SweClockers besöker gaming-rum på Quality Hotel Globe

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det kan vara bra absolut, men hur många kringresande streamers har vi i Stockholm?
Min spontana åsikt är att det inte är speciellt många, men jag kan ha fel.

Historiskt så har Stockholm haft en del gaming-event, med professionell gamers som rest runt. T ex SC2-turneringar osv. Kan väl spontant känns att de hellre sitter ensamma i ett hotellrum än trängs med fans på t ex inferno. Hur det ser ut i dagsläget är väl lite oklart men jag tror att det finns en marknad för det. Sen finns det säkert en del streamers i allmänhet som åker på semester, och detta kanske kan få dem att välja just Stockholm framför andra orter om de kan dra igång en stream under resan typ.

Ändå lite intressant att Telia och lenovo sköter service på utrustningen… undrar vad de har för SLA på utryckning. Lite nyfiken på om hotellpersonalen har någon form av enklare utbildning på systemet så att de kan återställa inför nästa gäst. Är väl dock någon form av spelcenter-gränssnitt man ser i filmen så kanske bara räcker med att de gör rent hårdvaran.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paffs:

För en helt annan fråga;

Någon som vet vad man ska söka efter för att hitta den typen av bordsfäste som används här? Alltså aluminiumprofiler som går längs med baksidan på bordet man kan fästa nästan vad man vill i.

Jag har för mig att Komplett sålde något liknande i vitt, men det verkar inte finnas kvar.

Du kan kolla med AZ Design. De säljer ”Toolbar-profil” från märket Kondator.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ficklampa:

Historiskt så har Stockholm haft en del gaming-event, med professionell gamers som rest runt. T ex SC2-turneringar osv. Kan väl spontant känns att de hellre sitter ensamma i ett hotellrum än trängs med fans på t ex inferno. Hur det ser ut i dagsläget är väl lite oklart men jag tror att det finns en marknad för det. Sen finns det säkert en del streamers i allmänhet som åker på semester, och detta kanske kan få dem att välja just Stockholm framför andra orter om de kan dra igång en stream under resan typ.

Ändå lite intressant att Telia och lenovo sköter service på utrustningen… undrar vad de har för SLA på utryckning. Lite nyfiken på om hotellpersonalen har någon form av enklare utbildning på systemet så att de kan återställa inför nästa gäst. Är väl dock någon form av spelcenter-gränssnitt man ser i filmen så kanske bara räcker med att de gör rent hårdvaran.

Jag har för mig att det var inom 24 timmar som nämndes för Lenovo, men dumt nog glömde jag anteckna det så med viss förbehåll för att jag kanske minns fel.

Vad jag vet är det ingen speciell utbildning, utan det verkar förlita sig en på att när hotellets nyckelkort tas ur den hållare som man stoppar det i för att strömförsörja så stängs systemet ned och ev inställningar, inlogg och dylikt rensas. Men det vore ju smart att se till att några i personalen har lite koll, för att kunna hjälpa till med enklare problem.

Tillbehör som headset och dylikt får gästen tydligen vid incheckning och lämnar tillbaka när de checkar ut, så rengörs de där emellan. Tangentbord och mus var inte trådlösa, så gissningsvis torkas sådant av på plats när rummet städas

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Bakgrund @Geckod @griid Som måttligt frekvent övernattare på hotell i Sverige har jag varit på ett antal med Chromecast. Är långtifrån alla som har det, men skulle absolut inte kalla det ovanligt. Tyvärr är det ingenting hotellen skyltar med, vad jag vet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Känns inte superintressant för min del även om jag skulle ha rest mycket. De spel jag spelar är ganska personligt anpassade med moddar och annat så det skulle vara svårt att köra dem på en "lånad" dator. Däremot vore det trevligt med skärm, mus och tangentbord man kan koppla in i sin laptop både för arbete och spel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

För att inte råka lämna känslig information till nästa gäst rensas information och datorerna stängs av i samband med att nyckelkortet till rummet tas ur sin hållare.

Det känns väl inte så lyckat, varje gång man går ut för att äta (eller går till konteret för att jobba på dagen) så nollställs datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det känns väl inte så lyckat, varje gång man går ut för att äta (eller går till konteret för att jobba på dagen) så nollställs datorn?

Nej det känns som att detta skulle ske via remotekommando som triggas när receptionen scannar nyckelkortet vid utcheckning istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det känns väl inte så lyckat, varje gång man går ut för att äta (eller går till konteret för att jobba på dagen) så nollställs datorn?

Nu är jag ingen superuser av hotellrum men du brukar väl få två stycken kort, i alla fall till dubbelrum?
Ett sitter då kvar för ström och annat som kan tänkas styras av det och det andra använder du för att låsa upp dörren?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Äh, man kan inte tänka på allt. Tycker ni gjorde ett bra jobb på att täcka det mesta. Ska man få med alla detaljer så kommer man ju behöva spendera timmar på att lista ut allt. så, bra jobbat!

Låter ändå som det är mycket smarta lösningar nu för tiden. Hade ingen aning om att korthållaren agerade strömbrytare för rummet. Det är ju sjukt smart. Då vet man ju att ingen onödig el står och går när rummet är obokat.
Kan tänka mig att man byter ut t ex tangentbord ganska ofta med tanke på ett de snabbt blir en hälsorisk också… en del gillar ju att använda tangentbord som tallrik när de käkar…

Gällande TV också så har de nog ganska begränsat utbud att välja på då jag killgissar att den ska gå att styra över ethernet, samt fungera ihop med bokningssystem för hotell. Kanske räcker med nån app nu, men som någon var inne på tidigare så kan man ju inte köra med smarta grejer pga säkerhet dels för hotellet med även för gästen.

Edit: En av mina föräldrar jobbade med hotell tidigare så har lite gammal insyn att gå på.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Absolut inte min grej, hela poängen med att ut och resa är ju att slita sig från datorn.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Absolut inte min grej, hela poängen med att ut och resa är ju att slita sig från datorn.

Om man känner att man måste slita sig från datorn då har man nog ett osunt förhållande med den från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Cool idé! Skulle lätt lägga 400 spänn extra för ett sådant rum när jag är på tjänsteresa utan planerade kvällsevenemang, hoppas att modellen håller.

Känner exakt samma! Reser en hel del och använder just Choice kedjan i jobbet så hoppas det sprider sig till alla storstäderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Utveckla gärna varför du (och bevisligen flera) hade detta behovet, vad ledde er till att bo på hotell i så lång tid?

Hade världen som arbetsfält i 22 år. 180-240 resdagar per år. Krävdes 4 pass för att inte behöva vänta på något arbetsvisum. Kallar det inte behov utan ett sätt att umgås på distans. Minimum arbetstid var 60 timmar i veckan, ibland 80-100. 1 timmes gaming med kompisar hemma på kvällen var avkopplande. På bl.a oljeplattformar fanns ofta gamingrum, i Iran fick man nöja dig med modemuppkoppling och svt text(enda Svenska nyhetssiten som inte var cencurerad).

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är en så smart ide art använda sina egna credentials på någon annans dator... Visst en jobbdator är inte ens personliga dator heller, men den är ju inte en "one night stand" direkt 😜

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Utveckla gärna varför du (och bevisligen flera) hade detta behovet, vad ledde er till att bo på hotell i så lång tid?

Det är inte ovanligt att montörer/servicetekniker som jobbar med sällsynta maskiner spenderar sina liv på hotellrum i stort sett. Tänk dig saker som behöver underhåll typ vart femte år och som det finns emellertid ett par i varje kommun. Då lönar det sig att ha ett företag som har hela landet som arbetsområde.
De är oftast den absolut trevligaste typen av gäster dessutom. Långt mycket bättre än nån sprätt i kostym som tror de är nåt för att de efter ett halvår nått nivå två av nåt medlemsskap och tycker de ska ha sviten när de bokat enkelrum i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Nu är jag ingen superuser av hotellrum men du brukar väl få två stycken kort, i alla fall till dubbelrum?
Ett sitter då kvar för ström och annat som kan tänkas styras av det och det andra använder du för att låsa upp dörren?

2 kort som ensam gäst?
Det har jag aldrig varit med om att man fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Nä det är nog inget för mig, men skulle uppskatta om det fanns stöd för Chromecast i hotellens TV-apparater.

Har haft med mig min appel tv när jag tagit in på hotell.
visst är CC mindre och smidigare i det läget, men varför skulle det inte fungera ?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det kan vara bra absolut, men hur många kringresande streamers har vi i Stockholm?
Min spontana åsikt är att det inte är speciellt många, men jag kan ha fel.

Som tur är så skräddarsyr företagen efter andras behov än dina, ja du har fel, inte ”kan ha fel”.
Jag tror jag aldrig kommer boka ett sånt rum men vet om att behovet finns, många introducerades till gaming efter pandemin och allt fler boomers idag gillar gaming tsk från förut.

Permalänk
Medlem

Jag tror på konceptet. Som någon sa kan de säkert få rum med en arbetsplats att gå runt också. Två skärmar, USB-C dockningsstation och stabil kabel-anslutning till internet.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av mille74:

Vet inte om det är en så smart ide art använda sina egna credentials på någon annans dator... Visst en jobbdator är inte ens personliga dator heller, men den är ju inte en "one night stand" direkt 😜

Nä finns ju risk får årets key-loggers.
Gäller ju även LAN-Cafe datorer osv.

Men har man MFA så kommer de ju inte in med lösenord ändå så.
Märker man att någon försökt logga in så får man väl byta lösenord på det just det konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

2 kort som ensam gäst?
Det har jag aldrig varit med om att man fått.

Bara att säga till om två kort så får man det. Nordic Choice har annars sin egen app där du kan skapa en mobilnyckel och låsa upp dörren via NFC och således lämna kvar kortet i hållaren.
Har man bara ett kort och inte vill använda appen så lämnar man det i hållaren, svänger förbi receptionen och säger att man "glömt" kortet på rummet så får man ett nytt direkt

Jag kommer testa rummen i Jönköping om dom finns tillgängliga i början av December, nice att kunna spela med polarna istället för att lida av tristess hela kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tror inte modellen kommer hålla med 400:- extra per natt.
Känns som gimmick och kommer troligen skrotas när verkligheten kommer ikapp.

Vem ska stå för support på alla hårdvara. Känns som att ytterligare resurser för hotellet behövs för managering av all kringutrustning. Låter dyrt.

Personligen är detta inte något jag är intresserad av när jag är ute och reser i tjänsten och då spelar jag en hel del, fast hemifrån.

Vid full beläggning handlar det om 730 000:- per år.
Även om de inte haft serviceavtal så hade de kunnat slänga all utrustning varannan månad och köpt nytt utan att backa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

2 kort som ensam gäst?
Det har jag aldrig varit med om att man fått.

Jag har aldrig varit med om ett rum där du faktiskt behöver kortet. Vik ihop pappgrejen du får kortet i och stoppa ner i strömbrytaren. Eller ta ditt visakort om du inte är rädd att glömma det 😀

Permalänk
Medlem

Sitter på hotellrummet precis som videon just nu och skriver detta meddelandet, det är riktigt trevligt för en extra slant.
Jag ville dock säkerställa att datorn va tillräckligt låst för att jag skulle känna mig trygg att logga in på mina spelkonton, discord etc. Jag jobbar inom fältet och lyckades köra saker som SYSTEM på några minuter och alla andra som loggat in sen start December 2022 vilket känns mindre bra att den sparar den datan efter varje session.
Mailar Telia om bristerna så det kan patchas