Permalänk
Medlem

Klarar mitt moderkort nyare grafikkort?

Har ett MSI P67A-GD55 moderkort.
Kan jag installera tex ett 3060Ti grafikkort på det?
Mitt nuvarande kort verkar knas så jag behöver ett nyare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja det bör det ju göra iom PCIE men då det är så gammalt kommer resten av systemet bli en flaskhals

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har för mig att RTX-korten inte diggar det här med lastgamla BIOS tyvärr, hade nog försökt testa först om möjligheten finns.
I princip borde det fungera annars sett till PCIE-interfacet osv. Plattformen skulle dock bli en rejäl flaskhals oavsett men tanken kanske är att uppgradera resten av systemet också längre fram?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja det bör det ju göra iom PCIE men då det är så gammalt kommer resten av systemet att flaskhalsa datorn.

Bra!
Tack.
Då det är grafikkortet som flaskar nu så det lär ju bli bättre än nu i allafall.
Då köper jag ett sånt kort.
Kör i dagsläget med en klockad 2700k @ 4.6
Får se längre fram om jag köper nytt moderkort och ddr 5 minnen. Fast då passar ju inte processorn :/
Men jag har ju ett bättre grafikkort

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du kör för spel men ditt system har gjort sitt kan man säga. jag hade I5 4690K som flaska GTX1080 och nu är vi på 30xx/40xx-serien så än vilken GPU du väljer så kommer CPU kasta in handduken långt innan GPU börjar jobba i lite krävande spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan