Twitter ändrar sig och ber vissa uppsagda att återvända

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av KplSteiner:

Det verkar handla om ett tiotal individer, av 3 700. Är det värt en artikel?

Jag tror inte det handlar om antalet personer utan mer om grejen i sig, att vissa faktiskt fick beskedet felaktigt (enligt rykten)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vad har yttrandefrihet med att utge sig för att vara någon annan? Eller som det heter i lagtexter, missbruk av urkund.
https://lagen.nu/1962:700#K15P12

Det är helt uppenbart konton som gör det i parodi-syfte, vilket är lagligt.

*snabb edit* och syftet är en protest mot att kunna köpa sig en blå checkmark utan att behöva verifiera sin identitet. Detta riktas nu mot musken för att han ska förstå konsekvensen som han i övrigt har var tyst om.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av filbunke:

Narcissist.

Småpåve.

etc.

Han har ju också börjat banna de som byter namn på sin profil till Elon Musk och låtsas vara han. Så mycket för "yttrandefriheten" som han skulle fixa på twitter.

Nja, det han har gått ut med är: "Going forward, any Twitter handles engaging in impersonation without clearly specifying “parody” will be permanently suspended"

Så det gäller nog alla konton som uppger sig för att vara någon annan, om man inte uttryckligen stämplar sig som ett parodikonto. Känns ju inte helt orimligt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag följer inte Musk på twitter men varje gång jag går in på twitter så är hans tweets högst upp i min feed.

Har han bestämt att alla ska se hans trams eller?

Jag har som tur är 'muted' honom en bra stund tillbaka, så slipper jag läsa hans skit.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

"vissa anställda".

Ryktades om att Musk använde en algoritm för att se hur många rader kod programmerare hade skrivit, och sparkade efter den.

Vem skriver minst mängd kod? Folk som jobbar med kritiska saker som säkerhet etc.

Han sparkade även ALLA som jobbade med mänskliga rättigheter. Säger en del om vilket stolpskott den mannen är.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av roosterx:

Jag har som tur är 'muted' honom en bra stund tillbaka, så slipper jag läsa hans skit.

Jo, läste lite från honom för något år sedan, mest för memes men han är ju rörig minst sagt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

"Only in the USA".

Så sjukt och vansinnigt och vidrigt och respektlöst och oansvarigt att jag vet inte vad. Bara Trump är värre.

Är ju inte för inte som dom två tomtarna är kompisar. Är tydligen det första han tänker göra, att släppa loss Mr Orange på Twitter igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nja, det han har gått ut med är: "Going forward, any Twitter handles engaging in impersonation without clearly specifying “parody” will be permanently suspended"

Så det gäller nog alla konton som uppger sig för att vara någon annan, om man inte uttryckligen stämplar sig som ett parodikonto. Känns ju inte helt orimligt?

Parodi är ju skyddat användningsområde i lag så i mina ögon ser det mer ut som att musk inte tål att parodieras som han har gjorts sista dagarna. Lättar att då genomföra en slags censur, u know, för att skydda hans fee-fees.

Som jag skrev ovan. Detta är något som görs för att protestera och visa musk konsekvenserna av att vem som helst kan få wn blue check mark utan verifierierkng.

Men sånt här gör tydligen för ont:

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt kräva minst två års kontrakt och dubblerad lön, skulle aldrig gå tillbaka till en sån galning annars. Han verkar ju kunna få för sig vad som helst när som helst. Var det inte det de sa om kokainister på 80-talet? Snabba att ta fasta beslut utan att tänka efter innan

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt att läsa härdsmältan folk har över Elon, även på swec.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av TotalF:

Parodi är ju skyddat användningsområde i lag så i mina ögon ser det mer ut som att musk inte tål att parodieras som han har gjorts sista dagarna. Lättar att då genomföra en slags censur, u know, för att skydda hans fee-fees.

Som jag skrev ovan. Detta är något som görs för att protestera och visa musk konsekvenserna av att vem som helst kan få wn blue check mark utan verifierierkng.

Men sånt här gör tydligen för ont:
<Uppladdad bildlänk>

Aha, då är jag med

Ja, jag fick titta både en och två gånger innan jag greppade kontot

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Parodi är ju skyddat användningsområde i lag så i mina ögon ser det mer ut som att musk inte tål att parodieras som han har gjorts sista dagarna. Lättar att då genomföra en slags censur, u know, för att skydda hans fee-fees.

Som jag skrev ovan. Detta är något som görs för att protestera och visa musk konsekvenserna av att vem som helst kan få wn blue check mark utan verifierierkng.

Men sånt här gör tydligen för ont:
<Uppladdad bildlänk>

Jag vet att detta är bait men skildringen mellan parodi och impresonans läggs tydligt i reglerna, det är inte ett parodi konto om du använder ditt huvudkonto som uppenbarligen har/haft ett annat syfte.

''Detta är något som görs för att protestera och visa musk konsekvenserna av att vem som helst kan få wn blue check mark utan verifierierkng''

Det är en mental härdsmälta eftersom det är någon slags prestige icon för folk som spenderar för mycket tid på sociala medier.

Usch, ska dessa vanliga plebier för verfiera sig också? ut med patrasket!

Hela premissen är falskt upplagd, jag struntar i vad som händer med twitter, det har varit en skithåla där ideologiska extremister annat mentalt rubbat folk samlas så vad än Elon plenerar på att göra kan det inte blir värre än vad det redan är.

Oavsett har detta varit väldigt underhållande att följa.

Permalänk
Medlem

Fan vad trött man börjar bli på Elon Musk. Människan är ju rena rama attention whore idag. Hans märkliga beteende verkar ha ökat exponentiellt sen han kallade den där dykaren för pedofil för att han inte tyckte Musks idé om att använda ubåt var inte var något vidare.

Musk är definitivt en väldigt smart person men han verkar samtidigt ha mentala problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buulaa:

Alltid lika roligt att läsa härdsmältan folk har över Elon, även på swec.

Tycker du att han verkar sköta företaget på ett bra sätt?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det är helt uppenbart konton som gör det i parodi-syfte, vilket är lagligt.

*snabb edit* och syftet är en protest mot att kunna köpa sig en blå checkmark utan att behöva verifiera sin identitet. Detta riktas nu mot musken för att han ska förstå konsekvensen som han i övrigt har var tyst om.

Om det hade varit en känd satiriker hade jag köpt det, random dude som bara vill häckla för att få credd i sin egen krets. Banna på...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Gällande banning av folk som utgör sig för att vara någon annan utan ”parodiklargörande”… den kan jag förstå om det är en generell regel och gäller allt och alla.
Twitter och Facebook/Instagram har ju bevisligen cencurerat ”oliktänkande” vilket motiverar massuppsägningar i mina ögon - vad han valt för metod för att sålla i skiten är ju alltid diskutabel 🤨.
Men det är numera ”hans” bolag, om han vill sparka och/eller banna vem han vill - så är det hans rätt, tycker bara det är kul att godhetsonanisterna får smaka på sin egen medicin 💊 😂.

Förövrigt så anser jag att dessa plattformar bör förgöras 💣💥🥳

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tycker du att han verkar sköta företaget på ett bra sätt?

Han vill ju uppenbarligen göra om Twitter. Var det slutar har vi inte sett ännu. Han har ägt företaget i en vecka typ.

Twitter går back 5 miljoner dollar om dagen. Då är det logiskt att folk får sparken.

Facebook ska sparka tusentals också, men det får inte alls samma uppmärksamhet.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tycker du att han verkar sköta företaget på ett bra sätt?

Det går väl att tycka att folk får härdsmälta över Mullosken samtidigt som man även tycker att han gör vissa dumma saker?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolflakes:

Facebook ska sparka tusentals också, men det får inte alls samma uppmärksamhet.

Kanske för att de inte blivit uppköpta förra veckan och direkt sparkat bokstavligt talat 50% av alla anställda.
Facebook (Meta) verkar ha runt 87 000 anställda; jag tror inte de kommer sparka över 40 000 pers på direkten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tycker du att han verkar sköta företaget på ett bra sätt?

För tidigt att säga, men har verkar ju försöka rensa träsket.

Ska bli intressant och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kanske för att de inte blivit uppköpta förra veckan och direkt sparkat bokstavligt talat 50% av alla anställda.
Facebook (Meta) verkar ha runt 87 000 anställda; jag tror inte de kommer sparka över 40 000 pers på direkten.

Uppenbarligen ser han dom som överflödiga och företaget blöder pengae. Man kan ju vänta med att såga innan man ser resultatet...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Om det hade varit en känd satiriker hade jag köpt det, random dude som bara vill häckla för att få credd i sin egen krets. Banna på...

Well, kathy griffin blev bannad så...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Well, kathy griffin blev bannad så...

För att hon bytte namn till Musk?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Det verkar handla om ett tiotal individer, av 3 700. Är det värt en artikel?

Om det är fallet så snacka vilken fantastisk förhandlingsposition dom individerna är i. Avgångsvederlaget i bonus plus en dubblad lön bara sådär
Kanske släng in ett par extra veckor semester per år också?

Permalänk
Medlem

Ja, man kan väl bara hålla tummarna att Musk lyckas rensa twitter träsket. Alternativt att det läggs ner. Win win i vilket fall

Permalänk
Medlem

Är det inte ganska enkelt: verifierade konton kan inte byta namn utan att behöva verifieras igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Enkelt om man var anställd, be dom dubbla lönen och garantera minst 2 år fast jubb för att komma tillbaka

Musk är en tomte

Generellt om denna nyheten. Alternativet är konkurs, då är alla utan arbete.

Det sista du säger om Musk är rent oförskämt. Han har gjort mera för mänskligheten än hela den yngre svenska generationen som mest gnäller om sina rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

För att hon bytte namn till Musk?

Yup.

Well, har eg ingen häst i det här racet då twitter inte är en grej utan ser det väl mest som en underhållande dumpster fire. Får se vad som sker härnäst

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Ryan long gör en bra parodi på härdsmältan just nu.

Permalänk
Medlem

Känns ohyggligt pinsamt. Jag hade aldrig återvänt om det hänt mig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.