Öppna en .pbu-fil - eller återskapa obergiplig foto-backup

Permalänk

Öppna en .pbu-fil - eller återskapa obergiplig foto-backup

Hej alla!

Jag har ett problem som det verkar finnas fruktansvärt lite info om online så vänder mig hit som ett sista försök. För ett tag sedan behövde jag återställa min mobil och laddade ner någon form av verktyg som jag nu i efterhand inte lyckas hitta igen. Det mesta gick som smort men jag ville även fixa en backup på mina MMS-bilder. Sagt och gjort kör jag programmet/appen och ut kommer sig vad som visar sig vara .pbu-filer. Kruxet är att det verkar helt omöjligt att hitta någon vettig info hur man öppnar den här bedrövliga filstandarden.

Long-shot, men är det någon här inne som hanterat den här typen av filer tidigare och har en aning om hur de fungerar?

Tack!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Hej alla!

Jag har ett problem som det verkar finnas fruktansvärt lite info om online så vänder mig hit som ett sista försök. För ett tag sedan behövde jag återställa min mobil och laddade ner någon form av verktyg som jag nu i efterhand inte lyckas hitta igen. Det mesta gick som smort men jag ville även fixa en backup på mina MMS-bilder. Sagt och gjort kör jag programmet/appen och ut kommer sig vad som visar sig vara .pbu-filer. Kruxet är att det verkar helt omöjligt att hitta någon vettig info hur man öppnar den här bedrövliga filstandarden.

Long-shot, men är det någon här inne som hanterat den här typen av filer tidigare och har en aning om hur de fungerar?

Tack!

Förmodan: samma program kommer veta hur man utifrån de där filerna lägger in dina gamla MMS på en telefon.

Om det alltså är ett program som du haft installerat på din telefon så tänker jag att det bör existera i appbutikens listning över dina appar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Förmodan: samma program kommer veta hur man utifrån de där filerna lägger in dina gamla MMS på en telefon.

Om det alltså är ett program som du haft installerat på din telefon så tänker jag att det bör existera i appbutikens listning över dina appar?

Ja det stämmer nog, problemet är bara den att jag inte lyckas lista ut vilken app det är och av alla jag kan hitta i den listan får jag ingen att fungera. Söker jag på formatet får jag endast upp det här:

Citat:

LG smartphone users can use the LG Backup application to back up their phone's applications, calendar entries, contacts, settings, and messages in an LBF file. When they do, their MMS messages are saved in the LBF file, as a series of PDU files. These files are named 0.pdu, 1.pdu, 2.pdu, and so on.

Using a hex editor and a complicated series of instructions, users can extract PDU files from their LBF file.

How to open a PDU file
At the moment, there is no known way to open PDU files. If you still want to attempt to view the files' contents, you can open them in a universal file viewer, or you can change the files' extension to .txt and open them in a text editor, such as Microsoft Notepad (Windows), Apple TextEdit (Mac), or GitHub Atom (cross-platform). However, keep in mind that your PDU file's contents will likely not be useful.

Kanske får ta och ge upp helt enkelt

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

När jag sökte lite hittade jag ett format som det kanske kan vara:

https://file.org/extension/pdu I det programmet skapades en lista av bilder och lägger i en fil. Länkarna fungerade inte till det programmet men kan ju finnas andra program som kan öppna filerna.

Många program har också ett enkelt system där de packar filerna med zip och sedan döper filen till en annan ändelse. kan också vara ett sätt att testa. Att öppna filen i en txteditor och sedan se om du hittar en ledtråd i de första raderna. Om man t.ex tar en JPG-bild kan man då ofta läsa något som heter t.ex "JPG" eller "jfif" i början av filen.

Observera att du ska inte leka med originalfilerna utan gör en kopia till en annan mapp och se om du kan lösa det.

Det kanske är privata filer, men annars kan jag se om jag kan försöka få ut filerna om jag får luska lite. Skicka PM isf.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

När jag sökte lite hittade jag ett format som det kanske kan vara:

https://file.org/extension/pdu I det programmet skapades en lista av bilder och lägger i en fil. Länkarna fungerade inte till det programmet men kan ju finnas andra program som kan öppna filerna.

Många program har också ett enkelt system där de packar filerna med zip och sedan döper filen till en annan ändelse. kan också vara ett sätt att testa. Att öppna filen i en txteditor och sedan se om du hittar en ledtråd i de första raderna. Om man t.ex tar en JPG-bild kan man då ofta läsa något som heter t.ex "JPG" eller "jfif" i början av filen.

Observera att du ska inte leka med originalfilerna utan gör en kopia till en annan mapp och se om du kan lösa det.

Det kanske är privata filer, men annars kan jag se om jag kan försöka få ut filerna om jag får luska lite. Skicka PM isf.

Ja, OM filändelsen är pdu istället för pbu så låter det rimligt att det i så fall skulle kunna vara själva meddelandena i sitt ursprungliga format.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, OM filändelsen är pdu istället för pbu så låter det rimligt att det i så fall skulle kunna vara själva meddelandena i sitt ursprungliga format.

Ajdå, en miss av mig. får skylla på att jag är förkyld och feber och lite slö i huvudet .

Men att det kan var en rar/zip-fil eller att man kan få mer information i själva filen med en HEX-editor kan ju fortfarande stämma. Så kanske man kan lista ut vilket format det kan vara sparat i och om man har tur lista ut vilket program man ska använda.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Hittar man 'PK' (initialer av Phillip Kratz - upphovsmannen till Zipformatet) som första tecken i filen så är det en zip-fil, och det kan vara så enkelt att bara byta extension till '.zip' för att få filen öppningsbar i windows.

MS Words .docx är en zipfil och med namnbyte till 'zip' istället för 'docx' så kan man gå in i dokumentträdet och se XML-poster och binärblobbar av olika slag som tex. bildfiler inom dokumentet. Flertal dokumentformat inom office-sviten liksom dess opensorce-alternativ som open-office och libre-office lagrar dokumentfilerna som XML-filer i zip-format som kontainer - mycket för att XML är rätt pratig och mycket luft går att pressa ur dokumentet med en kompression.

Har man möjlighet att köra under linux så kan man prova kommandot 'file' för filen ifråga då den är duktig på att identifiera filer baserad på innehållet och magic words på olika ställen inom filen (behöver nödvändigtvis inte vara i början) och inte vad den heter till filnamnet - i Linux jobbar man på detta sättet i första hand och extension som .com, .txt, .exe etc. är något som man tar till sist om inga andra hintar finns.

---

Slutligen en lärdom att ta med sig - inga backupper är gjorda innan man verifier att man kan packa upp/återskapa filerna som man en gång gjorde backup på - och detta är extremt viktigt att kolla när man provar ny mjukvara som lovar en massa funktioner.

Till detta när man väljer appar/produkter så bör man välja sådana som skapar kända arkivformat (som zip, 7-zip, Tar mfl.) eller välbeskrivna arkivformat ofta beskrivna som uppackningsprogram skrivet med öppen källkod.

Att (PK)ZIP-formatet fick sådan genomslag i slutet av 1988 och framåt och nu är en standard-komponent i stort sett alla OS och filhanterare och i många programs standard lagringsformat, var just att det fanns en uppacknings-del skrivet i källkod (C-kod) som följde med var ZIP-installation vilket gjorde användarna trygga med formatet även om företaget bakom pkzip (PKWARE) skulle försvinna i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ajdå, en miss av mig. får skylla på att jag är förkyld och feber och lite slö i huvudet .

Men att det kan var en rar/zip-fil eller att man kan få mer information i själva filen med en HEX-editor kan ju fortfarande stämma. Så kanske man kan lista ut vilket format det kan vara sparat i och om man har tur lista ut vilket program man ska använda.

Behöver inte alls vara fel. Ser nu att TS själv citerade något som handlar om ".pdu" i sitt uppföljande inlägg, så det är ju något oklart vad det faktiskt är för filer...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

med .pdu blev träffarna fler och de refererar till att det är LG backup som genererat dessa och var fil-del är en zip-kontainer

här är en av säkert många länkar som försökt plocka isär formatet för att få ut filer

https://forum.xda-developers.com/t/extract-file-form-lg-backu...