Hur sjutton ska en Plusdeck 2c få kontakt med datorn?

Permalänk
Medlem

Jag kör W10Pro och det räcker med en serieport.

Mjukvara...

Hårdvara...

Permalänk

Så ska ett gränssnitt, och en dator, se ut!

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Jag fick nu hem en seriell -> usb-adapter. Kopplade in den bak i plusdeckens seriellport och in i ett USB-uttag på I/O:n. Händer ingenting. Jag vet inte ens om enheten är "på". Stoppade i en kassett (det håll som man brukar stoppa i en kassett i en bilstereo), händer ingenting, får inte ut kassetten. Jag vet liksom inte var man ska börja, hur man ska kolla om den ens strömmässigt funkar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Hedersmedlem

Kom att tänka på den här tråden när veckans LGR dök upp

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Haha, samma här. Kul bump!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag fick nu hem en seriell -> usb-adapter. Kopplade in den bak i plusdeckens seriellport och in i ett USB-uttag på I/O:n. Händer ingenting. Jag vet inte ens om enheten är "på". Stoppade i en kassett (det håll som man brukar stoppa i en kassett i en bilstereo), händer ingenting, får inte ut kassetten. Jag vet liksom inte var man ska börja, hur man ska kolla om den ens strömmässigt funkar.

Ursäkta sent svar, men va trodde du skulle hända?

Det där med att det händer saker bara för att man kopplar in dem är ett väldigt nytt påfund..

Datorn bryr sig inte det minsta vad du gör med serieporten, så länge du inte har ett specifikt program som försöker prata med den, att skicka data mot serieporten från något annat bryr sig datorn inte om.

Hade du vetat hur enheten pratar, hastighet, paritet, stoppbitar etc så KANSKE du skulle kunna göra något med ett terminalprogram.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Ursäkta sent svar, men va trodde du skulle hända?

Det där med att det händer saker bara för att man kopplar in dem är ett väldigt nytt påfund..

Datorn bryr sig inte det minsta vad du gör med serieporten, så länge du inte har ett specifikt program som försöker prata med den, att skicka data mot serieporten från något annat bryr sig datorn inte om.

Hade du vetat hur enheten pratar, hastighet, paritet, stoppbitar etc så KANSKE du skulle kunna göra något med ett terminalprogram.

Jag vet inte. Jag hittade ingen instruktion. Har ingen erharenhet av en sådan port. Jag hoppades väl antingen att datorn skulle indikera att något har stoppats in, och försöka klicka mig vidare från det. Eller att någon lampa skulle börja lysa på enheten.
Ja, jag borde vara bättre på data, min jävel :/

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s