qbittorrent skickar min ip-adress trots vpn

Permalänk
Medlem

qbittorrent skickar min ip-adress trots vpn

Tjo. Blev lite nyfiken om min vpn verkligen fungerar med min torrentklient. När jag testade https://ipleak.net/ fick jag dels upp den ip-adress jag har med vpn (ovpn) men även den ip-adress min isp ger mig. Hur gör jag för att dölja denna? Ska inte ladda ner något olagligt men vill ändå att det inte ska synas. Är ju det som var tanken när jag införskaffade en vpn-tjänst.

Kör med Qbittorrent och min vpn är Ovpn. Har aktiverat en fast tcp/utp-port både i Qbittorrent och i ovpn´s kontrollpanel vilket var allt som skulle krävas om jag förstod allt rätt. Vad mer krävs?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du ställt in så att qBittorrent enbart använder den virtuella nätverksadaptern? Vill minnas att man behöver göra det.

Sen behöver man ev. inaktivera DHT m.m., bra länge sedan jag pillade med torrents.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag tillför väl inget. Men jag får kolla detta när jag kommer hem.
Har själv bara ställt in porten i qBittorrent som jag fått från min VPN. Den enda IPn som syns på ipleak är den från VPNen. Men jag kanske bara har haft tur att qBittorrent valt rätt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Blev lite nyfiken om min vpn verkligen fungerar med min torrentklient. När jag testade https://ipleak.net/ fick jag dels upp den ip-adress jag har med vpn (ovpn) men även den ip-adress min isp ger mig. Hur gör jag för att dölja denna? Ska inte ladda ner något olagligt men vill ändå att det inte ska synas. Är ju det som var tanken när jag införskaffade en vpn-tjänst.

Kör med Qbittorrent och min vpn är Ovpn. Har aktiverat en fast tcp/utp-port både i Qbittorrent och i ovpn´s kontrollpanel vilket var allt som skulle krävas om jag förstod allt rätt. Vad mer krävs?

Använder också OVPN.com som vpntjänst. Använder deras egna klient och där i använder jag Wireguard, inte OpenVPN. I qBit under Alternativ-Avancerat-Nätverksinställningar har jag sedan valt gränssnitt wg-ovpn.

Men det betyder ju bara att qBit är aktiv sålänge jag är ansluten med OVPN, inget annat. Fungerar som en killswitch typ. Vilket finns i OPVN-klientens gränssnitt också. Så jag tror inte det har något med qBit att göra.

Men iaf sålänge jag är ansluten mot OVPN så visar både ipleak och dnsleak ip och dnser från OVPN, inget annat.

Tips är att fråga OVPNs support. De brukar vara hjälpsamma

Permalänk
Medlem

Det är din browser som leakar din IP-adress via WebRTC. OVPN har en guide på sin hemsida som hjälper dig att stänga av funktionen som gör leaken beroende på vilken browser du kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har du ställt in så att qBittorrent enbart använder den virtuella nätverksadaptern? Vill minnas att man behöver göra det.

https://user-images.githubusercontent.com/22709115/77658635-de024d80-6f6e-11ea-9e0d-6712a3068a09.png

Sen behöver man ev. inaktivera DHT m.m., bra länge sedan jag pillade med torrents.

Kalas. Nu hittar den bara adressen från ovpn. Tusen tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Det är din browser som leakar din IP-adress via WebRTC. OVPN har en guide på sin hemsida som hjälper dig att stänga av funktionen som gör leaken beroende på vilken browser du kör.

Enligt ovpn har jag ingen WebRTC-läcka. Fick enbart upp detta när jag laddade ner testfilen från ipleak. I övriga fall har den bara visat "rätt" ip-adress.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Enligt ovpn har jag ingen WebRTC-läcka. Fick enbart upp detta när jag laddade ner testfilen från ipleak. I övriga fall har den bara visat "rätt" ip-adress.

Dom är lite subjektiva dom olika verktygen. Kul du hitta lösningen!