Helgsnack: Vilket är ditt favoritchassi genom tiderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agazza:

I en tid då de flesta var svart, vit eller beige färg så var Thermaltake fränast

No offence, men Xaser serien tycker jag är bland de fulaste lådor som finns

Skrivet av agazza:

Och när fast and the furious stuket började avta så kom dom med nästa konstverk

Tsunami Dream har istället en av de snyggare frontpanelerna!
Det är lite fascinerande vilken bredd Thermaltake hade på den tiden... Spottade ur sig produkter för alla kundgrupper och alla möjliga bisarra nischer.
Tex VU meter och högtalare i 5.25 platser osv

(ursäkta sidospåret)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av zorrzoor:

Använder fortfarande mitt, tuggar på som NAS när man övergett mITX för vardagsburken

Har du någon av de fräsiga färgerna då?

Jag tror det var handtaget som tilltalade mig, men jag har för mig att det var en rätt populär modell i allmänhet ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Har du någon av de fräsiga färgerna då?

Jag tror det var handtaget som tilltalade mig, men jag har för mig att det var en rätt populär modell i allmänhet ett tag.

Tyvärr inte, har vita varianten.
Ångrade det köpet rätt mycket i början men nu är jag rätt nöjd med det.

Den matta gummi finishen har blivit kladdig med åren så har kört med lacknafta/lim bort produkter för att ta bort ytan på alla plast detaljer.
Och handtagen är bortplockade då lådan gungar som en båt vid minsta beröring annars.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt, Chieftec dragon var lite av en revolution när det kom och inget chassi har nog varit lika imponerande för mig som när det kom.

Både som fulltower och miditower.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på mitt Silverstone Fortress FT-02, så bra.

något sugen på att uppgradera till Fractal Design Torrent, men det behövs inte just nu egentligen

Visa signatur

Dator: i5 10600k w/ Scythe Mugen 2 rev.B @ Stock | MSI GeForce RTX 3070 Ti Ventus OC | MSI Tomahawk z490 | Fractal Design Newton R3 600W | HyperX Fury 3200MHz CL16 2x16 GB | Silverstone Fortress FT-02 | Crucial MX100 SSD 256GB | 2TB WD Green | Windows 10

Permalänk

Lian Li Tyr PC-X1000 har jag haft i många år innan jag bytte till Lian Li Mini Air. Jag gillar innovativ och smart design som sticker ut.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Lian Li Tyr PC-X1000 har jag haft i många år innan jag bytte till Lian Li Mini Air. Jag gillar innovativ och smart design som sticker ut.

Aaah, TYR hade jag nästan glömt (borde lagt den som honorary mention i mitt tidigare inlägg!)
Den och lillebrorsan 500 och de senare FX-modellerna tyckte jag var riktigt balla när de kom!
För dyra och kanske inte helt genomtänkta i alla detaljer än, men helt klart föregångare när det gäller modern låddesign!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Corsair 4000D Airflow Svart

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Chieftec-lådorna modell fulltower som så många andra nämnt var onekligen chassin av sin tid och som alltid kommer ägnas ömma tankar. De håller givetvis inte måttet idag med sina 80 mm-fläktar (och en undangömd 92 mm, yay! ), men ja ... de var ju en fröjd på sin tid. Hade själv ett vitt Scorpio och ett mörkgrått Dragon när det bar sig.

Ett annat som alltid legat på önskelistan (och gör än idag) är I&S EYE 910. Ruskigt snygg och clean låda som jag gärna skulle göra något roligt bygge utav!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Lägger även min röst på Antec P180/P182. Stilrent, välgenomtänkt och banbrytande på sin tid.

Permalänk
Avstängd

Thermaltake hade ju ett ganska coolt koncept med Level 10, även om det inte var lika häftigt när det lanserades som prototyperna innan. Tanken var ju att ha liksom separata "lådor" med separat kylning för olika komponenter, men sen slutade det med att moderkortet med processor och grafikkort ändå hamnade i samma. Ändå ganska trevligt.

http://nordic.thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_000024...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

No offence, men Xaser serien tycker jag är bland de fulaste lådor som finns

Tsunami Dream har istället en av de snyggare frontpanelerna!
Det är lite fascinerande vilken bredd Thermaltake hade på den tiden... Spottade ur sig produkter för alla kundgrupper och alla möjliga bisarra nischer.
Tex VU meter och högtalare i 5.25 platser osv
https://i.ytimg.com/vi/DADwPaKb2mI/maxresdefault.jpg
(ursäkta sidospåret)

jag håller med om Xaser serien men det hindrade inte en bunt 12 åringar att va fränast i stan, jag importerade ett plexichassi, satt polerad durkplåt på baksidan moderkortet och ett blått CFL rör imellan. Drog mycket lanfjortisar

Sen drömmer man ju fortfarande om ett Asetek Vapochill, även ifall de var fula

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

In-Win Q500.

Sober design. Utdragbar moderkortsplåt (vilket var väldigt trevligt i en tid när man hade jumpers för att configa sin setup). Löstagbar 3½ bur. Plats för 3 chassifläktar (körde med voltmoddade PanaFlos ). I slutet på 90talet så var det klart ett chassi som var top-notch och rymligt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av snajk:

Thermaltake hade ju ett ganska coolt koncept med Level 10, även om det inte var lika häftigt när det lanserades som prototyperna innan. Tanken var ju att ha liksom separata "lådor" med separat kylning för olika komponenter, men sen slutade det med att moderkortet med processor och grafikkort ändå hamnade i samma. Ändå ganska trevligt.
https://www.legitreviews.com/images/reviews/1217/thermaltake_level_10_006.jpg
http://nordic.thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_000024...

Razer var ju inne på samma koncept med Project Christine. Lät rätt gött med moduler som kunder ersättas för att uppgradera, men när man tänkte efter är det nog smidigare att bara köpa komponenter själv och mecka.

Permalänk
Medlem

Corsair Obsidian 800D kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Razer var ju inne på samma koncept med Project Christine. Lät rätt gött med moduler som kunder ersättas för att uppgradera, men när man tänkte efter är det nog smidigare att bara köpa komponenter själv och mecka.

https://www.youtube.com/watch?v=G0K41ZWd-vo

Jo det var ju lite mer avancerat. Thermaltake menade väl inte att själva komponenterna skulle vara en del av det utan man köpte komponenter själv som passade i boxarna liksom, eller kanske köpte större box för exempelvis processorn om man behövde större kylare. I slutändan blev det mer ett lock/en box för moderkortet och allt som satt på det och sen boxar för hårddiskar, PSU, optiska enheter och så. Kabeldragningen går ju i bottenplattan och är fördragen, så man kan typ vinkla ut boxarna om man ska byta diskar eller så, utan något mek med kablar. Men det var väldigt dyrt vad jag minns, och så ofta byter man inte diskar (längre) att det är värt det riktigt, men grymt koncept.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt säker på varför men jag älskade mitt Antec SLK3700BQE. Och mitt första rejäla bygge med ett blått Chieftec Dragon miditower. Eller när Define-serien kom. Svårt det här.

Det mest specifika jag kan komma på är det Sharkoon Rebel 9 jag körde som NAS innan NAS var "en grej"; under femhundringen för 9 externa 5.25"-plaatser; in med 3 stycken 4-in-3-moduler så hade man 12 3.5"-platser för strax över tusen spänn.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

thermaltake level 10 som jag har kvar har haft svårt att göra mig av med den, så den står och sammlar damm på vinden

sweclockers länk

Permalänk
Medlem

OrigenAE H6 <3

HTPC-Chassi var en jävla fin grej som inte längre är nödvändigt (tyvärr)
Byggde min sista i början av 2008 med hårdvara enl. bilden ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Mitt Lian Li PC-7 Scand såg likadant ut, älskade det chassit, så lätt och enkelt att bära med sig vilket var vanligare då man lanade en del. Finns inga chassi som dessa längre.

Också alltid älskat Lian-Li. De vågade gå sin egen väg och i de flesta fall gick det bra. Finns dock en del riktigt konstiga chassin men det kan vi nog bjuda på. Kör nu med ett PC-O11 Air Mini Vit som jag älskar trots att jag i alla år spytt galla på alla chassin med fönster och rgb. Men man växer väl upp (eller ner ). Har även kvar mitt gamla svarta (utan fönster) PC-60FNWX som jag moddat lite. Nu står det bara och samlar damm men hoppas kunna använda det senare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Sjukt nostalgiskt att bläddra genom det här

Jag vet inte riktigt om jag har en favorit, men det var ett tag som jag VERKLIGEN ville ha ett Bitfenix Prodigy, av oklar anledning.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRNNRl5KbIZc4_v6tQuCfGcYANymv9vs_ACloKItWmft3T1872ZgDaLs_Kj4fAKTlktlnA&usqp=CAU

Jag gillade layouten internt, men inte "handtagen/benen", så det slutade med ett Bitfenix Prodigy istället, µ-ATX, och det har jag kvar än. Inte världens smidigaste att bygga i, men jag fick in en Phanteks PH-TC14PE i det med någon mm till godo till bottenutsugsfläkten , så det får rulla på ett tag till

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Aopen hx08 eller hq45 🤟

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Wow! Riktigt coolt, detta chassi har felt flugit under radarn 😧
Får man fråga vart du fick tag i ditt?

Direkt från EVGA 2016.
Finns inte längre att få tag i.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Direkt från EVGA 2016.
Finns inte längre att få tag i.

Nej såg det, snyggt.
Är väl ebay eller liknande om man skulle få för sig att försöka införskaffa ett idag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av landmarks:

Sjukt nostalgiskt att bläddra genom det här

Jag vet inte riktigt om jag har en favorit, men det var ett tag som jag VERKLIGEN ville ha ett Bitfenix Prodigy, av oklar anledning.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRNNRl5KbIZc4_v6tQuCfGcYANymv9vs_ACloKItWmft3T1872ZgDaLs_Kj4fAKTlktlnA&usqp=CAU

En mediadator står gömd bakom TV'n... ja eftersom jag citerar dig så kan du säkert klura ut vad det är för chassi

Permalänk
Medlem

Har haft ett bra tag Fractal Design R6 gott med utrymme damm filtrar dämpad runt om snygg osv... men nästa kommer bli Asus Helios..

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

En klassisk Cooler Master kombination.

Cooler Master HAF Stacker 935 och 915.

Permalänk

Det var mitt första chassi jag köpte själv. Ett i borstat aluminium och fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Det var mitt första chassi jag köpte själv. Ett i borstat aluminium och fönster.

Samma här, good times