Nvidia: "Runt 50 12VHPWR-incidenter totalt – glappkontakt orsaken"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Runt 50 12VHPWR-incidenter totalt – glappkontakt orsaken"

Grafikkortsjätten följer upp med officiellt uttalande, som slår fast att 12VHPWR-härdsmälta är ovanligt men lätt att undvika med noggrann montering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

...onekligen spännande kommentar från NVIDIA, sådant kan lätt skapa distans och glapp i tilltro hos entusiasterna som köper produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

...onekligen spännande kommentar från NVIDIA, sådant kan lätt skapa distans och glapp i tilltro hos entusiasterna som köper produkterna.

GN har vetenskapligt bevisat att det handlar om lite väl extrema användarfel, kontakter som är 3-4mm urdragna och vid en vinkel.

Permalänk
Medlem

Otroligt hur det blev en så stor grej? 50 pers är ju inget alls jämfört med hur många som sålts xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Otroligt hur det blev en så stor grej? 50 pers är ju inget alls jämfört med hur många som sålts xD

Köparna är ganska uppretade allmänt just nu pga *anledning*. Så man hugger nog hårdare än man skulle ha gjort annars.

Går hoppas att de designar om kontakten så att det blir svårare att göra fel. T.ex. en hake som inte faller ner bakom kontakten förrens den är helt inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Köparna är ganska uppretade allmänt just nu pga *anledning*. Så man hugger nog hårdare än man skulle ha gjort annars.

Går hoppas att de designar om kontakten så att det blir svårare att göra fel. T.ex. en hake som inte faller ner bakom kontakten förrens den är helt inne.

Ja det låter jättedumt, haken är ju helt feldesignad isåfall... Och hade varit extremt billigt att lösa.
Och ja, få som är nöjda med dagens priser Förstår att folk är spänstiga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

...onekligen spännande kommentar från NVIDIA, sådant kan lätt skapa distans och glapp i tilltro hos entusiasterna som köper produkterna.

Lite väl mycket tunnelseende på det negativa här tycker jag. ~50 pers ("entusiaster") har ju bevisligen lyckats bränna sina adaptrar så det är väl bra att Nvidia går ut och är tydliga med "gör detta, inte detta", och om folk sen tar illa vid sig så ... ja det är 2022, folk kan ta illa upp för vad som helst.

Själv valde jag att fokusera mer på "NVIDIA and our partners are committed to supporting our customers and ensuring an expedited RMA process, regardless of the cable or card used.", mao full reklamation oavsett kort och om man använder kabel från tredje part såsom Cablemods, Corsair, m.fl - trots att det är handhavandefel som ligger bakom.
(Sen är ju designen på adaptern inte den bästa, så Nvidia kan inte friskriva sig helt.)

Nvidia ska ha skit för mycket, men i gårdagens statement tycker jag dom gör det mesta rätt.

Skrivet av Chromatic:

Otroligt hur det blev en så stor grej? 50 pers är ju inget alls jämfört med hur många som sålts xD

0,04% av alla sålda kort för att vara exakt.
Borde ha varit 0,00% och komma med en bättre designad adapter/hake för priset vi betalar för korten, men ja det är definitivt lite av en storm i ett vattenglas.

Folk är sura på prissättningen på Nvidias kort och tar första bästa chans att puckla på.
Skadeglädje är trots allt den enda sanna glädjen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Problemet som det verkar är att det är lätt att missa om spärren klickat i eller inte, inte samma klickljud som på de gamla kontakterna

Kontakten kan ganska lätt glida loss från ansluten om inte låset är helt låst, GN visade det i en av de senaste videorna

Permalänk
Medlem

Kändes lite som att många ville att det skulle vara något stort problem med kontakten och/eller korten. För "onda stora företag", ungefär.

Medan det kanske är lite lättare än vanligt att ansluta den och tro att den är ordentligt på plats fast den inte är det så är ju grundproblemet handhavandefel, går ju inte komma runt detta faktum.

Kändes hela tiden som att det var något sånt snarare än att kontakten är direkt olämplig eller farlig, så jag drog inga större växlar på det hela tills man har fakta på bordet och mycket riktigt, det var också så.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet som det verkar är att det är lätt att missa om spärren klickat i eller inte, inte samma klickljud som på de gamla kontakterna

Kontakten kan ganska lätt glida loss från ansluten om inte låset är helt låst, GN visade det i en av de senaste videorna

Tror också många är rädda för att trycka för hårt. Dock bara en hypotes från min sida.
Inte alla som vet att man måste stötta under med handen medans man trycker i sladden, annars kan ju hela moderkortet knäckas / böjas. Så vissa vågar helt enkelt inte trycka på...

Permalänk
Medlem

Lite fel från flera håll här. Nvidia borde väl göra en kabel som är princip idiot proof så de inte kan ske, svårare sagt en gjort kanske?

Sen borde väl konsumenterna faktiskt vara noga med koppla in sin produkt rätt..

Skönt att det är löst nu.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Lite väl mycket tunnelseende på det negativa här tycker jag. ~50 pers ("entusiaster") har ju bevisligen lyckats bränna sina adaptrar så det är väl bra att Nvidia går ut och är tydliga med "gör detta, inte detta", och om folk sen tar illa vid sig så ... ja det är 2022, folk kan ta illa upp för vad som helst.

Själv valde jag att fokusera mer på "NVIDIA and our partners are committed to supporting our customers and ensuring an expedited RMA process, regardless of the cable or card used.", mao full reklamation oavsett kort och om man använder kabel från tredje part såsom Cablemods, Corsair, m.fl - trots att det är handhavandefel som ligger bakom.
(Sen är ju designen på adaptern inte den bästa, så Nvidia kan inte friskriva sig helt.)

Nvidia ska ha skit för mycket, men i gårdagens statement tycker jag dom gör det mesta rätt.

0,04% av alla sålda kort för att vara exakt.
Borde ha varit 0,00% och komma med en bättre designad adapter/hake för priset vi betalar för korten, men ja det är definitivt lite av en storm i ett vattenglas.

Folk är sura på prissättningen på Nvidias kort och tar första bästa chans att puckla på.
Skadeglädje är trots allt den enda sanna glädjen.

Spännande, Distans, Glapp #dadjoke

Men om 50 fall har förekommit bör det röra sig om en liten, om ens, procent. Jag sitter på ett NZXT H1 så jag ska inte säga något... 😅

Stavning
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Själv valde jag att fokusera mer på "NVIDIA and our partners are committed to supporting our customers and ensuring an expedited RMA process, regardless of the cable or card used.", mao full reklamation oavsett kort och om man använder kabel från tredje part såsom Cablemods, Corsair, m.fl - trots att det är handhavandefel som ligger bakom.
(Sen är ju designen på adaptern inte den bästa, så Nvidia kan inte friskriva sig helt.)

Jo, det är ju bra -- men är det så få fall så lär de ju tjäna på det. Det här är ju en PR-katastrof som mycket väl kan överstiga kostnaden att ersätta "ett 50-tal" kort plus de framtida, kanske 100?

Håller med dig i allt det andra också för den delen, jag trodde detta var vanligare än 0.04%.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nä visst är det märkligt. Internet beeing internet. En höna av en fjäder osv. Men det luriga är ju att man helt tappar perspektiv och agerar därefter. Skrämmande egentligen, även om det är tur att det inte blev värre än det blev denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

Jag sitter på ett NZXT H1 så jag ska inte säga något... 😅

V1-varianten? Hoppas du sover med en brandsläckare under kudden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

V1-varianten? Hoppas du sover med en brandsläckare under kudden.

Plastbrickor mellan chassie och gpu samt buntband istället för skruv... 🤷🏼‍♂️

Kanske en liknande workaround på 4090 korten kommer snart. 1. Hårt nertryckt tills ett klick hörs
2. Försegling med limpistol

Stavning
Permalänk
Medlem

Jag brukar vara ganska snäll mot företag när det gäller handhavandefel. Men här trycker jag kontakten känns "mindre bra".

Premisserna:

*Väldigt känslig elektronik i datorer.

*Mycket "klena konstruktioner" i datorer, vilket inte alls är konstigt. Inga m12 bultar till grafikkorten precis.

*Ofta ont om utrymme.

*Ofta lite begränsad sikt in i låda, lite svårt att få in ljus.

Med detta kan man ju dra slutsatsen att man använder begränsat med kraft vad man än gör. Dåligt ljus och en svart hon-kontakt med svart han-kontakt kombinerat med att man ska se en smal springa mellan kontakterna är allt annat än optimalt.

Så rent användarmässigt är det allt annat än optimalt.

Potientiella lösningar då?

Nvidias ide om att sätta i kontakten innan man sätter i grafikkortet har en viss poäng MEN kontakterna är ju känsliga för att böjas! När kontakten sitter i det jättestora grafikkortet samtidigt som man håller i grafikkortet och manövrerar det på plats, så är det ju lättare att man får en högre kraft på kontakten i och med hävstångseffekten.

Min lösning är skitsimpel!
Gjut han-kontakten i två färger, toppen i ex svart (viktigt att hon-kontakten har SAMMA färg som överdelen) och "stift-delen i typ vit/ljusorange. När kontakten inte sitter i helt så ser man då ett vitt/orange streck.

Visst det blir lite dyrare att gjuta kontakten men vafan.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit en massa om den här kontakten och att jag tycker den är billigt designad, små marginaler osv.

Men jag är ändå ganska nöjd med utfallet. Det är bevisat att kontakten fungerar vid det här laget, OM man gör rätt.

Men helt klart är det något nytt PC-byggare måste vara försiktiga med, dubbelkolla. Men gör man också det skall det vara lungt. Det är lite vad det är, kan dom förbättra kontakten så det blir mer idiot-säkert vore det ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Nä visst är det märkligt. Internet beeing internet. En höna av en fjäder osv. Men det luriga är ju att man helt tappar perspektiv och agerar därefter. Skrämmande egentligen, även om det är tur att det inte blev värre än det blev denna gång.

Jag minns hela caps-hysterin som drabbade 3000-serien när den släpptes. Även då var Igor i farten med en massa teorier som sedan visade sig vara helt grundlösa eftersom det löstes med hjälp av en drivrutinuppdatering. Men människor var fortfarande i uppror för det handlade om det stora företaget Nvidia som det är häftigt att hata.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Ett solklart designfel. Det ska inte vara upp till användaren att djupdyka i hur man trycker i en kabel. Det ska vara lätt och inte möjligt att göra fel. Även om det "bara" gäller 50 pers. Hoppas de fixar till detta i framtida produkter.

Gör om gör rätt Nvidia.

Permalänk
Snusfri

Snyggt skött av Nvidia.
De är transparenta och går igenom vad som blivit fel och kommer att ersätta kunder som råkat ut för detta problem.

50st är inte speciellt många, visst är det synd att det händer men inget företag släpper 100% felfria produkter.

På folk på reddit (och även här) så låter det som att 99.5% av alla råkat ut för detta problem när det är det inverterade.

Förstår inte riktigt varför allt och alla skall halshuggas så fort minsta lilla sak sker.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förstår inte riktigt varför allt och alla skall halshuggas så fort minsta lilla sak sker.

för att Nvidia är ett elakt företag som de inte gillar, hade AMD gjort samma sak hade det sopats under mattan som alla andra fiaskon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ett solklart designfel. Det ska inte vara upp till användaren att djupdyka i hur man trycker i en kabel. Det ska vara lätt och inte möjligt att göra fel. Även om det "bara" gäller 50 pers. Hoppas de fixar till detta i framtida produkter.

Gör om gör rätt Nvidia.

Håller med. Man ska alltid göra saker helt idiotsäkra. Man ska inte kunna göra fel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

för att Nvidia är ett elakt företag som de inte gillar, hade AMD gjort samma sak hade det sopats under mattan som alla andra fiaskon.

Hear hear!

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Håller med. Man ska alltid göra saker helt idiotsäkra. Man ska inte kunna göra fel.

https://www.redbubble.com/i/t-shirt/I-Am-An-Engineer-I-Try-To...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

GN har vetenskapligt bevisat att det handlar om lite väl extrema användarfel, kontakter som är 3-4mm urdragna och vid en vinkel.

Extremt? Knappast. Man kan sätta i kontakten så att det ser ut som den sitter helt i fast den inte gör det, sen drar man i kabeln av en eller annan anledning och kabeln åker ur. Det är usel design. Användare sätter knappast i kabeln med 3mn kvar och tror att den sitter i. Så det är usel design, inte användarnas fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot

Som redan nämnts är det ett designfel som tillåter denna typ av användarfel till att börja med. Exempelvis har du inte den feedback som vanliga 8-pin-kontakten har när du sätter in 12VHPWR-kontakten. Med feedback menar jag att varken känslan av ett hårt klick direkt infinner sig, lika med den ljudliga bilden.

Den bästa jämförelsen för folk som inte testat nya kontakten jag kan göra är mekaniska tangentbord: Tänk att gamla kontakten är blåa brytare, det är lite motstånd och höga tydliga klick både till känsla och ljud. Medan 12VHPWR är röda, alltså linjära och har en len känsla tills det att man faktiskt når botten och ett mer dovt bottenljud kan höras.

För man dessutom in kontakten långsamt kommer aldrig något ljud alls från adaptern att den gått i hela vägen, åtminstone inte med det examplaret av adapter jag hade till hands när jag testade grafikkort nyligen. Det är även väldigt svårt att visuellt se om kontakten är i hela vägen, speciellt om den sitter i en vinkel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Extremt? Knappast. Man kan sätta i kontakten så att det ser ut som den sitter helt i fast den inte gör det, sen drar man i kabeln av en eller annan anledning och kabeln åker ur. Det är usel design. Användare sätter knappast i kabeln med 3mn kvar och tror att den sitter i. Så det är usel design, inte användarnas fel.

Skulle inte bli förvånad om helt fastsatta kontakter börjar lossna efter ett tag.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Tycker det är mer än 50 personer bara på reddit som postat deras brända kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag brukar vara ganska snäll mot företag när det gäller handhavandefel. Men här trycker jag kontakten känns "mindre bra".

Premisserna:

*Väldigt känslig elektronik i datorer.

*Mycket "klena konstruktioner" i datorer, vilket inte alls är konstigt. Inga m12 bultar till grafikkorten precis.

*Ofta ont om utrymme.

*Ofta lite begränsad sikt in i låda, lite svårt att få in ljus.

Med detta kan man ju dra slutsatsen att man använder begränsat med kraft vad man än gör. Dåligt ljus och en svart hon-kontakt med svart han-kontakt kombinerat med att man ska se en smal springa mellan kontakterna är allt annat än optimalt.

Så rent användarmässigt är det allt annat än optimalt.

Potientiella lösningar då?

Nvidias ide om att sätta i kontakten innan man sätter i grafikkortet har en viss poäng MEN kontakterna är ju känsliga för att böjas! När kontakten sitter i det jättestora grafikkortet samtidigt som man håller i grafikkortet och manövrerar det på plats, så är det ju lättare att man får en högre kraft på kontakten i och med hävstångseffekten.

Min lösning är skitsimpel!
Gjut han-kontakten i två färger, toppen i ex svart (viktigt att hon-kontakten har SAMMA färg som överdelen) och "stift-delen i typ vit/ljusorange. När kontakten inte sitter i helt så ser man då ett vitt/orange streck.

<Uppladdad bildlänk>

Visst det blir lite dyrare att gjuta kontakten men vafan.

Det är väl snarare att man gör så det ser ut som den övre med kortet på plats, sen drar man kabeln och den smyger ut lite för man missade att låset inte låst trots att kontakterna ser ut att vara helt rätt, efter lite fram och tillbaka och dator sammansatt och tillbakaställd på rätt plats (och några värmecykler på det) kan man utan att ha rört kontakten hamnat i det andra (nedre) fallet utan sin egen vetskap

Där i ligger faran

Skrivet av Rico01:

Jag minns hela caps-hysterin som drabbade 3000-serien när den släpptes. Även då var Igor i farten med en massa teorier som sedan visade sig vara helt grundlösa eftersom det löstes med hjälp av en drivrutinuppdatering. Men människor var fortfarande i uppror för det handlade om det stora företaget Nvidia som det är häftigt att hata.

Tror i och för sig att uppdateringen sänkte prestanda för att frekvenstopparna sänktes något