Fiber, från ena grannen till andra grannen

Permalänk

Fiber, från ena grannen till andra grannen

Ena grannen har fått fiber men inte andra grannen!

Jag fick förfrågan va de skulle ha för att ro iland till båda!

Är ca 40m kabel som skall grävas ner, ganska basic behov och på budget då jag tänkte detta.

Fibergranne : TP-LINK
Router Archer AX55 till hans lokala nod i huset.

Kabel UTP Nätverkskabel CAT6 Utomhus 75 M

Inköpande granne samma router TP-LINK
Router Archer AX55

Borde funka kalas väl?

Permalänk
Medlem

Ska de dela på ett abonnemang?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Ska de dela på ett abonnemang?

Jopp de vill det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ska de dela på ett abonnemang?

Eller ännu mer relevant, FÅR de dela på ett abonnemang.

Om det bara är 40m, behöver kabeln ens grävas ner? Har du koll på vad, om något, som finns i marken redan?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Daz:

Eller ännu mer relevant, FÅR de dela på ett abonnemang.

Om det bara är 40m, behöver kabeln ens grävas ner? Har du koll på vad, om något, som finns i marken redan?

De bryr sig inte om dem får!

Är bara gräs imellan deras garage osv. Är mätt o inget ligger ivägen! De tänker även lägga ytligt typ lite djupare än robotslingan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Jopp de vill det!

Hm ok...

Vet personen som kommer stå på abonnemanget att hen kommer vara ansvarig för all trafik, även allt som grannen surfar på/laddar ner?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Hm ok...

Vet personen som kommer stå på abonnemanget att hen kommer vara ansvarig för all trafik, även allt som grannen surfar på/laddar ner?

Yes. Har förklarat det ingående 🤟🤣

Permalänk
Medlem

Kör fiber.

Permalänk

Blev massa annat till svar men ingen som svarat på själva frågan 🤣

Men känns grönt o köra på förslaget? Inga konstigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Blev massa annat till svar men ingen som svarat på själva frågan 🤣

Men känns grönt o köra på förslaget? Inga konstigheter?

Finns ju ingen fråga.

Du kan ju inte bara säga fungerar min router

Tips, kolla om fibernätet/leverantör ger mer än 1 publik ip. Då kan du ansluta båda routrarna direkt till mediaomvandlaren.

Koppla något som kan offra sig vid åska så som en enkel switch innan det går vidare till router och mediaomvandlare. Gärna också åskskydd utöver det.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är helt klart mot reglerna och dessutom en riktigt korkad idé att dela abb så tänker i alla fall jag inte bidra till att svara dig.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns ju ingen fråga.

Du kan ju inte bara säga fungerar min router

Tips, kolla om fibernätet/leverantör ger mer än 1 publik ip. Då kan du ansluta båda routrarna direkt till mediaomvandlaren.

Koppla något som kan offra sig vid åska så som en enkel switch innan det går vidare till router och mediaomvandlare. Gärna också åskskydd utöver det.

Jo frågan är ju om det fungerar rent tekniskt, avhängigt om juridiska ansvar osv. Om någon av dem går Bananas på barnporr osv. Publik ip etc.

Nod-router-kabel-wan port grannes router. Flyger?

Utan jag beställer ovan o dem gräver ner kabeln sen kopplar jag in det och deras behov är tillgodosedda.

Permalänk
Medlem

Dra en fiber mellan husen, då slipper ni tänka på åska.

Permalänk
Medlem

Det är dumt att ha Ethernet kabel mellan husen. Olika elnät.
Kör fiber mellan husen. med omvandlare i båda ändarna. O åska dödar inte bådas utrustning.
Sen är det dumt att ha en router i första huset. Sen kabel till andra o ha en till router där. Router 2 kan få problem om det är fel konfigurerat.

btw. Dum ide överhuvudtaget.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Jo frågan är ju om det fungerar rent tekniskt, avhängigt om juridiska ansvar osv. Om någon av dem går Bananas på barnporr osv. Publik ip etc.

Nod-router-kabel-wan port grannes router. Flyger?

Utan jag beställer ovan o dem gräver ner kabeln sen kopplar jag in det och deras behov är tillgodosedda.

Skrivet av Tyrken:

Dra en fiber mellan husen, då slipper ni tänka på åska.

^.

Får grannen flera publika IP:n? Det du hade velat är att sätta en switch innan deras router, så att du kan få ut två olika publika IP:n till varsin router. Annars om du pluggar in dig i grannens LAN-sida på dennes router så 1) har du access till deras interna nätverk. 2) behöver/bör du för övrigt inte ens ha en egen router i det läget. Du sitter redan bakom en router, det du är ute efter är antagligen en switch hos dig + accesspunkter för att få WiFi.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Repeterar tidigare förslag med fiber samt hur...

Kolla på hur du kan göra det här: Länk

/z

Edit: Förtydligande.

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av zonar:

Repeterar tidigare förslag med fiber samt hur...

Kolla på hur du kan göra det här: Länk

/z

Edit: Förtydligande.

De varken vill eller har budget till denna variant, har föreslagit det! 😰

Man skulle ju kunna köra hos fibergranne samma ax router sen hos andra grannen tp links mesh med decos! Blir typ samma sak men kanske bättre täckning.

Permalänk
Skrivet av Michelangelo:

Är ca 40m kabel som skall grävas ner, ganska basic behov och på budget då jag tänkte detta.

Om det bara är 40 m så gräver du ner den till frostfritt djup i ett rör.
Skulle kabeln paja så är det inte så jobbigt att dra ny kabel genom röret.

Om huvudgrannen får mer än en publik IP-adress så kopplar ni in WAN-sidan på routern direkt i mediaomvandlaren.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Körde själv ihop med minne granne i 5år innan han grävde i sin plånbok för egen fiber. Tyckte det funka bra och han betalade nästan 10 tusen under tiden. Men den knepiga är ju att allt han surfade var på min ip. Vi körde bara in två cat6 i mediaomvandlaren och det var ca 50m över till han.

Moraliskt rätt? Ja det får väl var och en bestämma, hur många delar inte andra konton på nätet.

Permalänk
Skrivet av _Fredrik_:

Körde själv ihop med minne granne i 5år innan han grävde i sin plånbok för egen fiber. Tyckte det funka bra och han betalade nästan 10 tusen under tiden. Men den knepiga är ju att allt han surfade var på min ip. Vi körde bara in två cat6 i mediaomvandlaren och det var ca 50m över till han.

Moraliskt rätt? Ja det får väl var och en bestämma, hur många delar inte andra konton på nätet.

Hade ni 2 uttag för cat i media omvandlaren leverantörer monterat dit? Eller switch strax efter omvandlaren o då sen var till varsin router?

Permalänk
Skrivet av Michelangelo:

Hade ni 2 uttag för cat i media omvandlaren leverantörer monterat dit? Eller switch strax efter omvandlaren o då sen var till varsin router?

Hej har 4st så det var bara att plugga in. Han hade egen router hos sig

Felstavat
Permalänk
Skrivet av _Fredrik_:

Hej har 4st så det var bara att plugga in. Han hade egen router hos sig

Ok ja då e de ju lite lättare!

På min har jag bara ett uttag, är dock 5år sen jag installerade fiber, grannen detta handlar om har nyss fått ingrävt men inte om omvandlaren installerad ännu, bad han o säga till att han ville ha en med 2 wan! Så får se va dom händer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Ok ja då e de ju lite lättare!

På min har jag bara ett uttag, är dock 5år sen jag installerade fiber, grannen detta handlar om har nyss fått ingrävt men inte om omvandlaren installerad ännu, bad han o säga till att han ville ha en med 2 wan! Så får se va dom händer!

Vad ska han med 2 wan till? Det är ju en inkommande fiber

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Ok ja då e de ju lite lättare!

På min har jag bara ett uttag, är dock 5år sen jag installerade fiber, grannen detta handlar om har nyss fått ingrävt men inte om omvandlaren installerad ännu, bad han o säga till att han ville ha en med 2 wan! Så får se va dom händer!

Skrivet av drefk2000:

Vad ska han med 2 wan till? Det är ju en inkommande fiber

Det behövs inte 2 uttag i mediaomvandlaren, se nedan.

Mediaomvandlare -> 1 ethernetkabel till en liten billig 4-5portars switch -> 2 kablar, en till grannens router, en kabel till din router.

Notera: Detta funkar enbart om du får mer än en IP av din ISP. Får ni bara 1 IP så får ni istället dela på samma LAN (1 router).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Gick i tankar om en liknande setup tidigare idag. Både min granne och jag har fiber, men tänkte att det hade varit coolt att kunna dra nytta av bådas bandbredd! Om man ex. ska ladda ner något kan man köra 2 Gbit/s i stället för 1 Gbit/s.

Hur som helst, hade det varit jag som skulle leverera internet åt min granne skulle jag göra något av följande:

Sannolikt får din granne en Raycore, CTS eller Inteno - de är de vanligaste nu för tiden och alla har mellan 4-8 portar som kan användas av kund.

Definitioner

  • C1 = Grannen som har fiber från stadsnätet

  • C2 = Grannen som vill "hyra" nätverk från C1

Kablage
1)
Bäst är fiber! Om ni har råd, kunskap och möjlighet att köra fiber mellan husen så är det helt klart att föredra!
I och med att kabeln går utomhus så se till att köpa en mer robust utomhusfiber! Jag hade nog kör MMF eftersom avståndet är så kort, men kör ni SMF så tänk på att använda en dämpare för fiberljuset, annars kan era transceivers ta skada.
Tänk på att SFP är ett djupt hål när det gäller kompatibilitet! Se min rekommendation i slutet.
2)
Om fiber inte är aktuellt så funkar TP. Se till att använda utomhus (eller högkvalitativ) TP-kabel, minst CAT6. Om ni har råd/möjlighet så kör FTP, men UTP fungerar också i en miljö med relativt låg interferens så som denna.
3)
Point to Point trådlös länk är ett sista alternativ. Trådat är nästan alltid bättre!
Men annars kan ni sätta upp en trådlös brygga mellan lokalerna men någon form av trådlös brygga. Trådlösa länkar är känsliga - särskilt störande är att länken blir sämre när det ex. regnar, vilket är just när man vill kunna sitta inne och uggla.

Oavsett vilket kablage som väljs så bör ni, för de trådburna alternativen, dra minst 2 st länkar!!! Är riktigt tråkigt att behöva gräva upp allt om en länk går av.

Arkitektur
Lösning A: Billigast och enklast:

Denna måste du köra TP-kabel mellan lokalerna för att kunna använda, men då får C2 helt enkelt en direktlänk till C1s CPE switch och kan koppla in vad han vill utan att C1 behöver veta om det. Erbjuder väldigt lite kontroll för C1 över vad C2 faktiskt kan göra med C1s fiberlänk.
OBS! Koppla bara in en av linorna mellan C1 och C2, om ni kör denna setup.

Lösning B: Bäst:

Denna uppsättning är mer avancerad och dyrare men erbjuder C1 större kontroll och insikt i C2s användning av C1s lina. Den erbjuder även redundans (och typ load balancing, beror på konfiguration) mellan lokalerna - vilket innebär att C2 inte tappar uppkoppling om en av fiber/tp-kablarna får sönder.
C1 Router rekommenderar: EdgeRouter X
C1 och C2 Switch rekommenderar: Ubiquiti UniFi, Mikrotik
C1 och C2 Accesspunkter rekommenderar: UniFi APs eller TP-link Omada
SFP:er hade jag nog kört Ubiquiti - Mikrotik låser inte vilka SFP:er som funkar med deras grejor.

Lösning B är en mer avancerad lösning, men också en lösning där C1 får den kontroll som är nödvändig. Ska man vara på den helt säkra sidan så kör man PBR på C1 Routern och gör så att C2s traffik alltid körs över en VPN - så att C1 inte får skiten om C2 gör olagliga saker med linan. Men finns lite moraliska frågetecken där.
Ett annat alternativ är att sätta upp två WAN interfaces på C1 Routern och sedan köra PBR så att all trafik som kommer från C2 går ut på WAN2, medan övrig trafik (all trafik från C1), går ut på WAN1. Då blir det lite separation ändå.

TLDR:
Har ni pengar och nätverkskunskap så är lösning B helt klart överlägsen!
Om det ska fungera snabbt och enkelt, så kör lösning A - TP-kabel funkar utmärkt.

Se även till att de båda grannarna upprättar ett skriftligt avtal!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Borde inte C2 ha en egen router? Annars lär ju adresserna sina ganska snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Borde inte C2 ha en egen router? Annars lär ju adresserna sina ganska snabbt?

Du har helt rätt @Kwirek, fel av mig!
Iaf. på lösning A. Jag uppdaterar diagrammet - tack för rättelse!

Vad gäller lösning B så är det simplast att C1s router sköter både C1s VLAN och C2s VLAN. Men det går att ge C2 en router - dock vill man undvika att NAT:a adresserna dubbelt så isf. stäng av C2s routers NAT, skapa passande routes på C1s router och C2s router.

Visa signatur