Permalänk

Saknar nu en CPU och mobo

Har fortfarande så här ca 1 år efter förra årets black friday ouppackade och inplastade
* EVGA 3070
* 2 st m.2 Gen 4
* 1 st WD passport hdd 5TB
* Noctua NH-D15
* EVGA GQ 850W
* 32gb ddr4 3600mhz

Måste nu ta tag i en CPU och mobo så att prylarna inte blir liggande för evigt och dör sotdöden inplastade.
Tanken från början var att gå på am4 och antingen 5600x eller 5700x, men börjar titta nu mot Raptor/alder lake som jag kan köra med mina ddr4.
Men samtidigt kliar det i fingrarna på am5 men då blir det ju igen nya minnesstickor oxå.
Kommer mest att spela fps (bf, escape from tarkov, hell let loose) och lite strategispel, köra lightroom och bokföring.
Så behöver lite input ang cpu+mobo för am4, am5, LGA1700 inför köp. Mobo är ju rent ut sagt ett litet helvete till djungel oavsett plattform, jag blir ärligt tokig över alla alternativ.
Hatar när jag står och velar över saker och ting.
Tacksam för hjälp.

Permalänk

Är det någon märkbar skillnad att köra PCIe gen 4 på PCIe gen 3 system med tanke på köp av mobos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echo Echo:

Har fortfarande så här ca 1 år efter förra årets black friday ouppackade och inplastade
* EVGA 3070
* 2 st m.2 Gen 4
* 1 st WD passport hdd 5TB
* Noctua NH-D15
* EVGA GQ 850W
* 32gb ddr4 3600mhz

Måste nu ta tag i en CPU och mobo så att prylarna inte blir liggande för evigt och dör sotdöden inplastade.
Tanken från början var att gå på am4 och antingen 5600x eller 5700x, men börjar titta nu mot Raptor/alder lake som jag kan köra med mina ddr4.
Men samtidigt kliar det i fingrarna på am5 men då blir det ju igen nya minnesstickor oxå.
Kommer mest att spela fps (bf, escape from tarkov, hell let loose) och lite strategispel, köra lightroom och bokföring.
Så behöver lite input ang cpu+mobo för am4, am5, LGA1700 inför köp. Mobo är ju rent ut sagt ett litet helvete till djungel oavsett plattform, jag blir ärligt tokig över alla alternativ.
Hatar när jag står och velar över saker och ting.
Tacksam för hjälp.

Vad är det som har hindrat dig från att köpa CPU tidigare? Sanningen är att det inte spelar jättestor roll vad du väljer. Det viktigaste är ju att komponenterna inte förbli liggandes. Det ekonomiska värdet på grafikkortet har ju sjunkit markant sen du köpte det. Såvida du inte lyckades boka det vid lansering.

Vad har du för budget?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

Om jag vore du hade jag kört på AM4, du kan säkert få en 5800X eller liknande hyffsat billigt nu! Och para den med billigaste moderkortet du hittar (B550 och uppåt, dvs inte A-varianterna!). Så har du en burk som räcker lääänge.

Då kan du också uppgradera minne,cpu och mobo samtidigt senare när det är läge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Echo Echo:

Är det någon märkbar skillnad att köra PCIe gen 4 på PCIe gen 3 system med tanke på köp av mobos?

nej, så tillvida att du inte har en sjukligt påkostat NVMe disk

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Vad är det som har hindrat dig från att köpa CPU tidigare? Sanningen är att det inte spelar jättestor roll vad du väljer. Det viktigaste är ju att komponenterna inte förbli liggandes. Det ekonomiska värdet på grafikkortet har ju sjunkit markant sen du köpte det. Såvida du inte lyckades boka det vid lansering.

Vad har du för budget?

Verkligheten med tidsbrist, familj och start av företag kom emellan.
Ekonomiska värdet på gpun är ju fantastiskt.........illa 🥴
Köpte det på andra sidan 10K strecket 🙈

Budget 4-6000kr

Permalänk
Skrivet av anon334363:

nej, så tillvida att du inte har en sjukligt påkostat NVMe disk

2st Corsair MP600 PRO
Kan inte tänka mig en större skillnad eller?

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Om jag vore du hade jag kört på AM4, du kan säkert få en 5800X eller liknande hyffsat billigt nu! Och para den med billigaste moderkortet du hittar (B550 och uppåt, dvs inte A-varianterna!). Så har du en burk som räcker lääänge.

Då kan du också uppgradera minne,cpu och mobo samtidigt senare när det är läge.

Så det räcker med ett B550 kort? Har tittat på X570, mest bara för att jag vill ha PCIe gen 4 men det kanske inte är nån märkbar skillnad?
Är det alltså 5800X som är mest prisvärd nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Echo Echo:

Så det räcker med ett B550 kort? Har tittat på X570, mest bara för att jag vill ha PCIe gen 4 men det kanske inte är nån märkbar skillnad?
Är det alltså 5800X som är mest prisvärd nu?

Vet inte om det är den som är mest prisvärd just nu, men jag har haft den i typ ett år och den är fenomenalt snabb. Mitt RTX 2070 Super är flaskhalsen i mitt system idag.

Går för 3472:- just nu enligt pricerunner, skulle säga att det är ett bra pris men har inte kollat närmare på det. https://www.pricerunner.se/pl/40-5300967/Processorer/AMD-Ryze...

Permalänk
Medlem

Så här hade jag gjort. B550 har PCIe 4.0 förresten.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Vet inte om det är den som är mest prisvärd just nu, men jag har haft den i typ ett år och den är fenomenalt snabb. Mitt RTX 2070 Super är flaskhalsen i mitt system idag.

Går för 3472:- just nu enligt pricerunner, skulle säga att det är ett bra pris men har inte kollat närmare på det. https://www.pricerunner.se/pl/40-5300967/Processorer/AMD-Ryze...

Om det är tillräckligt stor skillnad mot en 5600x så lutar det i nuläget faktiskt mot en 5800, då är det bara mobo kvar att fundera över 😓

Skrivet av Scarabeo:

Så här hade jag gjort. B550 har PCIe 4.0 förresten.

https://komponentkoll.se/bild/ISbXB.png

Men drar inte den ner hastigheten om jag har 3070 och 2st Gen4 m.2 diskar? Blir inte klok på denna djungel av mobos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echo Echo:

Om det är tillräckligt stor skillnad mot en 5600x så lutar det i nuläget faktiskt mot en 5800, då är det bara mobo kvar att fundera över 😓

Men drar inte den ner hastigheten om jag har 3070 och 2st Gen4 m.2 diskar? Blir inte klok på denna djungel av mobos

Jaha, jo det kan den göra. Den andra M.2-porten har bara PCIe 3.0 så maxhastigheten där är ca 3500 Mbit/s. Inget du lär märka av i praktiken dock.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Echo Echo:

Om det är tillräckligt stor skillnad mot en 5600x så lutar det i nuläget faktiskt mot en 5800, då är det bara mobo kvar att fundera över 😓

Vilket B550 som helst. Jag brukar köra Aorus.

Inkluderar dina användningsområden multitrådad prestanda så ta 5800. Den blir också mer framtidssäkrad då, då spelutvecklare osv. hittar nya sätt att nyttja fler cores varje dag.

Om du främst har lättare gaming i tankarna så kör 5600.

Permalänk
Medlem

Intel 12400F är en vanlig rekommendation pga bra pris per prestanda. Billiga moderkort och finns en generation nyare att byta till om du vill uppgradera framöver

Permalänk

glöm inte att 5700x finns. kostar 600kr mindre än 5800x och presterar i princip identiskt.