Helgsnack: Vilka spel har styrt dina uppgraderingar?

Permalänk
Medlem

Inte ett enda.
Men jag valde delar till min första PC för att spela Quake 2 på, och också för att programmera 3D på själv. Det var ett tag sen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Oblivion
8800 GTX, 2x 10000rpm raptors i mirror bara för att försöka snabba upp laddningstiden

Kände något år senare att det nog inte var värt pengarna

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kan nog inte säga att jag någonsin direkt uppgraderat för specifika spel, snarare för att kunna spela alls någorlunda.
De flesta gånger har jag då spelat vidare de spel jag haft med klart bättre prestanda och spelbarhet.
De gånger jag uppgraderat el bytt dator har det varit väldigt stora steg. I övrigt genom åren mest mindre uppgraderingar i form av ljudkort, minnen, diskar osv.

Om/när jag nu nästa gång skaffar nytt så blir det för att kunna ta igen på min 15+ år backlog snarare än för något specifikt.
En fördel med att ligga långt bak i det är att man inte behöver bry sig om prestandan el optimeringar av spelen osv, bara att köra allt på max utan att direkt stöta på begränsningar så, dessutom är spelen ordentligt patchade vid det laget.

Permalänk

Frågan jag ställer när jag köper en ny pc är självklar.
Can it run Crysis?
Klart.

Permalänk
Medlem

Inget.

Det händer att man ställer ett nyare intressant spel mot vad man har för utrustning (äldre) för att bedöma spelbarheten, men då anpassar man spelet till vad man har, om så skulle behövas. De mest krävande jag spelar är Assasins Creed Odyssey och World of Warships. Upplever inte att jag måste jaga senaste grafikkortet för att köra dessa i rimlig kvalitet och FPS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De två exempel i artikeln är exakt de två gångarna jag uppgraderade dator (aka helt ny dator), inför Battlefield 3 och V.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

MS Röj är minikravet. Trevligt om även AoE flyter hyfsat.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Hösten 2004: Doom 3 och Knights of the Old Republic, trotjänaren GeForce 2 MX orkade inte med dem.
Vintern 2007: Helt ny rigg för att kunna spela WoW någorlunda laggfritt. Nytt grafikkort 2009 för att klara GTA IV.
Vintern 2013: Ny rigg igen lagom till Battlefield 3.

Efter det har jag inte behövt uppgradera för kunna spela enskilda spel, utan snarare för att jaga fler FPS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Tidigare, sent 2000, köpte jag en ny dator redan efter två år för att få bättre prestanda i Combat Mission: Beyond Overlord.
Jag hade då en "Hem PC" med tveksam prestanda.

Inte riktigt detsamma gäller i nuläget, men jag har några spel i kö som (fortfarande) väntar på en datoruppgradering innan jag köper dem:
MSFS 2020 och Cyberpunk 2077.
Jag känner att jag snart inte orkar vänta längre, utan kommer köpa ett nytt grafikkort inom ett halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, hårdvaran var ju 32 bits åtminstone..
Fast du har ju rätt i att själva OS et inte blev 32 bitars från grunden förrän Win 2K (eller var det redan NT 4.0?) på affärssidan och Win XP på konsumentsidan om jag minns rätt nu.

Å andra sidan fanns det extenders före dess:
Tex Doom och Descent kunde såvitt jag vet adressera 32 bitars via dos-extendern DOS4GW.
*edit*
Övergången från 16 bitars var inte lika jobbig för mig, men beror ju delvis på att jag hade atari Ste och därmed inte behövde gå från ett multitaskande os och tex ett kompetent inbyggt ljudkort

640kb levde kvar och begränsade länge....
Jag gick från min Amiga till en "pc" runt 1993 som primär maskin.. det var just att man backade från 2mb till 640kb användbart minne som var tydligast (jag hade nog 16mb ram i min första "pc". Dos4gw var ju nödvändigt men det krävdes ofta andra kompromisser under bootsekvens för att inte fylla upp alla 640kb:en. Har haft några spel som inte gick att starta med ljud då drivrutinen till ljudkortet tog för mycket minne... Man kan ju bara undra hur många gånger man editerat autoexe.bat

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

640kb levde kvar och begränsade länge....
Jag gick från min Amiga till en "pc" runt 1993 som primär maskin.. det var just att man backade från 2mb till 640kb användbart minne som var tydligast (jag hade nog 16mb ram i min första "pc". Dos4gw var ju nödvändigt men det krävdes ofta andra kompromisser under bootsekvens för att inte fylla upp alla 640kb:en. Har haft några spel som inte gick att starta med ljud då drivrutinen till ljudkortet tog för mycket minne... Man kan ju bara undra hur många gånger man editerat autoexe.bat

Glöm inte Config.sys.

Permalänk
Medlem

Quake 2. Att gå från mjukvaruacceleration på en Pentium 2, till hårdvaruacceleration på ett Riva TNT 2 var magiskt.

Utöver det har det nog snarare varit mer "villhöver" och kli i fingrar att bygga ny dator som styrt uppgraderingar, snarare än enskilda titlar.

Permalänk
Medlem

Inga spel. Mina uppgraderingar styrs efter devisen "mer pengar än förstånd" och jag har inte alltför mycket pengar heller

Permalänk
Medlem

Nu har väl kanske inte spelen varit den enda anledningen, men den (olika stora) droppen som fick bägaren att rinna över:
Fallout 3 (2008) - från AMD Barton 3200+/Gf3Ti200 till Q6600/8800GT
Fallout 4 (2015) - från i7-2600k/GTX580 till i7-6700k/GTX980Ti
Cyberpunk2077 - från i7-6700k/GTX980Ti till i7-11700k/RTX3080Ti

Har säkert hänt någon gång tidigare också, men det är ju några år sedan nu så minnet sviker.

Permalänk

Far Cry 1 9800 pro, BF3 560 ti och cyberpunk 6800 XT.

Har varit en del uppgraderingar där emellan när man har känt för att bygga nytt/uppgradera bara för att.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Glöm inte Config.sys.

Jag bara önskar att jag kunde glömma eländet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Jag bara önskar att jag kunde glömma eländet.

Jag vet inte, liiiite kul hade jag nog ändå när jag i DOS 6.2 skrev snygga bootmenyer med olika val för hur datorn skulle starta med olika optimerade val av drivers för mus och ljuddrivers och annat

Det var ju verkligen en "kludge" som inte riktigt släppte fullt ut förrän Win XP blev standard...
Då blev ju snart nästa problem med samma resa 32 till 64 bitars istället
Sorry för OT:n!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

GTA 3 & Half Life 2 är nog det enda jag kan komma på. Men då handlade det alltså inte om att köra det snabbare utan att ha möjligheten att starta spelet över huvud taget

Permalänk
Medlem

Hmm🤔 enda gången man märkt av nått var när man började med pubg med mitt 780. Då blev det 1060 som sitter i fortfarande. Annars som minne var så pass att man köpte bf1942 innan man ens hade nån dator o spelade det hemma hos en polare först medans farsans volvo-hyrdator best på 300Mhz cpu✌

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Enda gången ett specifikt spel fått mig att uppgradera var när Warcraft 3 släpptes.
Då satt jag med ett alldeles för klent grafikkort vill minnas att det var ett Ati och det hade inte stöd för Direct3D men tror det uppfyllde minimum kraven på 8mb i alla fall. Installerade drivrutiner för ett annat grafikkort för att lura spelet och då gick det att få igång det.
I dag hade jag ansett det helt ospelbart men med dåtidens jag ska spela det här till varje pris tonårshjärna funkade det hyffsat.
Jag tjatade i vilket fall hål i huvudet på farsan tills jag fick ett lite bättre grafikkort. Alla andra gånger har det vart att jag fått sänka grafiken förmycket på flera spel + lite annat som vart orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Cyberpunk 2077... Dock så spelade jag aldrig det.. xD

Brukar nog inte uppgradera datorn inför ett specifikt spel. Tror jag bara uppgraderar när det passar. Typ när någon känns gammalt nog och något nytt släppts som känns som ett steg framåt i form av prestanda/funktioner. Eller när något går sönder.

Under pandemitiden köpte jag CP77 och RDR2 på Stadia (på 50% rea) eftersom min dator inte kunde hantera någon av dem. Så nu när Stadia lades ner har jag kunnat flytta över mina sparanden till PC, köpt ny GPU (beggat 3070) varav 25% finansieras av den refund som Stadia utlovat. Ett stort plus är att alla andra spel man tidigare knappt hanterat nu flyter på (dock har jag endast en 4770k rigg så mitt 3070 flaskhalsas lite av min CPU för stunden).

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

BF2 demot kom 2005, lirade det minst i ett halvår, bara en mapp, Gulf of Oman Normalt på den tiden var 2GB RAM för speldatorer, spelet "krävde" 4GB med sina mem leaks

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk

Might and magic 8

Permalänk

Cyberpunk 2077
Med ett då till överpris (så underbart naiv jag var på den tiden) 9990kr rtx 3080 jag fick köpa från webhallen när dom drog lottning här på swec när jag väntade på mitt 3080 för intro pris 7825 (vilka tider! 17000kr för ett 4080 nu !!!!)

Spelade sex timmar, men slutade då jag såg skarvarna i spelet och förstod att det inte riktigt var klart.
Spelar ingen roll att man kan få över 60fps då.

Väntar fortfarande på att spela det.
Men det blir till expantionen och polis updateringen.

Samt hoppet om att moddaren "PrayDog" som gjorde RE2/RE3 & RE8 spelbart i VR med ingame händer som en nativ VR spel också fixar det till Cyberpunk.

(Nu sitter ett 4090 i burken så det blev väl typ Cyberpunk igen som fick mig att uppgradera, men det köpet var mer allmänt att få mer FPS i VR och 4K spelande och inte bara för cyberpunk)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Efter att utvecklarna av Squad uppdaterade grafiken i spelet så orkade inte mitt Gtx 1060 3Gb med längre så blev ett RX 5700 nu. Dock upptäck att en ny processor också behövs då singeltråd prestandan i R5 1600 inte orkar med, så kikar nu efter en R5 5600x på begagnatmarknaden till en vettig peng. Som student är det svårt att motivera för stora utgifter på lite söndags gaming haha...

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold