Första telefon till sitt barn - Är Fairphone ett bra alternativ?

Permalänk
Medlem

Första telefon till sitt barn - Är Fairphone ett bra alternativ?

Min son fyller åtta år nästa år och han börjar prata om att han gärna vill ha en egen mobiltelefon.
Just nu har han en sån där klocka som används som telefon så vi kan ha kontakt med honom under dagtid men som samtidigt kan stänga av alla funktioner medan man är i skolan så han inte blir distraherad av det.
Det jag söker främst efter är en telefon som har uppdateringar för lång tid och som är enkel att kunna reparera själv om olyckan skulle vara framme

Är det någon på forumet som haft en Fairphone och som kan berätta om det är värt det? Han är (än så länge) försiktig om sina grejer men vill inte behöva lämna in saker på service i en månad om det är något som man kan laga själv på ett par minuter.

Så den största frågan lyder:
- Duger en Fairphone även till ett barn eller bör man kolla på en lite mer stryktålig mobil som kanske inte har samma säkerhetsuppdateringar eller möjligheter till reparation?
- Vad hade ni själv valt till ert barn?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om du inte har någon gammal lur så tycker jag att det verkar vara ett bra alternativ med tanke på reperationsmöjligheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Om du inte har någon gammal lur så tycker jag att det verkar vara ett bra alternativ med tanke på reperationsmöjligheterna.

Min fru ska snart byta ut sin iPhone 11 men känner att det är en lite för dyr telefon att ha om man egentligen ska ringa lite och kanske spela något enstaka spel. Särskilt med tanke på att de är snordyra att reparera.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt valfri telefon(android/iphone), men med ex. otterbox defender skal på.

Permalänk

Skaffa en AirTag el liknande istället, personligen tycker jag att 8år är i tidigaste laget att börja ha med sig en ut. Internet under kontroll hemma vissa stunder och antar att dom har nån datatimme el. Liknande i skolan. Hur många sidor finns anpassade för den målgruppen eg?
Men det är ett fritt land.mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Min fru ska snart byta ut sin iPhone 11 men känner att det är en lite för dyr telefon att ha om man egentligen ska ringa lite och kanske spela något enstaka spel. Särskilt med tanke på att de är snordyra att reparera.

Reparationsmässigt så kan Samsungs billigaste varianter kanske vara en möjlighet.
T.ex så vet jag att Galaxy A10 och A20 öppnas väldigt lätt då det inte är några tejper(förutom batteriet som är fast tejpat). Osäker på de nyare varianterna som A12/a22 men kan nog kolla upp det vid behov om du vill.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2