Smarta dimrar fungerar inte som de ska?

Permalänk
Medlem

Smarta dimrar fungerar inte som de ska?

Hej,

Jag köpte för ca ett år sedan 5 st smarta dimrar, ECO-DIM.07 Zigbee. En elektriker har installerat två av dem hemma hos oss, men vi får dem inte att fungera som de ska.

Vad som är fel är att maxnivån inte fungerar på någon av dem. Max och min ska kunna ställas in med inställningsskruvarna. När det är gjort enligt manualen, och man sedan vrider på dimmern, så går den förbi lägstanivån (vilket inte ska gå, men det sker ändå), och vad som då verkar ske är att maxnivån slutar fungera som den ska - max blir ca 50% av vad som egentligen är max. Så fort man pillar på inställningsskruvarna igen så återställs det till att fungera, tills man vrider dimmern förbi lägstanivån och max slutar fungera igen.

Är detta något ni känner igen? Är det något som elektrikern kan ha gjort fel vid installation, eller är det så att alla dimrar (eller iaf två av dem) är trasiga? Båda är kopplade till varsin Ikea Nymåne takspot med 4 st GU10 dimbara LED.

Produkter:
ECO-DIM.07 Zigbee
IKEA LEDARE LED ljuskälla GU10 345 lumen (testat med bara dessa och blandning)
Philips LED-lampa GU10 345 lm 6-pack (testat med bara dessa och blandning)

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Vad menar du med vrider "förbi" minstanivån? Vrider från avstängt över min nivå eller vrider ner till under minstanivån.

Jag ogillar allmänt nollfria dimmrar pga av de konstiga problem de ger med led. Speciellt konstigt tycker jag det är att de specar 0-200w med en nollfri enhet, för det tror jag inte en sekund på. Schnider kör med också nollfria men de specar attt de iaf kräver 5va led last, eller 14w glödljus, vilket är det mer rimliga för en enhet av den typen.

Edit: Skulle kunna testa med en bottenlast, ofta det nollfria dimmrar behöver om man använder dem med LED last....men då sitter man och bränner av effekt för att kunna köra sina effektiva leds

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vad menar du med vrider "förbi" minstanivån? Vrider från avstängt över min nivå eller vrider ner till under minstanivån.

Jag ogillar allmänt nollfria dimmrar pga av de konstiga problem de ger med led. Speciellt konstigt tycker jag det är att de specar 0-200w med en nollfri enhet, för det tror jag inte en sekund på. Schnider kör med också nollfria men de specar attt de iaf kräver 5va led last, eller 14w glödljus, vilket är det mer rimliga för en enhet av den typen.

Edit: Skulle kunna testa med en bottenlast, ofta det nollfria dimmrar behöver om man använder dem med LED last....men då sitter man och bränner av effekt för att kunna köra sina effektiva leds

moderna dimmer utan nolla brukar ha en funktion där dimmern automatiskt kalibreras mot lampan tex qubino mini dimmer får man ändra i parametrarna för att göra kalibreringen för att inte få ts problem men efter den är gjord funkar det bra. (håller dock med dig att nolla är att föredra)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vad menar du med vrider "förbi" minstanivån? Vrider från avstängt över min nivå eller vrider ner till under minstanivån.

Jag ogillar allmänt nollfria dimmrar pga av de konstiga problem de ger med led. Speciellt konstigt tycker jag det är att de specar 0-200w med en nollfri enhet, för det tror jag inte en sekund på. Schnider kör med också nollfria men de specar attt de iaf kräver 5va led last, eller 14w glödljus, vilket är det mer rimliga för en enhet av den typen.

Edit: Skulle kunna testa med en bottenlast, ofta det nollfria dimmrar behöver om man använder dem med LED last....men då sitter man och bränner av effekt för att kunna köra sina effektiva leds

Menar att jag vrider från ovan minnivå till under minnivå. Egentligen så går den bara förbi minnivån någon bråkdel av en sekund tror jag. Jag märker det för när jag nått min och fortsätter vrida/sänka så börjar det flimra, men när jag slutar så är skenet stabilt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless