Finns det nåt intresse för blockchain i Sverige?

Permalänk
Medlem

Finns det nåt intresse för blockchain i Sverige?

Hallå! Jag jobbar med blockchain och som titeln lyder så undrar jag om det finns nå svenskar som jobbar inom blockchain?
Alltså inte att man spekulerar i bitcoin utan att man hjälper till och utvecklar blockchains, web3 eller är validator, delegator t.ex.

Jag ser väldigt mycket intresse från andra länder men det verkar väldigt tyst från Sverige, eller har jag fel?

Finns det någon aktiv community och vart hittar man den? Skulle vara roligt och höra svenska perspektiv på ämnet

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Som lekman vänder jag på det: vad grundar sig intresset utomlands på och hur ser motsvarande ut i Sverige?

Tänker att antingen är vi sena på bollen eller så finns det något i omständigheterna som gör att intresset för närvarande är svalare här än i utlandet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Som lekman vänder jag på det: vad grundar sig intresset utomlands på och hur ser motsvarande ut i Sverige?

Tänker att antingen är vi sena på bollen eller så finns det något i omständigheterna som gör att intresset för närvarande är svalare här än i utlandet.

Problemet är väl att ingen har kommit på något användningsområde där blockchain fungerar bättre än existerande teknik, förutom kryptovalutor och NFT:er (som är riktigt stora pyramidspel om du frågar mig). Det finns en hel del företag som jobbar på diverse användningsområden för blockchain, men personligen har jag inte sett något sådant som inte fått mig att ställa frågan "På vilket sätt blir det här bättre med blockchain?" Just nu är det ett stående skämt att start ups slänger in blockchain som ett buzzword för att dra in pengar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag tänker att varför intresset i vissa länder är högre har mycket att göra med deras ekonomier. Blockchain ger ju tillgång till en internationell marknad och motarbetar mellanhänder och gatekeepers vilket gör det enklare att göra affärer. Om man då bor i ett land med en dålig nationell ekonomi så blir blockchain väldigt intressant.

Men det jag undrar är varför/om intresset för blockchains i Sverige är så litet? Svenskar har ju också att vinna på att utveckla och delta i blockchains.

Skrivet av Phod:

Problemet är väl att ingen har kommit på något användningsområde där blockchain fungerar bättre än existerande teknik, förutom kryptovalutor och NFT:er (som är riktigt stora pyramidspel om du frågar mig). Det finns en hel del företag som jobbar på diverse användningsområden för blockchain, men personligen har jag inte sett något sådant som inte fått mig att ställa frågan "På vilket sätt blir det här bättre med blockchain?" Just nu är det ett stående skämt att start ups slänger in blockchain som ett buzzword för att dra in pengar.

Jag håller inte med det finns massviss med användningsområden för blockchains. Blockchain minskar ju behovet av förtroende för motparten, givet att det finns förtroende för blockchainen (dvs att den inte är centraliserad). Delning av data är ett stort användningsområde som idag är knepigt p.g.a. rädsla för piratering. Om du kan bevisa att du är ägare till den datan vilket du kan med blockchain så öppnas det upp otroliga möjligheter.
Hos den blockchainen som jag jobbar på t.ex. kommer man kunna referera till sin data och köpare kommer kunna köpa "kunskap" som är ett derivat av datan genom olika tjänster.

Ex. Anders från Sthlm referar sin lokalisationsdata tillsammans med Karin m.f. på protokollet och Sthlm stad betalar för en tjänst som tar deras data (tillsammans med flera andras), gör beräkningar på den och förser Sthlm stad med dom vanligaste rutterna till innerstaden. Genom smarta kontrakt blir den som tillhandahåller tjänsten betalt + Anders och Karin som tillhandahållit sin data.

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Problemet är väl att ingen har kommit på något användningsområde där blockchain fungerar bättre än existerande teknik, förutom kryptovalutor och NFT:er (som är riktigt stora pyramidspel om du frågar mig). Det finns en hel del företag som jobbar på diverse användningsområden för blockchain, men personligen har jag inte sett något sådant som inte fått mig att ställa frågan "På vilket sätt blir det här bättre med blockchain?" Just nu är det ett stående skämt att start ups slänger in blockchain som ett buzzword för att dra in pengar.

Logistik är ett viktigt användningsområde...
https://www.ibm.com/blockchain-supply-chain
https://www.axfoundation.se/projekt/samverkan-kring-blockkedj...

”Tekniken bäddar för bättre logistik. Det världsomspännande rederiet Maersk exempelvis använder blockkedjor för att köpare, säljare och kunder ska kunna hålla koll på alla varor som fraktas över klotet.”
https://tidskriften.se/blockkedjor-breder-ut-sig/

Och Estland använder det i sitt nationella digitala system…
https://e-estonia.com/solutions/cyber-security/ksi-blockchain...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

Ex. Anders från Sthlm referar sin lokalisationsdata tillsammans med Karin m.f. på protokollet och Sthlm stad betalar för en tjänst som tar deras data (tillsammans med flera andras), gör beräkningar på den och förser Sthlm stad med dom vanligaste rutterna till innerstaden. Genom smarta kontrakt blir den som tillhandahåller tjänsten betalt + Anders och Karin som tillhandahållit sin data.

Så skulle det kunna gå till i praktiken? Om jag var Anders så skulle jag vilja veta eller ha kontroll på vilken data om mig som det är jag säljer. Hur kan man få det? Kanske inte en fråga för blockchain utan mer allmänt, men om det inte är tydligt för mig så skulle inte jag personligen vilja sälja min data och då finns det inte incitament för mig att använda tjänsten. Jag skulle också vilja veta om datan kan säljas vidare etc.

Vad skulle denna data vara värd är också en spännande fråga. Förmodligen ganska lite för varje individ. Om jag inte vill sälja den så kanske det finns många andra som gör det ändå och då finns det tillräckligt många för att kunna få ett rimligt underlag för beräkningarna. Om jag endast får några ören eller kronor så kanske det inte är värt att sälja sin platsdata.

Hela detta resonemang är helt utan att blanda in blockchain. Det finns såklart många andra aspekter också så är det då blockchain som möjliggör detta som en tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Problemet är väl att ingen har kommit på något användningsområde där blockchain fungerar bättre än existerande teknik, förutom kryptovalutor och NFT:er (som är riktigt stora pyramidspel om du frågar mig). Det finns en hel del företag som jobbar på diverse användningsområden för blockchain, men personligen har jag inte sett något sådant som inte fått mig att ställa frågan "På vilket sätt blir det här bättre med blockchain?" Just nu är det ett stående skämt att start ups slänger in blockchain som ett buzzword för att dra in pengar.

Pengar, finans (DeFi) och digitala samlingsobjekt (NFT) är väl ganska stora områden. Att ha öppna system där alla kan läsa reglerna (öppen källkod) och att ingen enskild stat kontrollerar hur reglerna utvecklas tycker jag är väldigt viktiga egenskaper. Jämför detta med stängda plattformar med liten insyn och kontrollerade av några få företag i Silicon Valley.

Det är intressant att det är så många personer på Sweclockers som är så negativa om kryptovalutor. Det påminner mig lite om när tekniskt kunniga personer var så negativa om iPhone då radiotekniken inte var tillräckligt bra, men de missade helt hur iPhone förändrade hela marknaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Som lekman vänder jag på det: vad grundar sig intresset utomlands på och hur ser motsvarande ut i Sverige?

Tänker att antingen är vi sena på bollen eller så finns det något i omständigheterna som gör att intresset för närvarande är svalare här än i utlandet.

Jag tror att det delvis beror på att våra finansiella system fungerar väl (svårare att se syftet med den nya tekniken då) och att svenskar har lätt att ingå i internationella miljöer (varför delta lokalt när kompetensen finns globalt).

Permalänk
Avstängd

Blockchain är intressant och skulle kunna vara användbart för en del saker, men hittills så känns det som att problemen de löser till största delen redan är lösta med kryptering sedan många år. System som är helt öppna för granskning där alla kan se allt som händer är sällan önskvärt och är det det så är det ju enkelt löst med typ en webbsida (med inloggning eller inte).

Kryptovalutor är något helt annat dock. Det kanske kan bli något av dem men än så länge är det ju bara världens största Ponzi-scheme liksom. För att en valuta ska vara en valuta måste den ju gå att använda för att betala saker och i bästa fall kan man använda kryptovalutor för att betala för olagliga saker eller utpressningspengar, det finns inte några affärer som tar krypto exempelvis (även om några försökte ett kort tag), det går inte att betala sina räkningar med det eller typ något. Ska du skicka pengar till någon så går det med krypto men om transaktionen tar dagar och värdet fluktuerar som de har gjort så är det ju inget bra för det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

Jag tänker att varför intresset i vissa länder är högre har mycket att göra med deras ekonomier. Blockchain ger ju tillgång till en internationell marknad och motarbetar mellanhänder och gatekeepers vilket gör det enklare att göra affärer. Om man då bor i ett land med en dålig nationell ekonomi så blir blockchain väldigt intressant.

Men det jag undrar är varför/om intresset för blockchains i Sverige är så litet? Svenskar har ju också att vinna på att utveckla och delta i blockchains.

Jag håller inte med det finns massviss med användningsområden för blockchains. Blockchain minskar ju behovet av förtroende för motparten, givet att det finns förtroende för blockchainen (dvs att den inte är centraliserad). Delning av data är ett stort användningsområde som idag är knepigt p.g.a. rädsla för piratering. Om du kan bevisa att du är ägare till den datan vilket du kan med blockchain så öppnas det upp otroliga möjligheter.
Hos den blockchainen som jag jobbar på t.ex. kommer man kunna referera till sin data och köpare kommer kunna köpa "kunskap" som är ett derivat av datan genom olika tjänster.

Ex. Anders från Sthlm referar sin lokalisationsdata tillsammans med Karin m.f. på protokollet och Sthlm stad betalar för en tjänst som tar deras data (tillsammans med flera andras), gör beräkningar på den och förser Sthlm stad med dom vanligaste rutterna till innerstaden. Genom smarta kontrakt blir den som tillhandahåller tjänsten betalt + Anders och Karin som tillhandahållit sin data.

Skrivet av MickeBoy:

Så skulle det kunna gå till i praktiken? Om jag var Anders så skulle jag vilja veta eller ha kontroll på vilken data om mig som det är jag säljer. Hur kan man få det? Kanske inte en fråga för blockchain utan mer allmänt, men om det inte är tydligt för mig så skulle inte jag personligen vilja sälja min data och då finns det inte incitament för mig att använda tjänsten. Jag skulle också vilja veta om datan kan säljas vidare etc.

Vad skulle denna data vara värd är också en spännande fråga. Förmodligen ganska lite för varje individ. Om jag inte vill sälja den så kanske det finns många andra som gör det ändå och då finns det tillräckligt många för att kunna få ett rimligt underlag för beräkningarna. Om jag endast får några ören eller kronor så kanske det inte är värt att sälja sin platsdata.

Hela detta resonemang är helt utan att blanda in blockchain. Det finns såklart många andra aspekter också så är det då blockchain som möjliggör detta som en tjänst?

Jag förstår kanske inte riktigt, men jag blir nyfiken på i hur många led jag fortfarande ”äger” min data. Upphör mitt berättigande till ersättning så fort datat transformerats, exempelvis då det aggregerats med annan data? Eller har jag rätt till ersättning för ”min del” av den aggregerade totalen? Hur bestäms i så fall viktningen? Hur stor andel av det inneboende värdet av den totala mängden står ”min” data för kontra de andra datapunkterna?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Logistik är ett viktigt användningsområde...
https://www.ibm.com/blockchain-supply-chain
https://www.axfoundation.se/projekt/samverkan-kring-blockkedj...

”Tekniken bäddar för bättre logistik. Det världsomspännande rederiet Maersk exempelvis använder blockkedjor för att köpare, säljare och kunder ska kunna hålla koll på alla varor som fraktas över klotet.”
https://tidskriften.se/blockkedjor-breder-ut-sig/

Och Estland använder det i sitt nationella digitala system…
https://e-estonia.com/solutions/cyber-security/ksi-blockchain...

En privat blockkedja är en överkomplicerad databas. Det har ingenting med blockkedjor att göra, det är bara marknadsföring.

Permalänk

Intresset är lågt eftersom det finns fortfarande enklare lösningar på dom problemen som blockchain ska lösa för företag i Sverige.

När företag/myndigheter ingår avtal med varandra finns det aldrig som krav att något ska vara decentraliserat.

Att information är krypterad, trafiken är privat och att anställda har hinder från att läsa/manipulera data samt att det loggas är tillräckligt.

Detta förtroende realiseras ofta vid avtalsskrivning av att parterna har ISO certifieringar av olika slag där tredje part regelbundet granskar respektive part.

Därför behöver inte förtroendet vara inbyggt i den tekniska lösningen i Sverige idag.

Så länge det här fungerar så ser jag inte att blockchain kommer att slå. Det finns ju inget självändamål för företagen att använda den lösningen, dom fokuserar på på att lösa dom problemen som finns i sin kärnverksamhet. Går dom fortfarande att lösa på klassiskt inarbetat vis så kommer dom att fortsätta med det.

Permalänk
Medlem

Fallet för blockkedjan..
https://www.voister.se/artikel/2019/10/fallet-for-blockkedjan...

"Sverige ligger efter när det kommer till intresse och tillämpning av blockkedjor. I Finland testar både Försäkringskassan och Statskontoret tekniken. Om inte regeringen tar frågan på allvar kommer Sverige att tappa i konkurrenskraft. Det menar Mats Snäll på Lantmäteriet."

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

största problemet är väl när man försöker få ut sina bitcoins som cash då nästan inga banker vill ta i dem med 2m tång pga det inte går/är svårt att spåra var de kom ifrån du kan sitta på miljoner i bitcoin men finns ju ingenstans man kan använda dem.

Svenska skattesystemet är en labyrint när det kommer till att deklarera sin coins typ så invecklat som möjligt för att kunna ge straffafgifter till så många som möjligt...

så iaf för mig känns digitala valutor som en omväg som gör samma sak som mitt kontokort sköter automagiskt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Det är intressant att det är så många personer på Sweclockers som är så negativa om kryptovalutor. Det påminner mig lite om när tekniskt kunniga personer var så negativa om iPhone då radiotekniken inte var tillräckligt bra, men de missade helt hur iPhone förändrade hela marknaden...

Allting som folk är negativa om kommer ju uppenbart att förändra hela marknanden! ... ...

Alla jag pratar med är så negatativa om min idé för att automatisera sopsortering med hjälp av tama och tränade råttor. Måste betyda att jag är på rätt väg och att det kommer att förändra hela marknaden!

"Om allt du har är en hammare, ser allt ut som en spik."

Permalänk

Detta sammanfattar ganska bra vars någonstans i utvecklingen vi är när det kommer till blockchain.

https://youtu.be/fs-YpQj88ew?t=187

Ge det ~10 år och vi lär titta tillbaka på detta stadie på samma sätt som dom såg på internet på den tiden i klippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Fallet för blockkedjan..
https://www.voister.se/artikel/2019/10/fallet-for-blockkedjan...

"Sverige ligger efter när det kommer till intresse och tillämpning av blockkedjor. I Finland testar både Försäkringskassan och Statskontoret tekniken. Om inte regeringen tar frågan på allvar kommer Sverige att tappa i konkurrenskraft. Det menar Mats Snäll på Lantmäteriet."

Artikeln är drygt tre år gammal, vilket bör anses som ganska lång tid, med tanke på samtalsämnet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Detta sammanfattar ganska bra vars någonstans i utvecklingen vi är när det kommer till blockchain.

https://youtu.be/fs-YpQj88ew?t=187

Ge det ~10 år och vi lär titta tillbaka på detta stadie på samma sätt som dom såg på internet på den tiden i klippet.

1995... Det var ungefär då internet fanns tillgängligt för allmänheten? 2009 borde vara blockkedjans motsvarighet? Om vi jämför 13 år efter internets uppkomst med 13 år efter blockkedjans uppkomst så finns det rätt stora skillnader i användbarhet.

Permalänk
Medlem

Skandinavien är fientligt till krypto, enligt en artikel i cointhelegraph:

The state of crypto in Northern Europe: Hostile Scandinavia and vibrant Baltics..
https://cointelegraph.com/news/the-state-of-crypto-in-norther...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

1995... Det var ungefär då internet fanns tillgängligt för allmänheten? 2009 borde vara blockkedjans motsvarighet? Om vi jämför 13 år efter internets uppkomst med 13 år efter blockkedjans uppkomst så finns det rätt stora skillnader i användbarhet.

Tänker inte gå in och jämföra exakta årtal osv syftar på tankesättet och snacket kring internet då som kring blockchain nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Tänker inte gå in och jämföra exakta årtal osv syftar på tankesättet och snacket kring internet då som kring blockchain nu.

Det är ganska ointressant att jämföra tankesättet och snacket, det som räknas är resultat. Menar du att blockkedjan har gjort samma succéresa som internet har gjort under ett decennium? Om inte, varför tar det längre tid för blockkedjan?

Permalänk
Medlem

Jag studerar juridik och det finns definitivt ett intresse från banker och dylikt när det handlar om skuldebrev som nu elektroniskt kan knytas till ett ägande, vilket är ett problem när det kommer till elektroniska meddelande

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det är ganska ointressant att jämföra tankesättet och snacket, det som räknas är resultat. Menar du att blockkedjan har gjort samma succéresa som internet har gjort under ett decennium? Om inte, varför tar det längre tid för blockkedjan?

Har jag sagt att den gjort det? Vad spelar det för roll om den skulle ta 5 eller 10 år längre för blockchain teknologin att slå igenom stort jämfört med vad det gjorde för internet (även om man kan diskutera hur imponerande internet var mellan 1991 då den först vart tillgänglig för allmänheten och 2001).

Försöker bara poängtera att precis då som nu så såg man inte potentialen i den nya teknologin för "allt fanns ju redan", varför använda internet för att lyssna på sport då man har en radio, varför se på videor då man har en TV osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

Jag håller inte med det finns massviss med användningsområden för blockchains. Blockchain minskar ju behovet av förtroende för motparten, givet att det finns förtroende för blockchainen (dvs att den inte är centraliserad). Delning av data är ett stort användningsområde som idag är knepigt p.g.a. rädsla för piratering. Om du kan bevisa att du är ägare till den datan vilket du kan med blockchain så öppnas det upp otroliga möjligheter.
Hos den blockchainen som jag jobbar på t.ex. kommer man kunna referera till sin data och köpare kommer kunna köpa "kunskap" som är ett derivat av datan genom olika tjänster.

Ex. Anders från Sthlm referar sin lokalisationsdata tillsammans med Karin m.f. på protokollet och Sthlm stad betalar för en tjänst som tar deras data (tillsammans med flera andras), gör beräkningar på den och förser Sthlm stad med dom vanligaste rutterna till innerstaden. Genom smarta kontrakt blir den som tillhandahåller tjänsten betalt + Anders och Karin som tillhandahållit sin data.

OK, några rätt uppenbara frågor på det här:

  • Hur ska datainsamlingen från Anders och Karin ske?

  • Hur mycket kommer de att få betalt för sin data i exemplet?

  • Hur mycket kommer Stockholms stad att betala för datan?

  • Varför köper helt enkelt inte datan från Google?

Det du beskriver är något som går att göra, men jag kan inte se hur det inte kommer att falla på de ekonomiska aspekterna. Kommer Anders att gå med på att få typ 0,1 öre för att installera en klient som säljer hans data på någon blockchain, och kommer det här att bli ekonomiskt fördelaktigt för Stockholm stad?

Skrivet av kanskedet:

Pengar, finans (DeFi) och digitala samlingsobjekt (NFT) är väl ganska stora områden. Att ha öppna system där alla kan läsa reglerna (öppen källkod) och att ingen enskild stat kontrollerar hur reglerna utvecklas tycker jag är väldigt viktiga egenskaper. Jämför detta med stängda plattformar med liten insyn och kontrollerade av några få företag i Silicon Valley.

Det är intressant att det är så många personer på Sweclockers som är så negativa om kryptovalutor. Det påminner mig lite om när tekniskt kunniga personer var så negativa om iPhone då radiotekniken inte var tillräckligt bra, men de missade helt hur iPhone förändrade hela marknaden...

De personer du ser som väldigt negativt inställda till kryptovalutor är nog de som påpekar nackdelarna för dig. Alltså, jag ser inget fel i att spekulera i kryptovalutor eller NFTer, men det gäller att se det för vad det är. Om man sitter på pojkrummet och majnar memecoins på farsans elräkning så har ju kryptovalutor inga nackdelar, men om man ska spekulera i dem så finns det en del totalt uppenbara saker man bör känna till.

2009 introducerades Bitcoin, ett knappt halvår senare köpte någon två pizzor för Bitcoin. Tolv år senare så är Bitcoin inte nämnvärt mycket närmare att bli ett accepterat betalsystem. Det är ju nästan så att koppardaler eller holländska tulpaner är mer praktiskt. Visst, det finns fördelar med blockchain, men varför är det ingen som har uppfunnit en killer app?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Allting som folk är negativa om kommer ju uppenbart att förändra hela marknanden! ... ...

Alla jag pratar med är så negatativa om min idé för att automatisera sopsortering med hjälp av tama och tränade råttor. Måste betyda att jag är på rätt väg och att det kommer att förändra hela marknaden!

"Om allt du har är en hammare, ser allt ut som en spik."

Vi får väl se. Man kan bara notera hur kryptovalutor har växt explosionsartat de senaste 10 år - inte alls olikt hur internet tidigt växte.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av snajk:

Blockchain är intressant och skulle kunna vara användbart för en del saker, men hittills så känns det som att problemen de löser till största delen redan är lösta med kryptering sedan många år. System som är helt öppna för granskning där alla kan se allt som händer är sällan önskvärt och är det det så är det ju enkelt löst med typ en webbsida (med inloggning eller inte).

Kryptovalutor är något helt annat dock. Det kanske kan bli något av dem men än så länge är det ju bara världens största Ponzi-scheme liksom. För att en valuta ska vara en valuta måste den ju gå att använda för att betala saker och i bästa fall kan man använda kryptovalutor för att betala för olagliga saker eller utpressningspengar, det finns inte några affärer som tar krypto exempelvis (även om några försökte ett kort tag), det går inte att betala sina räkningar med det eller typ något. Ska du skicka pengar till någon så går det med krypto men om transaktionen tar dagar och värdet fluktuerar som de har gjort så är det ju inget bra för det heller.

Herregud vilken smörja.
Det går alldeles utmärkt att handla på väldigt många ställen med krypto, har själv gjort det flera gånger.
Oftast tar det runt 1 minut att skicka krypto, senast jag gjorde det (för några dagar sedan) så tog det runt 40 sekunder innan det var verifierat.

Krypto är betydligt större och mer vanligt än vad vissa tror, som jag skrev ovan har jag handlat för krypto flera gånger på bla Amazon (både SE och DE) och Steam.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

De personer du ser som väldigt negativt inställda till kryptovalutor är nog de som påpekar nackdelarna för dig. Alltså, jag ser inget fel i att spekulera i kryptovalutor eller NFTer, men det gäller att se det för vad det är. Om man sitter på pojkrummet och majnar memecoins på farsans elräkning så har ju kryptovalutor inga nackdelar, men om man ska spekulera i dem så finns det en del totalt uppenbara saker man bör känna till.

2009 introducerades Bitcoin, ett knappt halvår senare köpte någon två pizzor för Bitcoin. Tolv år senare så är Bitcoin inte nämnvärt mycket närmare att bli ett accepterat betalsystem. Det är ju nästan så att koppardaler eller holländska tulpaner är mer praktiskt. Visst, det finns fördelar med blockchain, men varför är det ingen som har uppfunnit en killer app?

Givet hur stort kryptovalutor faktiskt har blivit, så skulle jag säga att det redan finns killer apps, och de som jag nämnde i tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Har jag sagt att den gjort det? Vad spelar det för roll om den skulle ta 5 eller 10 år längre för blockchain teknologin att slå igenom stort jämfört med vad det gjorde för internet (även om man kan diskutera hur imponerande internet var mellan 1991 då den först vart tillgänglig för allmänheten och 2001).

1991 var internet inte tillgängligt för allmänheten, det dröjde till '94 innan det fanns en leverantör för privatpersoner.
Vi kan till och med begränsa oss till '95 till '01, Google och Altavista började någon gång där emellan och olika chattprogram som MSN Messenger, ICQ,... startades. Detsamma gäller olika browsers som Internet Explorer, Netscape ('94 egentligen). Blocket också. Flashback. Lunarstorm. Vanligt folk började använda teknologin.

Vad har hänt inom blockkedjan som har ökat användandet hos vanligt folk? Vilka användningsområden finns det? Om det inte har hänt, när tror du att det kommer hända? Eller kanske ännu viktigare när kommer det inte hända längre? Det vill säga, när betraktar du det som ett misslyckande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

1991 var internet inte tillgängligt för allmänheten, det dröjde till '94 innan det fanns en leverantör för privatpersoner.
Vi kan till och med begränsa oss till '95 till '01, Google och Altavista började någon gång där emellan och olika chattprogram som MSN Messenger, ICQ,... startades. Detsamma gäller olika browsers som Internet Explorer, Netscape ('94 egentligen). Blocket också. Flashback. Lunarstorm. Vanligt folk började använda teknologin.

Vad har hänt inom blockkedjan som har ökat användandet hos vanligt folk? Vilka användningsområden finns det? Om det inte har hänt, när tror du att det kommer hända? Eller kanske ännu viktigare när kommer det inte hända längre? Det vill säga, när betraktar du det som ett misslyckande?

Rapport av Deutsche Bank från januari 2020 som jämför internet med kryptovalutor:

Kurvorna mellan internetanvändare och kryptoanvändare påminner varandra en hel del. Siffrorna är visserligen några år gamla, men de nyare graferna jag har sett ser likadana eller bättre ut.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

1991 var internet inte tillgängligt för allmänheten, det dröjde till '94 innan det fanns en leverantör för privatpersoner.
Vi kan till och med begränsa oss till '95 till '01, Google och Altavista började någon gång där emellan och olika chattprogram som MSN Messenger, ICQ,... startades. Detsamma gäller olika browsers som Internet Explorer, Netscape ('94 egentligen). Blocket också. Flashback. Lunarstorm. Vanligt folk började använda teknologin.

Vad har hänt inom blockkedjan som har ökat användandet hos vanligt folk? Vilka användningsområden finns det? Om det inte har hänt, när tror du att det kommer hända? Eller kanske ännu viktigare när kommer det inte hända längre? Det vill säga, när betraktar du det som ett misslyckande?

Ge mig 10 - 15 år ska jag också rabbla upp saker med facit i hand som gjorde att folk började använda blockchain storskaligt.

En snabb googling kan ge dig svaret på nuvarande användningsområden, finns en hel del även om dom flesta är i sin infancy och alla testar sig fram för att se vilket som kommer bli nästa "Google", "Amazon" osv på samma sätt som folk testade sig fram vad man kunde använda internet till.