Kan inte längre MMSa eller surfa

Permalänk
Medlem

Kan inte längre MMSa eller surfa

Hej jag har Har en Samsung A41 och kör Comviq kontankort Mini och jag har inte kunnat surfa utan wifi eller MMSa överhuvudtaget på 2-3 veckor. Deras support är i princip icke-existerande och har väntat på mailsvar i en vecka nu.
Telefonen verkar ändra inställningar ibland efter uppdatering så nåt har helt klart blivit knas.
Mobildata samt WiFi är på och så här ser inställningar för surf/mms ut:

Namn Tele 2

APN 4G.Tele2.se

Proxy 130.244.202.030

Port 8080

Användarnamn –

Lösenord –

Server 4g.tele2.se

MMSC http://mmsc.tele2.se

MMS-proxy 130.244.202.30

MMS-port 8080

MCC 240

MNC 07

Verifieringstyp –

APN-typ mms

APN-protokoll IPv4/IPv6

APN roamingprotokoll IPv4

Operatör Ospecificerad

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du prövat deras chatfunktion eller att ringa dom 0772-212121.

https://comviq.se/hjalp - scrolla längst ner på sidan.

Jag fattar om du har telefonskräck men tror inte att de bits de som sitter i supporten.

Comviq är ju ett budget alternativ men tänker att de borde ha en fungerande support.

https://www.comviq.se/hjalp/artikel/mms-installningar
Skicka ett blankt sms till 123 för att få inställningarna via sms.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Intressant. Har företagsabonnemang via Tele2 och har senaste månaden ungefär upplevt en klar försämring. Framförallt den initiala kontakten när säg en sida skall hämtas är väldigt långsam, typ som att det tar lång tid för DNS-servern att svara eller liknande.

Inställningarna i min telefon hade APN satt till internet.tele2.se på samtliga kategorier men deras hemsida säger att den skall vara 4g.tele2.se som du hade, så har provat att ändra detta manuellt. Får se om det gör någon skillnad när det är dags att åka hemåt…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Har du prövat deras chatfunktion eller att ringa dom 0772-212121.

https://comviq.se/hjalp - scrolla längst ner på sidan.

Jag fattar om du har telefonskräck men tror inte att de bits de som sitter i supporten.

Comviq är ju ett budget alternativ men tänker att de borde ha en fungerande support.

https://www.comviq.se/hjalp/artikel/mms-installningar
Skicka ett blankt sms till 123 för att få inställningarna via sms.

Deras chat ligger nere sedan 2 veckor tillbaka för jag kommer inte åt den varken meed chrome, edge eller firefox och deras telefonsupport är bedrövlig. Får du upp något om du trycker på chatten? För mig händer det inget nämligen.. Har testat utan adblock med kan tilläggas.
Även testat ett blankt sms till 123 men det fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Deras chat ligger nere sedan 2 veckor tillbaka för jag kommer inte åt den varken meed chrome, edge eller firefox och deras telefonsupport är bedrövlig. Får du upp något om du trycker på chatten? För mig händer det inget nämligen.. Har testat utan adblock med kan tilläggas.
Även testat ett blankt sms till 123 men det fungerar inte.

Har du uBlock eller något annat tillägg igång när du försöker? uBlock tar bort den del som öppnar chatten nämligen, utan det igång så öppnar chatten direkt för mig. Prova starta webbläsaren i privat/inkognito så alla tillägg är inaktiverade

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har du uBlock eller något annat tillägg igång när du försöker? uBlock tar bort den del som öppnar chatten nämligen, utan det igång så öppnar chatten direkt för mig. Prova starta webbläsaren i privat/inkognito så alla tillägg är inaktiverade

Då får jag gratulera. Inte TS här men jag har prövat i waterfox, firefox, edge på min win 11 och på min rpi 4 och ingen av dessa webbläsare och olika operativsystem så fungerar chat funktionen. Och ja, även jag har prövat utan alla tillägg och det gör ingen skillnad. Ville bara tillägga det så det är nog inte TS som har problem utan snarare är det nog något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Hej jag har Har en Samsung A41 och kör Comviq kontankort Mini och jag har inte kunnat surfa utan wifi eller MMSa överhuvudtaget på 2-3 veckor. Deras support är i princip icke-existerande och har väntat på mailsvar i en vecka nu.
Telefonen verkar ändra inställningar ibland efter uppdatering så nåt har helt klart blivit knas.
Mobildata samt WiFi är på och så här ser inställningar för surf/mms ut:

Namn Tele 2

APN 4G.Tele2.se

Proxy 130.244.202.030

Port 8080

Användarnamn –

Lösenord –

Server 4g.tele2.se

MMSC http://mmsc.tele2.se

MMS-proxy 130.244.202.30

MMS-port 8080

MCC 240

MNC 07

Verifieringstyp –

APN-typ mms

APN-protokoll IPv4/IPv6

APN roamingprotokoll IPv4

Operatör Ospecificerad

Tacksam för all hjälp!

Du ska inte ha något under proxy och port i APN inställningarna. Ta bort det och spara åtkomstpunkten och se om du kan surfa.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du ska inte ha något under proxy och port i APN inställningarna. Ta bort det och spara åtkomstpunkten och se om du kan surfa.

Vilken proxy och vilken APN tänker du på? Finns ju flera eller ska alla vara blanka? Copy-pasta gärna listan om du orkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Vilken proxy och vilken APN tänker du på? Finns ju flera eller ska alla vara blanka? Copy-pasta gärna listan om du orkar

Finns bara en som heter Proxy. Den andra heter MMS-Proxy och MMS-Port. APN heter själva stället du är inne i. Den som heter Proxy och Port ska vara blanka.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Vilken proxy och vilken APN tänker du på? Finns ju flera eller ska alla vara blanka? Copy-pasta gärna listan om du orkar

Det finns två APN vad jag vet som fungerar för Tele2/Comviqs nät.
4g.tele2.se
internet.tele2.se

Jag har även varit med om att jag fått IPv4-adress på den ena men inte den andra, sammtidigt som jag fått IPv6-adress på båda...
internet.tele2.se är nog något som med tiden kommer försvinna och har sedan en tid tillbaka inte längre varit listad på tele2s sida.

Det som är roligast av allt är att de inte verkar ha en IPv6-adress till sin webbsida, så får man ingen IPv6-adress så kommer man inte åt tele2s sida men man kommer åt google, aftonbladet och liknande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det finns två APN vad jag vet som fungerar för Tele2/Comviqs nät.
4g.tele2.se
internet.tele2.se

Jag har även varit med om att jag fått IPv4-adress på den ena men inte den andra, sammtidigt som jag fått IPv6-adress på båda...
internet.tele2.se är nog något som med tiden kommer försvinna och har sedan en tid tillbaka inte längre varit listad på tele2s sida.

Det som är roligast av allt är att de inte verkar ha en IPv6-adress till sin webbsida, så får man ingen IPv6-adress så kommer man inte åt tele2s sida men man kommer åt google, aftonbladet och liknande...

Man ska använda 4g.tele2.se Den andra är deras äldre.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fan vad jag hatar telefoner.. Det vill sig inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man ska använda 4g.tele2.se Den andra är deras äldre.

Varför säger min internet.tele2.se isf? Har haft telefonen i ett halvår.
Här säger dom också den: https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/mobilinstallni...

EDIT: På Comviqs sida står det faktiskt 4g.tele2.se 🤔

Surf

Internet - APN
Profilnamn: Valfritt namn
APN: 4g.tele2.se
Användarnamn:
Lösenord:
Typ av inloggningsinformation: Ingen
IP-typ: IPv4v6 (IPv4)
Använd detta APN för LTE och byt ut det som är från min mobiloperatör: ikryssad
Proxyserver:
Proxyport:
Använd den här profilen: ikryssad Tryck sedan på spara.

MMS
MMS- APN
Profilnamn: Valfritt namn
APN: 4g.tele2.se
Användarnamn:
Lösenord:
Typ av inloggningsinformation: Ingen
IP-typ: IPv4
Proxyserver: 130.244.202.30
Proxyport: 8080
MMSC (URL): http://mmsc.tele2.se
MMSC-port:
Största MMS-storlek (kb):
Använd den här profilen: ikryssad Tryck sedan på spara.

Men mitt funkar så jag väljer att inte ändra nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Varför säger min internet.tele2.se isf? Har haft telefonen i ett halvår.
Här säger dom också den: https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/mobilinstallni...

