Hur sjutton ska en Plusdeck 2c få kontakt med datorn?

Permalänk

Hur sjutton ska en Plusdeck 2c få kontakt med datorn?

Jag har skaffat en sån här och hållet på att försöka få in en i ett nytt bygge:

Men jag fattar inte hur det är tänkt att den ska få kontakt med moderkortet? Den här konstruktionen är ju som att den bara ska gå rakt genom chassit och sköta sin egen grej. Men det är ju meningen att man ska kunna rippa kassetter till datorn med dess egen mjukvara osv. Jag gick in på Inet och frågade men de var också förbryllade, jag fick en seriell till USB-adapter men det visade sig vara en seriell hane. Så verkar nästan alla adaptrar vara utformade utom en jag såg på Dustin för 429 som hade seriell hona. Jag misstänker att manicken inte ens kommer funka (har läst att det varit enorma problem med kompatibilitet redan på Windows 7-tiden) så jag vill inte köpa nån så dyr grej.

Hur fasen tänkte de från början med den här enheten?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Gamla grejor det där.

"This is where you hook everything up to. The 20-pin cable from the drive,
the serial cable to the serial port on the motherboard and the audio cables to the soundcard.

Last but not least, you hook up the various audio ports to the audio ports on the motherboard and wrap it up connecting the serial cable to the serial port on the motherboard (this of course means you need a serial port on the motherboard)."

Källa:
https://bjorn3d.com/2005/05/plusdeck-2-pc-cassette-deck/

Permalänk
Medlem

Hur fasen tänker du att en supernischad produkt från 2005 skall fungera utmärkt med en dator från 2020, utan bekymmer?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ascool pryl.

Länk till manualen, inklusive installationsanvisning.

"To install software, insert included software diskette and run setup.exe on A drive"

Lycka till

Permalänk
Medlem

Sorry for OffT: Hade ingen aning att såna ens fans kvar i "modern"tid visste att såna existerade på 80-talet men inte nu.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

@Chromatic: Ah, så det var tänkt som en sluten utombordsloop redan från början. Märkligt, men det kanske var så förr.

@Dreijer: Det är en ren chansning om den kommer funka. Problemen som jag läst om gäller främst mjukvaran; kanske kommer det funka att spela kassetter på den och fånga ljudet med andra program. Oavsett så älskar jag 5,25"-enheter så den får sitta i även om den inte funkar

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

@Chromatic: Ah, så det var tänkt som en sluten utombordsloop redan från början. Märkligt, men det kanske var så förr.

@Dreijer: Det är en ren chansning om den kommer funka. Problemen som jag läst om gäller främst mjukvaran; kanske kommer det funka att spela kassetter på den och fånga ljudet med andra program. Oavsett så älskar jag 5,25"-enheter så den får sitta i även om den inte funkar

Ja, den var ruskigt snygg faktiskt.

Edit: Du kanske kan hitta ett gammalt ljudkort för PCI som har 3.5mm och seriell? Det existerar ju faktiskt. Typ Soundblaster.

Edit 2: Jag är ju dum i huvudet. På bilden som någon postat är det ju instickskortet från din enhet som syns. Haha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Det finns en seriellport på moderkortet enligt instruktionsboken (MSI Tomahawk), jag ser inte riktigt hur den ser ut men det är ju inte något munstycke så att säga utan bara några piggar i så fall, vet inte om det är meningen att man bara ska kunna stoppa in en seriellkabel där. Låter även bökigt att ha en sladd som går in genom ett tomt expansionsfack in till moderkortet på det sättet. Om det nu inte är något som talar emot att använda en USB-adapter.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

@Chromatic: Ah, så det var tänkt som en sluten utombordsloop redan från början. Märkligt, men det kanske var så förr.

@Dreijer: Det är en ren chansning om den kommer funka. Problemen som jag läst om gäller främst mjukvaran; kanske kommer det funka att spela kassetter på den och fånga ljudet med andra program. Oavsett så älskar jag 5,25"-enheter så den får sitta i även om den inte funkar

Givet hur konceptet tycks fungera, så bör den ju vara helt driverfri, vilket förstås är en enorm fördel för dig som vill ha igång 15 år gammal hårdvara i en modern dator Fattar faktiskt inte alls hur ev. mjukvara skulle prata med den, om den inte använder någon ljudkanal som modem via någon slags överlagring. eller nåt, typ.

Edit: nu noterar jag serieporten, så ovanstående stycke blev aningens irrelevant.

Fett ball pryl i alla fall. Inte för att jag skulle ha någon praktisk nytta av den alls, men vill ändå ha en

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Det finns en seriellport på moderkortet enligt instruktionsboken (MSI Tomahawk), jag ser inte riktigt hur den ser ut men det är ju inte något munstycke så att säga utan bara några piggar i så fall, vet inte om det är meningen att man bara ska kunna stoppa in en seriellkabel där. Låter även bökigt att ha en sladd som går in genom ett tomt expansionsfack in till moderkortet på det sättet. Om det nu inte är något som talar emot att använda en USB-adapter.

Skulle bli förvånad om ett "gaming-moderkort" för Z97 (om det är det du har i sign) har seriell. Kan dock verifiera att adaptrar fungerar fint, även i Windows 10. StarTech brukar göra bra adaptrar.

Skrivet av kaput:

Givet hur konceptet tycks fungera, så bör den ju vara helt driverfri, vilket förstås är en enorm fördel för dig som vill ha igång 15 år gammal hårdvara i en modern dator Fattar faktiskt inte alls hur ev. mjukvara skulle prata med den, om den inte använder någon ljudkanal som modem via någon slags överlagring. eller nåt, typ. Den där kommer du få igång om den fortfarande funkar.

Fett ball pryl i alla fall. Inte för att jag skulle ha någon praktisk nytta av den alls, men vill ändå ha en

Haha, jag vill också ha en. IO:n var ju riktigt snygg.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

[quote postid="18367649" userid="143675" name="Dreijer"]
Ja, den var ruskigt snygg faktiskt.

Edit: Du kanske kan hitta ett gammalt ljudkort för PCI som har 3.5mm och seriell? Det existerar ju faktiskt. Typ Soundblaster.

Hmm ... jag kommer också att ha ett externt ljudkort för musikinspelning o.dyl., vet inte hur bökigt det är att ha två extra ljudkort förutom det inbyggda i bruk.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Skulle bli förvånad om ett "gaming-moderkort" för Z97 (om det är det du har i sign) har seriell. Kan dock verifiera att adaptrar fungerar fint, även i Windows 10. StarTech brukar göra bra adaptrar.

Haha, jag vill också ha en. IO:n var ju riktigt snygg.

Det är som sagt ett MSI Tomahawk B450, har inte ändrat signaturen då jag inte har verifierat att datorn funkar än Det blir en salig blandning av gammalt och nytt och därtill mitt första egna bygge.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Haha, jag vill också ha en. IO:n var ju riktigt snygg.

Framförallt är det ju en så otroligt vansinnig pryl att man bara kan älska den

Kan också verifiera att USB - RS232-adaptrar brukar funka väldigt smärtfritt i W10. Ett varningens ord bara, en del av det som finns på marknaden använder gamla chipsets som inte har driverstöd i W10, man får göra lite research innan man köper något.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Serieport finns på många moderkort även idag. Annars finns det pci-express-kort med serieport på.

Oftast är det bara en stiftlist på moderkorten men det borde inte vara jättesvårt att fixa en passande kabel med en vanlig 9-pin dsub på en täckplåt.

Att få igång halvobskyr gammal hårdvara är ju nästan hela meningen med livet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Det är som sagt ett MSI Tomahawk B450, har inte ändrat signaturen då jag inte har verifierat att datorn funkar än Det blir en salig blandning av gammalt och nytt och därtill mitt första egna bygge.

Det har inte seriell-anslutning, om du funderade över det. Men jag kanske misstolkade dig.

Skrivet av kaput:

Framförallt är det ju en så otroligt vansinnig pryl att man bara kan älska den

Kan också verifiera att USB - RS232-adaptrar brukar funka väldigt smärtfritt i W10. Ett varningens ord bara, en del av det som finns på marknaden använder gamla chipsets som inte har driverstöd i W10, man får göra lite research innan man köper något.

StarTech fungerar utmärkt, i alla fall.

Skrivet av OSkar000:

Serieport finns på många moderkort även idag. Annars finns det pci-express-kort med serieport på.

Oftast är det bara en stiftlist på moderkorten men det borde inte vara jättesvårt att fixa en passande kabel med en vanlig 9-pin dsub på en täckplåt.

Att få igång halvobskyr gammal hårdvara är ju nästan hela meningen med livet

Jo, visserligen finns det, men då är det mer på workstations och inte på gaming-orienterade konsumentkort.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det har inte seriell-anslutning, om du funderade över det. Men jag kanske misstolkade dig.
StarTech fungerar utmärkt, i alla fall.
Jo, visserligen finns det, men då är det mer på workstations och inte på gaming-orienterade konsumentkort.

Serieport finns på i princip alla moderkort, TS modell inkluderat. Däremot är det oftast i form av en header och inte en d-subkontakt på i/o-panelen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Serieport finns på i princip alla moderkort, TS modell inkluderat. Däremot är det oftast i form av en header och inte en d-subkontakt på i/o-panelen.
https://i.imgur.com/MsyEe0w.png

Tack. Nu har jag lärt mig någonting nytt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreijer:

Jo, visserligen finns det, men då är det mer på workstations och inte på gaming-orienterade konsumentkort.

Har inte kollat på alla moderkort men senaste två köpen här har det. Ett Asus X570 Prime-pro och ett MSI B450M MORTAR.

Men ja, serieport är fortfarande ganska vanligt på moderna moderkort.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Bygget fungerar och kassettdäcket är i med strömtillförsel och instickskortet ditskruvat i väntan på rätt sladd. Fattas bara två till 5,25"-enheter att fylla ut med. Stör mig dock lite på att kassettdäcket är lite insjunket i chassit jämfört med de andra enheterna, trots att alla enheternas sidohål är inpassade med sina fixationer:

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Bygget fungerar och kassettdäcket är i med strömtillförsel och instickskortet ditskruvat i väntan på rätt sladd. Fattas bara två till 5,25"-enheter att fylla ut med. Stör mig dock lite på att kassettdäcket är lite insjunket i chassit jämfört med de andra enheterna, trots att alla enheternas sidohål är inpassade med sina fixationer:

https://i.imgur.com/lVy4vyF.jpg

Sjukt sexigt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Bygget fungerar och kassettdäcket är i med strömtillförsel och instickskortet ditskruvat i väntan på rätt sladd. Fattas bara två till 5,25"-enheter att fylla ut med. Stör mig dock lite på att kassettdäcket är lite insjunket i chassit jämfört med de andra enheterna, trots att alla enheternas sidohål är inpassade med sina fixationer:

https://i.imgur.com/lVy4vyF.jpg

Du gör helt rätt prioriteringar

Vad sägs om en 5,25" floppy eller varför inte en rejäl hårddiskkylare?

Eller höjdarenheten som alla behöver... en mugghållare och cigaretttändaruttag!
https://www.youtube.com/watch?v=_ErL39wqO-c

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Bygget fungerar och kassettdäcket är i med strömtillförsel och instickskortet ditskruvat i väntan på rätt sladd. Fattas bara två till 5,25"-enheter att fylla ut med. Stör mig dock lite på att kassettdäcket är lite insjunket i chassit jämfört med de andra enheterna, trots att alla enheternas sidohål är inpassade med sina fixationer:

https://i.imgur.com/lVy4vyF.jpg

Skojsigt bygge du har.
Du kanske kan fylla ut ytterligare en plats med en Cooler Master Musketeer 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Du gör helt rätt prioriteringar

Vad sägs om en 5,25" floppy eller varför inte en rejäl hårddiskkylare?

Eller höjdarenheten som alla behöver... en mugghållare och cigaretttändaruttag!
https://www.youtube.com/watch?v=_ErL39wqO-c

Haha, jag minns det där klippet. Verkligen en underlig produkt. Men om man har ett par Noctua-fläktar och vill få de ännu brunare, så är det fenomenal hårdvara. Puff.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Serieport finns på i princip alla moderkort, TS modell inkluderat. Däremot är det oftast i form av en header och inte en d-subkontakt på i/o-panelen.
https://i.imgur.com/MsyEe0w.png

Den porten på moderkortet kör högst troligt 5 volt. RS-232 kan köras ända upp till plus/minus 15 volt nånstans. Den kan ta emot signal på 5 volt, men skickar den 15v till moderkortet så kan nån bli ledsen.
Inte omöjligt att hans produkt faktiskt kör på 5 volt, men är den några decennier gammal så vet man ju inte helt säkert.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Du gör helt rätt prioriteringar

Vad sägs om en 5,25" floppy eller varför inte en rejäl hårddiskkylare?

Eller höjdarenheten som alla behöver... en mugghållare och cigaretttändaruttag!
https://www.youtube.com/watch?v=_ErL39wqO-c

Hade väldigt gärna haft en diskettenhet! Har inte satt mig in i vad som krävs för att få det att funka dock.
Det ultimata vore en där man kunde stoppa in sina Amigadisketter och spela.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av DrSwizz:

Skojsigt bygge du har.
Du kanske kan fylla ut ytterligare en plats med en Cooler Master Musketeer 3?

Hehe, den såg riktigt härlig ut. Dock inte helt på det klara med om jag skulle kunna få ut någon funktion av den. Jag letade rätt länge efter en 5,25"-förstärkare som t.ex. Scythe Kama Bay Amp, men till slut kändes det onödigt att chassit skulle tjäna blott som genompassage ut till högtalare. Vill få ut både användbarhet för datorn + look

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hade väldigt gärna haft en diskettenhet! Har inte satt mig in i vad som krävs för att få det att funka dock.

Jag har bara kollat på det väldigt ytligt men nån gång (tm) ska jag ha fungerande 3,5" och 5,25" floppy i datorn igen. Nu sitter de bara där för syn skull... men bara att få till floppy-sökningsljudet när datorn startar skulle göra mig till en lyckligare människa

Det finns lösningar med usb->3,5" floppy men det är inte lika enkelt med 5,25" vad jag har kunnat hitta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Jag har bara kollat på det väldigt ytligt men nån gång (tm) ska jag ha fungerande 3,5" och 5,25" floppy i datorn igen. Nu sitter de bara där för syn skull... men bara att få till floppy-sökningsljudet när datorn startar skulle göra mig till en lyckligare människa

Det finns lösningar med usb->3,5" floppy men det är inte lika enkelt med 5,25" vad jag har kunnat hitta.

Det kanske finns 3,5" till 5,25"-adaptrar? Alltså inte bara rack utan ett solitt block som man kan skjutsa in en 3,5"-enhet i.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Min Plusdeck har fungerat felfritt sedan 2006 och styrs via ett Delock kort med två serierportar DB9.
För att visa kvaliten på denna koreanska uppfinning så står två vanliga kassettdeck från stereon bredvid mig med utslitna remmar.

Permalänk
Skrivet av JMV1971:

Min Plusdeck har fungerat felfritt sedan 2006 och styrs via ett Delock kort med två serierportar DB9.
För att visa kvaliten på denna koreanska uppfinning så står två vanliga kassettdeck från stereon bredvid mig med utslitna remmar.

Härligt att höra, vad kör du för operativsystem? Har du ett likadant kort som jag, och som är kopplat till Delock-kortet (och har det någon betydelse i detta att Delock-kortet har två serieportar eller hade det räckt om det hade haft en)?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s