Helgsnack: Vilket är ditt favoritchassi genom tiderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ett jag aldrig ägt men varit nära att köpa begagnat flera gånger. Trots sina numera aningen omoderna inslag som 5.25" platser (flertalet). But my God, finns inget snyggare chassi i min mening.
Silverstone ft02 <Uppladdad bildlänk>
Kan ingen bara göra en ft02 mini?
Kan behålla en 5.25" plats så man skulle kunna sätta dit en kortläsare eller dylikt.

Mitt favoritchassi genom tiderna. Fantastisk prestanda, rätt snyggt ändå.
Skulle gärna lägga vantarna på en idag, bara för att ha ett.

Jag menar, kolla bara!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Cooler Master HAF 932. Har en till min gamla dator fortfarande. Önskar att de skulle göra något liknande igen. Fläkten i sidan vore guld värd med dagens kärnkraftverk till grafikkort.HAF 932

Har snudd på gett mig på att uppgradera interfacet i fronten (till USB-c osv) för att använda detta föredöms-chassi till min nya dator.

Permalänk
Medlem

Silverstone TJ08-E litet mATX med bra funktioner, ångrar att jag bytte ut det. 1st 180mm fläkt räckte för att kyla hela datorn.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Mitt favoritchassi genom tiderna. Fantastisk prestanda, rätt snyggt ändå.
Skulle gärna lägga vantarna på en idag, bara för att ha ett.
https://www.evetech.co.za/repository/ProductImages/Silverstone-Fortress-FT02-Black-Gaming-Case-25.jpg

Jag menar, kolla bara!

Finns inget snyggaste!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lian Li PC-A05FN för man kunde ha ett ATX moderkort i ett chassi som är lika litet som ett micro ATX chassi.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Mitt favoritchassi genom tiderna. Fantastisk prestanda, rätt snyggt ändå.
Skulle gärna lägga vantarna på en idag, bara för att ha ett.
https://www.evetech.co.za/repository/ProductImages/Silverstone-Fortress-FT02-Black-Gaming-Case-25.jpg

Jag menar, kolla bara!

Jag rullar fortfarande på med mitt Raven RV02. Stort, åbäkigt, klumpigt, nästan längre än mig. Men det har rätt mycket charm och ännu myckare fläktar i botten

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Roligaste chassit med mest byggminnen kring är Addtronics 7890a som moddats och byggts i många många gånger. Rätt ombyggt är det fullt användbart fortfarande men det är svårt att få ut luften ur det på något vettigt sätt. Rymligt som tusan och lättbyggt oavsett hur mycket man stoppar i det.

Några gamla bilder finns i mina gallerier här:
https://www.sweclockers.com/galleri/1763-bartonofix#image-114...

När det kommer till nyare chsssin så har de inte gjort så mycket intryck på mig. Det har mest varit "skruva ihop och glöm bort".

Ett chassi som gjort intryck är dock Antec Super LANboy. Litet, lätt och smidigt men rymmer ändå ett ATX-moderkort, 4 diskar och två 5,25" enheter. Dessutom är det lätt att hålla välkylt och ändå tyst. Ett fantastiskt litet chassi helt enkelt
Nackdel: det passar inte med fullängdskort i det så större grafikkort blir problem i dagsläget.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Chieftec dragon. Inget knussel bara chassi

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Chieftec dragon. Inget knussel bara chassi

Jag hade aldrig ett fulltower av det, Men jag minns hur gärna jag ville ha ett.
Samt ett Thermaltake Mozart TX

kom på ytterligare ett chassi.
Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Antec Sonata med ljuddämpande mattor inuti! En klassiker!

Hade ett sådant, fick sedan ett Antec Solo när något i Sonatan gick sönder efter närapå två år. Väldigt bra skött av butiken.

I ett Antec Solo så kunde hårddiskarna antingen installeras i vaggor eller med elastiska band för att ytterligare minska vibrationer, valde det senare, gillade definitivt den monteringen. Dock inget som längre behövs med ssd:er.

(Det undre bandet. Det övre var vad som användes i början, de höll dock inte fast hårddiskarna.)

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 är favoriten som nyttjats i ~10 år, om datumet för länkade sweclock-recensionen är korrekt. Gedigen kvalité, rymligt, enkelt att modernisera om behovet skulle finnas, tidlös å proper design, osv.

Jag kör lite vise versa mot vad många andra gör som köper allting helt nytt. När datamaskinen upprustats så har istället skräpchassi köpts hem för att stoppa det gamla i - så att jag kan fortsätta använda mitt R4.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Det chassi jag varit gladast över utseendet är Corsairs Vengeance C70: Cachad sida hos Corsair

Men är väldigt nöjd med mitt senaste chassi, Phanteks Eclipse P600S. Lite inkognito, bra storlek, bra luftflöde och enkelt att jobba i.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Little Devil LD PC-V8 Red, extremt lätt att montera saker i då jag nästan kan kliva in i chassit och skruva
Nackdelen är väl att det inte får plats under skrivbordet..
Köpte via forumet här för ca 10 år sedan

Permalänk
Medlem

IKEA:s första smarta-hem-produkt...

https://wiki.eth0.nl/index.php/LackRack

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Faktiskt mitt nuvarande Corsair 7000D, underbart med mycket fläktar.

Men nostalgiskt är det Corsair 800D med en Intel Core i7 Extreme sticker som satt på när jag köpte chassit begagnat. Kändes häftigt på den tiden Hade också ett missljud från ett par fläktar och @Corsair supporten skickade alla fläktar nya direkt! Utan kostnad.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Lian Li PC60

Var föregångare på så många sätt. Design, luftflöde anpassningsbar insida, aluminium/låg vikt... och detta var snart 20 år sedan. Sedan dess har de inte hänt så mycket mer än att man monterat ditt 120 mm istället för dåtidens 80mm vad det gäller fläktstorlek.

https://www.webhallen.com/se/product/40293-Lian-Li-PC60-Silve...

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Antec skeleton

Antec skeleton såklart! Legendariskt Open-air chassi.
Drömmer fortfarande om att bygga ett dubbelt Antec Skeleton, så det blir en ”hel” oval.. Om någon har ett över så är jag helt klart aspirant!!!

Sweclockers galleri

Permalänk
Medlem

ITX: Ncase M1

M-ATX: Silverstone TJ08-E

ATX/"E-ATX": Lian Li O11D Mini (mitt nuvarande)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

NZXT Phantom. Den första, enorma varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Antec p182! Hade inte päronen lyckats mosa det i en flytt så hade jag säkerligen haft kvar det än idag!

https://images.bjorn3d.com/Material/revimages/case/Antec%20P182/P182FrontAntec.JPG

Denna! Sålde min i somras

Permalänk
Medlem

Själv är jag förälskad i fulltowers. Har ju haft ett antal Lian-Li chassin men
för ett antal år sedan hamnade jag vid Corsair Obsidian 750d.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ett jag aldrig ägt men varit nära att köpa begagnat flera gånger. Trots sina numera aningen omoderna inslag som 5.25" platser (flertalet). But my God, finns inget snyggare chassi i min mening.
Silverstone ft02 <Uppladdad bildlänk>
Kan ingen bara göra en ft02 mini?
Kan behålla en 5.25" plats så man skulle kunna sätta dit en kortläsare eller dylikt.

Skrivet av ronz:

En modern version av FT02 utan 5.25 platserna och som mini version hade varit mumma.

Kolla om ni kan hitta ett Jonsbo VR2 begagnat.
Ägt detta ett tag, men jag har aldrig gillat glas-sidor. Fungerade riktigt svalt om man skippade att montera topplocket.
Var dock ett väldigt trevligt chassi att bygga i, dock var en del saker på millimetern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Mitt favoritchassi genom tiderna. Fantastisk prestanda, rätt snyggt ändå.
Skulle gärna lägga vantarna på en idag, bara för att ha ett.
https://www.evetech.co.za/repository/ProductImages/Silverstone-Fortress-FT02-Black-Gaming-Case-25.jpg

Jag menar, kolla bara!

Ja, så ser det ut i mitt chassi, minus en del komponenter. Inte för att vara petig, men Det är alltså ett RV02 på bilden...

FT02 ser ganska lika ut...

(PS. Jag har 2 RV02... Ett på vinden, men det är orginalversionen, som inte har de där fina hårddiskslädarna eller "Air-Penetrator"-fläktarna)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Lian Li PC-A05FN för man kunde ha ett ATX moderkort i ett chassi som är lika litet som ett micro ATX chassi.
https://pricespy-75b8.kxcdn.com/product/standard/280/969538.jpg

Aldrig vågat skeppa mitt A05B vidare, haft sen rätt tidig release. Just att de sväljer ATX är riktigt trevligt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Ja, så ser det ut i mitt chassi, minus en del komponenter. Inte för att vara petig, men Det är alltså ett RV02 på bilden...

FT02 ser ganska lika ut...
https://images.anandtech.com/doci/4620/installed.jpg

(PS. Jag har 2 RV02... Ett på vinden)

Snyggt! Såg det nu.
Snabb googling av den fantastiska insidan med fläktarna i botten, gick lite fort där Snyggt spotat

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Phanteks Enthoo Primo. Där finns plats för allt, inklusive mina korvfingrar när man rotar i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Kolla om ni kan hitta ett Jonsbo VR2 begagnat.
Ägt detta ett tag, men jag har aldrig gillat glas-sidor. Fungerade riktigt svalt om man skippade att montera topplocket.
Var dock ett väldigt trevligt chassi att bygga i, dock var en del saker på millimetern.

Gillar designen på en del av Jonsbo's chassin, men det där såg dessvärre otroligt tråkigt ut. No offense.
Säkert trevligt på flera sätt, men designen är i mig intetsägande. För mig ser det enbart ut som en glasbeklädd kub med lite rgb säkerligen antar jag?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Ja, så ser det ut i mitt chassi, minus en del komponenter. Inte för att vara petig, men Det är alltså ett RV02 på bilden...

FT02 ser ganska lika ut...
https://images.anandtech.com/doci/4620/installed.jpg

(PS. Jag har 2 RV02... Ett på vinden, men det är orginalversionen, som inte har de där fina hårddiskslädarna eller "Air-Penetrator"-fläktarna)

Raven serien delade väl ofta stomme med Fortress, och det var väl typ endast skalet utanpå som skiljde?
För mig @JonasT nämner det i sin excellenta recension av ditt chassi back in the days.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

BitFenix Prodigy ifall det gäller utseendet.
Om jag ska väga in praktiska fördelar så blir det lådan från gamla Powermac G5

Permalänk
Medlem

Det som suger med dagen chassin är att man inte kan dra ut moderkors plåten. Inga lådor kan få full pott om de saknar den funktionen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx