Svårt att hitta utrustning för att koppla en hdd till datorn

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta utrustning för att koppla en hdd till datorn

Jag köpte en Lenovo Legion T5 261AB7 stationär dator, mest p.g.a. grafikkortet eftersom jag är är mycket aktiv amatörfotograf.
Jag tänkte installera en extra hårddisk i datorn för att kunna lagra alla mina bildfiler. Jag har dem i externa hårddiskar men gillar att bearbeta om gamla bilder ibland och vill helst ha dem tillgängliga i datorn.
Jag har haft alla mina bildfiler på flera hårddiskar i min gamla dator men den fungerar inte bra längre med den senaste versionen av Photoshop.
Jag köpte en Seagate Barracuda 8TB, inte så snabb kanske men jag tänker inte ha några program i hårddisken, bara filer.
Jag har lyckats montera hårddisken och koppla den till datorns moderkort med en 7-stift Sata kabel men nu har jag stött på problem.
Det finns 2 st 7-stift Sata strömkablar tillgängliga i datorn men jag har inte någon ledig plats i hårddisken för en 7-stift Sata kabel. Det finns enbart plats kvar för en 15-stift Sata kabel.
Antingen behöver jag en adapter (7-stift hona till 15-stift hane) alternativt en 7-stift till 15-stift Sata-kabel för att kunna koppla hårddisken till ström men jag hittar varken en adapter eller en lämplig Sata kabel i fysiska eller onlinebutiker. Tänker jag fel eller har jag haft otur hittills bara?
Är mycket tacksam för all hjälp och råd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GraBro:

Jag köpte en Lenovo Legion T5 261AB7 stationär dator, mest p.g.a. grafikkortet eftersom jag är är mycket aktiv amatörfotograf.
Jag tänkte installera en extra hårddisk i datorn för att kunna lagra alla mina bildfiler. Jag har dem i externa hårddiskar men gillar att bearbeta om gamla bilder ibland och vill helst ha dem tillgängliga i datorn.
Jag har haft alla mina bildfiler på flera hårddiskar i min gamla dator men den fungerar inte bra längre med den senaste versionen av Photoshop.
Jag köpte en Seagate Barracuda 8TB, inte så snabb kanske men jag tänker inte ha några program i hårddisken, bara filer.
Jag har lyckats montera hårddisken och koppla den till datorns moderkort med en 7-stift Sata kabel men nu har jag stött på problem.
Det finns 2 st 7-stift Sata strömkablar tillgängliga i datorn men jag har inte någon ledig plats i hårddisken för en 7-stift Sata kabel. Det finns enbart plats kvar för en 15-stift Sata kabel.
Antingen behöver jag en adapter (7-stift hona till 15-stift hane) alternativt en 7-stift till 15-stift Sata-kabel för att kunna koppla hårddisken till ström men jag hittar varken en adapter eller en lämplig Sata kabel i fysiska eller onlinebutiker. Tänker jag fel eller har jag haft otur hittills bara?
Är mycket tacksam för all hjälp och råd.

Kontakterna är standardiserade och du har uppenbarligen inte en vanlig satakontakt utan en micro eller slim, troligen är det för att du har en märkesdator där de vill försvåra att ansluta standardiserade prylar.
Har du några lediga Molexkontakter från nätdeln är det kanske enklast att använda dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns inga 7-pin SATA-strömkablar, de har antingen 6 (slim), 9 (micro) eller 15 (standard) pinnar. Men vad jag kan hitta så verkar Legion T5 ha ett helt vanligt ATX-nätagg. Är du säker på att det inte finns några kablar med vanliga 15-pin-kontakter från nätagget?

Permalänk
Medlem

Molexkontakter

Tack!
Det var intressant att få veta. Det låter som ett bra förslag.

Permalänk
Medlem

ATX-nätaggregat

Skrivet av perost:

Det finns inga 7-pin SATA-strömkablar, de har antingen 6 (slim), 9 (micro) eller 15 (standard) pinnar. Men vad jag kan hitta så verkar Legion T5 ha ett helt vanligt ATX-nätagg. Är du säker på att det inte finns några kablar med vanliga 15-pin-kontakter från nätagget?

Tack perost!
Jag kollade sladden som jag köpte hor Kjell och Co och den är en Serial ATA-600 kabel - 0,3m. Den har 7 stift och det har 2 sladdar i närheten av platsen för den interna hårddisken. Betyder det att alla 3 går till datorns moderkort och inte till ström? Då behövde jag inte köpa en sladd

Det ska finnas en ATX-aggregat i datorn enligt beskrivningnen men jag vet inte hur den ska se ut. Däremot hittade jag sladdar instoppade i ett utrymme i datorn i närheten av hårddisken och nu ser jag att det finns anslutningar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraBro:

Tack perost!
Jag kollade sladden som jag köpte hor Kjell och Co och den är en Serial ATA-600 kabel - 0,3m. Den har 7 stift och det har 2 sladdar i närheten av platsen för den interna hårddisken. Betyder det att alla 3 går till datorns moderkort och inte till ström? Då behövde jag inte köpa en sladd

Ja, kabeln du beskriver är en SATA-datakabel som kopplas från moderkortet till hårddisken, dessa har 7 stift. Sen behöves det även en strömkabel som går från nätagget till hårddisken. Märkesdatorer kan ibland ha egna lösningar på detta, men datorn du har ska vad jag vet använda standardlösningen.

Skrivet av GraBro:

Det ska finnas en ATX-aggregat i datorn enligt beskrivningnen men jag vet inte hur den ska se ut. Däremot hittade jag sladdar instoppade i ett utrymme i datorn i närheten av hårddisken och nu ser jag att det finns anslutningar också.

Nätaggregatet är den fyrkantiga lådan som du kopplar in strömsladden till datorn i. Om du kollar vart kablarna du hittade går någonstans så kommer du nog se att de går till just nätagget.

Permalänk
Medlem

Hittade sladd

Hej!

Jag hittade en 15-stift Sata-kontakt under en hög med sladd i ett utrymme som passade hårddisken. Nu har jag kopplat in BenQ-skärmen med en HDMI kontakt i skärmen och en USB-C kontakt i datorn. Datorn kommer igång men jag får inte någon bild på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraBro:

Hej!

Jag hittade en 15-stift Sata-kontakt under en hög med sladd i ett utrymme som passade hårddisken. Nu har jag kopplat in BenQ-skärmen med en HDMI kontakt i skärmen och en USB-C kontakt i datorn. Datorn kommer igång men jag får inte någon bild på skärmen.

Koppla hdmi kontakten direkt till grafikkortet (ingen USB-C adapter) istället så borde allt fungera.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Tack! Jag ska testa.

Permalänk
Medlem

hdmi till hdmi

Tusen tack! Det fungerade.

Permalänk
Medlem

@GraBro: Orsaken till att det inte fungerade med USB är för att datorn då behöver ha stöd för DisplayPort via USB, vilket stationära datorer nästan aldrig har utan det är främst en laptop-grej (och det är ingen självklarhet där heller, vilket är orsaken till den klistrade tråden i forumdelen för skärmar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraBro:

Hej!

Jag hittade en 15-stift Sata-kontakt under en hög med sladd i ett utrymme som passade hårddisken. Nu har jag kopplat in BenQ-skärmen med en HDMI kontakt i skärmen och en USB-C kontakt i datorn. Datorn kommer igång men jag får inte någon bild på skärmen.

15-stift sata direkt från nätagget?

@perost:

Det är väldigt känt problem att molex->sata adaptrar brinner upp, skulle starkt rekommendera att inte använda sådan om du kan

https://www.google.se/search?q=molex+sata+burn

Även från kända märken

Permalänk
Medlem

molex sata

Inte molex till sata utan Sata-sladd från datorn till Sata-ingången i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@perost:

Det är väldigt känt problem att molex->sata adaptrar brinner upp, skulle starkt rekommendera att inte använda sådan om du kan

https://www.google.se/search?q=molex+sata+burn

Även från kända märken

Du citerade nog fel person där

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt! Jag har inte riktigt lärt mig hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du citerade nog fel person där

Helt klart @mrqaffe jag ville citera, fel av mig