Är en dator ett bättre och bättre köp för varje år som går?

Permalänk

Är en dator ett bättre och bättre köp för varje år som går?

En sak som jag aldrig riktigt hört nämnas men som åtminstone jag själv gissar torde stämma, är att utvecklingen av de saker man använder en dator till går långsammare än utvecklingen av datorkomponenter i sig och att konsumenten då torde ha större och större anledning att vara nöjd med sin dator tio år efter inköpet. Håller ni med?

Det känns som att folk har en tendens att mena att utvecklingen ständigt går framåt – på ett sådant sätt att saker lämnas hopplöst i kölvattnet. Det är något som skaver med det tycker jag.

Jag ska sticka ut hakan ännu mer: Kan man faktiskt säga att en dator med dagens komponenter är objektivt sett en kraftfull maskin, emedan man inte kunde säga det för 20 år sedan?

Om jag vill redigera en video med en dator av dagens mått om tio år, så kommer det självklart att vara en sak som går bra. Om inte annat får man använda en gammal programversion.

I allt detta ingår förstås poneringen att datorn håller bra och att priserna inte blir helt absurda (vilket en del väl anser att de är).

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jo, tror du har en poäng. Jag skulle säga att en dator som är tio år gammal idag räcker långt för majoriteten av alla användare. 3770K t.ex. är ca 10,5 år gammal idag och lär funka bra för väldigt mycket än idag.

Tror inte det skulle vara lika roligt att använda en 10,5 år gammal dator år 2012.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Keeper of the Bamse

Gud vad konstigt du skrev, jättesvårt att hänga med i din frågeställning.

Om jag tolkar dig rätt så undrar du om datorer håller längre mellan uppgraderingarna idag mot 20 år sen? I så fall svarar jag "ja" på det. Idag kan du använda en dator i många fler år innan den blir obrukbar, men mycket tack vare att varje generation av Intel-processorer blir ungefär 10% bättre IPC.

SSDer blir ju bara mer sinnessjukt snabbare för varje generation av PCI-E. En gammal Satadisk med 500MB/s räcker ju egentligen till det mesta idag, och en NVMe-disk som klarar 6GB/s märker man ju bara av i syntetiska tester.

Grafikkort är väl där det händer mest tack vare nya tekniker som DLSS och annat AI-jox.

Jag minns när man satt med en 486, den höll ju max 1 år, sen krävdes det pentium, och sen MMX rätt snabbt efter det, men idag kan man sitta på en 4770K och ett 1070, som är rätt gamla grejer idag, och ändå spela i 2560x1440, och även sitta i redigeringsprogram och annat produktivt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Bättre köp veti17, men en dator blir inte gammal på samma vis idag som på 90-talet. Min 486,a som byggdes -94 och jag köpte begagnad -97 fungerar än idag. Jag tyckte dock att den var slö som pesten redan -00 då jag köpte nästa dator. (en PentiumII celeron 500MHz), -03 köpte jag en pentium 4 dator och -06 köpte jag en athlon x2, men datorn från -09 med en phenom II x4 höll tills -18 då jag köpte den nuvarande.
10-talet hade dock väldigt slö utveckling på grund av bristande konkurrens, hur det kommer te sig på 20-talet vet vi inte än, men konkurrensen är lite bättre, jag skulle nog säga att min dator kommer nog vara okej i 6-8 år.
Priset på datorer har dock skjutit iväg rejält de senaste åren, jag kan dock inte avgöra om det har gjort det mer prisvärt eller om det håller sig på samma nivå.
Att utvecklingen håller på att stagnera är dock ganska tydligt bilindustrin har nog kommit ifatt datorer. Min spåkula säger även att det kommer komma en rejäl inbromsning snart när mikroteknologin kommer ner på 1 Ångström (= 0.1nm) vilket är storleken på en elektron.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabbkoll och det är ungefär lika stora steg mellan core 2 quad q6600 och 2600k som 2600k och 13900k enligt userbenchmark. Och då är det 4 år mellan de två första och 11 år mellan den senare. Så lär nog fortsätta stagnera om man inte fortsätter kräma på med ännu mer effekt eller upptäcker något banbrytande.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core2-Quad-Q6600-...
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-13900K-vs...