Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

OK, själv har jag Pilot L - Tech M - DCC - tonade rutor - Beats Audio och Protect. det som verkar varit det som tagit tid är Pilot L med 360 kameran.

Jag hade hellre kört beats audio än tech L. Inget i det paketet jag vill ha egentligen men uppskattar ju det är snabb leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Hur ska man tolka detta gällande storleken på bonusen? Ingen skillnad om bilen registreras före eller efter årsskiftet?

Saxat från regeringen.se
"Hur mycket betalas ut efter årsskiftet – är det fortfarande 70.000 kr?"

"Sedan tidigare har regeringen beslutat att från och med den 1 januari 2023 kommer högsta bonusbeloppet för rena elbilar uppgå till högst 50 000 kronor och för laddhybrider som släpper ut högst 30 gram CO2/km kan bonusen uppgå till högst 10 000 kronor. För gasbilar uppgår bonusen till minst 10 000 kronor."

Ja det är inte helt tydligt, innan har det ju baserats på datumet bonusen ska betalas ut, nu låter det ju lite som om det handlar om innan eller efter årsskiftet (det finns ju dock inget "efter årsskiftet")

Skrivet av Blomman90:

Jag har faktiskt ingen aning om vad denna undersköterskan har med saken att göra? Nu jobbar jag inte med kreditgivning, men ett hushåll med två stabila inkomster, om än inte särskilt höga, skulle sannolikt kunna få en privatleasing-deal på en elbil. Även om själva inköpspriset är 500k.

Precis, jag är ensamstående med väldigt höga bolån. Jag fick utan problem leasa en bil och fick nu utan problem igenom lån för bilen jag beställde, trots att jag fortfarande har leasingbilen.

Skrivet av Hulle:

Titta på en Egolf. Titta under huven, på andra ställen, visst fasen hade man kunnat klämma in 15 kwh till där nånstans. Klart VW hade kunnat göra det.
/hulle.

Man kan inte bara slänga in lite batterier där det finns en lucka. Batterier är tunga och viktfördelningen i en bil är otroligt viktig ur säkerhetssynpunkt, sen ska det kunna kylas på adekvat sätt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det finns en batteri-brist, då det inte tillverkas tillräckligt många batterier till bilarna. Därför är det ganska självklart att man inte tillverkar mängder med småbilar, som man inte tjänar så mycket på.
Tesla gör inte heller det, ännu, trots att de har pratat om en billig småbil i många år nu.
De tillverkar ändå sina batterier själva, men väntar till batteritillverkningen har kommit igång på allvar. Till dess säljs bilar de tjänar pengar på, det är så ett företag får in pengar och kan växa. Andra biltillverkare delar på t.ex. vad Northvolt kan producera.
Att börja sälja en småbil som kommer slå försäljningsrekord, utan att kunna producera/köpa in batterier i samma takt, kommer bli väldigt fel. Både hur folk ser på märket och kostnader när linorna i fabriken står stilla.

Ja det var ju vad jag skrev också. Troligen är det så, de vill inte konkurrera ut sina egna dyra bilar med begränsade resurser.

Ett intressant upplägg för elbilsbonus hade annars varit att bonus betalas ut vid köp av en elbil som uppfyller specifika krav, t.ex:

Rimlig effekt
WLTP: 40+
Storlek: Golf eller större
5 stjärnor i Euro NCAP
Pris: upp till 350k

Detta hade kanske lett till viss konkurrens mellan tillverkarna för att få tillgång till bonusen. Om inte annat kanske någon kines hade nappat och så hade VW, Ford osv. tvingats följa efter.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Hur ska man tolka detta gällande storleken på bonusen? Ingen skillnad om bilen registreras före eller efter årsskiftet?

Saxat från regeringen.se
"Hur mycket betalas ut efter årsskiftet – är det fortfarande 70.000 kr?"

"Sedan tidigare har regeringen beslutat att från och med den 1 januari 2023 kommer högsta bonusbeloppet för rena elbilar uppgå till högst 50 000 kronor och för laddhybrider som släpper ut högst 30 gram CO2/km kan bonusen uppgå till högst 10 000 kronor. För gasbilar uppgår bonusen till minst 10 000 kronor."

Det där är glasklart, samma regler som tidigare med registreringsdatum för vilken bonus du ska få. Enda skillnaden nu blir att du kommer behöva bevisa köp innan 8e November för att vara berättigad bonus.

Skrivet av Woaini:

Är det verkligen likvärdig kostnad att köpa och äga en elbil som en förbrännings-bil?

Är det då rätt tolkat att man inte längre vill ge incitament till folk att gå över till el?

Om en förbrännings-bil kostar 100+ ksek mindre än sin motsvarande elvariant så är det väl billigare nu då att inte välja elbil.

Om det bara är 100k så behöver du inte ens räkna på det. 20k försvinner direkt i ren skatt på fossilbilen för malusskatt.
Lägg till 14-16 kronor milen billigare drivmedel så går det fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja det var ju vad jag skrev också. Troligen är det så, de vill inte konkurrera ut sina egna dyra bilar med begränsade resurser.

Ett intressant upplägg för elbilsbonus hade annars varit att bonus betalas ut vid köp av en elbil som uppfyller specifika krav, t.ex:

Rimlig effekt
WLTP: 40+
Storlek: Golf eller större
5 stjärnor i Euro NCAP
Pris: upp till 350k

Detta hade kanske lett till viss konkurrens mellan tillverkarna för att få tillgång till bonusen. Om inte annat kanske någon kines hade nappat och så hade VW, Ford osv. tvingats följa efter.

/hulle.

Så världens mest godtyckliga och svåradministrerade bonussystem?
Nej vad tråkigt, din bil är 2 cm kortare än en Golf och kvalar därför inte in för miljöbonus!
Ah tyvärr, din bil har 1 HK för mycket för att få bonus!
Oj, du vill ha dragkrok på din bil, nej då blir det ingen bonus för dig! Uppenbarligen är det ju bara överklassen som har dragkrok, så allt är i sin ordning.

Det är ju såklart också så att Sverige är ett så stort och viktigt land för den globala bilförsäljningen, så alla hade ju direkt gått till ritbordet och designat helt unika, bra och prisvärda elbilar enkom för den svenska marknaden som uppfyller alla godtyckliga krav som det svenska bonussystemet har denna vecka...

Ärligt talat så förstår jag överhuvudtaget inte denna hets om exakt vilka bilar det ska gälla. Varje person som till följd av bonusen väljer en elbil istället för en ICE-bil är ju de man vill att bonusen ska träffa, oavsett om bilen kostar 300k eller 600k. Miljön bryr sig knappast om vilket pris bilen har, utan bara det faktum att man väljer en elbil före en ICE.

Folk verkar tro att gemene man står där och väljer mellan en liten Renault Zoe, eller en Volvo V90, för det endast är prislappen man tittar på (de ligger i samma "ball park" vid kontantköp). Verkligheten är dock att de allra flesta har olika behov som styr vilka bilar som kan bli aktuella. Det är oerhört få som väljer mellan Zoe och V90 (läs INGEN). Frågan för många är snarare om de ska ta en V90 eller en Tesla Model Y, en VW ID4, eller dylikt, alternativt så kan man ställa en Zoe mot en Toyota Aygo, etc.

Samtidigt är det ju också så att staten, om något, får mer intäkter om man väljer dyrare bilar, så att staten som sådan skulle tjäna på att bonus endast ges för "billiga" elbilar stämmer ju inte heller, så länge bonusen har ett tak (vilket den har). För mig känns det bara som jante att tycka att "billiga" elbilar ska få bonus, medan dyrare bilar blir utan. Det ska handla om att få folk att välja elbil över ICE, inget annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja det är inte helt tydligt, innan har det ju baserats på datumet bonusen ska betalas ut, nu låter det ju lite som om det handlar om innan eller efter årsskiftet (det finns ju dock inget "efter årsskiftet")

Bonusen har aldrig baserats på det datum den skall betalas ut, den har alltid baserats på det datum bilen registreras och reglerna som gäller då.

Ett bra exempel är ju 700K gränsen, bilar som köptes och registrerades dagen innan gränsen började gälla kommer få sina 70K i bonus men dom betalas inte ut förrän 2023 när där helt andra regler.

Så med vad som hittills är sagt ser jag inga frågetecken om bilen registreras under 2023, då blir det 50K i bonus för en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ärligt talat så förstår jag överhuvudtaget inte denna hets om exakt vilka bilar det ska gälla. Varje person som till följd av bonusen väljer en elbil istället för en ICE-bil är ju de man vill att bonusen ska träffa, oavsett om bilen kostar 300k eller 600k. Miljön bryr sig knappast om vilket pris bilen har, utan bara det faktum att man väljer en elbil före en ICE.

Folk verkar tro att gemene man står där och väljer mellan en liten Renault Zoe, eller en Volvo V90, för det endast är prislappen man tittar på (de ligger i samma "ball park" vid kontantköp). Verkligheten är dock att de allra flesta har olika behov som styr vilka bilar som kan bli aktuella. Det är oerhört få som väljer mellan Zoe och V90 (läs INGEN). Frågan för många är snarare om de ska ta en V90 eller en Tesla Model Y, en VW ID4, eller dylikt, alternativt så kan man ställa en Zoe mot en Toyota Aygo, etc.

Samtidigt är det ju också så att staten, om något, får mer intäkter om man väljer dyrare bilar, så att staten som sådan skulle tjäna på att bonus endast ges för "billiga" elbilar stämmer ju inte heller, så länge bonusen har ett tak (vilket den har). För mig känns det bara som jante att tycka att "billiga" elbilar ska få bonus, medan dyrare bilar blir utan. Det ska handla om att få folk att välja elbil över ICE, inget annat!

Det handlar om att bonusen inte betyder något. En person som ändå tittar på bilar i 6-700 000 kronorsklassen hade valt elbilen ändå, för att den är mycket "coolare" idag, med bättre prestanda, skönare färd, roligare att köra osv. De behöver inte de där extra 50-70 000 som incitament.

Det är ju just de som står där och ska köpa en random kombi för 300 k man vill åt, om nu syftet med bonusen är samhällsnytta och omställning bort från förbränningsmotorer. Nu är det som du säger, man står där och tittar på V90n och sen sneglar man bort mot Zoe:n och suckar. Men ponera då om ett bonussystem istället hade möjliggjort en "typ" golfkombi-elbil, som kostar lika mycket som V90n, DÅ tror jag vi hade fått en vettig omställning.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det handlar om att bonusen inte betyder något. En person som ändå tittar på bilar i 6-700 000 kronorsklassen hade valt elbilen ändå, för att den är mycket "coolare" idag, med bättre prestanda, skönare färd, roligare att köra osv. De behöver inte de där extra 50-70 000 som incitament.

Det är ju just de som står där och ska köpa en random kombi för 300 k man vill åt, om nu syftet med bonusen är samhällsnytta och omställning bort från förbränningsmotorer. Nu är det som du säger, man står där och tittar på V90n och sen sneglar man bort mot Zoe:n och suckar. Men ponera då om ett bonussystem istället hade möjliggjort en "typ" golfkombi-elbil, som kostar lika mycket som V90n, DÅ tror jag vi hade fått en vettig omställning.

/hulle.

Du har tyvärr fel vilket visar att du nog inte borde kommentera. Bonusen gjorde att kalkylen går ihop för frugans del. 2000kr/mån lägre avgift. Bonusen gör att man sträcker sig lite extra. Sen har den hål så den kanske måste omformuleras men med tanke på att många leasar mm så är det försäljningen för att tjäna pengar man måste komma åt, inte strypa bidraget.

Hade bonusen inte kommit hade vi inte köpt en ren elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det handlar om att bonusen inte betyder något. En person som ändå tittar på bilar i 6-700 000 kronorsklassen hade valt elbilen ändå, för att den är mycket "coolare" idag, med bättre prestanda, skönare färd, roligare att köra osv. De behöver inte de där extra 50-70 000 som incitament.

Det där är en fantasi som endast existerar i ditt egna huvud. Alla jag känner som har köpt en elbil har gjort det främst för att de rådande subventionerna på elbilar (miljöbonus samt eventuellt nedsättning av förmånsvärde) gjort de jämförbara rent ekonomiskt. Men om du skulle slopa båda dessa, så att inköp av en elbil kostar lika mycket som de där lyxbilarna för 700k du så gärna refererar till, så hade betydligt färre bytt sin V90 eller Passat mot en eldriven dito! Det är simpel matematik! De allra flesta medelsvenssons har en viss summa de kan tänka sig att lägga på sin bil. Vissa kan tänka sig att lägga mer och vissa mindre. Men nästan ingen av dessa kan tänka sig att lägga flera tusenlappar mer i månaden för att få en lite mer "körglad" bil. Din världsbild, där detta endast skulle vara börs-VD:ar med miljontals kronor på banken, som köper elbilar är totalt felaktigt och rent ut sagt löjlig.

Skrivet av Hulle:

Det är ju just de som står där och ska köpa en random kombi för 300 k man vill åt, om nu syftet med bonusen är samhällsnytta och omställning bort från förbränningsmotorer. Nu är det som du säger, man står där och tittar på V90n och sen sneglar man bort mot Zoe:n och suckar. Men ponera då om ett bonussystem istället hade möjliggjort en "typ" golfkombi-elbil, som kostar lika mycket som V90n, DÅ tror jag vi hade fått en vettig omställning.

/hulle.

Bonussystemet möjliggör en "golfkombi-elbil" för 300k! Det finns inga som helst hinder! Det är massor med andra faktorer som hindrar det från att bli möjligt, faktorer som det svenska bonussystemet inte kan råda över! Du vill ju inte ha någon omställning, så länge omställningen inte kan göras på dina villkor - vilket är att det ska vara med specifika bilar som är tillgängliga för alla, om det bara är medelklassen som har råd med omställningen så kan vi lika gärna vara utan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det handlar om att bonusen inte betyder något. En person som ändå tittar på bilar i 6-700 000 kronorsklassen hade valt elbilen ändå, för att den är mycket "coolare" idag, med bättre prestanda, skönare färd, roligare att köra osv. De behöver inte de där extra 50-70 000 som incitament.

Det är ju just de som står där och ska köpa en random kombi för 300 k man vill åt, om nu syftet med bonusen är samhällsnytta och omställning bort från förbränningsmotorer. Nu är det som du säger, man står där och tittar på V90n och sen sneglar man bort mot Zoe:n och suckar. Men ponera då om ett bonussystem istället hade möjliggjort en "typ" golfkombi-elbil, som kostar lika mycket som V90n, DÅ tror jag vi hade fått en vettig omställning.

/hulle.

En V90 kostar från 490k, och en VW ID3 (typ elbilarnas Golf numera) kostar från 479k. Problemet är att den som behöver en V90 klarar sig inte på en ID3, den är för liten. Då kollar man istället på ID4, från 567k, och då kan ju 50k lätt göra att man räknar hem affären.

Om du nu inte menar att man tittar på en begagnad V90, för att den målgrupp du pratar om har ju varken råd med lyxbilen ID4 eller V90 splitterny och måste då köpa begagnat, men då hamnar vi ju i läget att vi ska bygga ett bidrag som ska göra att nya bilar ska kunna konkurrera med gamla begagnade bilar som bygger på billigare teknik, och det låter ju helt orimligt.

Vad du än är ute efter så har du en fullkomligt skev bild av vad en typisk familj behöver, vad de har råd med, vad bilar faktiskt kostar, hur man kan räkna hem en rätt dyr elbil med hjälp av en TCO-kalkyl (som jag i ett tidigare inlägg har exemplifierat rätt tydligt) och hur avgörande en bonus på 50k kan vara i ett sånt läge. Du verkar ha fastnat i spåret att dyra bilar är för rika människor och att det enda som avgör om man har råd med en bil är inköpspriset. Skulle råda dig att räkna lite djupare på vad en elbil faktiskt kostar och försöka gå ifrån tänker att allt bara är svart eller vitt.

