Nekad reklamation av elsparkcyklar hos Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Förutom alltid i alla kontraktsförhållanden någonsin eftersom det är hela poängen med juridiskt bindande avtal. Det finns och ska finnas ett överhängande "hot" om rättsliga åtgärder vid tvist mellan parterna. En ARN-anmälan är ett väldigt mycket förenklat och lindrigt exempel på en juridisk åtgärd och den som påstår att det någonsin kan missgynna dig eller någon annan konsument är helt vilse eller försöker lura folk.

Överhuvudtaget är den här tråden full med folk som felaktigt verkar tro att konsumentförhållandet är nån form tvåsidigt vänskapsband. Alla dina konsumenträttigheter härstammar från en folklig ovilja att acceptera att bli överkörd och hur mycket haverist du än tycker att någon är så är det bara bra för dig och alla andra konsumenter att frågan stöts och blöts.

Den såkallad "lychmobben" herr webhallen.com beklagade sig över är bokstavligen talat den enda anledningen att ni någonsin fått något på garanti eller reklamation.

Med tanke på hur ofta kunden faktiskt har fel uppfattning (antingen utifrån att kunden inte förstår hur den ska använda sin produkt, har misshandlat den eller på andra sätt hanterat den felaktigt) så är det här verkligen ett uselt råd att ge generellt.

Alla vi som arbetat med att hantera garantiärenden kan säkerligen ge exempel på när en trevlig kund haft ett ärende som visat sig hamna utanför garanti/reklamationsrätten där man ansträngt sig extra för att se till att det blir bra för kunden just eftersom det var en trevlig kund.

Jag kan faktiskt inte se någon vinst alls med att "hota" jämfört med att rakt och tydligt uttrycka sina rättigheter som kund. Möjligen att den du talar med blir så trött på dig/tycker så illa om dig att den hellre tar den ekonomiska smällen än att behöva tala med dig igen och därför gör ett återköp. Men känns det som en "vinst"?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag kan faktiskt inte se någon vinst alls med att "hota" jämfört med att rakt och tydligt uttrycka sina rättigheter som kund. Möjligen att den du talar med blir så trött på dig/tycker så illa om dig att den hellre tar den ekonomiska smällen än att behöva tala med dig igen och därför gör ett återköp. Men känns det som en "vinst"?

Vad skulle rättigheter som kund ens betyda om vi inte "hotade" med ARN? ARN är ett lugnt sätt att försöka tvinga företag till att följa lagen, det är inget som sker automatiskt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Tråden har spårat lite när det gäller ”hotat med Arn”.
Det är inget jag har hotat med iallafall. Jag har vänt mig till Arn då jag anser att Webhallen gör fel då dem vägrar att laga eller ersätta elcykeln, då finns bara 2 alternativ kvar som konsument.
1: Man skiter i det.
2: Man kontaktar Arn eller en jurist/advokat för dyrare ting.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

ARN är väl egentligen bara ett hot mot företag som medvetet försöker lura sina kunder!? För ett företag som vill göra rätt så borde ett klargörande från ARN vara välkommet - antingen får de en bekräftelse på att de gjort rätt, eller så får de en ny chans att göra rätt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Att hota med ARN är för det mesta lika effektivt som att hota med JO om man pratar med en myndighet. Vet inte hur många gånger människor "hotat" mig med media eller JO i min yrkesutövning och mitt svar är alltid: "det får du gärna göra, det är din fulla rätt." Det har lett till 0 kritik hos JO efter 16 år. Människor öht brukar inte reagera positivt vid hot så att försöka med den taktiken är ganska kontraproduktivt är min erfarenhet.

Du säger en av två saker här:

1. Du negativt särbehandlar motpart i myndighetsärende om de gör en JO-anmälan. I så fall är det jättebra för motparten att göra JO-anmälan, speciellt eftersom myndigheten du företräder rätt sannolikt kommer få ett kritiskt utlåtande om så är fallet.

2. Du särbehandlar inte motpart i myndighetsärende om de gör en JO-anmälan. I så fall finns det inget negativt med att göra anmälan och om ärendet har skötts fel så ökar det möjligheten att få rättelse.

Hela processen är uppbyggd för att inte missgynna anmälare. Och vad du än hävdar så är JO-kritik bland det värsta en myndighet kan tänka sig. Sen om du har ditt på det torra, vilket jag såklart får uppfattningen att det var det du menade med ditt inlägg, så förstår jag att det inte rör dig personligen i ryggen. Men på inget sätt är det dåligt att göra en JO-anmälan om du legitimt tror att ditt ärende är misskött. Det handlar också om kollektiv aktion, även om du inte ser omedelbar upprättelse så påverkar myndighetsutövningen i framtiden. Det behövs inte ens utlåtande från JO i många fall, bara att det funnits en markant ökning av ärenden riktade mot en viss myndighet brukar påtvinga reform även om du inte ser det på handläggar-nivå.

Rättigheter tappar verkningskraft om de inte hävdas och prövas. JO och ARN är typexempel på förenklade processer att hävda sin rätt i juridiska ärenden mellan en starkare och svagare part. Deras ärenden bevakas flitigt av juristkåren, media och intresseorganisationer. Ingen ska förvillas att tro att det är lönlöst eller negativt att utnyttja den hjälp som erbjuds och i stället falla på den starkare partens nåden.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mystah:

Butikschefen i Sisjön har cykeln nu och testade den själv och vet om felet men däremot så menar dom på att farthållaren bara är en funktion så om den funkar eller ej spelar ingen roll mer eller mindre.

Wow, kanske butiken behöver definiera ordet farthållare då, jag tyckte det lät rätt självklart.

Men bra att höra att "bara funktioner" inte räknas.

T.ex en klockas funktion att hålla tid är nog också irrelevant... speciellt nu med smartklockor... är ju bara en av flera funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad skulle rättigheter som kund ens betyda om vi inte "hotade" med ARN? ARN är ett lugnt sätt att försöka tvinga företag till att följa lagen, det är inget som sker automatiskt.

De betyder precis samma sak som när vi informerar genom; "det här är mina rättigheter".

Jag ser sällan ett behov av att; "tvinga företag till att följa lagen". Jag upplever att det nästan alltid går att lugnt & tydligt resonera med representanter tills vi har samsyn. Kommer jag någonsin till ett läge där jag känner att jag skulle behöva "hota" med något så skulle det snarare vara att gå ut till offentligheten, ARN är inget slagträ jag tror någon skulle bli rädd för om vi är i det läget.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Klimatet har onekligen hårdnat. Man ska komma ihåg att även Patrik på @Webhallen har en chef. Det är inte kul, ta 3080-debaclet. Men går vi tillbaka till ärendets kärna så är det en funktion som slutat att fungera. Eftersom farthållaren (funktionen) fungerade till en början, men slutat fungera så är det ett fel. Ännu märkligare är att TS har en likadan (förutsätter att det är samma version av firmware installerad nu) vars farthållare fungerar. Då kan det inte vara något annat fel än funktionen, sen att serviceverkstaden inte kan återskapa problemet, men butikschefen noterar felet. Redan där borde TS får hjälp med sitt ärende. Webhallen har ju konstaterat felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

För framtida läsare. Vi har en ny konsumentköplag sedan 1 maj. Idag gäller:

"Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Jag trodde det var först den 1 september som den lagen började gälla?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag trodde det var först den 1 september som den lagen började gälla?

Jag var tvungen att läsa den nya lagen eftersom en del verkar ändrats. Den gäller från den 1 maj. Mer finns att läsa här.

Jag uppfattar också att tonen hårdnat betydligt i tråden, och även i PM. Mina inlägg har bara varit menade att förklara på ett mer begripligt sätt, jag har inte tagit ställning för eller emot TS. Jag lämnar nu tråden, allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Jag har aldrig hävdat att det skulle vara dåligt att GÖRA en JO-anmälan, jag hävdar att "hotet" om JO-anmälan är verkningslöst. Samma sak med ARN. Och med ARN är det ännu mer ineffektivt eftersom deras beslut saknar rättsverkan.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Man kan säga att beslut från ARN är inte bindande, utan endast en rekommendation. Väljer man gå vidare till Tingsrätten så väger ett beslut från ARN rätt tungt. företag som inte följer ett beslut från ARN hamnar på råd & röns svarta lista.

Permalänk
Medlem

Jag personligen har bara haft bra erfarenheter av webhallen och fått en god del goodwill: lämnat tillbaka saker som köpts i butik utan att dom behövt gå med på det. Lämnat ett trasigt grafikkort och fick direkt ett nytt utan motfrågor eller test av detta, lika med ett par ramminnen. Fick rea när jag köpte mycket i butik för att jag spaltat upp det jag ville ha och även kollat att butiken haft det i lager så de slapp tänka på det.

Med det sagt så var det några år sedan nu. Tyvärr blir företag som blir stora och det går bra för "fat and happy" som man säger och då går det utför. frågan är om det hänt webhallen då dessa historier tyvärr blivit fler och fler från dom på senare tid.
Kanske upp köpet från komplett inte hjälpte?

Har inte hängt med helt i tråden men anser TS att komplett gjort fel så ska man gå till ARN inte hota företag. Jag personligen tycker det är bra att man orkar kämpa då det kan få dåliga företag att få sig en tankeställare och internt ser över hur saker och ting sköts om det börjar gå utför med anmälningar till olika myndigheter. Dessutom är det bra om dåliga företag blir svartlistade så andra inte hamnar i samma sits.

Skrivet av Rico01:

Jag har aldrig hävdat att det skulle vara dåligt att GÖRA en JO-anmälan, jag hävdar att "hotet" om JO-anmälan är verkningslöst. Samma sak med ARN. Och med ARN är det ännu mer ineffektivt eftersom deras beslut saknar rättsverkan.

ARN saknar mycket riktigt rättsverkan, det dom gör är att dom ser till att företag följer lagen och inte försöker blåsa kunder eller skiter i lagen. En kollega höll på att bli blåst av en bilhandlare på en leasing bil så jag rekommenderade ARN och dom ringde upp bilfirman och läxade upp dom rejält vad gäller lagen och vad dom höll på med för fuffens. Bilfirman drog i nödbromsen och backade bandet rejält. ARN ringde upp chefer och rörde om rejält i grytan och instruerade även hur min kollega skulle bemöta firman när dom/han ringde.
Han skulle ha en ny elbil medan dom försökte ge han en gammal elbil, dessutom den äldre modellen han sagt att han inte ville ha.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hur gick det med bilder och filmer?
Ställ båda cyklarna brevid varandra.
Kör och prova farthållaren på båda, filma samtidigt.
Kan ju inte bli mer klart än så.
Och han i butiken sa att farthållaren var trasig också.
Känns solklart.
En video på farthållaren så är ärendet löst.

Permalänk
Medlem

Går det att länka till produkten i fråga? Känns (utifrån svaren från ÅF/verkstad) som att det inte är helt klarlagt huruvida "farthållare" är något som kan anses vara en viktig funktion för produkten.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Håller med, skulle vara intressant med en länk till den faktiska produkten.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan farthållare.

Verkar jättekonstigt hur dom tänker, typ:

"Ja, men vad ska du med farthållare till?".
Istället för "Va! Är vår produkt trasig? Vi fixar det direkt!".

Han har 2st likadana... Den ena fungerar. Men den andra gör det inte.

Vore ju busenkelt att starta båda brevid varann och visa vad problemet är.

Ta massa bilder, filmer, hur dom båda skiljer sig åt.
Mmmm... konstigt...

Permalänk
Medlem

Varenda internetbutik skulle konkursa om de följer lagen inför alla kunder. Det är klart de försöker slinka undan. De måste ju gå med vinst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Går det att länka till produkten i fråga? Känns (utifrån svaren från ÅF/verkstad) som att det inte är helt klarlagt huruvida "farthållare" är något som kan anses vara en viktig funktion för produkten.

Efter en snabb sökning på ”farthållare” på webhallens hemsida så ser det ut som att alla Xiaomi sparkcyklar marknadsförs med farthållaren som en viktig funktion då den inte bara håller farten rakt fram, den småbromsar även lite när det går utför så att den genererar ström och laddar batteriet. Så ja, jag skulle iaf tolka det som en viktig funktion.

Permalänk
Medlem

Gällande kritiken mot Webhallen Patriks användning av ordet lynchmobb, så var det ju inte något som bara dök upp i huvudet på honom, en variant av det användes ju först för att beskriva stämningen i tråden en sida innan, dvs "lynchmentaliten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Varenda internetbutik skulle konkursa om de följer lagen inför alla kunder. Det är klart de försöker slinka undan. De måste ju gå med vinst..

Butiker måste förstås gå med vinst ja, men om det är fel på en produkt, regleras det inte mellan butiken och tillverkaren på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Jag har aldrig hävdat att det skulle vara dåligt att GÖRA en JO-anmälan, jag hävdar att "hotet" om JO-anmälan är verkningslöst. Samma sak med ARN. Och med ARN är det ännu mer ineffektivt eftersom deras beslut saknar rättsverkan.

Då tar jag frågan igen då. Vet inte vad som var otydligt men onekligen förstod du inte. Vad menar du att ett JO-beslut har för rättsverkan? Du hävdar att du jobbar på en myndighet men jag förstår verkligen inte vilken bild du har av vad JO gör, du borde verkligen fått någon form av utbildning kring JO?

Du gör en jämförelse där du framställer det som att kritik från ARN har mindre rättsverkan än kritik från JO och det krävs en ordentlig jäkla stretch full med missförstånd för att få det att komma nära sanningen. JO är ett vägledande tillsynsorgan precis som ARN. Det enda du på något sätt kan hävda är att JO kan väcka åtal mot enskilda tjänstemän som begått regelrätta lagbrott inom tjänsten och det är verkligen verkligen inte det som hänvisas till när man pratar om "Kritik från JO". Och även om du skulle försöka pudla att det var det du menade så är inte ett åtal det som avses med rättslig verkan. Åtal leder till rättegång, där rätten tar ett beslut som sedan får rättslig verkan. Så som du uttrycker dig i så fall är varken korrekt i folkmun eller juridisk mening.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Här har du, läs speciellt 6 §

Sen behöver du också förstå skillnaden mellan ett tomt hot och ett reellt hot. Om du åsyftar tomma hot när du säger "hotet" så får du allt göra det klart. Men då följer det inte att du jämför verkningsgrad mellan hoten. Om du förutsätter att någon bluffar när de hotar med något som ligger inom deras rätt och makt så är alla tomma hot av den typen lika verkningslösa eftersom efterföljden alltid skulle vara ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Varenda internetbutik skulle konkursa om de följer lagen inför alla kunder. Det är klart de försöker slinka undan. De måste ju gå med vinst..

Sälj inte skräpprodukter. Konsumentlagarna finns ju till för att skydda konsumenterna som ses som den svagare parten. Det är när man säljer skit och problem uppstår som gör att det kostar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Butiker måste förstås gå med vinst ja, men om det är fel på en produkt, regleras det inte mellan butiken och tillverkaren på något sätt?

Det är så det fungerar. Olika tillverkare gör olika, vissa gör det lätt med RMA. Har ju en polare med ett RX5700 köpt på Webhallen där kvittot hade fått fötter, visst är det hans fel. Hörde av mig till en Asusrepresentant här på Sweclockers, gav han/hon serienumret och kunde se i systemet att kortet var sålt av Webhallen. Trots det så vägrar Webhallen att hjälp. Visst, polaren saknade kvittot. Asus sa att de hade tagit det, men då hade kortet blivit tvunget att skickas till Tjeckien eller någon annan.

Klart att Webhallen gjorde enligt konstens alla regler. Bra för de!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är så det fungerar. Olika tillverkare gör olika, vissa gör det lätt med RMA. Har ju en polare med ett RX5700 köpt på Webhallen där kvittot hade fått fötter, visst är det hans fel. Hörde av mig till en Asusrepresentant här på Sweclockers, gav han/hon serienumret och kunde se i systemet att kortet var sålt av Webhallen. Trots det så vägrar Webhallen att hjälp. Visst, polaren saknade kvittot. Asus sa att de hade tagit det, men då hade kortet blivit tvunget att skickas till Tjeckien eller någon annan.

Klart att Webhallen gjorde enligt konstens alla regler. Bra för de!

Va! Löste dom det inte?
Ge inte upp. Solklart fall där dom borde fixat det direkt.
Asus har alltid varit bra för mig, så jag köper alltid enbart deras produkter.
Samma med Corsair. Frågade dom om jag kunde köpa en knapp till ett tangentbord. Dom skickade en gratis från Taiwan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Va! Löste dom det inte?
Ge inte upp. Solklart fall där dom borde fixat det direkt.
Asus har alltid varit bra för mig, så jag köper alltid enbart deras produkter.
Samma med Corsair. Frågade dom om jag kunde köpa en knapp till ett tangentbord. Dom skickade en gratis från Taiwan.

Alla möjligheter var uttömda enl Webhallen och då hade jag satt Patrik i arbete. Ansvarig sa nej. Det går inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är så det fungerar. Olika tillverkare gör olika, vissa gör det lätt med RMA. Har ju en polare med ett RX5700 köpt på Webhallen där kvittot hade fått fötter, visst är det hans fel. Hörde av mig till en Asusrepresentant här på Sweclockers, gav han/hon serienumret och kunde se i systemet att kortet var sålt av Webhallen. Trots det så vägrar Webhallen att hjälp. Visst, polaren saknade kvittot. Asus sa att de hade tagit det, men då hade kortet blivit tvunget att skickas till Tjeckien eller någon annan. Klart att Webhallen gjorde enligt konstens alla regler. Bra för de!

Tänk på att det inte finns krav på kvitto för att reklamera utan man ska bara belägga när man köpt produkten och till vilket pris. Jag hade plockat fram uppgifterna (om de existerar) och hänvisat till ARN 1994-1200.

https://lagen.nu/avg/arn/1994-1200

Tyvärr var det dåligt hanterat av butiken så vi har inte svart på vitt vad som krävs för att få rätt baserat på det ärendet men min poäng är att där finns inget direkt att förlora på att hävda sin rätt. I ert fall så verkar ni dessutom ha tillverkarens bekräftelse på att produkten sålts av butiken.

Permalänk
Medlem

aja man vet i alla fall vilket företag/butik man ska undvika framöver.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Är TS helt 100% säker att hen inte råkat skicka in fel sparkcykel? Dvs den som fungerar. Eftersom jag förstod att en fungerar och en var trasig farthållare. Kontrollera det en extra gång sen är det väl bara att filma felet och reklamera med denna video som underlag igen. Inte så himla jobbigt/krångligt egentligen, även om man önskat verkstaden skulle bekräftat felet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Tänk på att det inte finns krav på kvitto för att reklamera utan man ska bara belägga när man köpt produkten och till vilket pris. Jag hade plockat fram uppgifterna (om de existerar) och hänvisat till ARN 1994-1200.

https://lagen.nu/avg/arn/1994-1200

Tyvärr var det dåligt hanterat av butiken så vi har inte svart på vitt vad som krävs för att få rätt baserat på det ärendet men min poäng är att där finns inget direkt att förlora på att hävda sin rätt. I ert fall så verkar ni dessutom ha tillverkarens bekräftelse på att produkten sålts av butiken.

Jo, lite besviken blev man. Dock är det som det är. Var ju inte mitt kort och kände att jag nått vägens ände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Tänk på att det inte finns krav på kvitto för att reklamera utan man ska bara belägga när man köpt produkten och till vilket pris. Jag hade plockat fram uppgifterna (om de existerar) och hänvisat till ARN 1994-1200.

https://lagen.nu/avg/arn/1994-1200

Tyvärr var det dåligt hanterat av butiken så vi har inte svart på vitt vad som krävs för att få rätt baserat på det ärendet men min poäng är att där finns inget direkt att förlora på att hävda sin rätt. I ert fall så verkar ni dessutom ha tillverkarens bekräftelse på att produkten sålts av butiken.

Hur kan man bevisa att man köpt den där utan kvitto? Ens ord är ju inte mycket värt.

Visa signatur

En trött jäkel.