Playstation VR 2 släpps i februari – kostar 600 euro

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Ja man kan använda quest 2 för PCVR, men då måste du även räkna in kostnaden för en PC kapabel att driva VR när du jämför, då blir den lösningen direkt bra mycket dyrare än PSVR2

Ja jag säger inte emot.
Men du kan använda det utan PC.
PSVR2 fungerar inte utan PS5.
Man kan inte säga att Quest 2 i helhet är ett mycket sämre headset eftersom den fungerar bara den sitter på huvudet

Oavsett om man varken äger PC eller PS5 så blir det väldigt dyrt att hoppa på nån av dom plattformarna för VR.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag säger inte emot.
Men du kan använda det utan PC.
PSVR2 fungerar inte utan PS5.
Man kan inte säga att Quest 2 i helhet är ett mycket sämre headset eftersom den fungerar bara den sitter på huvudet

Oavsett om man varken äger PC eller PS5 så blir det väldigt dyrt att hoppa på nån av dom plattformarna för VR.

När jag säger sämre syftar jag på spec och renderingskraft etc. Questen har ju såklart den funktionen som saknas helt på PCVR och PSVR2 headset men enligt mig så ligger standalone headset i en helt egen kategori då de kommer vara begränsade hårdvarumässigt på grund av att det både ska vara ett bra VR headset samt få plats med resterande hårdvara man istället har externt.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

När jag säger sämre syftar jag på spec och renderingskraft etc. Questen har ju såklart den funktionen som saknas helt på PCVR och PSVR2 headset men enligt mig så ligger standalone headset i en helt egen kategori då de kommer vara begränsade hårdvarumässigt på grund av att det både ska vara ett bra VR headset samt få plats med resterande hårdvara man istället har externt.

Det är ganska självklart att det inte har samma renderingskraft på en Quest 2 för sig själv
Bevisligen så har ju enda skillnaden hitils varit att Quest 2 har mycket av samma spel bara med mer eller mindre "fulare" grafik. Precis på samma sätt som Nintendo Switch
När man tänker efter är det smått otroligt vad som kan uppnås med en Quest 2 endast.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

När jag köpte mitt PSVR för många år sen använde jag det kanske 4 gånger, sen har den legat.. det var häftigt dock, häftig känsla..

Men problemet med VR för mig är att spelen är som "små-spel" blir svårt att göra bra spel i VR... det går knappt. iaf inte för mig..

Det bästa på VR enligt mig var astroboy. eller vad det hette..

Men vi får väl se PSVR2 kanske imponerar

Dock har jag en Quest, det är kul att köra Beat Saber på fester med, men det är det enda jag har den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

När jag köpte mitt PSVR för många år sen använde jag det kanske 4 gånger, sen har den legat.. det var häftigt dock, häftig känsla..

Men problemet med VR för mig är att spelen är som "små-spel" blir svårt att göra bra spel i VR... det går knappt. iaf inte för mig..

Det bästa på VR enligt mig var astroboy. eller vad det hette..

Men vi får väl se PSVR2 kanske imponerar

Dock har jag en Quest, det är kul att köra Beat Saber på fester med, men det är det enda jag har den till.

Det går finfint, problemet är att det finns för lite användare för att stora företag ska välja att lägga stora budgetar på VR spel, samt att Valve satte ribban otroligt högt med Half-Life: Alyx och andra studior har helt enkelt inte kunnat komma i närheten av det spelets polish sedan dess.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är ganska självklart att det inte har samma renderingskraft på en Quest 2 för sig själv
Bevisligen så har ju enda skillnaden hitils varit att Quest 2 har mycket av samma spel bara med mer eller mindre "fulare" grafik. Precis på samma sätt som Nintendo Switch
När man tänker efter är det smått otroligt vad som kan uppnås med en Quest 2 endast.

Man kan också se det från vinkeln att Quest 2 verkar som en broms för hela branschen rörande grafikkvalitet på PC VR då utvecklare nästan måste stödja Quest 2-plattformen då den har så stor användarbas. Alltså att utvecklare först och främst siktar på att göra applikationer som snurrar bra på XR2-kretsar och sedan kanske lägger till lite extra jobb för att piffa till det när/om applikationen portas till PC VR. Lite som när studios portar mobilspel till PC.

Själv ser jag fram emot PSVR2 och hoppas att det kan leda till lite fräckare applikationer även på PC VR.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Man kan också se det från vinkeln att Quest 2 verkar som en broms för hela branschen rörande grafikkvalitet på PC VR då utvecklare nästan måste stödja Quest 2-plattformen då den har så stor användarbas. Alltså att utvecklare först och främst siktar på att göra applikationer som snurrar bra på XR2-kretsar och sedan kanske lägger till lite extra jobb för att piffa till det när/om applikationen portas till PC VR. Lite som när studios portar mobilspel till PC.

Själv ser jag fram emot PSVR2 och hoppas att det kan leda till lite fräckare applikationer även på PC VR.

Ja så kan man se det. Men utvecklingen var ofrånkomlig. Oculus stödde PCVR men insåg att skulle man fortsätta på enbart det spåret skulle det vara ännu sämre ställt än idag.
Det var ett nödvändigt ont för nu kan utvecklare gå runt och leva på VR spel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

FYI: Har inte läst hela tråden.

Någon som vet om man kommer kunna koppla två eller fler vr till en playstation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

FYI: Har inte läst hela tråden.

Någon som vet om man kommer kunna koppla två eller fler vr till en playstation?

Nej det går inte, VR headsetet ska in i front usbc porten vilket jag bara tror det finns en av på hela konsolen (som ör lika snabb)
Men även fast det hade funnits mer portar hade inte preatandan räckt till för att driva 2st VR headset.
Det skulle vara som att driva 2st skärmar med över 4k i upplösning på båda.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det går inte, VR headsetet ska in i front usbc porten vilket jag bara tror det finns en av på hela konsolen (som ör lika snabb)
Men även fast det hade funnits mer portar hade inte preatandan räckt till för att driva 2st VR headset.
Det skulle vara som att driva 2st skärmar med över 4k i upplösning på båda.

Spelidé: Två spelare, 1 konsol. Båda karaktärerna är pirater med ögonlapp för ena ögat, endast en av de två skärmarna är aktiva för var spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det går inte, VR headsetet ska in i front usbc porten vilket jag bara tror det finns en av på hela konsolen (som ör lika snabb)
Men även fast det hade funnits mer portar hade inte preatandan räckt till för att driva 2st VR headset.
Det skulle vara som att driva 2st skärmar med över 4k i upplösning på båda.

Okej, vad tråkigt. The more the merrier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Spelidé: Två spelare, 1 konsol. Båda karaktärerna är pirater med ögonlapp för ena ögat, endast en av de två skärmarna är aktiva för var spelare.

Ja det skulle kanske funka

Skrivet av Sysop:

Okej, vad tråkigt. The more the merrier.

Jo, men en orealistisk förväntning.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo, men en orealistisk förväntning.

Vilken förväntning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vilken förväntning?

att kunna köra 2 PSVR2 på en konsol

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

att kunna köra 2 PSVR2 på en konsol

Jag ber om ursäkt för att jag ställde en fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag ber om ursäkt för att jag ställde en fråga.

Det behöver du inte göra.
Mitt svar var för information inte för att vara otrevlig. Om det uppfattades så ber jag om ursäkt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det behöver du inte göra.
Mitt svar var för information inte för att vara otrevlig. Om det uppfattades så ber jag om ursäkt.

Jag tar tacksamt emot svaret på frågan jag ställde 👍, däremot inte antaganden om eventuella förväntningar som jag inte ens dryftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag tar tacksamt emot svaret på frågan jag ställde 👍, däremot inte antaganden om eventuella förväntningar som jag inte ens dryftat.

Ja det var väll felskrivet av mig men var inget som var riktat just mot dig utan allmänt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det var väll felskrivet av mig men var inget som var riktat just mot dig utan allmänt.

Det är lugnt, tack för svaren! 👍👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Inte konstigt. Jag har en konsoll för 6000 sek och en tv för 20000 sek

inte riktigt samma sak vad fan

Permalänk
Medlem

@Sysop som lyfte frågan om 2 PSVR kan ha något på tråden, men då är det mer i framtiden skulle jag säga. När kanske PS5 Pro kommer? Givet att man kanske inte kommer kunna spela spel som Half Life - Alyx på den men enklare spel som liknar Mario Party fast i VR. Det hade varit häftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

De som gnäller över priset förstår inte hur dyr hårdvaran är, sony säljer garanterat detta till förlust. Om vi jämför med andra VR platformar som är jämförbara är detta rent ut sagt billigt.
Totalkostnad PS5 + detta lär landa på runt 14000kr, jämförbart PCVR headset är väl Valve Index (dock har PSVR2 bättre specs och funktioner förutom hand tracking) som ligger på runt 12000kr för endast headset men där får du ju lägga till en dator för minst 15000kr. Oculus quest pro som är ganska jämförbar rent funktionalitet men har sämre upplösning kostar 19000kr och för det priset har du endast tillgång till standalone quest spel, för annat får man lägga till kostnaden för en dator där med.

Helt enkelt PSVR2 är den billigaste lösningen för högkvalitativa VR spel som finns på marknaden. Lycka till att hitta så hög upplösning, eye tracking, foveated rendering (antagligen) osv billigare än detta.

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag upplevde att priset för PSVR 2 var skrämmande för högt. Att ett tillbehör kan kosta mer än själva enheten den kopplas in i?!

Men nu när jag läser det du skriver, för det verkar som att du ändå är lite insatt i olika VR-glasögon, så låter det som att priset på PSVR2 är ungefär som PS5, relativt billigt med tanke på all den kraft som den huserar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

När kanske PS5 Pro kommer?

Det kommer ingen Pro.
Marknaden ser inte tillräckligt bra ut närmsta åren.
De kommer satsa på att göra nuvarande modeller billigare att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det kommer ingen Pro.
Marknaden ser inte tillräckligt bra ut närmsta åren.
De kommer satsa på att göra nuvarande modeller billigare att tillverka.

Jag tror att du har fel. I takt med tiden som går så fortsätter det att komma nya komponenter som driver utvecklingen framåt. Plus att PS5 säljer som smör.

Självklart kommer en PS5 pro att komma. Jag har svårt att se att PS5 är det vi har att köra med i 8 år till, tills PS6 kommer.

Den som lever får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag tror att du har fel. I takt med tiden som går så fortsätter det att komma nya komponenter som driver utvecklingen framåt. Plus att PS5 säljer som smör.

Självklart kommer en PS5 pro att komma. Jag har svårt att se att PS5 är det vi har att köra med i 8 år till, tills PS6 kommer.

Den som lever får se

Om en produkt säljer som smör så är det en anledning att INTE tillverka en ny produkt; produkten säljer redan bra.
Fördelen med konsol är att spelutvecklarna inte behöver lägga lika mycket tid på optimering, för de vet vilken hårdvara kunderna har. Introducerar de en Pro version så blir det extra jobb för spelutvecklarna. Så det är inte självklart, men det kan komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Om en produkt säljer som smör så är det en anledning att INTE tillverka en ny produkt; produkten säljer redan bra.
Fördelen med konsol är att spelutvecklarna inte behöver lägga lika mycket tid på optimering, för de vet vilken hårdvara kunderna har. Introducerar de en Pro version så blir det extra jobb för spelutvecklarna. Så det är inte självklart, men det kan komma.

Vi får se om några år då om en Pro-version kommer eller om de gör hoppet direkt till PS6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Vi får se om några år då om en Pro-version kommer eller om de gör hoppet direkt till PS6.

Kommer det en så köper jag den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag upplevde att priset för PSVR 2 var skrämmande för högt. Att ett tillbehör kan kosta mer än själva enheten den kopplas in i?!

Men nu när jag läser det du skriver, för det verkar som att du ändå är lite insatt i olika VR-glasögon, så låter det som att priset på PSVR2 är ungefär som PS5, relativt billigt med tanke på all den kraft som den huserar?

Det är otroligt billigt. Som sagt så finns det inget VR headset som ens är i närheten av dessa specsen i den prisklassen. Du får lägga dig runt 15000 för att ens komma nära de specsen.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag upplevde att priset för PSVR 2 var skrämmande för högt. Att ett tillbehör kan kosta mer än själva enheten den kopplas in i?!

Men nu när jag läser det du skriver, för det verkar som att du ändå är lite insatt i olika VR-glasögon, så låter det som att priset på PSVR2 är ungefär som PS5, relativt billigt med tanke på all den kraft som den huserar?

PSVR1 kostade mer än PS4, så det är inte så värst konstigt.

PS5 var väl 50% dyrare än PS4 och den säljer ändå riktigt bra.

PSVR2 är tekniskt på ett mer stabilt plan, så den bör också hålla bättre över tid, vilket gör den mer prisvärd också.

När det kommer till Pro så får du också räkna in prishöjningen på PS5, har aldrig hänt något liknande tidigare.
Tror det blir svårt att hålla samma tidsram med den här utvecklingen, Pro kanske kommer tidigast i slutet av 2024, om överhuvudtaget i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tror det blir svårt att hålla samma tidsram med den här utvecklingen, Pro kanske kommer tidigast i slutet av 2024, om överhuvudtaget i så fall.

Gissar att Sony planerar för en, och bara en, node krympning över hela generationen (eller ja, 2 st eftersom de redan tagit N7->N6 steget, men jag bortser från det lilla steget här).

Högst troligt handlar det om TSMC N4 i så fall. Konsol APU:er går väldigt mkt hand i hand med PC APU:er och där är N4 (eller annan "4nm" variant) redan bekräftad av AMD.

OG PS5 APU "portas" alltså till N4 (och därmed blir en PS5 Slim mkt möjlig). Då är redan mkt av jobbet gjort för en Pro APU. Och jag tror inte Sony vågar avstå här, de behöver nått mot en ev. "Series X2". Så jag tror Pro kommer.

Datum torde vara när N4-processen är mogen för massmarket. Men inte för mogen, dvs inte för sent. Ska man lansera en Pro så ska den iaf vara hyffsat modern, blir tafflig "impact" annars.

Mogen N4 är nog iaf ett år senare än när första HP N4 dyker upp. Då hamnar vi på 2024. Troligen andra halvan, precis som du säger.

Gissningsvis blir det en dyr historia, $699 tippar jag (worst case $799). Att OG PS5 går under dagens $399/499 tycks ju iaf vara långt bort.

CPU blir förstås dagens Zen2 men frågan är vad de gör med GPU. Bara (ala PS4 Pro*) dubblar antalet RDNA2 CUs eller kan de nyttja nått mer modernt? 60-ish RDNA3+ räcker förmodligen för att "med marginal dubbla grafikprestandan" (vilket torde vara en ska-krav på Pro).

*(verkar inte vara helt sant. PS4Pro APUn är en rätt konstig historia där de två olika halvorna ser olika ut, oklart varför det är så)