Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljestig:

Får man fortsätta ”övningsköra” med manuell även efter man tagit ”B - automat”?

Ekonomilösningen skulle i sådana fall kunna vara att man börjar med ”B - automat” och sedan kör upp igen (med manuell) när körvanan väl infunnit sig.

Japp det får man

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Klart man tar manuellt för bövelen

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Det känns som man blir väldigt låst av att ta automat även fast det blir mer och mer automat?

Permalänk
Medlem

Inte sett något vettigt argument för varför man skulle välja att endast få köra automat.

Permalänk
Medlem

Låna/hyr en manuell bil en dag. Kostar inte så mycket och borde vara genomförbart, sen bara testa. Övningskör en heldag och är det katastrof och totalt omöjligt att komma ut från parkeringen gå på automatkort. Det är större sannolikhet att det inte kommer vara något större hinder med manuell låda efter en heldags övning och då är valet av manuellt kort givet.

Jag hade definitivt hamnat i trubbel mer än en gång senaste 5 åren om jag inte haft kort för manuell låda. Hade lätt kostat 5-10000 kr med ombokningar av dyrare hyrbilar för att lösa problemet och flera gånger inte kunnat dela på körningen vid samåkning.

Permalänk
Medlem

Bäst o köra på manuellt, man vet aldrig i framtida yrken när man behöver hoppa i en manuell.
Mitt jobb byter man konstant fordon och majoriteten är manuella trots 2018+ årsmodeller...

Permalänk

Ett B-körkort ger behörighet till allt från grävmaskin till skördetröska. Klart det skall tas för manuell låda.

Permalänk
Medlem

Tack för många bra kommentarer. Är det någon här som övningskört hemma med bara automatare och sen tagit körkort för manuell?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ppr74:

Tack för många bra kommentarer. Är det någon här som övningskört hemma med bara automatare och sen tagit körkort för manuell?

Nej men jag är övertygad om att du måste öva med manuell för att klara av provet, att köra manuellväxlat för första gången på uppkörningen lär snarare sluta med nån sorts olycka än ett körkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltså. Automat räcker ju för typ alla idag.
Men om man har intresse av bilar osv så klart man ska ta manuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Tack för många bra kommentarer. Är det någon här som övningskört hemma med bara automatare och sen tagit körkort för manuell?

Jag gjorde detta när jag tog mitt körkort för många år sedan.
Men jag tog också ett par körlektioner på körskola med manuell innan uppkörning.
Var så länge sedan nu men var nog en 5 lektioner där vi enbart fokuserade på vissa moment med just manuell (ex start, stopp i backe osv).

Var inga som helst problem sedan på uppkörning. Men jag hade ju inte gått direkt och provat köra upp med manuell om man aldrig kört det, kommer nog bli katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Inte sett något vettigt argument för varför man skulle välja att endast få köra automat.

Lathet ("Det-är-så-svårt-att-lära-sig-koppla") eller kortsynthet ("jAg BeHöVeR iNtE, fAmIlJeN hAr BaRa AuToMaTaRe".)

Att bara ta automatkörkort är dumt, finns massvis med argument att lära sig köra manuellt när man ändå är igång men i stort sett inga att bara lära sig automat. (Nej, "dom flesta nya bilarna är automatare" är inget argument eftersom dom flesta bilarna rent allmänt är manuella.)
Rätt vad det är så befinner man sig i en situation där man hade behövt manuellt körkort men valde i sin lathet att bara ta för automatare, och då sitter man där med skägget i brevlådan.

Sen är det betydligt roligare att köra manuellt med, men det är subjektivt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej men jag är övertygad om att du måste öva med manuell för att klara av provet, att köra manuellväxlat för första gången på uppkörningen lär snarare sluta med nån sorts olycka än ett körkort.

Ja självklart. Det jag vill veta är hur många lektioner det krävdes för att klara en uppkörning utan problem om man bara har kört automat innan.

Jag själv har kört så mycket manuell innan jag bytte till automat att det inte är några problem att gå tillbaka. Så jag undrar också hur är det för någon som har 'råpluggat' manuell inför uppkörning och sen bara kört automat efter det. Är det lika lätt för den personen att köra en manuell efter, låt oss säga, fem år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag gjorde detta när jag tog mitt körkort för många år sedan.
Men jag tog också ett par körlektioner på körskola med manuell innan uppkörning.
Var så länge sedan nu men var nog en 5 lektioner där vi enbart fokuserade på vissa moment med just manuell (ex start, stopp i backe osv).

Var inga som helst problem sedan på uppkörning. Men jag hade ju inte gått direkt och provat köra upp med manuell om man aldrig kört det, kommer nog bli katastrof

Ah. Där fick jag svar på det. Vad har du kört efter du tog körkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Ah. Där fick jag svar på det. Vad har du kört efter du tog körkortet?

Jag körde manuell första åren sedan bytte jag till automat och kommer aldrig gå tillbaka självmant
Notera att detta är flera år sedan så manuell var ju mycket mycket vanligare då än vad det är idag.

Och för jobb var det typ manuell krav på den tiden, detta har ju också ändrat sig mycket, även om det finns kvar på vissa arbetsplatser.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ppr74:

Ja självklart. Det jag vill veta är hur många lektioner det krävdes för att klara en uppkörning utan problem om man bara har kört automat innan.

Jag själv har kört så mycket manuell innan jag bytte till automat att det inte är några problem att gå tillbaka. Så jag undrar också hur är det för någon som har 'råpluggat' manuell inför uppkörning och sen bara kört automat efter det. Är det lika lätt för den personen att köra en manuell efter, låt oss säga, fem år?

Har man lärt sig principerna är det nog lugnt, tycker det ändå är rätt så stora skillnader mellan olika bilar hur reglagen ska hanteras så man behöver känna in sig på den specifika bilen oavsett om den är automat eller manuell och man kan ju se till att lära sig bilen på ett bra ställe när man skiftar bil i stället för att göra det i rusningstrafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Automat, majoriteten av nyare bilar är automat.

fast riktigt så är det inte. Du väljer oftast om du vill ha "nya bilen" i automat eller manuell. Sen är det fler manuella i Europa än Automat. Så varför begränsa sig? Tänk om du behöver köra manuell på jobbet eller "nöd-köra" en manuell? Och vad jag vet så får du samma straff för olovlig körning som att köra utan körkort med enbart licens för automat om du får för dig att köra manuell fordon utan lov. Lika bra att ta manuell 1 gång men HA licens för det, än att sen vara begränsad helt. Du är ju inte tvungen att köra manuell.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

fast riktigt så är det inte. Du väljer oftast om du vill ha "nya bilen" i automat eller manuell. Sen är det fler manuella i Europa än Automat. Så varför begränsa sig? Tänk om du behöver köra manuell på jobbet eller "nöd-köra" en manuell? Och vad jag vet så får du samma straff för olovlig körning som att köra utan körkort med enbart licens för automat om du får för dig att köra manuell fordon utan lov. Lika bra att ta manuell 1 gång men HA licens för det, än att sen vara begränsad helt. Du är ju inte tvungen att köra manuell.

Det beror på. Ska du beställa en helt ny så börjar det bli gott om bilar som inte finns med manuell, men det beror en del på segment och motoralternativ. Däremot är snittåldern på en bil runt tio år och medellivslängden inte riktigt det dubbla. Jag hade förvisso en rätt ny bil efter att ha tagit körkort, men de flesta i t ex lumpen hade ju bilar som var 10-20 år gamla… Några ytterligare lite äldre, för en del bilar hinner bli äldre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror på. Ska du beställa en helt ny så börjar det bli gott om bilar som inte finns med manuell, men det beror en del på segment och motoralternativ. Däremot är snittåldern på en bil runt tio år och medellivslängden inte riktigt det dubbla. Jag hade förvisso en rätt ny bil efter att ha tagit körkort, men de flesta i t ex lumpen hade ju bilar som var 10-20 år gamla… Några ytterligare lite äldre, för en del bilar hinner bli äldre än så.

Jag förstår vad du vill säga. Men ska man verkligen tänka så, att nya bilar börjar bli mer o mer automat? Tänk om du får sån situation där du har inget val. T.ex jobbet eller köra kompisens fordon.. Ja du förstår min poäng, man behöver inte gilla manuell.. Men better safe than sorry om jag får säga det själv Sen kommer manuell inte försvinna bara för att nya bilar är mer o mer utrustade med automat.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Hedersmedlem

Manuell.

När det är dags för förstabilen så kanske det inte blir någon helt ny bil, utan något bättre begagnat. Då finns det betydligt mer utbud på marknaden till bättre priser med manuell växellåda.

Sedan förekommer många manuella bilar, t.ex. som hyrbilar, företagsbilar, etc. Det är på väg ut, särskilt med alla elbilar, men det är inte ute än.

Det är inte svårt att lära sig, så det är bara att köra på det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ppr74:

Äldsta sonen får snart börja övningsköra och vi har lite funderingar på villkorat B-kort. När jag tog körkort -92 så fanns inte ens tanken på ett körkort för bara automatväxel. Men kollar man Blocket nu så är det nästan 50/50, med liten övervikt för manuell, när det gäller privata annonser. Bilhandlarannonser landar på cirka 70/30 till automatlådornas fördel.

Hur hade ni gjort om ni skulle ta körkort år 2024? Kan det fortfarande vara stor en nackdel på arbetsmarknaden att inte kunna/få göra manuell bil?

Tror du inte på sonen? Klart han löser manuell, det gör ju var och varannan kotte...
Han blir inte begränsad med ett sånt kort, men med en automatare så stängs många dörrar. Eventuella extra kostnader när manuella bilar inte kan hyras utan pålägg för automat krävs etc.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Då det bara finns automat i familjen tycker jag det duger. För mig att det går rykte att från c.a. år 2026 skulle det bli förbjudet sälja nya manuallväxlade bilar inom eu.

Dessutom som andra sagt går det att ta manuellt växlat körkort senare, bättre med något kort än inget enligt mig.

Kanske bäst höra med sonen, tycker han det är roligt med manuellt växlat kanske han lär sig snabbare så det är värt den ökade kostnaden, vill han inte lära sig det är det nog lika bra med automat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag förstår vad du vill säga. Men ska man verkligen tänka så, att nya bilar börjar bli mer o mer automat? Tänk om du får sån situation där du har inget val. T.ex jobbet eller köra kompisens fordon.. Ja du förstår min poäng, man behöver inte gilla manuell.. Men better safe than sorry om jag får säga det själv Sen kommer manuell inte försvinna bara för att nya bilar är mer o mer utrustade med automat.

Med den förståelsen verkar du inte ha kommit längre än till första meningen i inlägget. Den eventuella tolkningen, om det är den du gör, att jag ogillar manuell låda är dessutom direkt felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror du inte på sonen?

Har inte med det att göra. Jag var bara nyfiken på hur det ser ut när ungdomar tar körkort idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljestig:

Får man fortsätta ”övningsköra” med manuell även efter man tagit ”B - automat”?

Ekonomilösningen skulle i sådana fall kunna vara att man börjar med ”B - automat” och sedan kör upp igen (med manuell) när körvanan väl infunnit sig.

Du har en viss tid på dig efter uppkörning att göra en ny uppkörning för manuell, minns dock inte hur lång tid det är. Väntar man lite för länge så måste man skaffa nytt körkortstillstånd samt skriva nytt körprov. Så var det när jag tog manuell för buss efter att jag körde upp med automatväxlad buss i alla fall.

Dock tveksam att man skulle spara några pengar på att köra upp med automat istället för manuell.

Till trådstartaren skulle jag säga det vore dumt att inte köra med manuell direkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ppr74:

Har inte med det att göra. Jag var bara nyfiken på hur det ser ut när ungdomar tar körkort idag.

Jag läste lite mer och ser att egentligen borde första inlägget inkluderat att det bara fanns automatbil i familjen och tanken var att övningsköra hemma. Lycka till! Tror nog det kommer gå bra vilket som.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Har inte med det att göra. Jag var bara nyfiken på hur det ser ut när ungdomar tar körkort idag.

Det finns statistik på detta och det varierar mycket över var i landet körkortet utfärdas, även om den nedan inte har åldersuppdelning.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Det är nog troligare att en 18 åring i Norrbotten tar körkort så snabbt det går än en dito i automatledaren Stockholm. Kan också finnas ett samband med trafiksituation, bilinnehav och medelålder på vagnparken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zulbat:

Då det bara finns automat i familjen tycker jag det duger. För mig att det går rykte att från c.a. år 2026 skulle det bli förbjudet sälja nya manuallväxlade bilar inom eu.

Dessutom som andra sagt går det att ta manuellt växlat körkort senare, bättre med något kort än inget enligt mig.

Kanske bäst höra med sonen, tycker han det är roligt med manuellt växlat kanske han lär sig snabbare så det är värt den ökade kostnaden, vill han inte lära sig det är det nog lika bra med automat.

Det finns regler om att sluta sälja fosilbilar och det innebär i praktiken att manuella växellådor inte kommer att finnas i nya bilar men det finns inga direkta regler om att manuell förbjuds utan de blir helt enkelt tekniskt onödiga, EU har väl 2035 som mål (men en del länder vill ha undantag till 2040) men det finns också enskilda länder som har valt tidigare årtal, tex Storbrittannien satte 2030 och det står väl fast även om de nu lämnat EU.
Men att det i praktiken inte kommer att säljas nya manuellväxlade bilar inom 8-18 års tid beroende på land betyder ju inte att de omedelbart kommer att försvinna de årtalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förresten, notera att om man har ett manuellt B-körkort så får man numera manuellt körkort för släp eller tunga fordon, även om man kör upp med automat för sådan ytterligare behörighet. Kan vara värt att veta i sammanhanget.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2020/nya-for...

Permalänk
Medlem

I dagsläget hade jag fortfarande tagit manuellt, ganska begränsande gällande jobb om man inte har sånt körkort.

Men som många säger kommer ju automat (elbilar) ta över och om ~15år kan du inte köpa en ny bil med manuell låda. Men betyder ju att vi kommer en betydande del manuella bilar på marknaden till minst 2040.

Var man bor, planerad karriär och ekonomi spelar ju dock roll.

Går ju att köpa en bil för 5-10k för att träna köra manuellt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.