TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derazee:

Fick tag på en C1 för 11k till slut. Om jag inte hade fått tag på en hade det nog blivit A2 elr B2 istället.

Inte en CS? 11K kostar väl C1 normalt, i dagens kurs?

Skrivet av aswardh:

Jag har kikat lite på anting Philips 55OLED707 eller LG OLED55B2.
Det som lockar med Philipsen är ambilight samt inbyggda Android TV, motiverar det den aktuella prisskillnaden på 2k?
Är dessa två i övrigt likvärda när det kommer till bildkvalitet?

Tacksam om någon här på forumet kan hjälpa till med råd.

Jag stod i samma val innan jag valde LG. Vad jag har förstått så kör Philips lite mer ljusstyrka, som sliter mer på skärmen. Laxpudding vet nog mer vad de stora skillnaderna är. Sedan så läste jag att de hade problem med VRR och annat som folk klagade på tidigare modeller.

Vill man ha Ambilight och Android/GoogleTV så kör. Annars är det ju inte mycket skillnad mot att köpa en fristående Chromecast (den med fjärrkontrollen och 4K). Kanske inte så mycket till input men

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aswardh:

Jag har kikat lite på anting Philips 55OLED707 eller LG OLED55B2.
Det som lockar med Philipsen är ambilight samt inbyggda Android TV, motiverar det den aktuella prisskillnaden på 2k?
Är dessa två i övrigt likvärda när det kommer till bildkvalitet?

Tacksam om någon här på forumet kan hjälpa till med råd.

Bildkvaliteten är nog rätt lika men en viktig skillnad är Gaming features. Philips 2021 modeller är väldigt inkonsekventa när det gäller bild i Gaming. De kan ha blivit bättre med 2022 modellerna men jag vill minnas att de köra samma SoC och firmware som 2021 så det lär vara lika struligt i år. Det är framförallt problem med full 4k res. i kombination med 120hz VRR, verkar funka för vissa men inte för andra.

LG har sedan många år varit problemfria på den punkten, alltså ett bättre val om du är ute efter den bästa Gaming upplevelsen.
Övriga aspekter: LG B2 har en del portar riktade rakt mot väggen, något som kan göra de oanvändbara vid väggmontering beroende på fäste. LG kör WebOs som exempelvis inte har CMORE appen.

Rättelse
Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Inte en CS? 11K kostar väl C1 normalt, i dagens kurs?

Jag stod i samma val innan jag valde LG. Vad jag har förstått så kör Philips lite mer ljusstyrka, som sliter mer på skärmen. Laxpudding vet nog mer vad de stora skillnaderna är. Sedan så läste jag att de hade problem med VRR och annat som folk klagade på tidigare modeller.

Vill man ha Ambilight och Android/GoogleTV så kör. Annars är det ju inte mycket skillnad mot att köpa en fristående Chromecast (den med fjärrkontrollen och 4K). Kanske inte så mycket till input men

Visste inte att CS modellen fanns eller vad det var förrän det nämndes här någon dag sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

LG kör WebOs som exempelvis inte har CMORE appen.

sen en tid tillbaka finns faktiskt Cmore appen på webos också. så utbudet förbättras hela tiden.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

@Laxpudding När kommer årets TV-guide? Vore guld värt att kunna läsa igenom dina kloka sammanfattningar inför Black Friday(/Week/Month/Always).

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

sen en tid tillbaka finns faktiskt Cmore appen på webos också. så utbudet förbättras hela tiden.

Aa där ser man, bra att de äntligen har fixat det

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TraXx:

@Laxpudding När kommer årets TV-guide? Vore guld värt att kunna läsa igenom dina kloka sammanfattningar inför Black Friday(/Week/Month/Always).

Det ska ska korrläsas och annat, men förhoppningsvis till helgen eller tidigt nästa vecka för första delen.

Permalänk

Har hittat en deal där jag kan få loss en Samsung Q60B (https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q60b-50-inch-qled-4k-s...) för ca 6.5k på 55 tum eller 5.8k för 50 tum. Skulle detta vara typ det bästa jag kan få för den summan ish?

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Ni som är kunniga på skärmar, vad är mest prisvärt av Samsung 55" Q80B 4K QLED (8990kr) TV och LG 55" CS 4K (11.111kr)?

Varför inte LG 55B2? 9990kr

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Har hittat en deal där jag kan få loss en Samsung Q60B (https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q60b-50-inch-qled-4k-s...) för ca 6.5k på 55 tum eller 5.8k för 50 tum. Skulle detta vara typ det bästa jag kan få för den summan ish?

Tror det är väldigt svårt att säga mycket om apparaterna i den här prisklassen

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hyperhorn:

Har hittat en deal där jag kan få loss en Samsung Q60B (https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q60b-50-inch-qled-4k-s...) för ca 6.5k på 55 tum eller 5.8k för 50 tum. Skulle detta vara typ det bästa jag kan få för den summan ish?

För att svara på den frågan måste man veta vad allting annat kostar just i denna stund. Q60B är annars inte en dålig apparat utan Samsungs näst enklaste. Vill du en mer kapabel maskin ska du jämföra med Q7- och särskilt Q80-modellerna där jag gissar att du får betala mycket mer. Vill du jämföra med steget enklare, kolla då vad BU- och AU-modellerna kostar. Så får du ett hum om priset är lågt eller inte. Tycket spontant det låter lågt.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla, det är en LG B2:a på väg nu.

Permalänk
Medlem

LG B1

LG B1 65" finns för 9990:- hos Elgiganten nu!

Permalänk

Någon som har skaffat sig en Sony a80k, som är nöjd? Hur är den?

Permalänk
Sjusovarn

65B1 kostar 9990kr och 55B2 lika mycket. Hur stor är den faktiska skillnaden mellan dessa? Är B2-an så pass mycket bättre än B1-an att den förtjänar sitt premium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

65B1 kostar 9990kr och 55B2 lika mycket. Hur stor är den faktiska skillnaden mellan dessa? Är B2-an så pass mycket bättre än B1-an att den förtjänar sitt premium?

Nej

Enkla svaret är att det är sista utförsäljningen av förra årets modeller. Bildkvalitet och funktioner än snarlika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

65B1 kostar 9990kr och 55B2 lika mycket. Hur stor är den faktiska skillnaden mellan dessa? Är B2-an så pass mycket bättre än B1-an att den förtjänar sitt premium?

Den var väl slutsåld redan igår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Den var väl slutsåld redan igår?

Jag fick tag på en 65B1 idag på förmiddagen faktiskt. Plötsligt gick den att beställa. Skulle kunna vara så att det kan dyka upp enstaka exemplar som någon har avbokat?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jag fick tag på en 65B1 idag på förmiddagen faktiskt. Plötsligt gick den att beställa. Skulle kunna vara så att det kan dyka upp enstaka exemplar som någon har avbokat?

Nice ja så kan det vara! Är ju helg så folk har ju fortfarande haft tid att ändra sig innan det skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Den var väl slutsåld redan igår?

Nej!
Att man missade denna.
Vad är nästa alternativ?

Någon nämnde "Sony Bravia XR-65X95J 65" 4K"
Men vad jag ser från diskussioner på andra sajter så uppvisar den matris-mönster när bilden panorerar

Permalänk
Medlem

Ska köpa en ny tv nu under black friday. Då jag har hela vardagsrummet med hue lampor och haft ambilogt tv i snart 9år nu kan jag inte köpa något annat än Philips.
Modellerna jag väljer mellan är:
65oled707 den verkar hamna runt 15000:- under rean.
65oled806 om den närmar sig 15000:- under rean är den ett alternativ. Frågan är om den piskar 707an. Den har ju dock 4a sidors ambilight.

65oled807 om den hamnar under 20000:- på rean. Den har ju vad jag förstått den nya panelen från LG dock utan kylfläns. Den har ju även nya generationen ambiligt.

Troligtvis hamnar aldrig 807 under rimliga pengar. Så står nog mellan 707 och 806. Då det inte finns jätte mycket info om 707 är det svårt att jämföra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Ska köpa en ny tv nu under black friday. Då jag har hela vardagsrummet med hue lampor och haft ambilogt tv i snart 9år nu kan jag inte köpa något annat än Philips.
Modellerna jag väljer mellan är:
65oled707 den verkar hamna runt 15000:- under rean.
65oled806 om den närmar sig 15000:- under rean är den ett alternativ. Frågan är om den piskar 707an. Den har ju dock 4a sidors ambilight.

65oled807 om den hamnar under 20000:- på rean. Den har ju vad jag förstått den nya panelen från LG dock utan kylfläns. Den har ju även nya generationen ambiligt.

Troligtvis hamnar aldrig 807 under rimliga pengar. Så står nog mellan 707 och 806. Då det inte finns jätte mycket info om 707 är det svårt att jämföra tycker jag.

Köp Hue Sync Box så får du Ambilight på vilken TV du vill och behöver inte begränsa dig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Köp Hue Sync Box så får du Ambilight på vilken TV du vill och behöver inte begränsa dig.

Inte aktuellt. Det funkar inte lika smärtfritt. Likaså stiger tv priset med 5000:- eftersom det ska inhandlas. 120hz i 4k funkar ej heller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xenedras:

Ska köpa en ny tv nu under black friday. Då jag har hela vardagsrummet med hue lampor och haft ambilogt tv i snart 9år nu kan jag inte köpa något annat än Philips.
Modellerna jag väljer mellan är:
65oled707 den verkar hamna runt 15000:- under rean.
65oled806 om den närmar sig 15000:- under rean är den ett alternativ. Frågan är om den piskar 707an. Den har ju dock 4a sidors ambilight.

65oled807 om den hamnar under 20000:- på rean. Den har ju vad jag förstått den nya panelen från LG dock utan kylfläns. Den har ju även nya generationen ambiligt.

Troligtvis hamnar aldrig 807 under rimliga pengar. Så står nog mellan 707 och 806. Då det inte finns jätte mycket info om 707 är det svårt att jämföra tycker jag.

707:n är som 706:n fast med det nya spelläget med lägre latens och game bar. 8x7 (olika stativ) har nyare "EX"-paneler och Ambilight Next Gen. 907 går ytterligare högre i ljusstyrka (enligt Philips) med bättre kylning av panelen. 937 är med soundbar.

707 mot 806 blir nog mest om du vill ha läderdetaljerna på fjärren och röststyrningen. Men älskar du Ambilight vill du nog ha 8x7:n eftersom det är en rätt stor skillnad mot äldre Ambilight. Så vänta och spara mer kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

707:n är som 706:n fast med det nya spelläget med lägre latens och game bar. 8x7 (olika stativ) har nyare "EX"-paneler och Ambilight Next Gen. 907 går ytterligare högre i ljusstyrka (enligt Philips) med bättre kylning av panelen. 937 är med soundbar.

707 mot 806 blir nog mest om du vill ha läderdetaljerna på fjärren och röststyrningen. Men älskar du Ambilight vill du nog ha 8x7:n eftersom det är en rätt stor skillnad mot äldre Ambilight. Så vänta och spara mer kanske?

När det kommer till 706 och 806 hade väll 806 högre ljusstyrka? Grejen är väll att fullpris på 807 är på tok för högt för mig.
Man kanske ska hoppas på att 807an hamnar under 20 sträcket. Grejen är ju inte att jag inte har råd. Det är bara min mentala smärttröskel som säger stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

När det kommer till 706 och 806 hade väll 806 högre ljusstyrka? Grejen är väll att fullpris på 807 är på tok för högt för mig.
Man kanske ska hoppas på att 807an hamnar under 20 sträcket. Grejen är ju inte att jag inte har råd. Det är bara min mentala smärttröskel som säger stopp.

Ljusstyrkan var aldrig confirmed och om det fanns en skillnad var den minimal (hdr).

Jag såg 807 för 14999 fram tills idag. Den kommer gå dit igen på BF, helt övertygad.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

Stämmer att 70x-modellerna har typiskt en generation enklare panel. I praktiken är det inte så stor skillnad. Om du verkligen behöver ljusstyrka ska du nog fundera på PML9507-modellen istället. Den har också Ambilight next-gen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer att 70x-modellerna har typiskt en generation enklare panel. I praktiken är det inte så stor skillnad. Om du verkligen behöver ljusstyrka ska du nog fundera på PML9507-modellen istället. Den har också Ambilight next-gen

Tittat på den men den är totalsågade av dom som testat den. Jag har även sett den i butik och blev besviken. Inte i närheten av oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ljusstyrkan var aldrig confirmed och om det fanns en skillnad var den minimal (hdr).

Jag såg 807 för 14999 fram tills idag. Den kommer gå dit igen på BF, helt övertygad.

65oled807 har inte varit nere på det priset. Var nog 55an kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

65oled807 har inte varit nere på det priset. Var nog 55an kanske.

Korrekt, läste fel på storleken. 807 kan nog gå under 20k, 806 65 gick ju för ~18k förra BF.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT