Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=rEIAK5Ao8DQ&ab_channel=FORMUL... Notering, detta gjordes under en TITEL fight mellan Hamilton och Vettel.

Och ja, jag hoppas på att Redbull hamnar i mittfältet så man får se snorungen lida lite och fyi, det är tack vare Perez han har vunnit sin ärliga titel i år (2021 ska vi inte gå in på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

https://www.youtube.com/watch?v=rEIAK5Ao8DQ&ab_channel=FORMUL... Notering, detta gjordes under en TITEL fight mellan Hamilton och Vettel.

Och ja, jag hoppas på att Redbull hamnar i mittfältet så man får se snorungen lida lite och fyi, det är tack vare Perez han har vunnit sin ärliga titel i år (2021 ska vi inte gå in på).

Hur är det på grund av Perez att Max har vunnit årets titel? Perez har absolut funnits där ett par race detta året, men utöver de fåtal stunderna så har Max varit absolut dominant som förare med en extremt dominant bil.

Det börjar även visa sig att Perez (som även verkar ha erkänt det) avslutade kvalet i Monaco med en krasch avsiktligt. Enligt Max är det på grund av detta som Perez inte fick hjälpen i helgen. Småsint som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Nu tänker jag djupdyka lite i den här konspirationsteorin angående perez och monaco. Och eftersom jag till och med gillar perez och tycker det är kul när det går bra för honom så är detta inlägget absolut inte för att jag har något mot honom utan bara för att försöka reda ut orsaken till kontroversen som ingen vill bekräfta. Ville bara ha detta sagt innan jag börjar analysera data så inga hardcore-fanboys går bananas i onödan

Okej, efter att ha kollat på väldigt mycket telemetri både från perez och andra förare, och videoklipp från ombord-kameror både från varvet perez kraschade och ett "vanligt" varv så ser det (imo) väldigt suspekt ut!

Om man tittar på telemetrin från hans gaspedal varje gång han kör igenom portier (kurva 8) bromsar han ner, växlar ner till 2ans växel rullar förbi apex för att progressivt gå på gas när bilen nästan är helt uträtad. Har en bild som inte postats med som visar likadant 20 varv till.
Men varvet han kraschade bromsar han ner till 10km/h lägre fart än hans tidigare kvalvarv, han bromsar mycket längre in i kurvan för att sen innan han ens är i närheten av apex ge 100% gas väldigt snabbt. Som omedelbart spinner runt bilen. Man "råkar" inte ge 100% gas och det är absolut inte en touch eller att han slant med foten på pedalen för då hade det inte heller gett 100%. Plus att dessa förarna kör med närmast omänsklig precision kurva efter kurva varv efter varv osv.
För att bygga vidare på detta så ser man även att det görs inte det minsta lilla försök i att parera och motverka sladden som man i vanliga fall ser att de är blixtsnabba med att göra så fort de får minsta lilla överstyrning på bilen.

Telemetrin kan ni se här: Telemetri + video

Ok men varför gjorde han det då?
- För det första låg han före max efter första försöket i Q3.
- Han antog nog att max (och fler) skulle förbättra sin tid i andra försöket.
- Han såg själv på sin ratt att han låg ett par tiondelar efter sin egen bästa tid på ratten för att han inte hade en enda grön minisektor på det varvet fram till kraschen.
- Han visste om att monaco är i princip omöjlig att köra om på och starta 3a på insidan ger ju även chans att gå upp på andra plats i starten.
- Han var vid det laget fortfarande högst aktuell för att kunna ta WDC.
- Monaco var loppet direkt efter spanien där han va allt annat än glad för att han fick "släppa" max även om max var MYCKET snabbare på sina mjuka däck. Max körde mer än 1 sek snabbare per varv och hade ändå tagit honom så att han "gav" max segern i spanien köper jag absolut inte.

Sen är ju även portier perfekt att göra det i, en av de långsammaste svängarna på banan plus att där finns en tecpro-barriär.
Inte bara det utan visst det känns dumt att riskera växellådsbyte men han hade kunnat ta en ny i poolen utan få en bestraffning.
Sen blir det ju inte bättre av att det har "bekräftats" från ett antal källor att det är sanning och att han skulle ha erkänt för marko och horner (dessa "bekräftelser" får man ju ta med en nypa salt såklart). Men också att när max får frågan i intervju efter racet om det handlade om monaco så förnekar han ju inte det heller.
Sen att max fortf skulle vara sur för detta och inte kunna hjälpa perez med 2 sjukt viktiga poäng för de ggr som perez hjälpt max är ju rätt så barnsligt..! Även om det skulle vara så att max har hållt fast vid sen monaco att nästa gång ni ber mig hjälpa perez så vägrar jag pga att han förstörde max kval och chans till att vinna.

Nu är ju allt detta konspirationer tills att perez och RB själva bekräftar det, men i mina ögon (utan att jag är partisk) så tycker jag att det ser absolut mer ut som att det är med vilje än att det skulle vara av misstag.

Bra jobbat och förklarat!

Fortfarande idiotiskt av Max att inte släppa detta efter ett halvår. Vatten under bron. Men det är ändå en förklaring till varför det blev som det blev nu. Max hade sagt en sak då, att han skulle vägra hjälpa Perez nästa gång det frågades, och så blev det. Att det gått lång tid och att det var negativt för teamet spelade tydligen ingen roll... och det är där skon klämmer och det är därför man tappat respekt för Max nu.

...men Perez flög också ner i graderna.

Jag kommer gå all in på Alonso nästa år. Hoppas han skämmer ut Stroll å det grövsta och tar WDC-titeln! Han eller Norris, yes baby pleaase! Inga lågoddsare precis. 😂

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Bra jobbat och förklarat!

Fortfarande idiotiskt av Max att inte släppa detta efter ett halvår. Vatten under bron. Men det är ändå en förklaring till varför det blev som det blev nu. Max hade sagt en sak då, att han skulle vägra hjälpa Perez nästa gång det frågades, och så blev det. Att det gått lång tid och att det var negativt för teamet spelade tydligen ingen roll... och det är där skon klämmer och det är därför man tappat respekt för Max nu.

...men Perez flög också ner i graderna.

Jag kommer gå all in på Alonso nästa år. Hoppas han skämmer ut Stroll å det grövsta och tar WDC-titeln! Han eller Norris, yes baby pleaase! Inga lågoddsare precis. 😂

Jao, Verstappen hade möjlighet att skrapa hem moralpoäng genom att släppa förbi Perez, trots skymfen av gammalt groll och ett uruselt race.

Klicka för mer information

Källa: https://old.reddit.com/r/formuladank/comments/yvug18/battle_f...

Summerar den kommande helgen.

Visa mer
Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jao, Verstappen hade möjlighet att skrapa hem moralpoäng genom att släppa förbi Perez, trots skymfen av gammalt groll och ett uruselt race.

Klicka för mer information
Visa mer

Haha, kungmeme 😂

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Frågan är varför fia missade det. Även live såg det brutalt suspekt ut

Rena spekulationer från min sida.

Den som skadas mest är ju PER själv, samt teamet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Varför skulle ferrari klaga? De låg redan 1a och 2a efter första försöket i Q3. De om några va väl bara glada att det hände för då fick ingen chansen att förbättra.

För att försämra RBs situation ännu mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

För att försämra RBs situation ännu mer?

Ja iofs

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Haas gör sig av med Schumacher och tar Nico Hulkenberg, inte en av dem vassaste F1 förarna genom tiderna.

https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-schumache...

https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-nico-hulk...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

Haas gör sig av med Schumacher och tar Nico Hulkenberg, inte en av dem vassaste F1 förarna genom tiderna.

https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-schumache...

https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-nico-hulk...

Hoppsan, trodde faktiskt Haas skulle ha kvar honom en säsong till iallafall. Och att Nico gör comeback var nog ännu mer förvånande🤔

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Haas gör sig av med Schumacher och tar Nico Hulkenberg, inte en av dem vassaste F1 förarna genom tiderna.

https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-schumache...

https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-nico-hulk...

Väntat men ändå tråkigt. Han har förbättrat sig ganska mycket under denna säsong.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Hoppsan, trodde faktiskt Haas skulle ha kvar honom en säsong till iallafall. Och att Nico gör comeback var nog ännu mer förvånande🤔

Jätte förvånad över att dem väljer Nico.
Dem hade ju kunnat välja Riccardo t.ex som i alla fall har några segrar under bältet jämfört med Nico.

Skrivet av maniac:

Väntat men ändå tråkigt. Han har förbättrat sig ganska mycket under denna säsong.

Jag håller helt med dig, tycker dem gör ett misstag och borde ge han en säsong till.
Han har varit vass denna säsongen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Jätte förvånad över att dem väljer Nico.
Dem hade ju kunnat välja Riccardo t.ex som i alla fall har några segrar under bältet jämfört med Nico.

Jag håller helt med dig, tycker dem gör ett misstag och borde ge han en säsong till.
Han har varit vass denna säsongen.

HAAS försökte nog välja Ricciardo, snarare är det Ricciardo som inte vill komma ner på den nivån i Formel 1. Magnussen har visat sig kapabel i bilen flera gånger, men dels så tror jag inte att bilen med Ferrari-motor passar Ricciardo särskilt bra, sen tror jag inte Ricciardo är sugen på ett backmarker team för 2023. Han försöker nog ge sig in i mittfältet för 2024 i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

HAAS försökte nog välja Ricciardo, snarare är det Ricciardo som inte vill komma ner på den nivån i Formel 1. Magnussen har visat sig kapabel i bilen flera gånger, men dels så tror jag inte att bilen med Ferrari-motor passar Ricciardo särskilt bra, sen tror jag inte Ricciardo är sugen på ett backmarker team för 2023. Han försöker nog ge sig in i mittfältet för 2024 i alla fall.

Där har du nog helt rätt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

HAAS försökte nog välja Ricciardo, snarare är det Ricciardo som inte vill komma ner på den nivån i Formel 1. Magnussen har visat sig kapabel i bilen flera gånger, men dels så tror jag inte att bilen med Ferrari-motor passar Ricciardo särskilt bra, sen tror jag inte Ricciardo är sugen på ett backmarker team för 2023. Han försöker nog ge sig in i mittfältet för 2024 i alla fall.

Tror helt klart på den förklaringen.

Däremot tror jag inte Ricciardo kommer kunna komma tillbaka 2024 med tanke på hur många förare från tex indycar med fetare sponsorer och mer appeal i USA som testkört i år men inte har tillräckligt med poäng på superlicensen. Tror vi kommer se Palou i F1 2024.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Tror helt klart på den förklaringen.

Däremot tror jag inte Ricciardo kommer kunna komma tillbaka 2024 med tanke på hur många förare från tex indycar med fetare sponsorer och mer appeal i USA som testkört i år men inte har tillräckligt med poäng på superlicensen. Tror vi kommer se Palou i F1 2024.

Vill du höra ett longshot?

Jag tror på Ricciardo för RB 2024 om Checo lämnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Vill du höra ett longshot?

Jag tror på Ricciardo för RB 2024 om Checo lämnar.

Spännande, inte omöjligt! Hade vart kul att se

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Har svårt att se Riccardo tillbaka i en Red Bull med Nyck De Vries i Alfa Tauri (under förutsättning att han levererar under 2023).

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Nej, Ricciardo har gjort sitt i F1. Om han mot förmodan skulle komma tillbaka är det inte i något toppteam.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Silly season kommer definitivt bli väldigt fånig nästa år.

...men tror att om inte De Vries gör bort sig så är det nog RB som gäller. Sedan tror jag som sagt att Alex Palou kommer in i F1, han har varit enormt underhållande i Indycar i år och jag tror F1 kommer fortsätta växa i USA och de behöver fler Amerikanska affischnamn.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Kul att se hulken tillbaka.
Har alltid ansett att han förtjänat en bra bil dock.
Killen verkar ju alltid prestera bra givet förutsättningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Silly season kommer definitivt bli väldigt fånig nästa år.

...men tror att om inte De Vries gör bort sig så är det nog RB som gäller. Sedan tror jag som sagt att Alex Palou kommer in i F1, han har varit enormt underhållande i Indycar i år och jag tror F1 kommer fortsätta växa i USA och de behöver fler Amerikanska affischnamn.

Han är dock spanjor.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Han är dock spanjor.

Absolut, men enormt poppis i USA.

Bör väl även lägga till Pato O'Ward som ytterligare en kandidat, även han enormt poppis och underhållande förare. (mexikan för tydlighet.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Silly season kommer definitivt bli väldigt fånig nästa år.

...men tror att om inte De Vries gör bort sig så är det nog RB som gäller. Sedan tror jag som sagt att Alex Palou kommer in i F1, han har varit enormt underhållande i Indycar i år och jag tror F1 kommer fortsätta växa i USA och de behöver fler Amerikanska affischnamn.

Circuit of The Americas (USA:s GP) har varit ett rätt så underhållande race på senare tid. Men Miami och nästa års lopp i Las Vegas, känns rätt så trashy. Riktigt trash. (tycker jag)

Circuit of The Americas i Texas är för de många riktiga intressenterna, de mer hängivna fansen (dvs petrol heads) som vill uppleva F1 med bara ett stängsel emellan. Miami liksom Las Vegas, kommer handla om enbart (fortsatt) marknadsföring och gloria, till hutlösa priser för den välvägda besökaren.

Las Vegas kan ju bli en schysst räv lik Baku, alltså ett eventfyllt stadslopp med en rejäl lång raka mot målgången och första kurvan. Risken är dock stor att det hela Las Vegas-eventet känns tillverkat och övergjort. Utsmyckat och fint men har noll, absolut noll karaktär.

/rant

Permalänk
Medlem

"Helmut Marko lets slip that Daniel Ricciardo will be Red Bull’s third driver for F1 2023" - crash.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kul att se hulken tillbaka.
Har alltid ansett att han förtjänat en bra bil dock.
Killen verkar ju alltid prestera bra givet förutsättningarna.

Håller med. Skall bli spännande, även det är ett team väldigt långt bak!

Egentligen så fanns ju inga andra alternativ än Hulken just nu på vänt. Förstår 100% att Hass gick på honom. Det var nog det enda vettiga som fanns.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Circuit of The Americas (USA:s GP) har varit ett rätt så underhållande race på senare tid. Men Miami och nästa års lopp i Las Vegas, känns rätt så trashy. Riktigt trash. (tycker jag)

Circuit of The Americas i Texas är för de många riktiga intressenterna, de mer hängivna fansen (dvs petrol heads) som vill uppleva F1 med bara ett stängsel emellan. Miami liksom Las Vegas, kommer handla om enbart (fortsatt) marknadsföring och gloria, till hutlösa priser för den välvägda besökaren.

Austin är supertrevlig, både som bana och hela eventet. Har kört där men har tyvärr inte varit där över själva F1. (Jobbade där 4-6 ggr per år fram till 2018, det närmsta jag har är ett foto från flighten ut på en racepreppad bana 4 dagar innan.

Dock är ju det stora som hänt i USA att det börjat bli stort som TV-event också vilket det inte varit tidigare, vilket gör att det både finns mer pengar och intresse att få in namn som är kända i USA.

Det finns för övrigt rätt många sportevenemang i USA som är rätt trashiga, men det tjänas rätt mycket pengar på dem. Men jag håller med om att Vegas nog riskerar att bli smaklöst så det räcker och blir över - räckte ju att se PR-eventet därifrån för två helger sen..
https://www.youtube.com/watch?v=1pHCgdCmmeQ&ab_channel=FORMUL...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

MultiViewer for F1: https://beta.f1mv.com/download
Källa: https://old.reddit.com/r/formula1/comments/yyijaa/multiviewer...

En desktop app jag ska pröva ut i morgon under kvalet. Det verkar då fasen lovande.

Kravet är ett aktivt sub hos F1TV. Och ett råd är att skramla ert lösenord åtminstone till F1TV om ni ämnar att pröva programmet.

Permalänk
Medlem

Kval kl 15.00 och ett race under morgondagen: sedan följer de klassiska spekulationerna över vintern ett par tre månader, cringe release fest från x-stall, de första testerna sker i slutet av februari (där Mercedes fyllt bilen med sand) och den 5 mars, 2023 är det dags för Bahrain FP1.

En viss väntan, men ändå en relativt kort väntan då nästa säsong är utdraget till 24 lopp. Sommaruppehållet är fasen värre än vinterlovet.

meme-GOAT Latifi, Ricciardo och Vettel lämnar f.ö. fältet och F1 i morgon. I viss mån i alla fall. Förhoppningsvis bjuds det på burn-outs vid målflaggan.

Permalänk
Medlem

Va kul se bilderna från Vettels avskedsmiddag, tänk komma till en restaurang och hela startfältet i F1 sitter vid bordet intill och äter
Sett även att Max får enorma mängder hat på sociala medier efter vad han gjorde mot Checo förra racet, men han förtjänar det.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |