Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Sådär, nu har en resa till Lübeck avklarats från Helsingborg. Via Rödby och färja till Puttgarten.

Vad har konstaterats under denna färd samt under de veckor vi haft IX3an.

Resa långt:
Planera resan, ha koll på dina appar och laddstationer. Ionity snabbladdning 5 mil innan Rödby var en trevlig upplevelse. Sedan i Tyskland var det lite svårare just kring Lübeck men hade ett avtal hos Porsche i sällskapet så laddning löste sig smidigt den vägen.

Positivt med vår IX3.
Kvalité - Här andas hela bilen BMW på ett bra sätt(minus bromsupplevelsen(se minus)).
Trådlös carplay
Panoramatak - Väldigt trevligt och när våren kommer så blir det bara bättre.
Tyst - Akustikrutor och vem vet vad gör den väldigt tyst.
HUD - Kommer aldrig köpa en bil utan.

Negativt:
Inte helt kompis med den adaptiva farthållaren, flera gånger under långfärden bromsade och gasade bilen inte riktigt som jag ville. Frugan som är en co-driver modell Fru undrade nervöst vad jag höll på med flera gånger och jag förklarade att jag körde med den adaptiva farthållaren. Hoppas det går att ställa in.
Vidare med den adaptiva farthållaren så vet jag att ID4 ställer in hastigheten av sig själv när det byter hastighetsbegränsning, det hade jag också velat ha utan att behöva trycka på "SET". I mina ögon kan detta lösas via mjukvaruuppdateringar eller inställningar.

Att försöka dutta vid parkering eller liknande med mycket kör 20cm och bromsa ger ifrån sig ett billigt ljud från bromsarna. Nya bromsar eller så är det något annat.

Jag är fortfarande inte kompis med spaken för att höja eller sänka farten när man har farthållaren igång. 10km eller 1km... 1km är totalt värdelöst enligt mig. Kör jag på 110-väg kan jag vilja lägga mig i 115, inte 112. Men visst kan jag förstå att det finns andra som har behov av 112 på motorväg för att kompensera för hjulstorlek och annat. Reglaget andas inte premium direkt men är inte heller lika B som på Q4 E-tron så katastrof är det inte.

Räckvidden är inte imponerande, aldrig testat att maxa ur den, det verkar ju finnas mer att ge än vad som står. Men vi snittar nu 21,4/kw/100km så vi kommer 37-39 mil när det blandas in motorväg, iaf tysk sådan.

Summering: Väldigt trevlig bil som med smärre mjukvaruppdateringar skulle kunna bli bäst i klassen sett till bilupplevelsen. Räckvidden kan komma att bli ett orosmoln efter att batteriet tappat i effekt men det återstår att se. BMW har ju i många tester levererat över WLTP både vad gäller vinterkörning och när man kör tills batteriet dör.

Hur upplevde du som förare sittpositionen? Jag tyckte det blev jobbigt efter ett tag i iX3 med golvet så pass högt. Hittade aldrig en position som gjorde att jag kände mig helt avslappnad. Lite synd för stolarna är så j*vla härliga

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hur upplevde du som förare sittpositionen? Jag tyckte det blev jobbigt efter ett tag i iX3 med golvet så pass högt. Hittade aldrig en position som gjorde att jag kände mig helt avslappnad. Lite synd för stolarna är så j*vla härliga

Jag är ju kort, under 174cm så jag upplevde aldrig något problem pga golvets höjd. "BMW IX3 - Bilen för dvärgar"

Permalänk
Medlem

De borde utöka detta i framtiden till att gälla enbart om det körs med V2G eller åtminstone smart laddning, vilket ju "hjälper" elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Alla har nytta av elbilar också, genom renare luft och lägre koldioxidutsläpp (lägre buller i städer är en annan fördel.)

Ja så är det och jag håller med om att det kan vara en stor fördel i större städer. Men vad hjälper 70 000kr i bonus till när bilarna ändå inte kan produceras i tillräcklig mängd?

Citat:

Väntetiderna är ju dessutom artificiella, på grund av komponentbrister och problem i leverantörskedjorna (pga covid i kina, ofta),

Orsaken till väntan spelar väl inte så stor roll, bonusen är till för att öka antalet elbilar och det gör den ju inte om man inte kan få fordonet levererat.

Citat:

och längre väntetider innebär inte heller att vanligt folk får mer pengar att köpa elbil för bör ju tilläggas.

Förhoppningsvis minskar gapet i pris mellan elbil och fossilbil med tiden. Snart räcker det inte att sälja en elbil utan den behöver vara konkurrenskraftig vilket gör att priserna bör krypa neråt, speciellt när de slutar subventioneras.

Förstår att man blir sur om man gick i tankar att köpa en bil och plötsligt blir bilarna dyrare, men samtidigt har man råd med en fabriksny elbil så bör man kunna ta den smällen.

Och jag är ingen skadeglad elbilshatare kanske lät så? Jag skulle själv gärna köpa en elbil, men det får vänta några år tills det passar min ekonomi lite bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Intressant att vi tydligen måste förmånsbeskattas idag. Inget som görs på mitt jobb och jag jobbar ändå statligt. Har sedan jag fick min elbil i somras faktiskt bara laddat på jobbat så hittills har min bränslekostnad varit exakt 0 kronor. Kanske att vi är undantagna för att alla får ladda gratis hos oss? Det är många företag som använder samma parkering men det är statens bolag som står för elen.

Permalänk
Medlem

Om bilen är beställd långt före idag men avtal för finansiering skrivs på efter idag, påverkar det bonus/inte bonus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Om bilen är beställd långt före idag men avtal för finansiering skrivs på efter idag, påverkar det bonus/inte bonus?

Beställd ska räcka om jag förstår det rätt. Hur har du lyckats beställa utan att betala?

Permalänk
Medlem

Blev största spontanköpet i min 40-åriga historia idag, "tack vare" regeringen.
Var rätt lugnt ändå i hallen även om de var stressade och det ringde stup i kvarten.

En MG4 för 370kkr efter bonus.
64kWh, värmepump, 135kW DC / 11kWh AC, Apple Carplay / Android Auto samt Vechicle-2-Grid (samt bra placerad laddkontakt) gör att den känns väldigt prisvärd. En klar uppgradering från min 1st gen ZS EV och byggd från grunden som en elbil.

Ja jag vet, det är en kinabil bla bla bla. Men det är vad jag har råd med så då får ni väl titta snett på mig

Permalänk
Skrivet av noobs:

Beställd ska räcka om jag förstår det rätt. Hur har du lyckats beställa utan att betala?

Det är väl rätt lätt, du skriver på ett kontrakt som även handlaren signerar sedan är både du och handlaren bundna utifrån det.

behöver inte handla om någon typ av handpenning eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Blev största spontanköpet i min 40-åriga historia idag, "tack vare" regeringen.
Var rätt lugnt ändå i hallen även om de var stressade och det ringde stup i kvarten.

En MG4 för 370kkr efter bonus.
64kWh, värmepump, 135kW DC / 11kWh AC, Apple Carplay / Android Auto samt Vechicle-2-Grid (samt bra placerad laddkontakt) gör att den känns väldigt prisvärd. En klar uppgradering från min 1st gen ZS EV och byggd från grunden som en elbil.

Ja jag vet, det är en kinabil bla bla bla. Men det är vad jag har råd med så då får ni väl titta snett på mig

Äsch då, ingen prestige här inte, fortfarande en splånkans ny bil vilket är en stor grej. Grattis till köpet och hoppas du blir nöjd 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Blev största spontanköpet i min 40-åriga historia idag, "tack vare" regeringen.
Var rätt lugnt ändå i hallen även om de var stressade och det ringde stup i kvarten.

En MG4 för 370kkr efter bonus.
64kWh, värmepump, 135kW DC / 11kWh AC, Apple Carplay / Android Auto samt Vechicle-2-Grid (samt bra placerad laddkontakt) gör att den känns väldigt prisvärd. En klar uppgradering från min 1st gen ZS EV och byggd från grunden som en elbil.

Ja jag vet, det är en kinabil bla bla bla. Men det är vad jag har råd med så då får ni väl titta snett på mig

Jag slog till på en likadan i orange, spontanköp efter jobbet, fast jag har spanat in den ganska länge och funderat på att köpa men tänkt avvakta. Vilken färg valde du?

Beräknad leverans var Q2 2023 för min del.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Det är väl rätt lätt, du skriver på ett kontrakt som även handlaren signerar sedan är både du och handlaren bundna utifrån det.

behöver inte handla om någon typ av handpenning eller liknande.

Precis, jag har inte betalat nåt för vår bil. Varför skulle man behöva lägga handpenning då bilen inte ens finns? Drar man sig ur så är det ju bara att avboka ordern innan den börjat byggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Beställd ska räcka om jag förstår det rätt. Hur har du lyckats beställa utan att betala?

Som några redan påpekat, skrivit avtal vid beställning av bil. Hur man finansierar den kan man avgöra senare. Tänkte leasa först men ändrar till köp men ännu inte skrivit köpavtal eftersom bilen ännu inte finns för leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Jag slog till på en likadan i orange, spontanköp efter jobbet, fast jag har spanat in den ganska länge och funderat på att köpa men tänkt avvakta. Vilken färg valde du?

Beräknad leverans var Q2 2023 för min del.

Landade i grå, de hade den i hallen och den var riktigt snygg.

Prel. Q2 här med, men bad om att få den så sent som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Som några redan påpekat, skrivit avtal vid beställning av bil. Hur man finansierar den kan man avgöra senare. Tänkte leasa först men ändrar till köp men ännu inte skrivit köpavtal eftersom bilen ännu inte finns för leverans.

Ja gick lite fort där 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Blev största spontanköpet i min 40-åriga historia idag, "tack vare" regeringen.
Var rätt lugnt ändå i hallen även om de var stressade och det ringde stup i kvarten.

En MG4 för 370kkr efter bonus.
64kWh, värmepump, 135kW DC / 11kWh AC, Apple Carplay / Android Auto samt Vechicle-2-Grid (samt bra placerad laddkontakt) gör att den känns väldigt prisvärd. En klar uppgradering från min 1st gen ZS EV och byggd från grunden som en elbil.

Ja jag vet, det är en kinabil bla bla bla. Men det är vad jag har råd med så då får ni väl titta snett på mig

Jag spontan köpte en Cupra istället men MG4 va också påtänkt. Synd den inte gick att provköra på lokala bilhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Intressant att vi tydligen måste förmånsbeskattas idag. Inget som görs på mitt jobb och jag jobbar ändå statligt. Har sedan jag fick min elbil i somras faktiskt bara laddat på jobbat så hittills har min bränslekostnad varit exakt 0 kronor. Kanske att vi är undantagna för att alla får ladda gratis hos oss? Det är många företag som använder samma parkering men det är statens bolag som står för elen.

Vi behöver själva anmäla in i vårt utläggssystem att vi parkerar på de parkeringsplatser som vi ska förmånsbeskattas på. Tror inte att det är många som gör det.
Kan vara att ni "ska" göra något liknande.

Men om det är en publik parkering som vem som helst kan ladda på så är det ju inte företaget som erbjuder personalen en fast plats att ladda på.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Blev största spontanköpet i min 40-åriga historia idag, "tack vare" regeringen.
Var rätt lugnt ändå i hallen även om de var stressade och det ringde stup i kvarten.

En MG4 för 370kkr efter bonus.
64kWh, värmepump, 135kW DC / 11kWh AC, Apple Carplay / Android Auto samt Vechicle-2-Grid (samt bra placerad laddkontakt) gör att den känns väldigt prisvärd. En klar uppgradering från min 1st gen ZS EV och byggd från grunden som en elbil.

Ja jag vet, det är en kinabil bla bla bla. Men det är vad jag har råd med så då får ni väl titta snett på mig

Grattis, och (förhoppningsvis) ett bra val!

Jag sitter själv med en beställning som jag la redan i början på oktober, innan det ens fanns några bilar att titta på. Kände mig väldigt modig då ska jag säga! Var och provsatt, klämde och kände på en i helgen. Jag kommer från en ID3 (basmodell) och MG4 kändes som ett steg uppåt. Lite smartare, lite fler QoL grejer. Infotainment var mycket bättre än jag hade förväntat mig, även om det inte var något speciellt. Annars är den väldigt bekant i storlek osv.

Min förväntas komma Q1 2023, så ett (beräknat) kvartals skillnad i leveranstid på en månads tidigare beställningsdatum.

Permalänk
Skrivet av noobs:

Jag spontan köpte en Cupra istället men MG4 va också påtänkt. Synd den inte gick att provköra på lokala bilhallen.

Samma som jag då, vilken utrustning och när är beräknad leverans?

Själv hoppas jag på att min byggs nästa vecka och leverans i mitten av december (beställd 29/11-2021).

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se under nästa år hur det blir med utbetalningar av bonus, även på bilar som registreras innan årsskiftet. Gillar inte alls formuleringen "uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske". Betyder ju att de kan sätta vilka regler som helst fram till dess. Kan ju bli allt mellan oförändrad bonus till ingenting. Jag tippar på ingenting efter någon månad in på 2023.

Permalänk
Medlem

Hur ska man tolka detta gällande storleken på bonusen? Ingen skillnad om bilen registreras före eller efter årsskiftet?

Saxat från regeringen.se
"Hur mycket betalas ut efter årsskiftet – är det fortfarande 70.000 kr?"

"Sedan tidigare har regeringen beslutat att från och med den 1 januari 2023 kommer högsta bonusbeloppet för rena elbilar uppgå till högst 50 000 kronor och för laddhybrider som släpper ut högst 30 gram CO2/km kan bonusen uppgå till högst 10 000 kronor. För gasbilar uppgår bonusen till minst 10 000 kronor."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Hur ska man tolka detta gällande storleken på bonusen? Ingen skillnad om bilen registreras före eller efter årsskiftet?

Saxat från regeringen.se
"Hur mycket betalas ut efter årsskiftet – är det fortfarande 70.000 kr?"

"Sedan tidigare har regeringen beslutat att från och med den 1 januari 2023 kommer högsta bonusbeloppet för rena elbilar uppgå till högst 50 000 kronor och för laddhybrider som släpper ut högst 30 gram CO2/km kan bonusen uppgå till högst 10 000 kronor. För gasbilar uppgår bonusen till minst 10 000 kronor."

Otydligheten fortsätter…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja för privatleasing är ju så bra nu när räntorna går upp? Det var ju idiotiskt redan från början.

Och andrahandsvärdet är satt i sten?

Och undersköterskor osv kan utan problem få billån på banken till en bil för 700k?

Nä, erkänn istället att alla dessa coola bilar är leksaker för övre medelklassen istället.

/hulle.

Jag vet inte ens vem du argumenterar mot. Inga typer av lån är "bra" när räntan går upp, är det något mer uppenbart du vill att vi ska konstatera ihop?

Andrahandsvärde vid privatleasing brukar faktiskt vara just satt i sten, så om andrahandsvärdet skulle sjunka som en sten så är det leasinggivaren som står med Svarte-Petter.

Jag har faktiskt ingen aning om vad denna undersköterskan har med saken att göra? Nu jobbar jag inte med kreditgivning, men ett hushåll med två stabila inkomster, om än inte särskilt höga, skulle sannolikt kunna få en privatleasing-deal på en elbil. Även om själva inköpspriset är 500k. En VW ID3 är inte en "cool leksak för den övre medelklassen". Det är en elbil för hela medelklassen om man ska vara sådan.
Har alla råd med det? - Absolut inte.
Måste alla ha råd med något för att det inte ska räknas som en leksak för överklassen? - Nej...

Skrivet av Hulle:

Lustigt nog finns ju VW Egolf... som är just det. En 2020 beggad egolf med 35 kwh-batteriet och WLTP på 23 mil kostar ca 280k nu (och begagnatpriserna är ju galna). Jag tror ändå inte det är orimligt att anta att en sådan skulle kunna byggas med ett 55 kwh-batteri och WLTP på ca 40 mil för 350k nu.

Visst är en ID3 bättre, men de kostar också 500k.

/hulle.

Så du menar att alla biltillverkare skulle kunna tillverka en elbil med 40 mils räckvidd och sälja för 350k, men ingen väljer att ge sig in på den enoooorma marknad det skulle vara, utan istället spottar de ut sig Mercedes S-klass och Audi E-tron i miljonklassen för att det är kul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Samma som jag då, vilken utrustning och när är beräknad leverans?

Själv hoppas jag på att min byggs nästa vecka och leverans i mitten av december (beställd 29/11-2021).

De hade nån deal med 300 bilar med pilot m, tech l och tonade rutor. Ska levereras i år.

Permalänk
Skrivet av noobs:

De hade nån deal med 300 bilar med pilot m, tech l och tonade rutor. Ska levereras i år.

OK, själv har jag Pilot L - Tech M - DCC - tonade rutor - Beats Audio och Protect. det som verkar varit det som tagit tid är Pilot L med 360 kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du menar att alla biltillverkare skulle kunna tillverka en elbil med 40 mils räckvidd och sälja för 350k, men ingen väljer att ge sig in på den enoooorma marknad det skulle vara, utan istället spottar de ut sig Mercedes S-klass och Audi E-tron i miljonklassen för att det är kul?

Ja, inte alla, men de stora.

Varför de inte gör det? Det vet jag inte. Kanske ser de större lönsamhet att bygga färre, men betydligt dyrare bilar iom komponentbrist, containerbrist och allt möjligt annat mög vi har idag?

Titta på en Egolf. Titta under huven, på andra ställen, visst fasen hade man kunnat klämma in 15 kwh till där nånstans. Klart VW hade kunnat göra det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Blir spännande att se under nästa år hur det blir med utbetalningar av bonus, även på bilar som registreras innan årsskiftet. Gillar inte alls formuleringen "uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske". Betyder ju att de kan sätta vilka regler som helst fram till dess. Kan ju bli allt mellan oförändrad bonus till ingenting. Jag tippar på ingenting efter någon månad in på 2023.

Regler för innevarande år och 2023 är redan satta och det gäller utsläpps gränserna för att kvalificera sig för bonusen.

Skrivet av Fetskaft:

Hur ska man tolka detta gällande storleken på bonusen? Ingen skillnad om bilen registreras före eller efter årsskiftet?

Saxat från regeringen.se
"Hur mycket betalas ut efter årsskiftet – är det fortfarande 70.000 kr?"

"Sedan tidigare har regeringen beslutat att från och med den 1 januari 2023 kommer högsta bonusbeloppet för rena elbilar uppgå till högst 50 000 kronor och för laddhybrider som släpper ut högst 30 gram CO2/km kan bonusen uppgå till högst 10 000 kronor. För gasbilar uppgår bonusen till minst 10 000 kronor."

Vad är det som är oklart med detta?
Registreras den innan 1/1-2023 är den berättigad till 70K och efter blir det 50K

Då blir det mer spännande att se hur det blir med bilarna som beställdes idag och inte levereras förrän 2024, för det kommer säkert bli några som inte kommer tidigare.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen likvärdig kostnad att köpa och äga en elbil som en förbrännings-bil?

Är det då rätt tolkat att man inte längre vill ge incitament till folk att gå över till el?

Om en förbrännings-bil kostar 100+ ksek mindre än sin motsvarande elvariant så är det väl billigare nu då att inte välja elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja, inte alla, men de stora.

Varför de inte gör det? Det vet jag inte. Kanske ser de större lönsamhet att bygga färre, men betydligt dyrare bilar iom komponentbrist, containerbrist och allt möjligt annat mög vi har idag?

Titta på en Egolf. Titta under huven, på andra ställen, visst fasen hade man kunnat klämma in 15 kwh till där nånstans. Klart VW hade kunnat göra det.

/hulle.

Det finns en batteri-brist, då det inte tillverkas tillräckligt många batterier till bilarna. Därför är det ganska självklart att man inte tillverkar mängder med småbilar, som man inte tjänar så mycket på.
Tesla gör inte heller det, ännu, trots att de har pratat om en billig småbil i många år nu.
De tillverkar ändå sina batterier själva, men väntar till batteritillverkningen har kommit igång på allvar. Till dess säljs bilar de tjänar pengar på, det är så ett företag får in pengar och kan växa. Andra biltillverkare delar på t.ex. vad Northvolt kan producera.
Att börja sälja en småbil som kommer slå försäljningsrekord, utan att kunna producera/köpa in batterier i samma takt, kommer bli väldigt fel. Både hur folk ser på märket och kostnader när linorna i fabriken står stilla.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD