Permalänk
Medlem

Köpråd moderkort AM4

Hej!
Har lyckats paja mitt gamla moderkort i samband med ett klumpigt försök till BIOS-uppdatering och söker därför ett nytt.
Ska passa med:
Formfaktor: mATX
CPU: Ryzen 5600x,
GPU: rtx 2080TI.
RAM: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 3000MHz DDR4 SDRAM DIMM 288-pin

Behöver inte vara det hetaste bästa moderkortet utan nånting bra och framförallt prisvärt sökes. Planerar att inte uppgradera detta system mer (förutom kanske lite mer RAM) utan köper helt nytt om ett par år.
Har ni tips? Värt att vänta till BF tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VidarF:

Hej!
Har lyckats paja mitt gamla moderkort i samband med ett klumpigt försök till BIOS-uppdatering och söker därför ett nytt.
Ska passa med:
Formfaktor: mATX
CPU: Ryzen 5600x,
GPU: rtx 2080TI.
RAM: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 3000MHz DDR4 SDRAM DIMM 288-pin

Behöver inte vara det hetaste bästa moderkortet utan nånting bra och framförallt prisvärt sökes. Planerar att inte uppgradera detta system mer (förutom kanske lite mer RAM) utan köper helt nytt om ett par år.
Har ni tips? Värt att vänta till BF tror ni?

Något billigt (relativt så) B550-kort skulle jag säga.
I en annan tråd var https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc... på tal, det har ju rimligt pris iaf.
Utan egen erfarenhet är mitt intryck att det helt klart bockar för "prisvärt", särskilt med tanke på den generellt stegrande prisnivån.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av VidarF:

Hej!
Har lyckats paja mitt gamla moderkort i samband med ett klumpigt försök till BIOS-uppdatering och söker därför ett nytt.
Ska passa med:
Formfaktor: mATX
CPU: Ryzen 5600x,
GPU: rtx 2080TI.
RAM: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 3000MHz DDR4 SDRAM DIMM 288-pin

Behöver inte vara det hetaste bästa moderkortet utan nånting bra och framförallt prisvärt sökes. Planerar att inte uppgradera detta system mer (förutom kanske lite mer RAM) utan köper helt nytt om ett par år.
Har ni tips? Värt att vänta till BF tror ni?

Vad är det för moderkort som har gått i paj och hade du en annan processor än din 5600X i för att uppdatera BIOS?
Kanske vore ett begagnat B350 eller B450 (färdigflashat) ett alternativ?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Något billigt (relativt så) B550-kort skulle jag säga.
I en annan tråd var https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc... på tal, det har ju rimligt pris iaf.
Utan egen erfarenhet är mitt intryck att det helt klart bockar för "prisvärt", särskilt med tanke på den generellt stegrande prisnivån.

Den ser ju bra ut! Absolut prisvärd trycker jag det verkar som. Frågan är om den blir billigare om man har is i magen och väntar in black week. Får se om jag har tålamod till det

Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad är det för moderkort som har gått i paj och hade du en annan processor än din 5600X i för att uppdatera BIOS?
Kanske vore ett begagnat B350 eller B450 (färdigflashat) ett alternativ?

Jo det är ju ett alternativ med en färdigflashad. Jag har ett MSI B450I gaming plus ac tillsammans med Ryzen 2600. Något gick fel under Flashningen och nu får jag den inte längre att känna igen nån processor öht. Har följt en del guider osv för att återställa och felsöka men inget har lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VidarF:

Den ser ju bra ut! Absolut prisvärd trycker jag det verkar som. Frågan är om den blir billigare om man har is i magen och väntar in black week. Får se om jag har tålamod till det

Jo det är ju ett alternativ med en färdigflashad. Jag har ett MSI B450I gaming plus ac tillsammans med Ryzen 2600. Något gick fel under Flashningen och nu får jag den inte längre att känna igen nån processor öht. Har följt en del guider osv för att återställa och felsöka men inget har lyckats.

Ah, då antar jag att du testat allt som går med att nollställa Cmos och batteriet för att få den att Boota in i BIOS.
Gigabyte A520M H är ett lite billigare alternativ till pingvinen's, men du tappar överklockning och PCIE 4.0.

Det har flash utan CPU, begagnat kan du även kika efter X570 brädor om du har en 2600 att uppdatera BIOS med, men jag gissar att du inte är så sugen på att försöka med det igen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.