EDIT: På Comviqs sida står det faktiskt 4g.tele2.se 🤔

Surf

Internet - APN
Profilnamn: Valfritt namn
APN: 4g.tele2.se
Användarnamn:
Lösenord:
Typ av inloggningsinformation: Ingen
IP-typ: IPv4v6 (IPv4)
Använd detta APN för LTE och byt ut det som är från min mobiloperatör: ikryssad
Proxyserver:
Proxyport:
Använd den här profilen: ikryssad Tryck sedan på spara.

MMS
MMS- APN
Profilnamn: Valfritt namn
APN: 4g.tele2.se
Användarnamn:
Lösenord:
Typ av inloggningsinformation: Ingen
IP-typ: IPv4
Proxyserver: 130.244.202.30
Proxyport: 8080
MMSC (URL): http://mmsc.tele2.se
MMSC-port:
Största MMS-storlek (kb):
Använd den här profilen: ikryssad Tryck sedan på spara.

Men mitt funkar så jag väljer att inte ändra nåt

Märkligt. På mina Android telefoner får jag alltid 4g.tele2.se i APN-inställningarna sedan minst 5-7 år.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om alla inställningar är rätt men det ändå inte fungerar så är nog simkortet trasigt. Så beställ ett nytt (om du kommer åt supporten) och testa det.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Jag vette fan vad som är fel, får gå in på Elgiganten och snyfta igen och hoppas snillet där fixar det efter 2min som förra gången. Sen håller det väl ett par veckor om jag har tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man ska använda 4g.tele2.se Den andra är deras äldre.

Vad man ska använda och vad som fungerar är inte alltid samma sak.

Det är inte alls länge sedan jag hade just detta problem där jag fick en IPv6-adress men ingen IPv4-adress på 4g.tele2.se men det fungerade utmärkt på internet.tele2.se.
När internet.tele2.se slutar fungera så kommer jag sluta nämna denna APN, men fram tills det så är det bra att känna till denna, om inget annat så för felsökning.

Att sitta ett par timmar utan IPv4-adress är ingen höjdare.... särskillt när klåparna inte på något sätt ger någon information om att planerat underhåll kan störa driften...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Jag vette fan vad som är fel, får gå in på Elgiganten och snyfta igen och hoppas snillet där fixar det efter 2min som förra gången. Sen håller det väl ett par veckor om jag har tur

Har du tagit bort det jag fetmarkerar nedan? Testa det annars, för dom finns inte med hos mig, eller hos Comviq / Tele2 sidor
Proxy 130.244.202.030

Port 8080

Testa annars också med att nollställa nätverksinställningarna, det kan kanske lösa problemet. Då tar den bort alla Wi-Fi anslutningar (du får ansluta igen) bluetooth enheter som varit anslutna, samt även mobilnätets inställningar, så som APN återställs till standardinställningarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att jag haft exakt samma problem med Företagstelefonen.
Samsung s7 - Tele2.
2-3 veckor ca. (Började fungera förra veckan igen)

Efter Mycket fram och tillbaka med support, och absolut ingen ändring i inställningarna
(dessa var redan på dess rätta inställningar(
Så fungerade det igen o_O

Så, ja tillfällighet kanske ?

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wranz:

Efter Mycket fram och tillbaka med support, och absolut ingen ändring i inställningarna
(dessa var redan på dess rätta inställningar(
Så fungerade det igen o_O

Jag vill minnas att jag hade fenomen liknande de som nämnts i tråden på morsans iPhone med Tele2 i våras. Den fick IPv6 och fungerade utmärkt på den delen av internet, men IPv4 var stendött. Efter en tur med supporten och en ”Har du startat om telefonen? Ja. Gör det igen.” så hoppade det igång igen, utan manuella ändringar i inställningarna.

När jag läser ditt meddelande får jag känslan att det kan hjälpa att ringa supporten, trots att de inte säger att de ändrar något.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lustigt nog fick min f.d problem med samma MMS-problem tidigare i veckan, i fredags åkte jag till hennes jobb och fick det att funka genom att göra absolut ingenting. Till min telefon behövde jag skicka blankt sms till 123 och starta om telefonen

Permalänk
Medlem

Det löste sig själv igår av sig själv så tråden kan stängas.. Får se hur länge det håller haha
Gud vad jag saknar 3310-eran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Det löste sig själv igår av sig själv så tråden kan stängas.. Får se hur länge det håller haha
Gud vad jag saknar 3310-eran.

hur löste det sig då ?

Permalänk
Medlem

Såg ett meddelande på, tror det var, comviqs hemsida förut att dom hade problem med detta, så det var på deras sida.