Permalänk
Medlem

CIO känns som någon som borde sitta med i ledningruppen, och med den titeln tycker jag 65k/månad låter extremt lite. Head of IT kanske mer rimligt, men om hela IT är 3 personer känns det inte som en särskilt rimlig titel heller om jag ska vara ärlig.

"IT lead" eller liknande kanske är en mer lämplig titel, och 65k låter väl inte för högt, oavsett om det anställs fler juniora eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Det låter inte alls orimligt, ponera att även du skulle sluta, vad skulle det kosta att ersätta dig samt den andre som sagt upp sig?
Kör på.

Tack för input! Lite så jag tänker också, får se om ledningen har samma uppfattning.

Skrivet av PuMaH:

Detta är sant och helt logiskt, tyvärr resonerar sällan chefer så. Väldigt konstigt då de just borde se till helheten och längre perspektiv, men antar att det inte är hållbart att chefen blir "utpressad" eller så är det någon ego-grej.

Dessvärre är det ju så, men man kan ju inte göra annat än att testa. Blir jag total hyvlad så har jag ju åtminstone svart på vitt vad jag för framtidsutsikter på företaget i fråga.

Skrivet av Implor:

Håller med. Tyvärr så är det nog mera undantag än regel.

Sedan är det billigare med 2x 50k än 1x65k + 2x35k (1chef + 2 junior).

Förvisso, sen kan man ju argumentera för att dom extra 35k/mån (eller vad det nu blir efter alla arbetsgivaravgifter etc). Kommer att resultera i ett avsevärt bättre slutresultat. Men vi får väl se helt enkelt!

Skönt att jag inte verkar tänka helt galet åtminstone, vi får se vart det landar. Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

CIO känns som någon som borde sitta med i ledningruppen, och med den titeln tycker jag 65k/månad låter extremt lite. Head of IT kanske mer rimligt, men om hela IT är 3 personer känns det inte som en särskilt rimlig titel heller om jag ska vara ärlig.

"IT lead" eller liknande kanske är en mer lämplig titel, och 65k låter väl inte för högt, oavsett om det anställs fler juniora eller inte.

Instämmer, blir lite "larvigt" med dessa titlar men kunde inte komma på något mer passande. Skulle vara intressant och veta snittet på antal IT-anställda i bolag av liknande storlek (som inte är specifikt nischade inom IT)

Återkommer!

Permalänk
Medlem

Jag är inte bemanningsssk men har sett den del räkningar från vad konsultfirmor tar i betalt. För en sjuksköterska som jobbar en månad kan företaget inte ovanligt nog fakturera 160 000kr gissningsvis tar hyrsjuksköterskan 2/3 av denna kaka 🍪

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av wille61:

Instämmer, blir lite "larvigt" med dessa titlar men kunde inte komma på något mer passande. Skulle vara intressant och veta snittet på antal IT-anställda i bolag av liknande storlek (som inte är specifikt nischade inom IT)

Återkommer!

Sitter själv som CTO i bolag med ca 350 anställda. För den titeln anser jag nog att du ska sitta i ledningsgruppen och ha strategiskt- och budgetansvar. Annars blir du "head of IT" eller "IT manager" skulle jag säga. Nu låter det som att du fortsatt arbetar mest operativt, om än med stort ansvar. Lön på ca 60tkr låter inte orimligt.

Hamnar du i ledningsgrupp med strategiska arbetsuppgifter snarare än rent operativt IT-management så kan du sikta på CTO/CIO titel och lägga på 10-20% på löneanspråket om du samtidigt får personalansvar över de andra 2-3 IT-anställda.

Observera att detta såklart är extremt grovt uppskattat och att det kan skilja sig mycket åt beroende på din bakgrund, kunskap och andra förutsättningar inom företaget.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Jag är inte bemanningsssk men har sett den del räkningar från vad konsultfirmor tar i betalt. För en sjuksköterska som jobbar en månad kan företaget inte ovanligt nog fakturera 160 000kr gissningsvis tar hyrsjuksköterskan 2/3 av denna kaka 🍪

Tveksam att hyrsjuksköterskan får 106k I månaden?
Det skulle vara 76k i lön? Och ca 30k i arbetsgivaravgifter....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tveksam att hyrsjuksköterskan får 106k I månaden?
Det skulle vara 76k i lön? Och ca 30k i arbetsgivaravgifter....

Får de en så stor del av det får de troligtvis stå för arbetsgivaravgiften från de 106k med.
Så det fungerar på liknande upplägg som konsult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Får de en så stor del av det får de troligtvis stå för arbetsgivaravgiften från de 106k med.
Så det fungerar på liknande upplägg som konsult.

Jo, men jag har inte hört någon sjuksyster med dem lönerna 70k+.... Efter avgifterna

Jag är elektriker vi debiterar 625:-/h mot min kund och det blir 150k/ månad. Jag fick ut 47~ denna månad. Dock anställd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Rörläggare får ut ca 32000 efter skatt

Permalänk
Medlem

"Vad är lönen för en sjuksköterska på ett bemanningsföretag? Allmänsjuksköterskor som jobbar heltid inom bemanning i Sverige har en genomsnittlig månadslön på 65 120 kronor inkl semesterersättning."

Antar dem tjänar bättre än man trodde! Dock är väl detta ink ob och allt nattskift

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tveksam att hyrsjuksköterskan får 106k I månaden?
Det skulle vara 76k i lön? Och ca 30k i arbetsgivaravgifter....

Stämmer rätt bra med vad kollegan berättade att hennes dotter får som bemanningssjuksköterska.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo, men jag har inte hört någon sjuksyster med dem lönerna 70k+.... Efter avgifterna

Jag är elektriker vi debiterar 625:-/h mot min kund och det blir 150k/ månad. Jag fick ut 47~ denna månad. Dock anställd

Jobbar 240 timmar i månaden tycker jag du borde få bättre betalt.

160 timmar a 625kr så blir det 100k/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jobbar 240 timmar i månaden tycker jag du borde få bättre betalt.

160 timmar a 625kr så blir det 100k/månad.

Tog bara 30x dagar men en månad är iofs 170h 109k... Isåfall

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo, men jag har inte hört någon sjuksyster med dem lönerna 70k+.... Efter avgifterna

Jag är elektriker vi debiterar 625:-/h mot min kund och det blir 150k/ månad. Jag fick ut 47~ denna månad. Dock anställd

Det finns säkert, jag börjar strax på ett ställe där jag får behålla 81% av det jag fakturerar dom tar 975kr/timmen för mig, snitt 168h per månad ger mig va 132000 att disponera som jag vill, som anställd.

Finns garanterat liknande upplägg för våra kära sjuksköterskor som sliter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Det finns säkert, jag börjar strax på ett ställe där jag får behålla 81% av det jag fakturerar dom tar 975kr/timmen för mig, snitt 168h per månad ger mig va 132000 att disponera som jag vill, som anställd.

Finns garanterat liknande upplägg för våra kära sjuksköterskor som sliter.

Är nog få som arbetar i snitt 168h per månad dock, man har semester och är kanske sjuk/vab någon gång. Så även om man är fullbelagd är det svårt att ta sig till mycket mer än 150h i snitt även om man bara tar sina 25 dagar semester och aldrig är borta annars.

Permalänk
Medlem

Inte att förglömma är att i de flesta avtal så får man på den del av lönen som överstiger ca 45k 30% extra som tjänstepension (och 4.5% på den del som understiger det), det påverkar kalkylen en del när man jämför med en "vanlig lön". (och som nämnts ovan, alla dagar man har semester som man får in 0 kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Inte att förglömma är att i de flesta avtal så får man på den del av lönen som överstiger ca 45k 30% extra som tjänstepension (och 4.5% på den del som understiger det), det påverkar kalkylen en del när man jämför med en "vanlig lön". (och som nämnts ovan, alla dagar man har semester som man får in 0 kr)

Nu citerar du inte vem du svarar på, så jag får bara anta att det är ovan diskussion där man pratar om att få behålla 81% av det man fakturerar. I dessa upplägg så väljer man ofta (alltid?) själv hur mycket som ska avsättas till pension. Du har dessa 81% att röra dig med så att säga, och de ska då inkludera allt som pension, semester, sociala avgifter, förmånsbil, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu citerar du inte vem du svarar på, så jag får bara anta att det är ovan diskussion där man pratar om att få behålla 81% av det man fakturerar. I dessa upplägg så väljer man ofta (alltid?) själv hur mycket som ska avsättas till pension. Du har dessa 81% att röra dig med så att säga, och de ska då inkludera allt som pension, semester, sociala avgifter, förmånsbil, etc.

Inget citat för att det var ett allmänt inlägg i diskussionen och inte ett direkt svar, och det du skriver var precis det jag menade, man måste ta hänsyn till det när man jämför.

Om vi bortser från semester-problemet och alla andra potentialla förmåner man kan ha som anställd, och bara fokuserar på månadslön för tillfället så för en månadslön på 70k kommer i de flesta avtal då att ge upphov till en totalt "inkomst" på 70+(70-45)*0.3+45*0,045=79.5k i månaden. Så det är den summan man måste jämföra mot efter arbetsgivaravgifter och andra kostnader dragits av från summan man har.

Permalänk
Medlem

Yrke: Konsult inom Azure/M365
Lön: 50100:- (Hade ~36k i slutet av 2020, bytt arbetsplats ett par gånger efter det)
Ort: Bromölla
Erfarenhet: ~15 år
Semester: 30 dagar
Förmåner: 3000:- friskvård, aktieprogram (avsätter del av lön var månad som bolaget matchar up till viss %), mm
Utbildning: YH-utbildning inom IT
Övrigt: Kontor hemma, svinbra chef och kollegor

Började i telefonsupport direkt efter YH-utbildning med en lön på ~19k, och har sedan dess jobbat mig "uppåt", med enda egentliga målet att alltid utvecklas och hålla mig "relevant".
Det tog 13 år innan jag bytte arbetsplats första gången då jag trivdes bra där jag var.
Att trivas på jobbet har alltid varit högst på listan för min del, men man vill klart trivas OCH ha en lön man anser vara rimlig

Beslutet att byta, när det väl kom, är klart det bästa jag gjort sett till både lön och personlig utveckling, samt att där jag hamnat nu är fantastiskt på alla sätt.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Sitter själv som CTO i bolag med ca 350 anställda. För den titeln anser jag nog att du ska sitta i ledningsgruppen och ha strategiskt- och budgetansvar. Annars blir du "head of IT" eller "IT manager" skulle jag säga. Nu låter det som att du fortsatt arbetar mest operativt, om än med stort ansvar. Lön på ca 60tkr låter inte orimligt.

Hamnar du i ledningsgrupp med strategiska arbetsuppgifter snarare än rent operativt IT-management så kan du sikta på CTO/CIO titel och lägga på 10-20% på löneanspråket om du samtidigt får personalansvar över de andra 2-3 IT-anställda.

Observera att detta såklart är extremt grovt uppskattat och att det kan skilja sig mycket åt beroende på din bakgrund, kunskap och andra förutsättningar inom företaget.

Klockren info, stort tack!

Permalänk

Jag jobbar som ekonom, (redovisningsansvarig för ett par bolag, controlling och projektuppföljning.)
Lön: 45500
Ålder: 29
Utbildning: högskola
Erfarenhet: ~5,5år
Förmån: 30 dagar semester, 5000kr friskvård.

Fråga till er.
Har blivit kontaktad av rekryterare om en it/ekonomi-tjänst. De erbjuder 52tkr i lön, 3500 i friskvård och 30 dagar semester. Man kommer resa och vara borta någon natt varannan vecka.
Jag kommer få ungefär dubbel så lång restid fram och till jobbet. Det är en tjänst som verkar väldigt intressant att testa. Samtidigt så trivs jag väldigt bra där jag är. Jobbar nära ledningen, väldigt mycket flexibilitet och kan påverka processer i hela organisationen, nära till jobbet

Hur hade ni resonerat? Har fått cirka 2-3tkr i löneökning varje år. Vilket skulle ta cirka 3,5år för att nå den lönen jag erbjudits. Lönen är inte allt så det som göt det jobbigt är att tjänsten attraherar samtidigt som jag gillar min arbetsplats

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerztar:

Jag jobbar som ekonom, (redovisningsansvarig för ett par bolag, controlling och projektuppföljning.)
Lön: 45500
Ålder: 29
Utbildning: högskola
Erfarenhet: ~5,5år
Förmån: 30 dagar semester, 5000kr friskvård.

Fråga till er.
Har blivit kontaktad av rekryterare om en it/ekonomi-tjänst. De erbjuder 52tkr i lön, 3500 i friskvård och 30 dagar semester. Man kommer resa och vara borta någon natt varannan vecka.
Jag kommer få ungefär dubbel så lång restid fram och till jobbet. Det är en tjänst som verkar väldigt intressant att testa. Samtidigt så trivs jag väldigt bra där jag är. Jobbar nära ledningen, väldigt mycket flexibilitet och kan påverka processer i hela organisationen, nära till jobbet

Hur hade ni resonerat? Har fått cirka 2-3tkr i löneökning varje år. Vilket skulle ta cirka 3,5år för att nå den lönen jag erbjudits. Lönen är inte allt så det som göt det jobbigt är att tjänsten attraherar samtidigt som jag gillar min arbetsplats

Jag skulle säga att du ska prata med din chef. Det gjorde jag när jag fick ett erbjudande som var 25% högre av vår största konkurrent. Detta efter att chefen inte ville göra något åt min lön och skyllde på HR.

När jag prata med min chef och visade erbjudandet som jag fått av vår konkurrent, så tog det mindre än ett dygn och han matcha lönen plus tre månaders retroaktivt

Detta beror ju lite på hur pass värdefull du är på företaget. Är du lättersättlig så är det en annan sitts, men med tanke på hur nära ledning osv du är, så låter det inte som det.
Om du nu har en "svinbra" chef, så kommer han förstå och göra sitt bästa för att ha kvar dig.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Yrke: Projektledare/BA
Lön: 70 000 kr
Erfarenhet: 6 år
Utbildning: Ekonomi
Ålder: 30 år
Plats: Stockholm

Ny arbetsgivare, liknande tjänst. Förmåner: 100% lön vid föräldrarledighet, privat sjukvård, väldigt fina bonusar friskvårdsbidrag 5K och lite annat lull lull. Lönelyft på 12k, mer än nöjd

Samma jobb, ny lön på 85k brutto + årlig bonus på mellan 150 (garanterad) till 300k (tak) efter att ha omförhandlat för att komma upp i samma lönenivå som kollegor med motsvarande tjänst och erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerztar:

Jag jobbar som ekonom, (redovisningsansvarig för ett par bolag, controlling och projektuppföljning.)
Lön: 45500
Ålder: 29
Utbildning: högskola
Erfarenhet: ~5,5år
Förmån: 30 dagar semester, 5000kr friskvård.

Fråga till er.
Har blivit kontaktad av rekryterare om en it/ekonomi-tjänst. De erbjuder 52tkr i lön, 3500 i friskvård och 30 dagar semester. Man kommer resa och vara borta någon natt varannan vecka.
Jag kommer få ungefär dubbel så lång restid fram och till jobbet. Det är en tjänst som verkar väldigt intressant att testa. Samtidigt så trivs jag väldigt bra där jag är. Jobbar nära ledningen, väldigt mycket flexibilitet och kan påverka processer i hela organisationen, nära till jobbet

Hur hade ni resonerat? Har fått cirka 2-3tkr i löneökning varje år. Vilket skulle ta cirka 3,5år för att nå den lönen jag erbjudits. Lönen är inte allt så det som göt det jobbigt är att tjänsten attraherar samtidigt som jag gillar min arbetsplats

Om du tar diskussionen med din chef, och de inte erbjuder sig att matcha (eller göra andra signifikanta förbättringar) så måste du sluta, att "hota" med något och sen inte följa genom ger ett dåligt intryck.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av ajn:

Om du tar diskussionen med din chef, och de inte erbjuder sig att matcha (eller göra andra signifikanta förbättringar) så måste du sluta, att "hota" med något och sen inte följa genom ger ett dåligt intryck.

Beror helt på hur man uttrycker sig. Säger man "matcha det här annars går jag" så är man ju rökt, säger man "jag har fått ett annat erbjudande som är frestande, vad tycker du om det?" så har man lite mer spelrum.

