till routern.
Kunde äntligen ladda ner uppdateringar genom wifi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunek:

Har haft samma problem i flera veckor! Ny router, återställning men ingenting hjälpte.
Tröttnade till slut och chattade med bahnhof. Dom tilldelade mig en publik ip adress som löste mina bekymmer! Fick ha datorn ansluten kabel till routern.
Kunde äntligen ladda ner uppdateringar genom wifi!

Det löste sig på samma sätt för mig. Nytt ip från bahnhof.

Permalänk
Skrivet av BeRetta:

Det löste sig på samma sätt för mig. Nytt ip från bahnhof.

När jag kontaktade Bahnhof för 3:e gången så gav de mig en ny IP och sedan var problemet löst även för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilzzone90:

När jag kontaktade Bahnhof för 3:e gången så gav de mig en ny IP och sedan var problemet löst även för mig!

Det roligaste var ändå när dom inte trodde på en när man ringde in och och sa att det specifikt var Google play o Youtube, fick sitta och skriva 1000 kommandon, tracerts osv... Konstigt, konstigt var svaret o man blev nästan idiotförklarad.

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem, och det är löst nu åtminstone för mig, förhoppningsvis för alla användare av bahnhofs privata ip. jag fick det till att två redirectors inte fungerade som de skulle (lättsmält om redirectors här https://www.bleepingcomputer.com/news/security/what-are-these... ). jag har inga problem med varken youtube eller google play längre, men det tog sin tid! (och samma snurra i supporten som ni upplevde, de är särskilt förtjusta i tracert på bahnhof!)

Permalänk
Medlem

Intressant, jag har också märkt problem med Google Play att det inte fungerade ett tag att ladda ner uppdateringar. Varken via kabel eller över WiFi. Helt mystiskt och då har jag IP-Only, jag tänkte inte mer på det för att allt annat funkade men inte just Google Play. Sedan efter några dagar provade jag igen och vips kunde jag ladda ner några appar osv. Nu är allt som vanligt. Måste varit något knasigt fel som rättats till utan att dom informerat om det.

Det kan också vara något med TP-link enheterna, eller att Bahnhof har gjort något som ogillas av TP-Link inklusive routern. Det kanske är någon uppdatering eller fix som behövs till just TP-Link enheterna som inte kan laddas ner för det är något som hindrar nedladdningen.

Permalänk
Medlem

Om det skulle hända igen, och om du vill kolla läget, kör Wireshark och filtrera fram tex tcp.analysis.retransmission och välj View -> Name Resolution -> Resolve Network Addresses, så kan du nog klura ut vilka typer av trafik och till vilka maskiner som inte fungerar.

jag har bahnhof som internetleverantör, fiberlinan dragen av ip-only. redirectors verkar kunna tillhöra individuella leverantörer, adressen till de som krånglade var rr1-xxx-yyy.googlevideo.com, men namnet var konfigurerat på en ip-adress tillhörande bahnhof.

Permalänk
Medlem

Nu har jag exakt detta problem. Bahnhof och TP-link. YouTube buffrar och kan inte uppdatera apps via play store.

Man ska alltså ringa Bahnhof och be om ett nytt ip?

Update: hörde av mig till Bahnhof och visade dem denna tråden. Fick ett nytt ip och problemet försvann.