Man kan tycka att det är märkligt att ensamstående personer har råd att köpa lägenheter för 2-3 miljoner kronor, och varför de då har mage att begära ROT-avdrag för att renovera badrummet när de uppenbarligen är stenrika. Men såna diskussioner och alla dina invändningar har grunden i parti-ideologi som jag personligen inte anser hör hemma i denna tråd. Det här är en tråd där vi diskuterar elbilar, och många är nu frustrerade över att deras planer att skaffa elbil antingen tvingats blåsas av eller framtvingat hetsiga spontanbeslut.

Oavsett vad man tycker om bidragets vara eller inte vara så är det bevisligen många av oss som faktiskt behövde bidraget för att kunna motivera ett köp, för i slutändan handlar det ju precis om det. Är det motiverat för mig att ta en kostnad jämfört med den nytta jag får ut? Det handlar inte om huruvida jag har tillräckligt många pengar på mitt konto. Handlar det om det ska man verkligen inte köpa en splitterny bil. Det handlar om hur mycket av de pengarna man har på kontot som det är motiverat att låsa upp i en sak. Har ett hushåll kvar 15000kr i månaden när alla räkningar är betalda så kan skillnaden mellan 4000kr och 5000kr i månaden vara helt avgörande för vilket beslut man tar. Många tappade nog den motivationen nu och fortsätter köra fossilt istället.

Permalänk
Medlem

Jag beställde leasing på en Ora 300 Pro igår för 3135 kr/mån.
Det är lite mer än vad en Seat Leon och liknande kostar att leasa.
Utan bonus hade den kostat över 5000 kr i månaden.
Det hade inte gått för mig att motivera kostnaden för ett kinesiskt okänt (i Sverige) märke.

Jag hade kört på bensin utan bonusen.

Alla elbilar kostar inte 700 000kr btw...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Jag beställde leasing på en Ora 300 Pro igår för 3135 kr/mån.
Det är lite mer än vad en Seat Leon och liknande kostar att leasa.
Utan bonus hade den kostat över 5000 kr i månaden.
Det hade inte gått för mig att motivera kostnaden för ett kinesiskt okänt (i Sverige) märke.

Jag hade kört på bensin utan bonusen.

Alla elbilar kostar inte 700 000kr btw...

Dock så faller väl den bilen in i kategorin billiga bilar som vanligt folk har råd med, enligt Hulle. En relativt liten bil för 420000kr...

Riktigt cool bil förresten, hade inte sett den innan men den ser ju oerhört läcker ut. Har du provkört den innan? Hur är den? Ser lite ut som om Fiat hade gjort en tolkning av en Porsche 911 som parat sig med en Mini Cooper, och det menar jag på ett bra sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leyer:

Jag hade kört på bensin utan bonusen.

Vad hade du lagt ut i bränslekostnad per månad för bensinpruttaren då? Är ju inte bara leasingavgiften som kostar pengar.

Annars, grattis till din nya elbil! (När den nu kommer...)

Permalänk
Medlem

Volvo EX90 kommer 600km och börjar på 1 085 000kr!

https://alltomelbil.se/har-ar-nya-helt-eldrivna-volvo-ex90-60...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Volvo EX90 kommer 600km och börjar på 1 085 000kr!

https://alltomelbil.se/har-ar-nya-helt-eldrivna-volvo-ex90-60...

Någon dragvikt ännu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Volvo EX90 kommer 600km och börjar på 1 085 000kr!

Hmmm... Den ser lite flat och karaktärslös ut måste sägas. Inget direkt fel på den, inget som är sådär briljant heller dock. Inte något man kanske brinner för att pynta en mille för skulle jag väl säga, om man inte nu måste ha just Volvo av någon anledning (den är säkert väldigt säker och praktisk osv, som Volvo brukar vara...)