Permalänk
Skrivet av pokerztar:

Jag jobbar som ekonom, (redovisningsansvarig för ett par bolag, controlling och projektuppföljning.)
Lön: 45500
Ålder: 29
Utbildning: högskola
Erfarenhet: ~5,5år
Förmån: 30 dagar semester, 5000kr friskvård.

Fråga till er.
Har blivit kontaktad av rekryterare om en it/ekonomi-tjänst. De erbjuder 52tkr i lön, 3500 i friskvård och 30 dagar semester. Man kommer resa och vara borta någon natt varannan vecka.
Jag kommer få ungefär dubbel så lång restid fram och till jobbet. Det är en tjänst som verkar väldigt intressant att testa. Samtidigt så trivs jag väldigt bra där jag är. Jobbar nära ledningen, väldigt mycket flexibilitet och kan påverka processer i hela organisationen, nära till jobbet

Hur hade ni resonerat? Har fått cirka 2-3tkr i löneökning varje år. Vilket skulle ta cirka 3,5år för att nå den lönen jag erbjudits. Lönen är inte allt så det som göt det jobbigt är att tjänsten attraherar samtidigt som jag gillar min arbetsplats

Är det värt 6500 mer i månaden för dubbel restid? Om du idag har 10 minuter till jobbet enkel resa och den nya tjänsten skulle innebära 20 minuter restid kanske det inte är en stor grej, men om du går från 30 minuter till 60 minuter enkel resa, dvs totalt 60 minuter extra restid per dag så börjar det bli kännbart. Reser du med bil äter dessutom ökade driftkostnader en del av löneökningen.

i övrigt håller jag med PuMaH: ta en diskussion med nuvarande chef, men formulera dig icke ultimativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerztar:

Jag jobbar som ekonom, (redovisningsansvarig för ett par bolag, controlling och projektuppföljning.)
Lön: 45500
Ålder: 29
Utbildning: högskola
Erfarenhet: ~5,5år
Förmån: 30 dagar semester, 5000kr friskvård.

Fråga till er.
Har blivit kontaktad av rekryterare om en it/ekonomi-tjänst. De erbjuder 52tkr i lön, 3500 i friskvård och 30 dagar semester. Man kommer resa och vara borta någon natt varannan vecka.
Jag kommer få ungefär dubbel så lång restid fram och till jobbet. Det är en tjänst som verkar väldigt intressant att testa. Samtidigt så trivs jag väldigt bra där jag är. Jobbar nära ledningen, väldigt mycket flexibilitet och kan påverka processer i hela organisationen, nära till jobbet

Hur hade ni resonerat? Har fått cirka 2-3tkr i löneökning varje år. Vilket skulle ta cirka 3,5år för att nå den lönen jag erbjudits. Lönen är inte allt så det som göt det jobbigt är att tjänsten attraherar samtidigt som jag gillar min arbetsplats

Förutom den rena räkneövningen (hur mycket extra i handen och i pension etc, gentemot obekvämlighet med ökad restid, kanske det mer neutrala med några hotellnätter här och där) är en annan fråga hur länge du varit på ditt nuvarande företag och hur din framtid ser ut där. Du skriver att du arbetar nära ledningen - hur ser nästa steg ut och hur kommer du dit? Öppnar det andra jobbet för förbättrade karriärvägar (eller tvärtom)?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Har precis bytt jobb!

Jobb: Senior Projektledare IT/Digitalisering
Lön: 60000 +9000 rörlig i månaden
Ålder: 35
Utbildning: Systemvetenskap - Affärs/Verksamhetsutveckling 3årig
Erfarenhet: ~10år
Förmån: 30 dagar semester, 4000kr friskvård.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till er som jobbar som Automationstekniker, hur ser arbetsmarknaden ut och vad kan man tänka sig för löner som nyexaminerad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awsmkiid:

Jag har en fråga till er som jobbar som Automationstekniker, hur ser arbetsmarknaden ut och vad kan man tänka sig för löner som nyexaminerad?

Just nu verkar det finnas ett stort behov.
2012 gick jag in med 25.500kr/månad, vilket då var lågt.
Men var det ligger hos andra företag vet jag inte i dagsläget, troligen närmare 30’.