Fråga om 4080 och nätaggregat.

Permalänk

Fråga om 4080 och nätaggregat.

Jag hade tänkt att köpa ett 4080 nu vid lansering och har ett nätaggregat som klarar 850w. Men dum som jag var när jag byggde PCn förra året så köpte jag av någon anledning ett TX850M, som är semimodlärt. Nätagget har två PCIE-uttag, men har 4 PCIE-kontakter genom "daisy chaining".

Jag har nu i x antal dagar läst på massa om detta och blir inte klokare. För vissa menar att det är Ok att köra med daisy chaining till grafikkorten, medans andra menar att det är det dummaste man kan göra. Jag ser också på vissa unboxingvideos att olika tillverkare att de inte rekommenderar daisy chaining.

Borde jag köpa ett nytt nätaggregat eller är det Ok med det jag har?

Permalänk
Medlem

Svaret på frågan är inte given och finns som du säkert redan uppfattat en rad olika aspekter att ta hänsyn till. Jag var själv i ditt läge när jag köpte mitt 4090 för en månad sedan. Mitt PSU har 3 uttag för PCIE medan 4090 krävde 4 st kontakter för att kunna höja strömbudgeten till 600w.

Det jag fick fram i mitt letande var att om du har ett kvalitetsagg så lär det kunna klara mer än de 150w per kabel som standarden anger (vardera PCIE-utgång på PSU kan i många fall klara över 300w). Så jag kör 3 kablar men där den tredje är daisy-chained till 2 ingångar på adapterkabeln och det fungerar utan problem.

Jag kan inte garantera att ditt PSU klarar av detta, men jag finner det troligt då jag inte tror att tillverkaren annars skulle skicka med kablar som går att köra med daisy-chain. Om man dock har ett budgetagg från någon obskyr tillverkare skulle jag inte göra det.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

Tack för svar! Det är ett Corsairagg, och det är typ 4-kontakter. Jag tror dessutom att aggregatet ska klara av 12VHPWR-kabeln som går via två PCiE-uttag så det borde väl betyda att det klarar ca 300w per uttag?