Permalänk

Whisky kyld eller rumstemperad?

Vad föredrar ni?
Jag uppskattar kall whisky 🥃 med is i!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Beror på… billig whiskey får gärna vara kylskåpskall, bra whiskey rumstempererad om den är 40-43%, bra starkare whiskey 45+% kan jag ta en liten isbit i för en kombo av vatten som frigör mer smaker och lite nerkylning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Aldrig något annat än rumstemperatur.

Permalänk

Aldrig kall aldrig is! Några droppar vatten för mer smak däremot.
Sådant dom kallar whiskey i USA däremot kan tas med is.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

För Singlemalt föredrar jag om den ligger 3-4 grader under rumstemperaturen men som lägst ca 15 grader, vad det gäller blandad whiskey kan den vara en bit kallare

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Vad föredrar ni?
Jag uppskattar kall whiskey 🥃 med is i!

Whiskey, dvs av den amerikanska stilen (bourbon), är väl funkis att dricka med en isbit. Eller kanske ännu hellre i en välgjord whiskey sour…

Däremot whisky, dvs av den skottska stilen (scotch, oavsett den kommer just från Skottland, Sverige, Japan eller vad man nu föredrar), drickes rumstempererad.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Beror på vilken sorts whiskey.

Jag dricker oftast bourbon och då tar jag gärna 1-2 iskuber i glaset

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Whiskey, dvs av den amerikanska stilen (bourbon), är väl funkis att dricka med en isbit. Eller kanske ännu hellre i en välgjord whiskey sour…

Däremot whisky, dvs av den skottska stilen (oavsett den kommer just från Skottland, Sverige, Japan eller vad man nu föredrar), drickes rumstempererad.

Sorry för min okunnighet 😄 Jag menar den skottska stilen Whisky 🥃!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Alltid rumstempererad (i Glencairn glas) om jag dricker den rent. Is och kyla dämpar smaken och det är nåt jag inte vill att det ska ske, jag vill ha så mycket smak som möjligt. Drinkar är en helt annan femma, men då skulle jag nog aldrig använda mig av en "dyr" singel malt el.dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Whiskey, dvs av den amerikanska stilen (bourbon), är väl funkis att dricka med en isbit. Eller kanske ännu hellre i en välgjord whiskey sour…

Däremot whisky, dvs av den skottska stilen (scotch, oavsett den kommer just från Skottland, Sverige, Japan eller vad man nu föredrar), drickes rumstempererad.

Whiskey är väl dock egentligen den Irländska stavningen. I USA blev den stavningen den vanliga, och i Kanada blev det den Skottska, antagligen eftersom alla Irländare drog till Boston/NY och Skottarna till Nova Scotia

I övrigt föredrar jag allt som rumtempererad, med någon droppe vatten.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Inte modern rumstemperatur, utan gammaldags, dvs några grader under vad det ofta är i dagens bostäder.

Permalänk
Medlem

Ibland kan man ju bli sugen på en ”on the rocks” men det blir med åt ”drink”-hållet än en ren whisky. En favorit då är ju Jameson för att nämna namn.
Annars gillar jag främst whisky åt det rökigare hållet, då avnjuts den främst rumstempererad möjligtvis med någon droppe vatten 🥃

Permalänk
Medlem

Jag föredrar kallt när det gäller allt som är drickbart.

Ja, alltså drycker. Inte soppa.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag röstade för kall men det är väl en sanning med modifikation.
Generellt gillar jag kalla drycker. Jag är sådan som också ställer in rödvin i kylen men när det kommer till starksprit och nya sorter så brukar jag prova mig fram på varje sort.
* Straigth up
* On the rocks
* Dasch of water
* Med Cola

För mig finns det inte något rätt/fel, utan jag vill äta/dricka det jag tycker är godast på det sätt jag föredrar. Har inget problem att blanda en rom o cola eller bourbon sour med en spritbas som kostar 1000+ kr flaskan

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Alltid rumstemp och vatten endast om alkoholstyrkan tål det. Är den redan buteljerad på 40% vattnar jag inte.

Permalänk
Föredetting

Is endast i saker som redan smakar spolarvätska, så man minimerar smaken.

Någon enstaka droppe vatten brukar jag testa i det mesta, men tycker att 40–46-procentig whisky redan är för vattnig. Livet börjar vid 59 procent ABV.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag röstade för kall men det är väl en sanning med modifikation.
Generellt gillar jag kalla drycker. Jag är sådan som också ställer in rödvin i kylen men när det kommer till starksprit och nya sorter så brukar jag prova mig fram på varje sort.
* Straigth up
* On the rocks
* Dasch of water
* Med Cola

För mig finns det inte något rätt/fel, utan jag vill äta/dricka det jag tycker är godast på det sätt jag föredrar. Har inget problem att blanda en rom o cola eller bourbon sour med en spritbas som kostar 1000+ kr flaskan

Jag gillar dig!
Att göra en irishcoffee på snabbkaffe, spraygrädde och en 25årig Glenfarclas är ju bara bäst!
Varför? För att man kan och för att allt cringe och salt från förståsigpåare gör att den smakar ännu bättre 😂

Skämt åsido; Jag kör nog lite som första trådsvaret; ju starkare/bitigare whisky ju kallare o mer is vill jag ha. Helst dricker jag bara lena mjuka drickor som man kan avnjuta i rumstemperatur, iallafall på vinterhalvåret.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

Brukar ni vända på flaskan innan ni tar ur den för att det ska blanda sig?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Brukar ni vända på flaskan innan ni tar ur den för att det ska blanda sig?

Nope, men jag brukar "virvla" den i glaset, åt vilket håll beror på om vi går mot fullmåne eller halvmåne

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Brukar ni vända på flaskan innan ni tar ur den för att det ska blanda sig?

Sluta dricka whiskey som du måsta blanda!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

För mig finns det inte något rätt/fel, utan jag vill äta/dricka det jag tycker är godast på det sätt jag föredrar. Har inget problem att blanda en rom o cola eller bourbon sour med en spritbas som kostar 1000+ kr flaskan

Jag håller helt med dig om detta. Jag är personligen väldigt förtjust i både Gin & Tonic och Rom & Cola och dessa blir tycker jag betydligt godare om jag använder riktigt god rom resp gin (vilket ofta blir lite dyrare än billigaste sorterna).

Permalänk
Medlem

Nästan alltid rumstempererad, ibland med en liten skvätt vatten, fast oftast bara om det är cask strength. Favoriten är Nikka Coffey Grain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag håller helt med dig om detta. Jag är personligen väldigt förtjust i både Gin & Tonic och Rom & Cola och dessa blir tycker jag betydligt godare om jag använder riktigt god rom resp gin (vilket ofta blir lite dyrare än billigaste sorterna).

Jag har rätt nyligen börjat träna mig att gilla/uppskatta Gin o tonic, då jag har allmänt svårt för besk/bitter smak rent generellt.
Rom har sedan länge varit mitt förstahandsval. Har ett 30 tal sorter, allt från 300kr/flaska till 2000kr/flaska. Men för mig så är ändå en Havanna Club 7 ano min favorit. Har flera olika Zacappa (1500kr) som jag tycker är lite "Meh" och har blivit stående i hyllan. Så pris och andras rekomendationer spelar för mig inte så stor roll. Bara jäkligt tråkigt att köpa en dyr sprit och sen inte gilla den.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Är ingen finsmakare utan brukar hålla mig till inte dyrare än högst 500-600:- flaskor. Men oftast är det rumstempererad med en droppe vatten, alternativt om is i, som gäller.
Kall skulle aldrig komma på tanken 🥃

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag dricker den helst kyld med stenar, då is späder ut den. Aldrig något vatten som späder ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Brukar ni vända på flaskan innan ni tar ur den för att det ska blanda sig?

Ja men endast för att korken ska bli fuktad och lossna lätt.
Den kan annars skadas eller gå sönder.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller