Permalänk
Medlem

HDMI, klarar de 2560x1440 @ 60Hz?

De dagen jag uppgraderar min stationära dators GPU och tappar DVI-utgången så kommer det att bli slagsmål om skärmens DP-ingång. Skulle det gå att lösa med adaptrar och fortfarande hålla sig på 60Hz vid 2560x1440?

Dagsläget
Bärbar: DP (via dockningstation)
Stationär: DVI

Framtiden
Bärbar: DP->HDMI (adapter)
Stationär: DP

Om inte detta går , finns det någon annan bra lösning?

Permalänk
Medlem

Vilken skärm handlar det om? Om den är så gammal att den har DVI-DL så är det inte säkert att den faktiskt klarar av att ta emot 2560x1440 via HDMI.

Permalänk
Medlem

Det är en BenQ BL3200PT, jag tror att den ska ha HDMI 1.4.

Hitta detta på deras supportsida, ska man tolka det som att det fungerar eftersom det är en bock i rutan för 2560x1440 @ 60Hz med ingång för DP/HDMI?

Antar att det kanske också hänger på om adaptern klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Det är en BenQ BL3200PT, jag tror att den ska ha HDMI 1.4.

Ja, den verkar klara 2560x1440 via HDMI. Men varför kör du inte bara HDMI från en av datorerna i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, den verkar klara 2560x1440 via HDMI. Men varför kör du inte bara HDMI från en av datorerna i så fall?

Bra idé, skulle kunna köra HDMI från den stationära och låta dockningsstationen fortsätta med DP.

Min hjärna hade låst sig på att den stationära skulle överta DP-ingången.

Har visserligen en Raspberry på HDMI i dagsläget men borde kunna lösa det med en adapter så att den får den då lediga DVI-ingången d.v.s. en adapter för HDMI->DVI, spelar inte så stor roll med lägre upplösning för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Bra idé, skulle kunna köra HDMI från den stationära och låta dockningsstationen fortsätta med DP.

Min hjärna hade låst sig på att den stationära skulle överta DP-ingången.

Har visserligen en Raspberry på HDMI i dagsläget men borde kunna lösa det med en adapter så att den får den då lediga DVI-ingången d.v.s. en adapter för HDMI->DVI, spelar inte så stor roll med lägre upplösning för den.

Ja, det är lätt att konvertera DP->HDMI/DVI eller HDMI<->DVI, men bara upp till 1920x1200@60Hz. Vill man upp till 2560x1440@60Hz så blir det genast krångligare, särskilt om man vill köra DP->DVI. Så att köra datorerna utan adaptrar och låta Raspberry:n köra lägre upplösning lär vara den absolut lättaste lösningen.

Om du däremot skulle vilja köra full upplösning på tre enheter så blir du tvungen att använda DVI-porten på skärmen, vilket innebär att du måste använda en DP->DVI-DL-adapter. Såna adaptrar brukade förr kosta ~1500 kr, men nu verkar det svårt att ens hitta såna längre.