Nuvarande XC90 är för att vara en stor fet crossover rätt så stilig kan jag ärligt säga. Gillade den formgivningen rätt mycket även fastän bilhärket var så jäkla törstigt. Den här är lite blaha blaha i jämförelse tyvärr. Har ju iofs kvar en del igenkännbara Volvodrag i nosen trots brist på grill, även bakersta takstolpen osv, så själen finns ju kvar.

Ser fram emot när testkörningar börjar dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Någon dragvikt ännu?

Givet att mycket annat är likvärdigt med Polestar 3, troligtvis 2200 kg, men det är spekulation från min sida.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Volvo EX90 kommer 600km och börjar på 1 085 000kr!

https://alltomelbil.se/har-ar-nya-helt-eldrivna-volvo-ex90-60...

Misstänker att de missuppfattat motorernas effekt
"Den fyrhjulsdrivna versionen får två motorer som totalt levererar 380 kW (517 hk) respektive 910 kW."

Eller har den dryga 1600hk menar de på riktigt?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Bonusen har aldrig baserats på det datum den skall betalas ut, den har alltid baserats på det datum bilen registreras och reglerna som gäller då.

Ett bra exempel är ju 700K gränsen, bilar som köptes och registrerades dagen innan gränsen började gälla kommer få sina 70K i bonus men dom betalas inte ut förrän 2023 när där helt andra regler.

Så med vad som hittills är sagt ser jag inga frågetecken om bilen registreras under 2023, då blir det 50K i bonus för en elbil.

Fast nu nämns ingenting om registreringsdatum. De säger istället att bilen ska "uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske", vilket är tidigast 6 månader efter registrering. Vet du vilka regler som gäller om 6 månader?

Permalänk
Medlem

Blir deppig av att se hur misskött Volvo är när det är så viktigt för Sverige. Släpper en nischad elbil med leverans om 16 månader. De behöver få ut elbilar ASAP om de ens ska finnas kvar om 16 månader, XC40 kommer inte räcka. Nu kommer Geely och kinesiska fabriker/plattformar få en ännu starkare ställning inom Volvo. SPA2, som är en platform utvecklad i Sverige, skulle ju släppas som en blandplattform och de ändrade sig väldigt sent i utvecklingen vilket jag tror har varit väldigt negativt. Man kan ju se på designen av EX90 att den också var tänkt som en hybrid, stort motorutrymme och samma hjulavstånd som gamla xc90.

Alla hundratals miljoner Volvo spenderat på strategikonsulter från Mckinsey har ju varit en stor waste minst sagt om detta är deras strategi framöver, någon måste få sparken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Dock så faller väl den bilen in i kategorin billiga bilar som vanligt folk har råd med, enligt Hulle. En relativt liten bil för 420000kr...

Riktigt cool bil förresten, hade inte sett den innan men den ser ju oerhört läcker ut. Har du provkört den innan? Hur är den? Ser lite ut som om Fiat hade gjort en tolkning av en Porsche 911 som parat sig med en Mini Cooper, och det menar jag på ett bra sätt.

"Köp" priset är alldeles för högt. Men leasingpriset var rimligt enligt mig. Ja, fick prova igår. Den var ganska trevlig faktiskt. Denn var pigg, stabil och hade massa utrustning osv.
Har provkört alla elbilar i samma prisklass, Opel Mokka-e/Corsa-e, Peugeot e-2008/208, MG5/ZS/Marvel R, Mini Cooper SE, Nissan Leaf etc.
Hade beställt en Opel Mokka-e tidigare i februari som skulle ha levererats i maj. Avbokade när leveransen sköts över till 2023. Ora kändes bättre för en lägre kostnad.

Även ganska mycket större än Fiat och Cooper. Designad av före detta Porsche-designer, men tyvärr har den långt kvar att nå dit

Mått:
Ora:
L. 4235 B. 1825 H. 1596 mm

Mini Cooper Se:
L. 3850 B. 1727 H. 1432 mm

Fiat 500e:
L. 3632 B. 1683 H. 1527 mm

Skrivet av anon132576:

Vad hade du lagt ut i bränslekostnad per månad för bensinpruttaren då? Är ju inte bara leasingavgiften som kostar pengar.

Annars, grattis till din nya elbil! (När den nu kommer...)

Enligt min beräkning hade jag lagt ca 900kr/månad på bensin. Men min parkering hade varit några lappar billigare utan laddplats. Sen kostar det även att ladda elbilen.

Leverans skulle vara om några veckor Den finns redan i Sverige.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Volvo EX90 kommer 600km och börjar på 1 085 000kr!

https://alltomelbil.se/har-ar-nya-helt-eldrivna-volvo-ex90-60...

Rätt väntat pris med tanke på syskonen. Kan säkert bli en bra affär om man räknar TCO på ett par år. Lite inflation, lite brist på komponenter. Så kanske följer prisökningen med värdeminskningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leyer:

"Köp" priset är alldeles för högt. Men leasingpriset var rimligt enligt mig. Ja, fick prova igår. Den var ganska trevlig faktiskt. Denn var pigg, stabil och hade massa utrustning osv.
Har provkört alla elbilar i samma prisklass, Opel Mokka-e/Corsa-e, Peugeot e-2008/208, MG5/ZS/Marvel R, Mini Cooper SE, Nissan Leaf etc.
Hade beställt en Opel Mokka-e tidigare i februari som skulle ha levererats i maj. Avbokade när leveransen sköts över till 2023. Ora kändes bättre för en lägre kostnad.

Även ganska mycket större än Fiat och Cooper. Designad av före detta Porsche-designer, men tyvärr har den långt kvar att nå dit

Mått:
Ora:
L. 4235 B. 1825 H. 1596 mm

Mini Cooper Se:
L. 3850 B. 1727 H. 1432 mm

Fiat 500e:
L. 3632 B. 1683 H. 1527 mm

Enligt min beräkning hade jag lagt ca 900kr/månad på bensin. Men min parkering hade varit några lappar billigare utan laddplats. Sen kostar det även att ladda elbilen.

Leverans skulle vara om några veckor Den finns redan i Sverige.

Jag undrar verkligen varför du leasar en elbill överhuvudtsget . Du verksr ju knappt använda en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag undrar verkligen varför du leasar en elbill överhuvudtsget . Du verksr ju knappt använda en bil.

Ok? Lite jobbigt att cykla 10 mil när jag ska besöka bekanta/familj som bor utan kollektivtrafik.
Beräknar att jag kommer köra ca 1000 mil/år.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Ok? Lite jobbigt att cykla 10 mil när jag ska besöka bekanta/familj som bor utan kollektivtrafik.
Beräknar att jag kommer köra ca 1000 mil/år.

Man kanske kan mena att detr omotiverat med just elbil jämfört med bensin med den körsträckan. Tycker dock det finns fler poänger än bara kostnaden. En elbil gör att man kan flytta på sig mer utan att oroa sig över kostnaden. Vi har svärföräldrarna 18 mil bort och snart en kusin till vår 2-åring 15 mil bort, vill inte behöva vända på slantarna varje gång vi funderar på att åka utan kan då ta en extra tripp då och då utan att känna att kostnaden för resan är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Blir deppig av att se hur misskött Volvo är när det är så viktigt för Sverige. Släpper en nischad elbil med leverans om 16 månader. De behöver få ut elbilar ASAP om de ens ska finnas kvar om 16 månader, XC40 kommer inte räcka. Nu kommer Geely och kinesiska fabriker/plattformar få en ännu starkare ställning inom Volvo. SPA2, som är en platform utvecklad i Sverige, skulle ju släppas som en blandplattform och de ändrade sig väldigt sent i utvecklingen vilket jag tror har varit väldigt negativt. Man kan ju se på designen av EX90 att den också var tänkt som en hybrid, stort motorutrymme och samma hjulavstånd som gamla xc90.

Alla hundratals miljoner Volvo spenderat på strategikonsulter från Mckinsey har ju varit en stor waste minst sagt om detta är deras strategi framöver, någon måste få sparken.

Väl inte helt ovanligt att Mckinsey eller BCG är pengar i sjön, men ingen blir sparkat av att ta hjälp av dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Man kanske kan mena att detr omotiverat med just elbil jämfört med bensin med den körsträckan.

Förstår, jag utvecklar gärna. Fossilbilar har osäkert andrahandsvärde enligt mig. Därför är jag inte intresserad av att köpa en sådan. Men jag fått göra det ändå utan elbilsbonusen. Blev ungefär samma kostnad nu.

Exempelvis:
3 år begagnad Seat Ibiza:
Inköpspris: 125 000 kr. 50% värdeminsking på 3 år = 1735 kr per månad.
Service: 200 kr/månad
Bensin: 900 kr/månad
Helförsäkring: 700 kr/månad
Reperationer: ?

Totalt: 3 535 kr/månad.

Ora:
Leasing: 3135 kr/månad
Service: 0 kr
El: 400 kr/månad
Halvförsäkring: ca 350 kr/månad

Totalt: 3 885kr/mån

Alltså 350kr extra per månad för helt ny större bil, dubbelt så mycket hk, garanti, automat, fullt med teknik (360 kamera, adaptiv farthållare, lane assist, autobroms, apple car play, bättre högtalare osv.)

50% värdeminskning efter 3 år på Seaten kan vara högt räknat, men jag tror inte det.
Vi har ett historiskt år för höga priser på begagnade bilar, vi är på väg in i en recession, fossilbilar ska förbjudas och straffas med höga skatter. Behöver inte binda kapital med leasingen heller.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Blir lite ledsen när jag ser att både Polestar 3 och EX90 har en gigantisk ful tablet påklistrad i mitten. Såg inte många fysiska knappar och reglage men får nog acceptera att det tillhör det förflutna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Förstår, jag utvecklar gärna. Fossilbilar har osäkert andrahandsvärde enligt mig. Därför är jag inte intresserad av att köpa en sådan. Men jag fått göra det ändå utan elbilsbonusen. Blev ungefär samma kostnad nu.

Exempelvis:
3 år begagnad Seat Ibiza:
Inköpspris: 125 000 kr. 50% värdeminsking på 3 år = 1735 kr per månad.
Service: 200 kr/månad
Bensin: 900 kr/månad
Helförsäkring: 700 kr/månad
Reperationer: ?

Totalt: 3 535 kr/månad.

Ora:
Leasing: 3135 kr/månad
Service: 0 kr
El: 400 kr/månad
Halvförsäkring: ca 350 kr/månad

Totalt: 3 885kr/mån

Alltså 350kr extra per månad för helt ny större bil, dubbelt så mycket hk, garanti, automat, fullt med teknik (360 kamera, adaptiv farthållare, lane assist, autobroms, apple car play, bättre högtalare osv.)

50% värdeminskning efter 3 år på Seaten kan vara högt räknat, men jag tror inte det.
Vi har ett historiskt år för höga priser på begagnade bilar, vi är på väg in i en recession, fossilbilar ska förbjudas och straffas med höga skatter. Behöver inte binda kapital med leasingen heller.

Bra kalkyl, är väl värdeminskningen som är ett lotteri. Tror du räknat högt på seaten men det gör knappast mycket på kalkylen ändå. Kan lika gärna svänga åt andra hållet. Är helt med dig i din bedömning 🙂

Egentligen har vi svårt att räkna hem vår Enyaq annat än på en väldigt lång tidshorisont, men friheten är värd sitt pris. Hellre hög fast avgift med nästan gratis resande än att vi ställer in resor och låter oss begränsas.

Permalänk
Medlem

Min pappa ska strax byta förmånsbil igen och nu är det elbilar eller ladd hybrider som gäller. Vilka vettiga bilar rekommendera ni för max 650tkr. Våra krav är att det ska få plats med minst 4 styckena vuxna alla över 180cm och all fyra ska kunna sitta bekvämt under längre färd med packning.

Krav på utrustning
Bra helljus gärna led matrix som på nuvarande Passat
dragkrok
adaptiv farthållare
aktiv lane assist
fyrhjulsdrift
el stollar med minne.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO