Får inte ångra mitt köp av CDON+

Permalänk
Medlem

Får inte ångra mitt köp av CDON+

Jag köpte cdon+ för att få gratis frakt, men valde av misstag cdon+ med viaplay som är 99kr i månaden istället för 89kr per år med vanliga cdon plus.

Jag hade då också samtidigt lagt en beställning på en order för att få gratis frakt (för det är ju därför man skaffar cdon+)

När jag insåg mitt misstag skickade jag genast ett mail där jag ville byta från cdon+ med viaplay till vanliga cdon+.

Det tog fyra dagar för dem att svara på mitt mail och fick då följande svar:

Citat:

"Hej *****,

Tack för ditt mail.

Vi beklagar verkligen och jag ber även om ursäkt för en sen återkoppling.

Dessvärre har vi inte möjligheten att ångra köpet på detta eftersom vi kan se att du redan har lagt en ny beställning, där du har nyttjat ditt cdon+
Tyvärr är det inte möjligt. Jag beklagar verkligen.

Du är varmt välkommen att återkomma om vi kan hjälpa dig med något annat.

Önskar dig en trevlig dag.

Med vänlig hälsning
*****
CDON Customer Support"

Får de verkligen göra såhär?

Jag har skickat ett nytt mail där jag avbeställer både cdon+ och min nya order.

Får se vad de svarar. Men enligt det första mailet ska det inte gå att avbeställa och jag måste i så fall betala 99kr i månaden i ett helt år som inte går att ångra.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Givetvis får du ångra ditt köp även om du har fått gratis frakt pga din beställning av fel tjänst, de kan ej neka dig detta enligt lag. Jag vet dock inte riktigt vad du försöker att uppnå då du högst troligen får betala för minst en månad av cdon+viaplay tjänsten och detta kostar mer än frakten. Du kan även få stå för returfrakten men jag har för mig att cdon brukar skicka en gratis fraktsedel vid returer.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Du har ångerrätt i 14 dagar enligt Lagen som reglerar distansköp heter lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Klart du ska kunna ångra dig, du har ju dessutom råkat beställa fel tjänst!

Då detta är en tjänst gäller det att du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt för att du inte ska kunna ångra, men det har du nog inte, eftersom det inte står någonting om det i deras villkor (jag skummade igenom). Om de strular får du vända dig till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Jag köpte cdon+ för att få gratis frakt, men valde av misstag cdon+ med viaplay som är 99kr i månaden istället för 89kr per år med vanliga cdon plus.

Jag hade då också samtidigt lagt en beställning på en order för att få gratis frakt (för det är ju därför man skaffar cdon+)

När jag insåg mitt misstag skickade jag genast ett mail där jag ville byta från cdon+ med viaplay till vanliga cdon+.

Det tog fyra dagar för dem att svara på mitt mail och fick då följande svar:

Får de verkligen göra såhär?

Jag har skickat ett nytt mail där jag avbeställer både cdon+ och min nya order.

Får se vad de svarar. Men enligt det första mailet ska det inte gå att avbeställa och jag måste i så fall betala 99kr i månaden i ett helt år som inte går att ångra.

Du bör få rätt här så länge du inte aktiverat Viaplay, känns som de avsiktligt gjort det lätt att göra fel eller är otydliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Givetvis får du ångra ditt köp även om du har fått gratis frakt pga din beställning av fel tjänst, de kan ej neka dig detta enligt lag. Jag vet dock inte riktigt vad du försöker att uppnå då du högst troligen får betala för minst en månad av cdon+viaplay tjänsten och detta kostar mer än frakten. Du kan även få stå för returfrakten men jag har för mig att cdon brukar skicka en gratis fraktsedel vid returer.

Det är bindningstid på 12 mån, så det går på typ 1200kr, måste väl avbeställa direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Givetvis får du ångra ditt köp även om du har fått gratis frakt pga din beställning av fel tjänst, de kan ej neka dig detta enligt lag. Jag vet dock inte riktigt vad du försöker att uppnå då du högst troligen får betala för minst en månad av cdon+viaplay tjänsten och detta kostar mer än frakten. Du kan även få stå för returfrakten men jag har för mig att cdon brukar skicka en gratis fraktsedel vid returer.

Skrivet av Casimir2323:

Det är bindningstid på 12 mån, så det går på typ 1200kr, måste väl avbeställa direkt?

