Permalänk
Medlem

Högt pris på blocket-dator?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/nybyggd_speldator/104...

Vad är värdet på denna dator? jag vill inte ha den.
Men skrev till honom att hans processor är från 2014 etc och snudd på bedrägeri.
Dock kostar ju gpu lite.
Men nu hoppar han på mig med 2 meddelanden om att det är marknaden.
Har han rätt?
Jag anser att han vilseleder köpare när han skriver nybyggd dator med mycket gammal hårdvara.

Rubrik förtydligad, se § 3.1. // MOD
Permalänk

Gamla delar, hade max betalat 3000kr.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Neo1:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/nybyggd_speldator/104...

Vad är värdet på denna dator? jag vill inte ha den.
Men skrev till honom att hans processor är från 2014 etc och snudd på bedrägeri.
Dock kostar ju gpu lite.
Men nu hoppar han på mig med 2 meddelanden om att det är marknaden.
Har han rätt? Vad ska jag svara,
jag anser att han vilseleder köpare när han skriver nybyggd dator med mycket gammal hårdvara.

Jag skulle höftat runt 2000:- för den datorn. Nu ser det ut som att han försöker agera lite som butik men även där känns det inte som något kap

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Med chassi och windowslicens inräknat är det ju komponenter för ca 3000-3500:-, att han då tar 1200-1800:- för att montera ihop allt, installera OS och testa är ju klart i överkant men har sett mycket värre annonser. dessutom så hävdar han ju inte att den klarar alla nya spel på maxade inställningar, utan han skriver om lättdrivna spel som datorn nog faktiskt klarar bra.

Är ett överpris ja men kanske värt det för någon, nog inte mycket du kan göra direkt.

Permalänk
Medlem

Tack för info.
Vad tror ni delarna är värda seperat?
cpu etc?

Permalänk
Avstängd

1060 6GB, 900:-
16GB DDR3, 500:-
CPU + mobo 600:-
PSU ???, 100:-
Chassi nytt, 700:-
SSD, 350:-
Windows pro, 100:- på ebay, 1000+ för "riktig" licens så beror på var han köpt

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Neo1:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/nybyggd_speldator/104...

Vad är värdet på denna dator? jag vill inte ha den.
Men skrev till honom att hans processor är från 2014 etc och snudd på bedrägeri.
Dock kostar ju gpu lite.
Men nu hoppar han på mig med 2 meddelanden om att det är marknaden.
Har han rätt? Vad ska jag svara,
jag anser att han vilseleder köpare när han skriver nybyggd dator med mycket gammal hårdvara.

Mycket konstigheter sker på blocket och marketplace etc. men jag skulle nog avråda från att kontakta annonsörer på blocket bara för att påpeka dessa om man inte har någon intention att göra affär.
Prissättningen är fri.

Edit: Det finns även en ganska uttömmande tråd på närliggande ämnen här på forumet.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1236103-det-har-med-bl...

*Rubrik justerad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Vi behöver inte märka ord, det blir så tråkig stämning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/nybyggd_speldator/104...

Vad är värdet på denna dator? jag vill inte ha den.
Men skrev till honom att hans processor är från 2014 etc och snudd på bedrägeri.
Dock kostar ju gpu lite.
Men nu hoppar han på mig med 2 meddelanden om att det är marknaden.
Har han rätt?
Jag anser att han vilseleder köpare när han skriver nybyggd dator med mycket gammal hårdvara.

Du får väl tycka det hur mycket du vill men du skriver att du inte vill ha den? Hur nödvändigt är det att sitta och jiddra med Blocket-annonsörer då? Tror du att han kommer ta åt sig kritiken och genast sänka priset för att du tycker att det är snudd på bedrägeri?

Finns roligare hobbys.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ser att du inte har så mycket roligare för dig än att kritisera en TS.
Vet inte om han sänker priset, men han har fått veta att han har fel prisbild!
Och tycker i slutändan att det var ett för högt pris och i mina ögon ett en form av bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Sålde en likvärdig dator men med lite sämre gpu för några månader sen för lite över 2000 kr.
Och har 9 win datorer till, dock är 4 av dom surface.
Och 6 datorer används dagligen.
Jag hade inget intresse av hans dator!

Permalänk
Medlem

dom där skulle jag inte ge mer än 1500-2000 max för

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Ser att du inte har så mycket roligare för dig än att kritisera en TS.
Vet inte om han sänker priset, men han har fått veta att han har fel prisbild!
Och tycker i slutändan att det var ett för högt pris och i mina ögon ett en form av bedrägeri.

Prisbilden är väl det någon är beredd att betala oavsett om någon annan tycker annat. Vill jag försöka sälja något för över pris är det väl mitt problem, sen om någon köper det för det priset är väl köparens problem att man inte kollat av marknaden innan, inget säljaren behöver bry sig om eller känna sig dum för.

Man kan ju jämföra dina mess med blocket säljaren utan avsikt att köpa med att folk svarar i en forum tråd.

sen vad du väljer att sälja dina saker för är ju upp till dig och ingen annan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om nån vill tjäna en hacka på blocket?
Köp inte om du inte vill.
Hade jag haft annons ute hade jag inte velat ha massa mail där folk klagar om priset om dom inte ska köpa o vill diskutera priset.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

dom där skulle jag inte ge mer än 1500-2000 max för

Vad skulle du inte mer än 2000kr för?

Permalänk
Medlem

Ett bra råd jag kan ge till folk som tycker ett pris är satt för högt:

Vänta med att skriva till säljaren tills nån vecka är gått, då kan du vara rimlig säker på att säljaren inte har såld varan och är lite mera öppen för att pruta på priset, ju längre du väntar ju större är chansen för att du får det pris du tänker är rättvist.

Jag har handlat begagnat i över 30+ år och det är ALLTID samma grej.

När en säljare ska sälja nåt för första gången är dom alltid super optimistiska och har en egen världsbild, de räknar ofta med den pris dom själv har givit för länge sen och räknar med att en 30% prisreduktion är att vara "snäll" och detta kommer att gå fort.

Verkligheten är som oftast en helt annan bild. Jovisst - prisen var säkert bra 5-6 år sen, men även om han/hon räknar ner priset med 30% från det han/hon själv har givit - så glöms ofta att tiden går snabbt, saker faller i pris även i butiken, sakerna blir gamla och nya är billigare m.h.t. vad du får för pengarna och det gamla även om gött och användbart - kommer inte nära det du kan få idag, och då är det inte en "30%" prisreduktion längre. Säljaren ser oftast bara sin egen värld och glömmer allt det andra som händer på marknaden.

Sen är det lite köparens marknad idag, finns hur mkt. som helst till salu nu när inflation och höga samhällskostnader är över oss, folk börjar bli smått desperata och säljer av saker som är "kul att ha", reservdelar m.m. Guld läge för den som har pengar att brinna.

Så vänta - länge även, det lönar sig. For det kommer att ta tid innan säljaren kommer över "jag älskar min grej, har så många bra minnen, betalade så mkt. för den" perioden tills han/hon inser att han/hon inte orkar med blocket prutarna och att vänta i en evighet.

Sen skriver du med ett realistisk bud, och att du gärna tar grejerna direkt, utan problem, utan diskussion, och t.ex. lovar att du inte klagar sen eller ställer 100 frågor (som tyvärr många blocket köpare gör), det är nåt som är frestande för ALLA säljare, de vill i slutändan bara bli av med grejorna.

Men pruta aldrig första dagen - då blir de oftast sura, gnälliga - och om du även kontaktar dom senare kommer de att komma ihåg dig och absolut inte sälja till dig för det är lite "stolthet" tyvärr.

TL:DR: Vänta länge, säljer varan så var du inte sugen nog och priset var värd det för någon annan. Får du ett ja sen och varan ligger kvar, har du sparat många pengar och inte betalat ett överpris. Det kommer ALLTID en ny chans på bättre grej till ett lägre pris.

Permalänk
Medlem

Ptja. Priset kanske är ”högt”.

Men han är tydlig med vilka komponenter det rör sig om samt beskrivit ungefär vilka spel den klarar (och det verkar väl rimligt att ett 1060 klarar de spelen med lagominställningar).

Så ser inga fel direkt… Hade varit en annan femma om annonsören påstått att den klarade senaste battlefield på ultra i 4k etc…

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Lek snällt med varandra, håll god ton

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Jag tror att de flesta har hyfsad koll på vad en dator är värd idag, det var annat för 10-15 år sedan. Nu är det mycket enklare för människor att fråga i forum eller söka upp själva vad saker verkligen är värda begagnat.
Den datorn kommer att bli väldigt svår att sälja, men samtidigt är det ju marknaden som styr, någon i samma område där han bor i kanske tycker det är värt några hundralappar extra för att åka och hämta datorn för att slippa höga fraktkostnader (som dessutom kanske riskerar att skada datorn).

Jag anser inte att han försöker blåsa någon på pengar, däremot är datorn högt prissatt, precis som folkölen på macken jämfört med Willys.

Edit: Kul att han säljer precis samma dator som jag har i min sign Men det var några år sedan jag uppdaterade där.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Vad skulle du inte mer än 2000kr för?

för grejerna så klart

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.