Twitter ändrar sig och ber vissa uppsagda att återvända

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på spinning Jennies låt "flexibel" människor är inte människor för Musk utan bara brickor i ett spel som har en plats utifrån om de passar hans syften eller ej. Han är inte riktig någonstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

SweC=Tekniksida eller Aftonbladet?

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen inte greppa vad ett företag som twitter gör med 7500 anställda. Modererar bottar?

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Sjysst rubrik! Trodde det hade kommit några konkreta uppgifter och inte bara tweets när jag scrollade genom Facebook och såg artikeln delad där. GG, clickbait. GG!

Så du antog fel. Det är ok, vi förlåter dig ❤️

OnT: De som återvänder lär ju inte se detta som en långsiktig lösning. Kräv högre lön etc och kolla efter annat - när det är klart så hoppa från twitter oavsett hur det påverkar företaget.
Ska bli intressant att se hur det går för musk i detta. Antigen har han en jäkligt bra plan eller så blir twitter nästa yahoo

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte återvänt. Har man sparkat mig en gång så är det sannolikt för att man inte vill ha kvar en, och nu bara vill täcka upp tills man hittar någon som ersätter.

Hade jag ändå återvänt så hade det i så fall varit som konsult med motsvarande arvode, inte som anställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Hur är det en inskränkning när man absolut får göra det bara det är tydligt att man inte försöker kapa någons identitet? Det är ju där skon klämmer, folk byter namn för att få det att se ut som att personen de efterliknar med namn och profilbild säger och gör saker som de egentligen inte gör.

Se på vanliga komiker, dvs de säger skämten under egen flagg så är det ju liksom inga konstigheter. De gånger som komiker klär ut sig till och gör parodi på folk är det tydligt, tex genom att överdriva vissa karaktärsdrag och beteenden. Det är ju samma sak här, men det sker i text och då behöver det vara tydligt via namnet vad intentionen är.

Ser inte riktigt vad du går igång på allvarligt talat. Luktar lite höna av en fjäder här måste jag spontant säga.

Klart det är en inskränkning. Finns inget gällande rätten till att parodiera som kräver att att det måste klart framgå att det är en parodi.

https://apps.npr.org/documents/document.html?id=23118464-onio...-

Du har rätten att protestera mot regeringen. Men bara om du gör det stående på Bondegatan i Falun, iklädd frack, mellan kl 12:00 och 12:30, jämna veckor, och ojämna månader.

-----

Twitter är dock ett företag. Att de har regler gällande vad som tillåts sägas utöver vad lagar tillåter, innebär inte en inskränkning. Vill Musk förbjuda parodier, är det hans rätt. Men han och andra kan ju hävda att det skall bli någon form av total yttrandefrihet (lagar gäller ju forfarande), och samtidigt inskränka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ja? Vet du själv? Lite originalitet och att det faktiskt bara inte är kopierat från nån annanstans. Det som det har getts exempel på här har inte varit det imho.

Men fortsätt för all del att in absurdum att hävda er rätt att bete er som 5åringar och tycka att dricka kiss är parodi och att sånt skall få vara kvar.

Kopplar ju själv verkshöjd mer till upphovsrätt, och det är väl ingen som har hävdat att de har ensamrätt till vad de skrivit som parodi i de här fallen.
Skall verkshöjd även krävas för andra tweets?

Rådet att äta hästavmaskningsmedel skall ju numera få vara kvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag följer inte Musk på twitter men varje gång jag går in på twitter så är hans tweets högst upp i min feed.

Har han bestämt att alla ska se hans trams eller?

Det här kan ju vara skälet.

https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/elon-musk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Klart det är en inskränkning. Finns inget gällande rätten till att parodiera som kräver att att det måste klart framgå att det är en parodi.

https://apps.npr.org/documents/document.html?id=23118464-onio...-

Du har rätten att protestera mot regeringen. Men bara om du gör det stående på Bondegatan i Falun, iklädd frack, mellan kl 12:00 och 12:30, jämna veckor, och ojämna månader.

-----

Twitter är dock ett företag. Att de har regler gällande vad som tillåts sägas utöver vad lagar tillåter, innebär inte en inskränkning. Vill Musk förbjuda parodier, är det hans rätt. Men han och andra kan ju hävda att det skall bli någon form av total yttrandefrihet (lagar gäller ju forfarande), och samtidigt inskränka den.

Ok, visst, tekniskt sett är allt som hindrar någon från att säga och skruva vad som helst mot vem/vilka som helst en inskränkning. Så är det ju.

Men att göra sin intention tydlig när man anonymt på nätet antar någon annans identitet och försöker få det till att denna individ skriver en massa konstiga saker är ju en väldigt mild inskränkning. Man kan ju alltid skriva det under egen flagg utan att försöka byta identitet så att säga, detta inskränks ju inte.

Oavsett, jag har inte uppfattat det som att Musk tänkt tillåta precis vad som helst, känns mer som en halmgubbe stött folk använder mot honom. Och nu när sagda halmgubbe inte blivit verklighet så gör man sig lustiga över det istället.

Mina spontana två cents iaf.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Nej, Twitter var på väg mot ruinens brant för att de satt sig i en omöjlig sists. Man hade en utbredd cancelculture som tillslut blev så woke att det i princip bara fanns ryggdunkare kvar.

Och angående uppsägningarna, vilket gyllene tillfälle att kapa bort dököttet i organisationen, behåller man rätt personal får man i princip lika mycket arbete utfört ich kapat sina kostnader rejält.

Twitter växte inte och hade absolut sina problem, men de var inte alls lika akuta innan som efter övertagandet. Twitter var väl ett ställe man kunde läsa saker direkt från politiker och journalister, men såklart var det inte för alla. Jag bryr mig inte så mycket om PK/woke eller andra etiketter, men de som bara gör dumma påhopp eller faktafel borde kanske ta ett steg tillbaka och fundera på sina liv. Inte rätt att tysta kanske, för ekokammare är inte bra heller. Ingen har väl någon bra lösning än

I slutänden skrämmer ju den negativa stämningen bort annonsörerna, det var därför modereringen infördes, ett rent affärsbeslut skulle jag tro. Konsekvensen av att gå tillbaka kan alla se framför sig nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ok, visst, tekniskt sett är allt som hindrar någon från att säga och skruva vad som helst mot vem/vilka som helst en inskränkning. Så är det ju.

Men att göra sin intention tydlig när man anonymt på nätet antar någon annans identitet och försöker få det till att denna individ skriver en massa konstiga saker är ju en väldigt mild inskränkning. Man kan ju alltid skriva det under egen flagg utan att försöka byta identitet så att säga, detta inskränks ju inte.

Oavsett, jag har inte uppfattat det som att Musk tänkt tillåta precis vad som helst, känns mer som en halmgubbe stött folk använder mot honom. Och nu när sagda halmgubbe inte blivit verklighet så gör man sig lustiga över det istället.

Mina spontana två cents iaf.

Känns märkligt att musk ena sekunden tweetar

för att i nästa införa regler som bannar/pausar folk som parodierar honom. Och det handlar, iaf av vad jag har läst, inte om några som försökt ta hans namn för att lura folk utan det har gjorts för att driva med honom och hur orimligt det är att köpa blue checkmarks utan att verifiera identitet.

För att vara en memepostande edgelord så har musken sjukt tunnt skinn, är min take på det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

För att vara en memepostande edgelord så har musken sjukt tunnt skinn, är min take på det hela.

Klassiskt narcissistiskt beteende helt enkelt. Han kommer aldrig acceptera någon annan än de som slaviskt följer hans minsta vink.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vänstertrollen går på högvarv nu när Twitter blivit ''höger''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ok, visst, tekniskt sett är allt som hindrar någon från att säga och skruva vad som helst mot vem/vilka som helst en inskränkning. Så är det ju.

Men att göra sin intention tydlig när man anonymt på nätet antar någon annans identitet och försöker få det till att denna individ skriver en massa konstiga saker är ju en väldigt mild inskränkning. Man kan ju alltid skriva det under egen flagg utan att försöka byta identitet så att säga, detta inskränks ju inte.

Oavsett, jag har inte uppfattat det som att Musk tänkt tillåta precis vad som helst, känns mer som en halmgubbe stött folk använder mot honom. Och nu när sagda halmgubbe inte blivit verklighet så gör man sig lustiga över det istället.

Mina spontana två cents iaf.

Det är inte en halmgubbe, Musk kallar ju sig själv för "free speech absolutist".
Här tex:

https://twitter.com/elonmusk/status/1499976967105433600

Det har dock visat sig gång på gång att han inte inkluderar kritik mot han själv i det...

Förövrigt så var ju Kathy Griffin allt annat än anonym när hon gjorde det. Hennes kontonamn är hennes namn och hon har ett verfierat konto. Både visningsnamnet och användarnamnet är ju fullt synliga i tweets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Jag kan verkligen inte greppa vad ett företag som twitter gör med 7500 anställda. Modererar bottar?

Jag kan verkligen inte greppa vad ett företag som Spotify..

Vet du vad glöm de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

"vissa anställda".

Ryktades om att Musk använde en algoritm för att se hur många rader kod programmerare hade skrivit, och sparkade efter den.

Vem skriver minst mängd kod? Folk som jobbar med kritiska saker som säkerhet etc.

Det är också helt pantat eftersom mycket kod innebär inte bra kod. Jag skrev mycket mer kod för samma funktion för 5 år sedan jämfört med idag.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Vilket helvete det måste vara att leva sin dröm som anställd på Twitter, och sen tvingas se på när en labil mångmiljardär köper upp hela ens arbetsplats och avskedar en i något slags inbillat yttrandefrihetens namn. När den initiala chocken lagt sig, ombeds man plötsligt att komma tillbaka för att samma nyckfulle megaloman fått ett nytt infall. För den som inte har något vidare val att söka ett annat jobb, då måste man känna sig rejält utelämnad.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Narcissist.

Småpåve.

etc.

Han har ju också börjat banna de som byter namn på sin profil till Elon Musk och låtsas vara han. Så mycket för "yttrandefriheten" som han skulle fixa på twitter.

Allt för yttrandefrihet men att fakea sin identitet som någon annan är gravt och olagligt från många håll. Hade du velat att någon var i ditt namn och skrev saker som inte stämde?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Han sparkade även ALLA som jobbade med mänskliga rättigheter. Säger en del om vilket stolpskott den mannen är.

Mänskliga rättigheter absolut, men på Twitter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Elon Musk har inte gjort mycket. Han ärvde pengar från sin far som tjänade dem genom att utnyttja apartheid i hans smaragdgruvor. Det var inte han som designade Tesla bilarna, det var inte han som uppfann raketerna för SpaceX. Han köpte bara företagen/talangerna bakom dem.

Zip2, x.com, PayPal?

Det är väl klart som fan förövrigt att han inte byggt både betaltjänster, elbilar och rymdraketer helt själv eller ens nödvändigtvis jobbat som ingenjör på dessa produkter.

Det gäller förövrigt alla företag och produkter. Sällan grundaren gjort allt själv.

För att inte tala om hur många gånger han riskerat allt på både Tesla och SpaceX. Lite kredd kan han få även om han vlciit överhypead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Allt för yttrandefrihet men att fakea sin identitet som någon annan är gravt och olagligt från många håll. Hade du velat att någon var i ditt namn och skrev saker som inte stämde?

Att byta visningsnamn på twitter är inte att "fakea" sin indentitet. Hur lättlurad är du?

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Nej, Twitter var på väg mot ruinens brant för att de satt sig i en omöjlig sists. Man hade en utbredd cancelculture som tillslut blev så woke att det i princip bara fanns ryggdunkare kvar.

Och angående uppsägningarna, vilket gyllene tillfälle att kapa bort dököttet i organisationen, behåller man rätt personal får man i princip lika mycket arbete utfört ich kapat sina kostnader rejält.

Fina ord. Vad för belägg har du som styrker alla dina påståenden? Kan du förklara vad du menar med "cancelculture" och "woke"?

Twitter ser ut att ha vuxit i stadig takt både vad avser antalet besökare och omsättning sett de senaste 10 åren. Därmed betyder det inte att man dragits med problem, men ruinens brant? Att det skulle vara en dominerande målgrupp som utövar "cancelculture" och är "woke" kvar hittar jag inga tillförlitliga källor på.

Ditt påstående gällande effektiviteten med rätt personal är baserat på ett så dumt antagande att jag inte vet hur jag ska tackla det och frågar mig själv om du är allvarlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är inte en halmgubbe, Musk kallar ju sig själv för "free speech absolutist".
Här tex:

https://twitter.com/elonmusk/status/1499976967105433600

Det har dock visat sig gång på gång att han inte inkluderar kritik mot han själv i det...

Förövrigt så var ju Kathy Griffin allt annat än anonym när hon gjorde det. Hennes kontonamn är hennes namn och hon har ett verfierat konto. Både visningsnamnet och användarnamnet är ju fullt synliga i tweets.

Så att han kallar sig det är något slags bevis för att precis allt ska tillåtas på twitter? Kom igen, det är tunt som bäst.

Rätt säker på att jag sett Musk själv nämna att regler givetvis fortfarande måste vara kvar men att de ska ses över/lättas. Vet dock inte var och/eller när jag läste det dock.

Denna affären har ju pågått ett tag nu sedan han visade intresse för att köpa och allt vad det nu vart fram och tillbaka så tyvärr har jag helt lagt allt på hyllan.

Att han kallar sig det är ju något som folk illvilligt översatt till att det kommer bli vilda västern på twitter. Inget annat.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Någon tidigare sa att dom gick back 5millar(dollar per dag innan?!)

Till tråden, när Trump vart bannad, så sades det bara att ett företag får göra som dom vill.. lite kul att det inte är så längre, efter ett köp?! 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att byta visningsnamn på twitter är inte att "fakea" sin indentitet. Hur lättlurad är du?

Verified badgen som delas ut var till för att legitimera en användare. Hur lite koll har du?

"The blue Verified badge on Twitter lets people know that an account of public interest is authentic".

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så du antog fel. Det är ok, vi förlåter dig ❤️

OnT: De som återvänder lär ju inte se detta som en långsiktig lösning. Kräv högre lön etc och kolla efter annat - när det är klart så hoppa från twitter oavsett hur det påverkar företaget.
Ska bli intressant att se hur det går för musk i detta. Antigen har han en jäkligt bra plan eller så blir twitter nästa yahoo

Så för att rubriken är utformad som att det kommit tydlig bekräftelse på att Twitter återanställer en del av de som fått sparken och Facebook-delningen inte visar något av ingressen som SweC älskar att skylla på för att försvara clickbait så är det mitt fel att jag tror på vad som står i rubriken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Verified badgen som delas ut var till för att legitimera en användare. Hur lite koll har du?

"The blue Verified badge on Twitter lets people know that an account of public interest is authentic".

Du menar den nu totalt värdelösa "badgen" som nu kommer gå att köpa av vem som helst för 8 dollar per månad?

Den badgen som inte längre fyller någon som helst funktion än att visa att du hade 8 dollar att slänga bort den månaden?

Med tanke på att folk i den här tråden verkar ha fallit för flera som bytt visningsnamn till elon musk med sin veriferade twitter handle som visar svart på vitt vilka dom verkligen är så undrar jag hur bra koll du själv har?

Nog för att jag vant mig att gemene man inte ens klarar av att läsa längre än rubriken längre men att stirra sig blind på en enkelt ändringsbar nametag där man för fan ser vad användarens twitter handle verkligen är direkt under namn bytet till elon musk tar ändå priset i naivitet och lathet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Du menar den nu totalt värdelösa "badgen" som nu kommer gå att köpa av vem som helst för 8 dollar per månad?

Den badgen som inte längre fyller någon som helst funktion än att visa att du hade 8 dollar att slänga bort den månaden?

Med tanke på att folk i den här tråden verkar ha fallit för flera som bytt visningsnamn till elon musk med sin veriferade twitter handle som visar svart på vitt vilka dom verkligen är så undrar jag hur bra koll du själv har?

Nog för att jag vant mig att gemene man inte ens klarar av att läsa längre än rubriken längre men att stirra sig blind på en enkelt ändringsbar nametag där man för fan ser vad användarens twitter handle verkligen är direkt under namn bytet till elon musk tar ändå priset i naivitet och lathet.

Kan du peka här i texten på twitters hemsida:
https://help.twitter.com/en/managing-your-account/about-twitt...

1. Vart står det att vem som helst kan få badgen genom att bara köpa den?
2. Vart står det att vem som helst kan ens få denna blue badge oavsett om köp eller ej?

Om du inte läser twitters hemsida och regler så kan du ju knipa istället för att säga att jag inte har koll

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klotim:

Kan du peka här i texten på twitters hemsida:
https://help.twitter.com/en/managing-your-account/about-twitt...

1. Vart står det att vem som helst kan få badgen genom att bara köpa den?
2. Vart står det att vem som helst kan ens få denna blue badge oavsett om köp eller ej?

Om du inte läser twitters hemsida och regler så kan du ju knipa istället för att säga att jag inte har koll

Den där texten är väl inte uppdaterad ännu? Den verkar inte ha ändrats med de nya ändringarna som kommer i dagarna (idag/imorgon?).
Det står inte ens något om månadskostnaden som Elon ska lägga till.

Som jämförelse har vi sidan från 3:e Oktober:
https://web.archive.org/web/20221003071849/https://help.twitt...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av klotim:

Kan du peka här i texten på twitters hemsida:
https://help.twitter.com/en/managing-your-account/about-twitt...

1. Vart står det att vem som helst kan få badgen genom att bara köpa den?
2. Vart står det att vem som helst kan ens få denna blue badge oavsett om köp eller ej?

Om du inte läser twitters hemsida och regler så kan du ju knipa istället för att säga att jag inte har koll

Knipa igen kan du göra själv

https://www.cbc.ca/news/business/twitter-subscription-verifie...