Gamers Nexus djupdyker i smältande 12VHPWR-kontakter

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i 4090-tråden efter att ha sett hans video igår: Orsaken är i huvudsak handhavandefel men där är även ett designfel som gör det lättare att orsaka handhavandefel pga. avsaknad av riktig feedback/click när kontakten är i till 100%.

Ett tips (från GN) är att "rucka" lite försiktigt på kontakten efter man kopplar i den i kortet.
Kommer den sakta ut så var den felkopplad, försök igen. Rör den sig inte grattis, den är kopplad rätt.

Värt att nämna är att även tredjepartsadaptrar från t.ex. Corsair och Cablemods kan brinna om man kopplar dom fel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK. Så folk har dragit ut och satt i sina kontakter 1000-gånger i ren panik? Det tror inte jag.

Det troliga är väl att de användare som blivit nervösa dagit ut och satt i den en extra gång för att se till att den sitter ordentligt, och kan man inte ens göra det utan att felfrekvensen ökar är det riktigt illa.

1000 gånger kanske inte. Men hade jag köpt ett 4090, läst snacket online om kontakter som smält av en då okänd anledning så hade jag nog tittat efter ett par gånger per vecka för att se om det börjat hända något. Teorin att det bara handlade om ej iklickade kontakter var ju bara en i mängden, och det hör väl också till att de som smält sina adaptrar/kort inte ville erkänna potentiellt handhavandefel vilket spädde på andra teorier istället.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå dem som här försöker försvara en dåligt designat kontakt, som potentiellt kan orsaka skada eller rent av vara farlig.

Permalänk
Medlem

Man borde kanske inte tillåtas hantera högt belastade elledningar utan en elektrikers tillsyn, säger jag efter detta användarfiasko.
I likvärdigt elektriskt pressade applikationer finns ofta höga krav på installatören, kanske har grafikkort nått ett threshold för att kvalificera för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nog en av få gånger jag inte håller med honom. Om det är lätt att göra "fel" så är det inte användarfel, utan usel design. Kontakten behöver göras om. Hoppas någon anmäler detta till elsäkerhetsverket och motsvarande utomlands.

Skulle du säga samma sak om dina elektriska ledningar i vägguttagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hur många har hittills dött av detta? Du verkar ganska säker på att det är en stor andel med tanke på ditt ordval.

(Jag anser inte att det är ett ringa problem, men vi måste försöka hålla oss realistiska)

Vad i hans påstående är orealistiskt?
Bara för att något inte har inträffat än så innebär det inte att det inte kan hända.

Alltför många tar elsäkerhet på litet allvar idag.
Vi pratar om ganska stark ström som skickas in, det faktum att det kan börja brinna i kontakten av lite smuts eller att den inte har pluggats i ordentligt är allvarligt.
Hur många lämnar inte sina datorer på om nätterna till exempel?
Skulle kontakten fatta eld under natten så är det ganska sannolikt att det går utför ganska snabbt och helt plötsligt så har du
en eldsvåda att hantera i ditt boende, som i värsta fall kan leda till att du mister livet beroende på omständigheterna.

Men om man istället skulle designa kontakten på ett ordentligt sätt som gör det nästintill idiotsäker så minskar givetvis riskerna rätt drastiskt

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Vad i hans påstående är orealistiskt?

Han skrev att utfallet troligtvis var döden. Du vet den biten jag citerade. Om något är osannolikt att inträffa är det inte ett troligt utfall.

Det är, för att ta ditt exempel, som att du skulle skriva att lämna datorn på över natten troligtvis leder till döden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Klart den ökar, varje insättning har en inneboende risk att vara felaktig. Går du från en korrekt insättning och gör fler insättningar ökar den totala sannolikheten att fel sker. Enkel matte.
Gäller alla kontakter.

Skrivet av Teddis:

1000 gånger kanske inte. Men hade jag köpt ett 4090, läst snacket online om kontakter som smält av en då okänd anledning så hade jag nog tittat efter ett par gånger per vecka för att se om det börjat hända något. Teorin att det bara handlade om ej iklickade kontakter var ju bara en i mängden, och det hör väl också till att de som smält sina adaptrar/kort inte ville erkänna potentiellt handhavandefel vilket spädde på andra teorier istället.

Man behöver väl för det första inte dra ut kontakten för att se om den är skadad, och för det andra så har ju "du har inte satt i den ordentligt" varit en teori sedan dag ett, så man får väl anta att de som kollat av ren paranoia varit noggrannare än genomsnittet när de satte tillbaka den igen.

Skrivet av GlidZ:

Skulle du säga samma sak om dina elektriska ledningar i vägguttagen?

Nej. Mina elektriska ledningar i vägguttaget måste man ju vara auktoriserad elektriker för att pilla på. Så där får man väl anta att även om ledningarna eller kontakterna är dåliga så är de anslutna på ett säkert sätt av en person som vet vad hen gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Skulle du säga samma sak om dina elektriska ledningar i vägguttagen?

Får mig att tänka på när jag sålde min amerikanska Nintendo Virtual Boy en gång i tiden. Var väldigt tydlig med att den var amerikansk, gick på 110V och att köparen enklast skulle driva denna på batteri. (Fanns fack för batterier i handkontrollen). Köparen sa att han förstod. Några dagar senare fick jag ett mail där han förklarade att jag hade fel, den gick utmärkt att sätta i vägguttaget, det var bara stiften som behövde bändas till. Och det hade han gjort. Men sen hade det smällt till rejält i handkontrollen, utan att han riktigt förstod varför…. Men han sa att han skulle prova att köra med batterier istället. Såatte. Ja. Vissa är svåra att skydda.

Permalänk
Medlem

Hmm, min slutsats efter att he sett videon är att det är en "perfect storm" combo av alla de fel som olika folk har pekat ut.
Användarfel, dåligt konstruktion, dålig elektrisk kontakt, dåligt placerad och dåligt tillverkad.
Det enda som det inte var fel på, var lödningarna. Annars så har väl i princip alla som tyckt till om denna kontakt inte haft fel, även om dom inte har haft helt rätt heller.

Personligen så tycker jag att allting egentligen är designfel.
För det ska helt enkelt inte vara möjligt att koppla "fel", när vi pratar om något som ska pumpa hundratals watt igenom en liten kontaktpinne. Det ska heller inte vara möjligt att försätta pumpa hundratals watt genom en felkopplad pinne. Att se till att kontakten "klickar" i ordentligt, och att det inte bör vara möjligt att få kontakt om den inte är kopplad korrekt, Är vad designen är till för. Det är högsta prioritet när man designar strömkontakter. Sedan har man helt enkelt inte tänkt på att folk vill dra kablarna lite snyggt. Att man sedan placerat kontakten på sidan så den tar emot plåten och böjs underlättar ju inte heller.

0.1% kan låta lågt, men vi pratar om en på tusen som kommer ha smältande kontakter i datorn. Om medans x90-serien kanske inte blir någon storsäljare, så kommer det fler kort med samma kontakt framöver.

Citat:

How many Nvidia graphics cards are sold?
The sales of discrete graphics cards for desktops (including the best graphics cards for gaming) declined by 22.6% sequentially in the second quarter to around 10.37 million units, the lowest number of standalone desktop GPUs sold per quarter since Q2 2020.30 Aug 2022

Så detta lär ju inte vara det sista vi hör om detta problem.

Permalänk
Medlem

Kollade kontakten nu och jag kunde vicka kabeln framåt tillbaka så den åkte ut.
Var säker på att jag tryckt ner den hela vägen. Känns som låset är dålig.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Kollade kontakten nu och jag kunde vicka kabeln framåt tillbaka så den åkte ut.
Var säker på att jag tryckt ner den hela vägen. Känns som låset är dålig.

Hade precis samma erfarenhet igår.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Kollade kontakten nu och jag kunde vicka kabeln framåt tillbaka så den åkte ut.
Var säker på att jag tryckt ner den hela vägen. Känns som låset är dålig.

Oavsett potentiella risker, så måste man begära mer från en produkt som kostar snudd på 30 000kr. Det är helt absurt, närmast skräp för 30k.

Man får för tusan en rör bestyckad gitarrförstärkare av god kvalitet samt en skaplig gitarr för den summan, något har gått galet i pc komponent branchen.

Haltande jämnförelse, men som perspektiv.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför kontakterna är byggda så här. Varför inte bara göra en stor kontakt med två rejäla pinnar, ungefär som en vanlig kontakt som vi har för vägguttag? Med mindre separation bara, men två kraftiga grejer i stället för massa små, ömtåliga. All ström ska ju ändå till samma ställe...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Skulle du säga samma sak om dina elektriska ledningar i vägguttagen?

Jag skulle faktiskt säga ja.
Jag har sett elektriker som kopplat in saker i fasta installationer fel enbart för att de skall följa tillverkarens instruktioner, men tillverkarens instruktioner är så otydliga och dåligt uppmärkta eller använt färger på sladdarna som inte följer standard och därmed förvirrat att även elektrikern med sin specialkomptens uppenbarligen misslyckats att följa den.

Och om vi skall snacka just sladdar i vägguttagen så var det först på 80-talet det kom en gemensam standard i hela sverige för vilka färger sladdarna skall ha utifrån funktion. Om du behöver göra elinstallationer i ett hus byggt före dess kan du alltså enbart vara säker på vilken sladd som är vilken genom att mäta hela vägen. Ibland är det någorlunda standardiserat för hus under samma gamla nätägare, men inte säkert, och kan skilja sig väldigt mycket mellan olika nätägare även inom samma geografiska område.
Detta insåg man var dålig design, varpå man påtvingade en standard. Mycket för att elekriker gjorde fel då de utgick ifrån att det nog var samma färg hos denna nätägaren som den förra de arbetade hos i byn bredvid med elgenomgång och bränder som resultat.

Om det krävs specialkunskap för att utföra något innebär inte det att det är dålig design om hemmapularen misslyckas. Men om till och med experten misslyckas - och för context tillbakar till datorer, se ex alla recensioner och/eller secret shopper-videor som LTT, GN med fler gjort, och fått dåligt isatta kontakter från datortillverkare - är det dålig design.
Och om du inte skall behöva vara expert men det ändå inte är tillräckligt svårt att göra fel så är det designfel.

Och för att definiera svårt att göra fel: om du behöver bända pinnar eller liknande som den som kopplade in en 110v kontakt och brände en virtual-boy, well då är du bortom räddning, och skulle säga inte designfel.
Om du kan bränna sönder din enhet genom att råka välja fel USB-laddare - likt hur Samsungs snabbladdare kan bränna sönder en PS4-handkontroll, eller Nintendo switch också kan med fel laddare - då är det designfel.

Permalänk

Inte hunnit se GNs video ännu men helt med på att om användaren som ansluter sin utrustning inte gör de med god kännedom kring att de är av yttersta vikt att kontakten sitter ansluten på ett korrekt sätt så det inte råder några tvivel kring en godkänd ansluten källa. Som det ser ut just nu så känns godkännandet av kontakten helhetsmässigt sett diskutabel, De från någon som byggt kablage från scratch för kamerasystem i kärnkraftverk.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Som det ser ut just nu så känns godkännandet av kontakten helhetsmässigt sett diskutabel, De från någon som byggt kablage från scratch för kamerasystem i kärnkraftverk.

Jag gissar att kvalitet tillåts kosta betydligt mer för de kablar du byggt...

Ska man massproducera en sak, som dessutom kom till enbart för att spara pengar (mindre material) jämfört med äldre kontakttyper, så lär alla besparingar man kan komma undan med premieras. I detta fallet gick det ett steg för långt, vad det verkar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Finns andra områden inom elektronik där man strikt avråder från att använda adaptrar över huvud taget. Det känns som det borde gälla även i detta fall när det är så små pinnar och hög ström.

Adaptern har ingenting över huvud taget med problemet att göra. Problemet är kontakten vilken är exakt samma oavsett om du använder en adapter eller en färdig kabel från ett pcie 5.0 nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. Mina elektriska ledningar i vägguttaget måste man ju vara auktoriserad elektriker för att pilla på. Så där får man väl anta att även om ledningarna eller kontakterna är dåliga så är de anslutna på ett säkert sätt av en person som vet vad hen gör.

Fel, det är du som fastighetsägare eller din fastighetsägare som ansvarar för eldragningarna och får göra precis vad ni känner för, men ni får ta ansvar för det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Fel, det är du som fastighetsägare eller din fastighetsägare som ansvarar för eldragningarna och får göra precis vad ni känner för, men ni får ta ansvar för det också.

Nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggn...

Permalänk
Medlem

Försöker du vara rolig?

Först säger du:

"Fel, det är du som fastighetsägare eller din fastighetsägare som ansvarar för eldragningarna och får göra precis vad ni känner för, men ni får ta ansvar för det också."

Och sedan länkar du till en sida där det står:

"du är ansvarig för att anläggningen är säker, att arbete på anläggningen utförs av personer med rätt kompetens"

Det är exakt motsatsen. Visst, du får göra saker som har fängelse på straffskalan, men också ta ansvar genom att kanske sitta i fängelse om du blir påkommen. Är det så du menar?

För i min länk (som du förmodligen inte ens läst) står det nämligen:

"Kom ihåg att olagligt elinstallationsarbete är straffbart. Chansa aldrig! Ett misstag kan få ödesdigra konsekvenser."

Samt:

Detta får du inte göra själv

Exempel på arbeten som endast får utföras av ett elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör:

Förändringar i fasta installationer
Byte av ojordat vägguttag mot jordat
Installation av 230 volt golvvärme och värmekabel
Förläggning av kabel i mark.

Så, igen: Nej! Man får inte göra vad man vill "bara man tar ansvar för det". Sorry om jag verkar dryg. Men din okunskap (och oemotsagd spridning av den) kan i det här fallet leda till fara för liv hälsa och egendom. Så jag känner att det är viktigt att andra som läser vet vad som faktiskt gäller.

Edit:

Bonus för att verkligen få igenom poängen:

"Av 27 §, elsäkerhetslagen, framgår att elinstallationsarbete endast får utföras av en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller någon som omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Brott mot denna bestämmelse kan medföra böter eller fängelse i högst ett år"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ingen säger emot dig? Jag gjorde ett inlägg som poängterade att GN, Swec-artikeln och jag håller med dig. (Detta eftersom det lät som att du uppfattade det annorlunda)

Jag håller inte med med om att det är en tolkningsfråga, utan en fråga om god design gentemot dålig design. När läste du om att pcie-6 eller 8-pin brann upp senast?

Det räcker ju t.ex. att man "flyttar runt" med datorn för att kablarna ska riskera att halka ur. Say what?!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag håller inte med med om att det är en tolkningsfråga, utan en fråga om god design gentemot dålig design. När läste du om att pcie-6 eller 8-pin brann upp senast?

Det räcker ju t.ex. att man "flyttar runt" med datorn för att kablarna ska riskera att halka ur. Say what?!

En snabb googling gav följande: https://www.reddit.com/r/gpumining/comments/ushdkp/what_cause...

Och det var i maj 2022.

Ja, om du inte har satt i kontakten ordentligt och den är låst kan den trilla ur. Om du satt i den och den är låst riskerar inte kontakten att falla ur. Se på GN filmen för bövelen innan du sprider okunskap och felaktigheter.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

En snabb googling gav följande: https://www.reddit.com/r/gpumining/comments/ushdkp/what_cause...

Och det var i maj 2022.

Ja, om du inte har satt i kontakten ordentligt och den är låst kan den trilla ur. Om du satt i den och den är låst riskerar inte kontakten att falla ur. Se på GN filmen för bövelen innan du sprider okunskap och felaktigheter.

Det jag sagt var att en kontakt ska vara designad så att användaren säkert vet att den är ansluten korrekt.

GN 18.20 ca:
"Its enough for someone to think its connected properly - but to not be" ... "Doesn´t fully click, beacuse these cables dont really click, which is part of the potential design oversight" ..."an experienced user could make that mistake still"

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Ja fast det är ju själva poängen, börja med att regelbundet dra ur och stoppa in din 8-pin och rapportera tillbaka till oss hur det gick.

Du detdär håller jag inte med om. På mitt förra jobb hade vi ett gäng testkort och testagg vi körde när vi felsökte burkar, vi pratar 100tals i och urkopplingar på varje och aldrig någon varmgång, glapp eller annat problem.
Testriggarna var ännu mer utsatta, likaså där, inga problem.

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Jag har lite svårt att förstå dem som här försöker försvara en dåligt designat kontakt, som potentiellt kan orsaka skada eller rent av vara farlig.

Helt enig där. Det kommer alltid finnas folk som inte är speciellt insatta och en kontakt som överför så så mkt ström ska vara idiotsäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Han skrev att utfallet troligtvis var döden. Du vet den biten jag citerade. Om något är osannolikt att inträffa är det inte ett troligt utfall.

Det är, för att ta ditt exempel, som att du skulle skriva att lämna datorn på över natten troligtvis leder till döden.

Ja, jag ser hur du resonerar. Du läser en liten del av ett påstående och vinklar det till att passa din poäng.
Du missar ju hela poängen med det dock, att utfallet troligtvis är döden (sätt fast säkerhetsbältet för nästa bit är jävligt viktig) OM det inträffar.

Vi pratar inte att det är hög risk att dö för att kontakten är keff, vi pratar om att risken för det är hög I DE FALLEN som det inträffar vid fel tillfällen.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Även om kabeln vore dåligt designad och glappar så ska detta i värsta fall typ orsaka mystiska BSOD som man får felsöka. Inte att kontakten börja smälta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det jag sagt var att en kontakt ska vara designad så att användaren säkert vet att den är ansluten korrekt.

GN 18.20 ca:
"Its enough for someone to think its connected properly - but to not be" ... "Doesn´t fully click, beacuse these cables dont really click, which is part of the potential design oversight" ..."an experienced user could make that mistake still"

Nää, du skrev att det räckte med att flytta runt datorn för att kabeln skulle falla ur. Det stämmer bara om den inte är insatt ordentligt men inte när den låses fast som den ska. Det gäller de flesta kablar.

Jag har själv gjort misstaget att tro att adaptern var fast men eftersom jag inte kontrollerade det kunde jag vicka loss den. Nu är den fastlåst så nu kan den inte lossna. Vet du vem jag klagar på för detta? Mig själv.

Visst finns det förbättringspotential i designen av konstruktionen av den nya kontakten, men det tar inte bort mitt eget ansvar.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)