Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Läste något om att räckvidden var rätt mycket bättre med wifi 6.

Så räckvidd + förbättrade design är väl det som lönar sig vid upgradering. Samt att jag kommer få en enhet i källaren också.

Upplever inte hastigheten som något problem

Du får nog inte bättre räckvidd med wifi 6 kontra wifi 5, men wifi 6 kan funka bättre i miljöer med många enheter.

Mer info:
https://www.tp-link.com/se/blog/369/wifi-5-vs-wifi-6-vad-%C3%...

https://www.kjell.com/se/kunskap/teman/nasta-generations-trad...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lembritt:

@Swedishchef_90 Måste hon köra VPN på routern, kan hon inte köra det på sin klient?

Annars måste du ha en router som kan dela upp anslutningar, ex Vilfo. Kör en sedan 2018, aldrig krånglat, men inge vidare WiFi (kör med det avstängt). Men den kostar en bra slant.

Nån annan kanske har bättre koll på router med VPN.

Glöm Vilfo om du inte vill ha en router med månadsavgift.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll om det finns en ersättare till AX86U?
Behöver ytterligare en router och fastnade för AX86U men såg att den releasades 2020, så vad är 2022's motsvarighet?

Tänkte jag skulle hålla koll inför BF

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Är det någon som har koll om det finns en ersättare till AX86U?
Behöver ytterligare en router och fastnade för AX86U men såg att den releasades 2020, så vad är 2022's motsvarighet?

Tänkte jag skulle hålla koll inför BF

Asus TUF AX5400 är väl rent krasst en något nyare modell men har (marginellt) sämre specs. Inte hänt så mycket på marknaden sedan Wifi 6 blev standard.

Visst Wifi6e finns nu men dessa routrar är fortfarande väldigt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Asus TUF AX5400 är väl rent krasst en något nyare modell men har (marginellt) sämre specs. Inte hänt så mycket på marknaden sedan Wifi 6 blev standard.

Visst Wifi6e finns nu men dessa routrar är fortfarande väldigt dyra.

Ok, så att välja en AX86U så här 2år senare är fortfarande ett toppval?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Ok, så att välja en AX86U så här 2år senare är fortfarande ett toppval?

Dessa tre är typ lika bra, men köp den billigaste om det inte är någon speciell funktion du behöver. Är ingen skillnad för vanligt användande upp till 1000/1000. (Kör du VPN eller 2,5gbit NAS kan det vara värt att välja AX86U)

AX86U Bäst
AX86S Bättre
TUF 5400 Bättre

Permalänk
Medlem

Söker lite hjälp med routerval/meshenhet.

Flyttar till större villa (190 kvm) med en sidobyggnad. De är framdraget fiber och de finns uttag både i villan och sidobyggnaden.

Kommer köra 250/100 mbit för bredband.

Har idag Unify Lite wifi 5 accesspunkter (2st) och en USG 3 brandvägg/router och cloudkey men funderar på om man inte ska gå med något meshsystem istället såsom TP-link Deco X60 (3 pack) så man kan köra en enheter per våning och en i sidobyggnad, allt kopplat på kabel.

Budgeten är väl typ max 3500-4k, får man en slant för de gamla prylarna i dagens läge eller?

OBS använder inte det mer avancerade gränssnittet alls på unify. Allt som kräver laggfritt kör jag via kabel via switch i korskopplingsskåp.

Användningsområdet för router/wifi är surf och gaming (Ps5 kör trådar) och PC framåt i tiden kommer jag köra trådat). I dagsläget kring 14 klienter och troligen framåt kanske max 25-30st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripex:

Söker lite hjälp med routerval/meshenhet.

Flyttar till större villa (190 kvm) med en sidobyggnad. De är framdraget fiber och de finns uttag både i villan och sidobyggnaden.

Kommer köra 250/100 mbit för bredband.

Har idag Unify Lite wifi 5 accesspunkter (2st) och en USG 3 brandvägg/router och cloudkey men funderar på om man inte ska gå med något meshsystem istället såsom TP-link Deco X60 (3 pack) så man kan köra en enheter per våning och en i sidobyggnad, allt kopplat på kabel.

Budgeten är väl typ max 3500-4k, får man en slant för de gamla prylarna i dagens läge eller?

OBS använder inte det mer avancerade gränssnittet alls på unify. Allt som kräver laggfritt kör jag via kabel via switch i korskopplingsskåp.

Användningsområdet för router/wifi är surf och gaming (Ps5 kör trådar) och PC framåt i tiden kommer jag köra trådat). I dagsläget kring 14 klienter och troligen framåt kanske max 25-30st.

Låter som du redan har allt du behöver, om du inte är missnöjd i dagsläget.
Om täckningen inte räcker till är det lätt att köpa en till Unifi AP.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Låter som du redan har allt du behöver, om du inte är missnöjd i dagsläget.
Om täckningen inte räcker till är det lätt att köpa en till Unifi AP.

Saknar en AP i sidobyggnaden så funderar på om man skulle byta allt till wifi 6 men kanske helt onödigt om man inte maxar något.

Vill helst inte dra kablage så därav fundera jag på att byta till mesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripex:

Saknar en AP i sidobyggnaden så funderar på om man skulle byta allt till wifi 6 men kanske helt onödigt om man inte maxar något.

Vill helst inte dra kablage så därav fundera jag på att byta till mesh

250 mbit behövs det inget speciellt för. Du kör ju allt viktigt på kabel. Du får säkert 2000kr för ditt unifi kit. Sen blir ju inte mesh lika bra som trådad backhaul men kanske inte gör nåt för dig.

TP-Link/Huawei har ju väldigt bra prestanda för priset av en anledning. Jag hade nog valt ASUS, Netgear eller Linksys, men är ju upp till var och en. Annars är ju unifi kul, men lite pilligt som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

250 mbit behövs det inget speciellt för. Du kör ju allt viktigt på kabel. Du får säkert 2000kr för ditt unifi kit. Sen blir ju inte mesh lika bra som trådad backhaul men kanske inte gör nåt för dig.

TP-Link/Huawei har ju väldigt bra prestanda för priset av en anledning. Jag hade nog valt ASUS, Netgear eller Linksys, men är ju upp till var och en. Annars är ju unifi kul, men lite pilligt som du säger.

Tanken var att jag kopplar in varje enhet via tråd så de blir stabilare nät och att inte sätta upp enheterna i taket/vägg som jag måste göra med unify enheterna så man slipper den huvudvärken.

Men håller med, 250mbit/s verkar inte vara några problem för de flesta moderna meshnätverken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripex:

Tanken var att jag kopplar in varje enhet via tråd så de blir stabilare nät och att inte sätta upp enheterna i taket/vägg som jag måste göra med unify enheterna så man slipper den huvudvärken.

Men håller med, 250mbit/s verkar inte vara några problem för de flesta moderna meshnätverken.

Räcker nog med en sån imo. Asus ZenWiFi AX Mini XD4 3-pack. Kolla om den kommer på Black Friday då går du plus minus noll typ om du säljer din gamla unifi setup.

Är huvudplaceringen av routern bra att sätta där du vill ha bäst wifi kan du också köpa en unifi Dream Router 2500 kr (på unifis hemsida, kanske bf också sen vem vet) och köra med dina gamla AC-lite som komplement. DR har ju poe vilket är nice.
Så kan du sälja av din cloud key och usg.

Ett annat alternativ är ju att köpa en beggad ac lite till bara för typ 500 kr. Kan du spara mycket pengar och invänta wifi 7
Fördelen med unifi verkar ju vara att de har riktigt bra andrahandsvärde om man jämför med "vanliga" routers.
AC-lite är skräp idag sett till hårdvaran, men den funkar ju prima för 250 mbit och är stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Räcker nog med en sån imo. Asus ZenWiFi AX Mini XD4 3-pack. Kolla om den kommer på Black Friday då går du plus minus noll typ om du säljer din gamla unifi setup.

Är huvudplaceringen av routern bra att sätta där du vill ha bäst wifi kan du också köpa en unifi Dream Router 2500 kr (på unifis hemsida, kanske bf också sen vem vet) och köra med dina gamla AC-lite som komplement. DR har ju poe vilket är nice.
Så kan du sälja av din cloud key och usg.

Ett annat alternativ är ju att köpa en beggad ac lite till bara för typ 500 kr. Kan du spara mycket pengar och invänta wifi 7
Fördelen med unifi verkar ju vara att de har riktigt bra andrahandsvärde om man jämför med "vanliga" routers.
AC-lite är skräp idag sett till hårdvaran, men den funkar ju prima för 250 mbit och är stabil.

Är Tplink mkt sämre än asus? Räcker Asus ZenWiFi AX Mini XD4 3-pack om man skulle gå upp emot 500/250 mbit också?

Finns ju även Linksys Velop Atlas 6 Pro MX5503 3-pack nu på black friday nersatt till 3790 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripex:

Är Tplink mkt sämre än asus? Räcker Asus ZenWiFi AX Mini XD4 3-pack om man skulle gå upp emot 500/250 mbit också?

Finns ju även Linksys Velop Atlas 6 Pro MX5503 3-pack nu på black friday nersatt till 3790 kr.

Här är en recension av ASUS så ser du vad de klarar, typ 800mbit på wifi.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.761887/asus-zenwifi-ax-rout...

Som sagt föredrar jag personligen ASUS/Netgear/Unifi/Linksys före Huawei/Tplink men det är ju upp till var och en.

Tekniskt är X60 väldigt prisvärd och snabb.

Atlas Pro 6 ska också vara riktigt bra.

Köp den du får bäst deal på.

Permalänk
Medlem

Halloj. ska gå bak några sidor och skumma lite, men nu i reatider tänkte jag att jag postar direkt.

Letar, troligen, efter två routrar som kan köra mesh. Har kört Asus länge och är nöjd, men kan kika åt annat håll efter tips.
Flyttade i somras till en betongbunker på strax under 70 kvm, hade med mig min RT-AC58U från 2019.

Här har föregående ägare har dragit nätkablar dolt och smidigt, men det gör att routern hamnar i ett hörn om man ska kunna nyttja dem. Och därifrån blir wifi-täckningen svajig efter ett par väggar. Tänkte därför lösa det med två enheter, som använder befintlig kabel mellan sig.

Finns det mesh-system man absolut ska undvika? Så vitt jag förstår stödjer inte min nuvarande router Asus mesh, så blir att börja från noll, om inte en accesspunkt kan räcka.

Prisklass är väl upp till 3000kr, kanske lite till, men då får det gå att motivera. I min värld borde 2000kr räcka och bli över, men var ett tag sedan jag jämförde routrar. Nu finns det ju moderna Wifi-standarder om man öppnar plånboken lite extra.

Edit, lite hårdfakta:
40-tals lgh, strax under 70kvm, betongväggar, router står idag i ena "hörnet".
250/250 fiber
Dagens setup:

[Router] -eth-> NAS -eth-> [Switch] -> 2x datorer -> [Switch] -> mediabox -wifi-> TV (Fixar troligen snart via kabel) -wifi-> laptop -wifi-> 2x mobiler -wifi-> 10tal IoT-enheter

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Halloj. ska gå bak några sidor och skumma lite, men nu i reatider tänkte jag att jag postar direkt.

Letar, troligen, efter två routrar som kan köra mesh. Har kört Asus länge och är nöjd, men kan kika åt annat håll efter tips.
Flyttade i somras till en betongbunker på strax under 70 kvm, hade med mig min RT-AC58U från 2019.

Här har föregående ägare har dragit nätkablar dolt och smidigt, men det gör att routern hamnar i ett hörn om man ska kunna nyttja dem. Och därifrån blir wifi-täckningen svajig efter ett par väggar. Tänkte därför lösa det med två enheter, som använder befintlig kabel mellan sig.

Finns det mesh-system man absolut ska undvika? Så vitt jag förstår stödjer inte min nuvarande router Asus mesh, så blir att börja från noll, om inte en accesspunkt kan räcka.

Prisklass är väl upp till 3000kr, kanske lite till, men då får det gå att motivera. I min värld borde 2000kr räcka och bli över, men var ett tag sedan jag jämförde routrar. Nu finns det ju moderna Wifi-standarder om man öppnar plånboken lite extra.

Edit, lite hårdfakta:
40-tals lgh, strax under 70kvm, betongväggar, router står idag i ena "hörnet".
250/250 fiber
Dagens setup:

[Router] -eth-> NAS -eth-> [Switch] -> 2x datorer -> [Switch] -> mediabox -wifi-> TV (Fixar troligen snart via kabel) -wifi-> laptop -wifi-> 2x mobiler -wifi-> 10tal IoT-enheter

RT-AC58U är klassad som en budgetrouter. Oavsett material i din lägenhet så tror jag verkligen inte du behöver köra mesh om du köper en TUF 5400, den kommer med all sannolikhet fixa jobbet ensam.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346
(OBS, köp INTE på skojarsiten CDON för då ingår du avtal med "Feeda Phone" och har 0 köpskydd.
Köp av Webhallen / Komplett!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

RT-AC58U är klassad som en budgetrouter. Oavsett material i din lägenhet så tror jag verkligen inte du behöver köra mesh om du köper en TUF 5400, den kommer med all sannolikhet fixa jobbet ensam.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346
(OBS, köp INTE på skojarsiten CDON för då ingår du avtal med "Feeda Phone" och har 0 köpskydd.
Köp av Webhallen / Komplett!!!

Jag tror också TUF 5400 löser det där utan problem.

Men försök placera routern mer centralt i lägenheten. Du kan till och med testa direkt med din gamla router för att se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

RT-AC58U är klassad som en budgetrouter. Oavsett material i din lägenhet så tror jag verkligen inte du behöver köra mesh om du köper en TUF 5400, den kommer med all sannolikhet fixa jobbet ensam.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346
(OBS, köp INTE på skojarsiten CDON för då ingår du avtal med "Feeda Phone" och har 0 köpskydd.
Köp av Webhallen / Komplett!!!

Skrivet av KAN1N:

Jag tror också TUF 5400 löser det där utan problem.

Men försök placera routern mer centralt i lägenheten. Du kan till och med testa direkt med din gamla router för att se vad som händer.

Jupp, nuvarande router är budget. Den skulle räcka till 1 dator + 1 mobil i en lägenhet på 30kvm, och det skötte den väl. Men nu blir det fler enheter och större yta.

Gillar kängan mot CDON, @edson. Håller helt med, marketplace'n där är under all kritik.

I övrigt, hm, bra inlägg, tack. Nuvarande router hade nog räckt om jag kunde sätta den mer centralt, men försöker nyttja föregående ägares trevliga kabeldragning. Den skulle ge mig möjlighet att byta en av switcharna i förra inlägget mot en router#2 i mesh, och på så vis säkert ha 5GHz i hela lägenheten utan att dra om kablar.

Ska fundera vidare och läsa på lite till, får se vart jag landar. Guld värt med era tips i alla fall!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Jupp, nuvarande router är budget. Den skulle räcka till 1 dator + 1 mobil i en lägenhet på 30kvm, och det skötte den väl. Men nu blir det fler enheter och större yta.

Gillar kängan mot CDON, @edson. Håller helt med, marketplace'n där är under all kritik.

I övrigt, hm, bra inlägg, tack. Nuvarande router hade nog räckt om jag kunde sätta den mer centralt, men försöker nyttja föregående ägares trevliga kabeldragning. Den skulle ge mig möjlighet att byta en av switcharna i förra inlägget mot en router#2 i mesh, och på så vis säkert ha 5GHz i hela lägenheten utan att dra om kablar.

Ska fundera vidare och läsa på lite till, får se vart jag landar. Guld värt med era tips i alla fall!

Nämde det mest för att i skrivandets stund så låg CDON med lägsta priset men verkar bortplockat nu.

TUF 5400 kan givetvis kompletteras med en annan kompatibel Asus-Mesh router senare också om du upplever att det inte fungerar bra.

Är du ute efter en mer renodlad Mesh-lösning så kan Asus RT-AX92U också vara ett alternativ. 1490:- just nu.
Blir givetvis ännu bättre prestenda om du kan köra backhaulen via ethernet!

Ingående recension av RT-AX92U:
https://dongknows.com/asus-rt-ax92u-review/

Testpilot SweC:
https://www.sweclockers.com/testpilot/28259-testpilot-asus-rt...

Dock en realtivt gammal enhet så jag kanske hade valt att kliva upp till Asus ZenWiFi AX XT8-modellen:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5271928

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nämde det mest för att i skrivandets stund så låg CDON med lägsta priset men verkar bortplockat nu.

TUF 5400 kan givetvis kompletteras med en annan kompatibel Asus-Mesh router senare också om du upplever att det inte fungerar bra.

Är du ute efter en mer renodlad Mesh-lösning så kan Asus RT-AX92U också vara ett alternativ. 1490:- just nu.
Blir givetvis ännu bättre prestenda om du kan köra backhaulen via ethernet!

Ingående recension av RT-AX92U:
https://dongknows.com/asus-rt-ax92u-review/

Testpilot SweC:
https://www.sweclockers.com/testpilot/28259-testpilot-asus-rt...

Dock en realtivt gammal enhet så jag kanske hade valt att kliva upp till Asus ZenWiFi AX XT8-modellen:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5271928

Hmm, ZenWiFi XT8 såg i och för sig intressant ut. Det är antagligen, som du säger, väldigt överkurs att köra 2st sådana här hos mig, meeen... Kanske de trillar ner några kr till i pris nästa vecka

Ska fundera på detta, du får ha tack igen får tips och länkar!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nämde det mest för att i skrivandets stund så låg CDON med lägsta priset men verkar bortplockat nu.

TUF 5400 kan givetvis kompletteras med en annan kompatibel Asus-Mesh router senare också om du upplever att det inte fungerar bra.

Är du ute efter en mer renodlad Mesh-lösning så kan Asus RT-AX92U också vara ett alternativ. 1490:- just nu.
Blir givetvis ännu bättre prestenda om du kan köra backhaulen via ethernet!

Ingående recension av RT-AX92U:
https://dongknows.com/asus-rt-ax92u-review/

Testpilot SweC:
https://www.sweclockers.com/testpilot/28259-testpilot-asus-rt...

Dock en realtivt gammal enhet så jag kanske hade valt att kliva upp till Asus ZenWiFi AX XT8-modellen:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5271928

En till fråga, finns det något självklart sätt att mixa och matcha AiMesh-enheter?
Menar, om jag slår till på TUF 5400 och skulle vilja ha en till enhet, räcker det att jag sätter ut den (just nu) billiga ASUS ZenWiFi AC Mini CD6, eller bör jag gå upp i att köpa en XT8 som du länkade tidigare?

I vilket fall, lutar mot att jag köper TUF-routern, ska bara se vad som dyker upp i nästa vecka. Tack för tipsen!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

En till fråga, finns det något självklart sätt att mixa och matcha AiMesh-enheter?
Menar, om jag slår till på TUF 5400 och skulle vilja ha en till enhet, räcker det att jag sätter ut den (just nu) billiga ASUS ZenWiFi AC Mini CD6, eller bör jag gå upp i att köpa en XT8 som du länkade tidigare?

I vilket fall, lutar mot att jag köper TUF-routern, ska bara se vad som dyker upp i nästa vecka. Tack för tipsen!

Det bör fungera fint. Tänk dock på att CD6 inte stödjer Wifi 6 / AX så ev. så kanske det slöar ner resten av nätverket men enbart spekulation från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nämde det mest för att i skrivandets stund så låg CDON med lägsta priset men verkar bortplockat nu.

TUF 5400 kan givetvis kompletteras med en annan kompatibel Asus-Mesh router senare också om du upplever att det inte fungerar bra.

Är du ute efter en mer renodlad Mesh-lösning så kan Asus RT-AX92U också vara ett alternativ. 1490:- just nu.
Blir givetvis ännu bättre prestenda om du kan köra backhaulen via ethernet!

Ingående recension av RT-AX92U:
https://dongknows.com/asus-rt-ax92u-review/

Testpilot SweC:
https://www.sweclockers.com/testpilot/28259-testpilot-asus-rt...

Dock en realtivt gammal enhet så jag kanske hade valt att kliva upp till Asus ZenWiFi AX XT8-modellen:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5271928

Jag har ax92u med nya merlin.
Jag bor i 62 kvm och 2a våningen jag har wifi 2 pluppar i källaren (betong hus) samt på gården och precis till parkering vid bilen (ca 40m från router)
Sedan merlin firmware så har den varit sjukt stabil, jag kör dagligen vpn mot streaming utan problem. Det bästa med merlin firmware är att du kan sätta vpn med reglerar och undantag typ pc (detta finns i asus firmware med tuf of ROQ)
Nackdelen med merlin är att asus app är buggig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Tänkte passa på att köpa en ny router nu under black week, har i dagsläget en netgear r7000 som jag tycker börjar få problem med wifi som kommer och går ibland. Vill helst inte lägga för mycket på en ny men för 74kvm skulle en asus ax53u vara ett bra val och något av en uppgradering för ett litet hushåll?

Permalänk
Medlem

Jag skulle också behöva hjälp med val av router. Jag har i flera år varit inställd på en edgerouter + en tillhörande unify AP men när det ryktas om EOL på edgerouter är jag inte så sugen på det. Har därför tittat på följande:

ASUS - RT-AX86U - Rea nere på 2200. Kanske lite overkill men har 2.5 gig vilket är trevligt.
ASUS RT-AX92U - billigare, 1290 och duger säkert.

Jag vill ha möjligheten till VLAN + VPN (har inte kollat så noggrant på vad de stödjer). Anledinngen till att jag fastnade för ubiquiti var för att det blir lite labbande med det + lätt att utöka med prosumer gear. Har också funderat på pfsense men tycker burkarna man kan köra det på är dyra (har tyvärr ingen liten, lämplig burk hemma)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag skulle också behöva hjälp med val av router. Jag har i flera år varit inställd på en edgerouter + en tillhörande unify AP men när det ryktas om EOL på edgerouter är jag inte så sugen på det. Har därför tittat på följande:

ASUS - RT-AX86U - Rea nere på 2200. Kanske lite overkill men har 2.5 gig vilket är trevligt.
ASUS RT-AX92U - billigare, 1290 och duger säkert.

Jag vill ha möjligheten till VLAN + VPN (har inte kollat så noggrant på vad de stödjer). Anledinngen till att jag fastnade för ubiquiti var för att det blir lite labbande med det + lätt att utöka med prosumer gear. Har också funderat på pfsense men tycker burkarna man kan köra det på är dyra (har tyvärr ingen liten, lämplig burk hemma)

Skulle säga att de är typ lika bra för vanligt surfande. Även TUF 5400 är riktigt bra.
Hur snabb VPN du ska köra kan ju vara avgörande då det är CPU-krävande.
Alla stödjer någon form av Merlin iaf, vilket är nice.

Svårt att se varför det skulle vara värt 900 kr extra för AX86U om du inte ska köra 2,5GB närmsta tre åren eller ha tung CPU-anvädning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Skulle säga att de är typ lika bra för vanligt surfande. Även TUF 5400 är riktigt bra.
Hur snabb VPN du ska köra kan ju vara avgörande då det är CPU-krävande.
Alla stödjer någon form av Merlin iaf, vilket är nice.

Svårt att se varför det skulle vara värt 900 kr extra för AX86U om du inte ska köra 2,5GB närmsta tre åren eller ha tung CPU-anvädning.

Ja alltså jag vet ju inte om jag ska köra 2.5 men hade varit skönt att inte vara begränsad. Men ska kolla mer på Merlin, det är ju alltid något. Vill minnas det stödjer VLAN.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du får nog inte bättre räckvidd med wifi 6 kontra wifi 5, men wifi 6 kan funka bättre i miljöer med många enheter.

Mer info:
https://www.tp-link.com/se/blog/369/wifi-5-vs-wifi-6-vad-%C3%...

https://www.kjell.com/se/kunskap/teman/nasta-generations-trad...

Någon koll på hur det blir om jag sparar min Asus AC2900 som main och skaffar två XD4or som mesh. Fungerar deras WIFI6 trots att mainroutern är utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Någon koll på hur det blir om jag sparar min Asus AC2900 som main och skaffar två XD4or som mesh. Fungerar deras WIFI6 trots att mainroutern är utan?

Jag är 99,9% säker på att det är huvudenheten som styr vad som max kan uppnås, tyvärr.

Edit: eller så är det minsta gemensamma nämnare bland alla som styr det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Är nog dags att byta ut den router jag har som är 10 år gammal.
Söker en med lite mer moderna funktioner. Främst Wifi 6.
Vi är 2st och bor i en lägenhet. Nästan all användning kommer ske i vardagsrummet där routern också kommer stå.
3st kabelanslutningar behövs. Två datorer och ett playstation.
Har kikat på dessa tre;

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-tuf-gaming-ax3000-...

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Spelar kanske ingen roll vilken man väljer?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken