fråga angående blockets frakt tjänst

Permalänk

fråga angående blockets frakt tjänst

Jag ska nu sälja en produkt på blocket, men köparen bor långt bort och rekommenderade blockets frakt tjänst. Jag har inte använt det innan, men har läst på om hur det fungerar och ser egentligen inga stora problem med det förutom en sak:

köparen har 24 timmar på sig att testa varan, sen kan köparen välja om den ska skickas tillbaks eller om den ska behållas.

Men låt säga att köparen bokstavligt talat råkar tappa produkten i marken (under denna 24-timmars perioden) i samband med att produktionen ska undersökas. Då skulle ju denna personen hypotetiskt kunna säga att produkten var sönder när den kom, och därmed skicka tillbaka den. Men då får jag ju hem en produkt tillbaka som är sönder?!

Visst, det är kanske osannolikt att det kan hända, men vad gör man för att hindra en sådan situation?

Och köparen skulle ju även kunna slita/repa produkten under gransknings processen och sen välja att skicka tillbaka den, då har jag ju fått en produkt tillbaka i mycket sämre tillstånd

Permalänk
Medlem

Som säljare är blocket paketet SKRÄP.
Som köpare är det guld.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Du har korrekt identifierat problemet med Blocketpaketet.
Jag skickar ingenting om jag inte får betalt i förskott. Vill man inte betala i förskott kan man alltid komma hem till mig och göra affär.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det stämmer som du säger att du har mer att förlora som säljare när du använder blocketpaketet vilket är största problemet med tjänsten. Men det är väl också lite det man får ta om man vill göra en affär på distans med blocket tycker jag. För annars hamnar man i situationen där varken köpare eller säljare vill betala/skicka i förvag.

Jag har säkert haft ett tiotal försäljningar med BP och som tur är så har samtliga gått väldigt bra och smidigt. Jag försöker alltid se till att köparen är seriös (brukar vara enkelt att se), och är noga med att nämna all relevant info med bilder som visar varans skick osv. som jag också dokumenterar ifall några problem skulle inträffa. Sen så skulle jag avråda från att sälja ömtåliga saker med BP.

Man är ju som sagt aldrig helt säker som säljare, och man får ju själv överväga om det är värt eventuella problem som kan uppstå. För mig har det varit värt det, då BP tillåter mig att nå ut till betydligt fler eventuella köpare.

Permalänk
Medlem

Jag har också köpt saker och använt BP ett antal gånger genom åren och har funka bra, och numera måste båda parter identifiera sig med bank ID.
Men som säljare dokumentera produkten, ta bilder på varan, paket och ev serienummer eller liknade.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har vid två separata tillfällen sålt saker som jag sen fått tillbaka med motiveringen att de är trasiga som sen visat sig varit ANDRA varor än de jag skickat. En gång en exakt likadan vara och den andra gången en helt annan vara som man kunde se direkt att det var fel. Vid dessa tillfällen har jag då kunnat bara kunnat avfärda köparen som en bedragare och mer eller mindre skita i dess gnäll, även om jag vi ena fallet returnerade köparens produkt. Så JA, detta kan hända. Men det är inget exklusivt med just blocketpaketet utan kan hända annars med. Och blocket finns ju faktiskt där som en mellanhand. Tar man bara bilder och kan visa att ev. skador inte fanns tidigare så klarar man sig nog. Jag har aldrig haft problem med blocketpaketet. De som vill använda det är oftast folk som är rädda för att bli blåsta och alla jag har använt det med har skött det bra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag har också sålt med blocketpaket. Var väldigt skeptisk i början av samma anledningar som diskuterats ovan. Men efter att ha läst igenom ”avtalet” ordentligt så kom jag fram till att det kunde vara värt att prova.

Min uppfattning är att de flesta av åtagandena åligger köparen vad gäller kontroll och eventuell reklamation. Även bevisbördan om att det faktiskt är fel på varan. Skulle köparen returnera varan så måste man som säljare godkänna returen innan pengarna kommer tillbaka till köparen.
Men det är ju klart att det inte är helt riskfritt och man gör nog rätt i, som säljare, att försöka känna sin köpare innan man går vidare. Även som tidigare nämnts dokumentera varan, paketering etc. ordentligt med bilder som man även postar i tråden på blocket då dessa sedan kan användas som underlag vid en eventuell tvist.