Jepp, 12 månaders bindningstid. Måste betala 99kr i månaden i ett helt år. Glömde förtydliga detta

Har aldrig använt mig av arn tidigare. Brukar det hjälpa? Så himla mycket krångel för detta.

Skrivet av Mordekai:

Du bör få rätt här så länge du inte aktiverat Viaplay, känns som de avsiktligt gjort det lätt att göra fel eller är otydliga.

Har inte aktiverat viaplay. Trodde därför inte att det skulle vara några större problem att få det bytt.

Trodde tjänsten kostade 99kr per år. Det var det som blev fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Har aldrig använt mig av arn tidigare. Brukar det hjälpa? Så himla mycket krångel för detta.

Ja, det lär hjälpa, men det kanske ändå inte behöver gå så långt. Om det går till ARN så kan det nog ta ganska lång tid innan det är löst. Bäst är om CDON tar sitt förnuft till fånga. Mitt tips är att vara på dem, förklara tydligt och trevligt, hänvisa till ångerrätten, att du blir tvungen att ta det till ARN osv. Skadar inte att påminna dem om ditt ärende om det blir för glest mellan deras mail, de hoppas ju såklart att du tröttnar, därför får du dålig service

Permalänk
Medlem

Det är inte bara att "använda sig av ARN".
Man får lämna in ansökan till ARN, det är väldigt lång behandlingstid och ARN tar inte ens upp alla ärende (är vissa summor osv som måste uppnås och andra villkor).

Så innan ARN har ett beslut om de ens skulle pröva det så har nog 1 år gått.

Däremot kan man ju påpeka till CDON Att om de inte följer ångerrätten så får du ta ärendet vidare till ARN. Påpekandet av detta räcker ibland.

För ångerrätt har du på tjänsten i vilket fall som.

Permalänk
Rekordmedlem

Det här är kanske intressant även om det bara handlar om ett streamingabonnemang.
https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2019/are...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du beställt något annat från cdon efter detta köp och då utnyttjat fri frakt genom cdon+? I så fall har du ju börjat utnyttja tjänsten (gissar att cdon har liknande villkor som andra aktörer att man avsäger sig ångerrätt när man börjar nyttja tjänsten) och kan få svårt även hos ARN.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det här är kanske intressant även om det bara handlar om ett streamingabonnemang.
https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2019/are...

Oh. Ett välskrivet ARN-beslut, inklusive reservationerna - det finns alltså sådana… innan man drar för stora växlar på det bör man dock vara medveten om att 11 paragrafen punkt 11 ändrades 2022-09-01. Jag tolkar ändringen som att den stärkte konsumentens position, men det kan ju finnas saker i förarbetena som motsäger ARN-majoritetens slutsats.

Skrivet av Senseye:

Har du beställt något annat från cdon efter detta köp och då utnyttjat fri frakt genom cdon+? I så fall har du ju börjat utnyttja tjänsten (gissar att cdon har liknande villkor som andra aktörer att man avsäger sig ångerrätt när man börjar nyttja tjänsten) och kan få svårt även hos ARN.

Nu har ju TS ångrat hela köpet, inklusive den fria frakten, så det ska inte vara ett problem att ångra abbonemanget. Däremot så kan TS bli tvungen att betala både frakten och eventuell returfrakt. ARN-beslutet ovan redogör för hur det funkar när man påbörjar utnyttjandet av en tjänst under ångerperioden - konsumenten betalar för det som utnyttjas.

Permalänk
Medlem

De vägrar forfarande, trots att jag avbeställde orden jag använde för fri frakt. Vilket skojföretag.

Citat:

Hej *****,
 
Tack för din återkoppling.
 
Dessvärre har vi inte möjligheten att ångra köpet på detta eftersom vi kan se att du redan har lagt en ny beställning, där du har nyttjat ditt cdon+( ******
Tyvärr är det inte möjligt. Jag beklagar verkligen.

Jag kommer att skicka över ditt ärende till mina kollegor & be dem att återkoppla till dig med en retursedel för order *******.
Dessa 2 nedan är redan skickade och vi har därför inte möjligheten att avbeställa det.

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (Blu-ray)
Spider-Man: No Way Home (Blu-ray)

Vi har avbeställt den 3:dj varan i ordern till dig då den ej var skickad.

Jag har tagit bort returkostnaden.

Inom det närmsta dygnet kommer du att få en återkoppling med en retursedel, så att du kan returnera varorna.

Du är varmt välkommen att återkomma om vi kan hjälpa dig med något mer.
 
Önskar dig en trevlig dag. 

Med vänlig hälsning
*****
CDON Customer Support

When a great deal means a great deal!

Ska skicka ett nytt mail där jag påminner om att de bryter mot svensk lag och att jag är beredd att ta det vidare till arn. Får se vad de svarar.

Permalänk
Medlem

14 dagars ångerrätt gäller för tjänster, för tjänster gäller dock ångerrätten från när du lade beställningen inte när du mottog den fysiska varan.

Hur betalar du för CDON+? Kan du inte vända dig till Qliro om de används?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

14 dagars ångerrätt gäller för tjänster, för tjänster gäller dock ångerrätten från när du lade beställningen inte när du mottog den fysiska varan.

Hur betalar du för CDON+? Kan du inte vända dig till Qliro om de används?

Jag avbeställde cdon+ direkt. Den andra ordern jag använde till cdon+ avbeställde jag fyra dagar efter (när jag fick svar om att de inte kunde byta till cdon+ för 89kr/år)
Jag vet inte vad Qliro ska göra åt detta. De har väl inget att säga till om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Jag avbeställde cdon+ direkt. Den andra ordern jag använde till cdon+ avbeställde jag fyra dagar efter (när jag fick svar om att de inte kunde byta till cdon+ för 89kr/år)
Jag vet inte vad Qliro ska göra åt detta. De har väl inget att säga till om?

Om du motsäger dig att betala (bestrider) så kommer det behöva gå till Tingsrätten för prövning. Qliro är inte intresserad av att driva ärenden åt CDON de kommer förlora, kontakta därför även Qliro. Qliro eller dess inkassobolag kommer kontakta CDON/Qliro vid bestridan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du motsäger dig att betala (bestrider) så kommer det behöva gå till Tingsrätten för prövning. Qliro är inte intresserad av att driva ärenden åt CDON de kommer förlora, kontakta därför även Qliro. Qliro eller dess inkassobolag kommer kontakta CDON/Qliro vid bestridan.

Okej. Jag ska ha detta i åtanke. Väntar på svar på mitt senaste mail först. Får jag inget svar inom rimlig tid kommer jag ta det vidare på något sätt.

Permalänk
Medlem

De värgrar igen. Fick detta svar.

Citat:

Hej ******,
 
Tack för ditt mail.
 
Bifogat finner du en fraktsedel du kan använda för att returnera produkten till oss. Paketet ska lämnas in på ett Bring-postombud, glöm inte spara inlämningskvittot.
 
Våra villkor angående ångerrätt finner du här: https://help.cdon.com/hc/da/articles/360026395371-Generelle-k...  
 
Återkom gärna om det finns något mer vi kan hjälpa dig med.
 
Önskar dig en fin dag!
 

Med vänlig hälsning
******
CDON Customer Support

When a great deal means a great deal!

Jag pratade med en person på konsumentvägledning i min kommun, och hon trodde det rörde sig om undantag för användning av tjänst, men att jag skulle höra mig av till hallå konsument för de kunde det bättre. Får ringa dit imorgon.

Jag fattar bara inte varför cdon väljer att krångla så här mycket med mig. Vill de inte ha kvar mig som kund? Håller de på att gå i konkurs? Jag har handlat en hel del saker från cdon genom åren, men nu lär jag aldrig handla därifrån igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

De värgrar igen. Fick detta svar.
Jag pratade med en person på konsumentvägledning i min kommun, och hon trodde det rörde sig om undantag för användning av tjänst, men att jag skulle höra mig av till hallå konsument för de kunde det bättre. Får ringa dit imorgon.

Jag fattar bara inte varför cdon väljer att krångla så här mycket med mig. Vill de inte ha kvar mig som kund? Håller de på att gå i konkurs? Jag har handlat en hel del saker från cdon genom åren, men nu lär jag aldrig handla därifrån igen.

Vägrar? De nämner ju inte CDON+ där.

Finns inget som säger att du inte får använda tjänsten, varken i lagen eller i deras egna villkor. "Ångerrätt gäller för köpet inom 14 dagar från köptillfället.".

Se 2.6 i https://cdn.cdon.com/content/CDONPlusVillkor/CDONplusVillkor2....

Edit: Har du alltså redan skickat e-post till customerservice@cdon.com där du bett om att frånträda/ångra CDON+ har du ångrat och kan bestrida betalningen från Qliro.

Är det fortfarande inom 14 dagar från beställningen så kan du för tydlighetens skull skicka igen.

Skriv till customerservice@cdon.com

Jag meddelar härmed att jag frånträder mitt köpeavtal avseende följande tjänster X

- beställdes den Y
- ditt namn
- din adress
- datum

Där X är CDON+ med Viaplay och Y när du gjorde beställningen.

Ska du bestrida Qliro så kolla så du inte har bankkonto eller kort kopplat dit eller dylikt. Har du redan skickat en tydlig ånger inom ångertiden kontakta Qliro på en gång, gör du det via e-post kan du bifoga detta när du skriver till kundservice@qliro.com. Finns ingen anledning att vänta på ARN-beslut och du måste ju ändå bestrida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

De värgrar igen. Fick detta svar.
Jag pratade med en person på konsumentvägledning i min kommun, och hon trodde det rörde sig om undantag för användning av tjänst, men att jag skulle höra mig av till hallå konsument för de kunde det bättre. Får ringa dit imorgon.

Jag fattar bara inte varför cdon väljer att krångla så här mycket med mig. Vill de inte ha kvar mig som kund? Håller de på att gå i konkurs? Jag har handlat en hel del saker från cdon genom åren, men nu lär jag aldrig handla därifrån igen.

CDON är numera en marknadsplats såsom Amazon. Skillnaden är att CDON verkar ta in vilka skojarföretag som helst utan att göra några kontroller av dessa samt tar 0 ansvar om något går fel.

För drygt ett år sedan blev många kunder blåsta på PS5, tog ett bra tag innan CDON själva tog ansvar.
Nyligen gick "Xstra Digital" i konkurs, CDON tar inget ansvar.

Summa summarum, undvik denna skräpsida som pesten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vägrar? De nämner ju inte CDON+ där.

Det senaste jag skickade var detta:

Citat:

Enligt svensk lag är jag berättigad till ett återköp. Ni bryter mot svensk lag.

Jag har gjort ett återköp på orden där jag använde cdon+ fri frakt. Det kan ni inte påstå att jag använt cdon+ till. Rimligtvis ska jag betala frakten för den ordern.

Nekar ni mig ändå återköp kommer jag bli tvungen att ta det vidare till ARN.

Detta står semast i historiken på det mail som jag nu fick. Det tolkar jag som att de ingorerar frågan.

Jag kommer ringa och höra med hallå konsument imorgon som sagt innan jag gör något annat. Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Det senaste jag skickade var detta:

Detta står semast i historiken på det mail som jag nu fick. Det tolkar jag som att de ingorerar frågan.

Jag kommer ringa och höra med hallå konsument imorgon som sagt innan jag gör något annat. Tack för all hjälp

Fast hur ska någon veta vad detta meddelande syftar till? Därför du får ett generiskt svar.

Det spelar ingen roll om du använt tjänsten, du har 14 dagars ångerrätt på tjänster enligt (DAL) Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du har ju inte använt 12 månaders Viaplay och kontaktar de 12 månader senare.

Gör inte dig själv och de du försöker kommunicera med mer förvirrad. Har du svart på vitt att du frånträtt avtalet om CDON+ med Viaplay så är det bara att bestrida fakturorna från Qliro, Qliro eller dess inkassobolag kommer inte driva det till rätten. Qliro är en annan part så där ska du bara bestrida kravet så får de ta det med CDON, CDON ser då att du har ångrat och kommer då behöva dra tillbaka allt.

Permalänk
Medlem

Efter ha läst mailkorresponden här så tror jag att CDON kundtjänst och TS missförstår varandra. Var extra tydlig när du mailar nästa gång.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag ser detta som ett intressant ärende.

Alla seriösa aktörer med aktning om sitt ryckte hade löst en retur på rubbet, köp + medlemskap med streaming. Alternativt löst nedgradering till medlemskap utan streaming såvida streaming-konto inte nyttjats.

Däremot tror jag inte Cdon hör till hit och de har nog i mina ögon faktiskt rätten på sin sida som kontraktet är skrivet.

Cdon+ nyttjades i samband med köpet (så att frakten blev gratis). Då Cdon+ och streamingtjänst var ett paket så nyttjades hela tjänsten även om streamingkonto inte börjat nyttjas.

"A köptes för fri frakt, A kostar X kr/år och inkluderar även B. När A väl nyttjats förbrukas ångerrätten." (Vilket då är omedelbart).
Däremot vet jag inte hur Cdon ska kunna komma vinnande ur detta om de tar TS till rätten efter bestriden faktura... Tänk löpsedlarna, "Cdon tar kund till rätten för en icke-nyttjad tjänst på 1200 kr".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Cdon+ nyttjades i samband med köpet (så att frakten blev gratis). Då Cdon+ och streamingtjänst var ett paket så nyttjades hela tjänsten även om streamingkonto inte börjat nyttjas.

Skulle inte säga att det är så avtalsvillkoren ser ut. Så som avtalsvillkoren är utformade så kan du använda CDON+ "gratis" genom att ångra CDON+ inom 14 dagar från beställningen.

Viaplay själva har tänkt på detta scenario och säger sig ha rätt att ta betalt för de dagar du använt tjänsten vid ånger. Tecknar du en månad på viaplay.se, ser på något dag ett och ångrar dig får du alltså betala för 1 dag. Vilket då blir 18,30 kr för Total.

Hade Cdon tänkt till hade de kanske kunnat kräva betalt för CDON+, men Viaplay-delen blir svår att motivera. Cdon har inte avtalet bort ångerrätten på något sätt, så då blir det hur som helst full återbetalning och fri frakt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Petterk:

Skulle inte säga att det är så avtalsvillkoren ser ut. Så som avtalsvillkoren är utformade så kan du använda CDON+ "gratis" genom att ångra CDON+ inom 14 dagar från beställningen.

Viaplay själva har tänkt på detta scenario och säger sig ha rätt att ta betalt för de dagar du använt tjänsten vid ånger. Tecknar du en månad på viaplay.se, ser på något dag ett och ångrar dig får du alltså betala för 1 dag. Vilket då blir 18,30 kr för Total.

Hade Cdon tänkt till hade de kanske kunnat kräva betalt för CDON+, men Viaplay-delen blir svår att motivera. Cdon har inte avtalet bort ångerrätten på något sätt, så då blir det hur som helst full återbetalning och fri frakt.

Jag är inte säker på att jag håller med om att det är så himla solklart som du skriver, med tanke på att ångerrätten kan anses vara förbrukad när man väl tagit del av tjänsten. Däremot verkar det inte finnas något skrivet i villkoren från CDON som styrker detta.

Det hänger också till viss del vad köparen har accepterat för villkor vid beställning i enlighet med kap.2 i distansavtalslagen:

Citat:

§11-1"I vissa fall kan ångerrätten dock gå förlorad. Det gäller till exempel (och främst) när:
tjänsten har fullgjorts, och köparen uttryckligen har samtyckt till att tjänsten fullgörs och att ångerrätten därmed går förlorad, "

Har Viaplay/Cdon+ fullgjorts i samband med fri frakt? Kan man återkalla detta med hjälp av att häva köpet på de fysiska produkterna? Kan värdekodens användande/icke-användande säkerställas eller återkallas? Anses tjänsten fullbordad när en värdekod levererats?

Man kan tänka sig att värdekoden går under: SFS 2022:655

Citat:

Kap 2, §11-11 "avser tillhandahållande av digitalt innehåll på något annat sätt än på ett fysiskt medium om tillhandahållandet har påbörjats och, ifall avtalet innebär en betalningsförpliktelse för konsumenten, – konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tillhandahållandet påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt, och – näringsidkaren antingen gett en bekräftelse på avtalet enligt 4 § eller gett en kopia av eller en bekräftelse på avtalet enligt 5 § andra stycket,"

Det är som sagt ett intressant ärende. Rent moraliskt tycker jag att kund ska ha rätt här. Men juridiskt hänger det nog på om kund har fått klicka i en liten ruta "jag godkänner köpevillkoren och att tjänst påbörjas omedelbart."

Quote-rutor för läslighet
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Men juridiskt hänger det nog på om kund har fått klicka i en liten ruta "jag godkänner köpevillkoren och att tjänst påbörjas omedelbart."

Eftersom det fetade inte finns och eftersom vi redan har en rekommendation från ARN som länkas i #19796786 som säger att det ska tolkas utifrån DAL och till fördel för konsument så är det svårt att hålla med om att det är så enkelt. Jag skulle säga att de inte avtalat bort ångerrätten och att de inte kommer driva det till rätten vid bestridande – så bestrid fakturan (eller reklamera kortköpet) från Qliro om CDON inte vill prata så får de prata sinsemellan.

Hade det inte varit rätten vi pratade om visst, då hade man behövt betala för typ 1 år av medlemskap på CDON+ om det ångras efter nyttjande (alltså stå för 89 kr) även om sådant inte framgick av avtal.

Det du kommer till vid beställning är "Genom att slutföra köpet godkänner jag Qliros kassavillkor och butikens Allmänna villkor samt bekräftar att jag tagit del av, och förstått, butikens Integritetspolicy."

När du beställer CDON+ med Viaplay får du information om att du kommer få en värdekod, men inte att du avtalat bort ångerrätten. Den går dock inte att lägga till (tillsammans med andra produkter) i din varukorg. Du kommer till att teckna CDON+ med Viaplay direkt och möts av en liten text som säger "Genom att bli medlem godkänner du våra CDON+ villkor och att vi debiterar 99 kr/månad." istället. Villkoren säger att du har ångerrätt. Den ber dig visst betala med kort för övrigt.

Villkoren säger istället att värdekoden går förlorad om du inte löser in den inom en månad.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Petterk:

Eftersom det fetade inte finns och eftersom vi redan har en rekommendation från ARN som länkas i #19796786 som säger att det ska tolkas utifrån DAL och till fördel för konsument så är det svårt att hålla med om att det är så enkelt. Jag skulle säga att de inte avtalat bort ångerrätten och att de inte kommer driva det till rätten vid bestridande – så bestrid fakturan (eller reklamera kortköpet) från Qliro om CDON inte vill prata så får de prata sinsemellan.

Hade det inte varit rätten vi pratade om visst, då hade man behövt betala för typ 1 år av medlemskap på CDON+ om det ångras efter nyttjande (alltså stå för 89 kr) även om sådant inte framgick av avtal.

Det du kommer till vid beställning är "Genom att slutföra köpet godkänner jag Qliros kassavillkor och butikens Allmänna villkor samt bekräftar att jag tagit del av, och förstått, butikens Integritetspolicy."

När du beställer CDON+ med Viaplay får du information om att du kommer få en värdekod, men inte att du avtalat bort ångerrätten. Den går dock inte att lägga till (tillsammans med andra produkter) i din varukorg. Du kommer till att teckna CDON+ med Viaplay direkt och möts av en liten text som säger "Genom att bli medlem godkänner du våra CDON+ villkor och att vi debiterar 99 kr/månad." istället. Villkoren säger att du har ångerrätt. Den ber dig visst betala med kort för övrigt.

Villkoren säger istället att värdekoden går förlorad om du inte löser in den inom en månad.

Ja man accepterar ju även Viaplays villkor som finnes:
https://viaplay.se/se-sv/terms

Där är det väldigt tydligt att kund har rätt till ångerrätten.
Jag håller nog med dig att bara finns kunds fördel här och ångerrätten ska följas av Cdon. Däremot kan jag förstå att Cdon väljer att tolka annorlunda, krångla och på alla andra sätt förhala för att försöka trötta ut kund. Vilket i sig bara signalerar vart man ska undvika att handla framledes.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja man accepterar ju även Viaplays villkor som finnes:
https://viaplay.se/se-sv/terms

Där är det väldigt tydligt att kund har rätt till ångerrätten.
Jag håller nog med dig att bara finns kunds fördel här och ångerrätten ska följas av Cdon. Däremot kan jag förstå att Cdon väljer att tolka annorlunda, krångla och på alla andra sätt förhala för att försöka trötta ut kund. Vilket i sig bara signalerar vart man ska undvika att handla framledes.

Glömde visst att feta att tjänst påbörjas omedelbart

https://cdon.se/cdon-plus/ har den en villkorsflik för just CDON+ med Viaplay där de också hänvisar till ångerrätten och villkoren. Hänvisar också (även där) till Viaplays villkor som du säger, och de villkoren har ju vi ju redan diskuterat. Går man efter de (Viaplays villkor) så har trådskaparen inte använt tjänsten och ska inte betala något alls. Cdon har ju heller inte någon formulering om att han inte kan ångra 1 års medlemskap av CDON+ så då slipper trådskaparen både frakten och avgiften för CDON+.

Rent krasst har jag svårt att se de kräva något mer än 49 kr i returfrakt, men de har ju redan gått med på att det inte ska vara någon kostnad för dito.

Eftersom deras villkor inte täcker in scenariot så skulle du kunna teckna CDON+ och sen göra ett gäng beställningar inom 14 dagar för att sedan säga upp CDON+ senast dag 14. De skulle varken ha rätt att ta ut någon frakt eller ta ut någon kostnad för CDON+ där. De saknar ju det där villkoret om att du samtyckt att tjänsten påbörjats utan ångerrätt.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för dig?