Zenfone 9 eller Pixel 7 pro?

Permalänk
Medlem

Zenfone 9 eller Pixel 7 pro?

Dags för ny lur och kan inte bestämma mig.

Kört några Oneplus som jsg varit nöjd med till nuvarande mi 10 t pro som jag inte är lika nöjd med. Inget strul men gillade oneplus ui mer.

Nåt jag även saknar är 3,5mm jacket som jag använder ganska ofta. Både xiaomis medföljande samt biltemas adapter har börjat strula inom några veckor och det är därför just zenfone är ett möjligt alternativ.

Har Halebop som operatör och då jag precis bytt jobb har jag inte längre nån buffert så luren blir på avbetalning oavsett tyvärr. Hade pixel haft 3,5mm jack hade jag inte tvekat.

Täckning
Kamera
Batteritid

Dessa är prio i fallande ordning.

Då telias nät är ett krav (bor på landet) och jag annars är nöjd med halebop så lutar det åt pixel för å ha lur och abb på samma ställe.

Även vart sugen på senaste från Cat för att få med värmekamera men då tummas det för mycket på prestanda och vanliga kameran...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Mitt personliga val av dem två telefonerna hade landat på Pixel 7 Pro pga att det är en Pixel, snabba uppdateringar; väldigt bra kamera, bra batteritid.

Men kolla dessa två recensioner.

https://youtu.be/NE5H5intsck

https://youtu.be/AxV0_1Y4zl0

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Avstängd

Zenfone är ganska nice, vill man ha en "mindre" telefon med ok-bra prestanda och inte Iphone så är det ju typ den som finns, kanske någon Sony också. Men Pixel har ju sina fördelar också med snabba uppdateringar, rent system och så. Avsaknaden av 3,5 mm stör mig också, men jag köpte en minimal adapter från Amazon för typ 200. Inte lika smidigt men det funkar bra, och jag kör mestadels BT ändå.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade nyss en Zenfone 9 och är supernöjd. 3.5 mm-uttag var ett krav för min del. Gick från en Samsung Galaxy S8, och i allt väsentligt är den nya bättre på allt. ASUS implementation av Android är nog så rent Android det kan bli.

Jag skriver lite mer om det här:
#19779251

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Flera har problem att ta emot och ringa samtal med Pixel 7. Det kan nog vara bra att vänta och se om det kommer en lösning innan köp.

https://swedroid.se/forum/threads/samtalsproblem-pixel-7-pro....

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Flera har problem att ta emot och ringa samtal med Pixel 7. Det kan nog vara bra att vänta och se om det kommer en lösning innan köp.

https://swedroid.se/forum/threads/samtalsproblem-pixel-7-pro....

Jag tror dock inte riktigt på att det är i telefonen som problemet ligger, även om det säkert är fullt möjligt. Oftast är det knas hos operatören när samtal inte kan kopplas fram (baserat på min egen erfarenhet inom arbete med telekom).

Om kamera är viktigare än batteritid så är det helt klart Pixel 7 som gäller. Även om Zenfone 9 verkar kunna leverera rätt fina bilder med GCam. Skulle nog gissa på att Zenfone 9 har bättre snitt vad gäller batteritid dock.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drwlz:

Jag tror dock inte riktigt på att det är i telefonen som problemet ligger, även om det säkert är fullt möjligt. Oftast är det knas hos operatören när samtal inte kan kopplas fram (baserat på min egen erfarenhet inom arbete med telekom).

Om kamera är viktigare än batteritid så är det helt klart Pixel 7 som gäller. Även om Zenfone 9 verkar kunna leverera rätt fina bilder med GCam. Skulle nog gissa på att Zenfone 9 har bättre snitt vad gäller batteritid dock.

Min erfarenhet av Pixel säger mig att batteritiden är bra, men framför allt att batteriet håller bra över tid. Min Pixel 5 är inte så ung längre men jag har typ aldrig varit under 40% vid läggdags trots hyfsat mycket användning. Min S10 behövde laddas på dagen nästan varje dag efter mindre än ett år.

Permalänk
Medlem

Blir förmodligen pixel. OM jag hittar ett schysst skal som är lite mer robust. Stör mig dock på avsaknad av 3,5 jacket... En schysst adapter löser ju bara halva problemet.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Har kört en Zenfone 9 nu ett tag, gick från en Huawei P30 Pro. Tyvärr så är jag rätt missnöjd med kameran. Sensorn i sig är helt OK men i Asus kameraapp har man lagt på extremt mycket extra skärpa som gör bilderna i princip obrukbara (för mig åtminstone).

Det går att komma runt det genom att installera GCam men det är lite trist att behöva installera en annan kameraapp på en ny telefon.

Annars är det en trevlig telefon i perfekt storlek för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har en Pixel 7 pro och kör bara Googles lurar sen drygt 10 år.
Mkt nöjd och behöver man 3.5mm finns det ju en uppsjö adaptrar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

behöver man 3.5mm finns det ju en uppsjö adaptrar.

Det finns inga adaptrar som ger motsvarande funktion.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Har en Pixel 7 pro och kör bara Googles lurar sen drygt 10 år.
Mkt nöjd och behöver man 3.5mm finns det ju en uppsjö adaptrar.

Stämmer. Personligen behöver jag bara ljud ut. Hade dock vart smidigt att alltid ha ett on hands.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk

Båda är lika dåliga eller Zenfone 9 rentav dålig. Asus har bara lovat två års uppdateringar och Google lovar visserligen fem år men bara tre av de åren kommer få de stora Android uppdateringarna resterande två säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Båda är lika dåliga eller Zenfone 9 rentav dålig. Asus har bara lovat två års uppdateringar och Google lovar visserligen fem år men bara tre av de åren kommer få de stora Android uppdateringarna resterande två säkerhetsuppdateringar.

Jag fattar inte varför folk hänger upp sig så mycket på sånt.

Min förra hade jag i fem år, och den fick bara två uppdateringar. Vad gör det? Det är ju inga stora skillnader mellan versioner, och knappast nån egentlig betydelse om det inte finns nån "killer feature" som nån enstaka individ bara måste ha.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag fattar inte varför folk hänger upp sig så mycket på sånt.

Min förra hade jag i fem år, och den fick bara två uppdateringar. Vad gör det? Det är ju inga stora skillnader mellan versioner, och knappast nån egentlig betydelse om det inte finns nån "killer feature" som nån enstaka individ bara måste ha.

Det handlar om säkerhetsuppdateringar som uteblir som kan vara viktiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag fattar inte varför folk hänger upp sig så mycket på sånt.

Min förra hade jag i fem år, och den fick bara två uppdateringar. Vad gör det? Det är ju inga stora skillnader mellan versioner, och knappast nån egentlig betydelse om det inte finns nån "killer feature" som nån enstaka individ bara måste ha.

Jo absolut. Säkerhetsuppdateringar är förstås bra, men även de har ju minskat i relevans nu när allt mer av det som utgör Android är separata appar som uppdateras oavsett. Google Services exempelvis. Samtidigt hade jag nog valt att titta på en ny telefon när säkerhetsuppdateringarna slutar komma, fyra-fem år är ganska länge att ha en telefon i mina ögon.

Jag tror många fastnar på denna detalj för att det är en (i teorin i alla fall) stor fördel för Iphone. "Jag får X år av uppdateringar och du får bara X-2 år. Din idiot, hö hö..." Jag som har suttit med en fyra år gammal (men sex år gammal modell) Iphone med senaste OS:et vet att det inte funkar så bra, även om det kanske är bättre nu.

Permalänk
Medlem

Tror inte jag skulle ha samma lur i 5 år även om den va top notch när den köptes OCH utvecklingen gick baklänges. Antingen byts det när kontraktet går ut eller när nåt mer intressant dyker upp.

Är långt ifrån fotograf men har nästan vart sugen på å sparka igång min Oneplus one.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det finns inga adaptrar som ger motsvarande funktion.

Är det en dealbreaker får man väl köpa en plebphone ist.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Är det en dealbreaker får man väl köpa en plebphone ist.

Vet inte vad det är, men jag valde ju själv en Zenfone 9 nyss, och den har en riktig ljudkontakt, så där behöver jag inte gå miste om nåt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S