Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Var på Kia och uppdaterade bilen så den kan köra förvärmning på batteriet när man navigerar till en snabbladdare idag.

Skall testa i helgen,så får vi se om det gjort skillnad

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Finns det fortfarande ställen som erbjuder gratis laddning?

Gå in i appen chargefinder så kan du ställa in ett filter för gratis laddning.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Resume-knappen saknar jag i teslan..
Men deras scrollhjul är nice för att ställa hastigheten!

Scrollhjulet är nog inte så mycket en Tesla-grej utan mer en Model 3/Y grej?

Vad är en resume-knapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Stega från 50-90? 😂 Då är det väl bra mycket lättare att trampa på gasen? 😉

Jag använder nästan bara resume-knappen istället för "gasen", då lägger sig MEB-bilarna i antingen din satta hastighet eller vägens hastighet. Förstår inte varför man skulle vilja göra på något annat sätt vid motor-/landsvägskörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Scrollhjulet är nog inte så mycket en Tesla-grej utan mer en Model 3/Y grej?

Vad är en resume-knapp?

Att om du har bromsat eller på annat vis avslutat farthållaren pga köer eller annat så kan man på många bilar trycka på resume och då återgår farthållaren till tex 110km/h.

Var bekvämt att ha i gamla mercedesen jag hade tidigare.

och det kanske stämmer att det är model 3/y. Har bara suttit i de modellerna.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Scrollhjulet är nog inte så mycket en Tesla-grej utan mer en Model 3/Y grej?

Vad är en resume-knapp?

Något som fanns redan för 30 år sedan och finns i normala bilar…? Senast jag körde en utan var väl typ en sönderrostad 240… utan farthållare. Visst, 850 hade det som återfjädrande läge bortom On och BMW hade det uppåt på sin gamla spak innan det blev en knapp eller tryck på hela spaken, men samma koncept.

(Funktionsbeskrivning, se annat inlägg och dra bort ”skyltad hastighet” beroende på bil.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Att om du har bromsat eller på annat vis avslutat farthållaren pga köer eller annat så kan man på många bilar trycka på resume och då återgår farthållaren till tex 110km/h.

Var bekvämt att ha i gamla mercedesen jag hade tidigare.

och det kanske stämmer att det är model 3/y. Har bara suttit i de modellerna.

Ah, då är jag med! Det där ska gå att ställa in om du går in på Autopilot-menyn i din bil. Du ska kunna växla med att Autopiloten börjar på din satta hastighet eller på hastighetsbegränsningen. Om jag förstod dig rätt.

Skrivet av ztenlund:

Något som fanns redan för 30 år sedan och finns i normala bilar…? Senast jag körde en utan var väl typ en sönderrostad 240… utan farthållare. Visst, 850 hade det som återfjädrande läge bortom On och BMW hade det uppåt på sin gamla spak innan det blev en knapp eller tryck på hela spaken, men samma koncept.

(Funktionsbeskrivning, se annat inlägg och dra bort ”skyltad hastighet” beroende på bil.)

Jag tror nog allt du förstod vad jag menade. Att man ställer in hastigheten på scroll-hjulet, alltså. Inte huruvida det finns scroll-hjul eller inte. Vilket ju för övrigt är lite ironiskt då Tesla tagit bort väldigt mycket som traditionellt existerat på gamla bilar.

Permalänk
Medlem

@Curik
Fast jag avsåg den nedre frågan, men orkade inte bråka med iPads i mitt tycke suboptimala textredigering när man bara använder skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Finns det fortfarande ställen som erbjuder gratis laddning?

De flesta ICA butiker här, Ikea, några mindre butiker. Bor dock i SE2 så det är nog vanligare här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ah, då är jag med! Det där ska gå att ställa in om du går in på Autopilot-menyn i din bil. Du ska kunna växla med att Autopiloten börjar på din satta hastighet eller på hastighetsbegränsningen. Om jag förstod dig rätt.

Jag tror nog allt du förstod vad jag menade. Att man ställer in hastigheten på scroll-hjulet, alltså. Inte huruvida det finns scroll-hjul eller inte. Vilket ju för övrigt är lite ironiskt då Tesla tagit bort väldigt mycket som traditionellt existerat på gamla bilar.

Hastighetsberänsningen ja, men inte den tidigare hastigheten

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Hastighetsberänsningen ja, men inte den tidigare hastigheten

Det är just det du ska kunna välja, ifall det ska vara den *satta* hastigheten (eller tidigare som du benämner den). Det finns även trådar på TMC där man går igenom detta. Min bil funkar så exempelvis.

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Var på Kia och uppdaterade bilen så den kan köra förvärmning på batteriet när man navigerar till en snabbladdare idag.

Skall testa i helgen,så får vi se om det gjort skillnad

Ska göra det i november.

Återkom med resultat!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av wootz91:

Finns det fortfarande ställen som erbjuder gratis laddning?

Lidl har ju slutat med sin, de har slutat med gratis laddningen i Ljungby kommun. Så gissar på att hela Kronoberg kommer köra samma. Så känns som det är slut på det roliga.
Vi har dock fortfarande gratis laddning på jobbet, får se hur länge det varar dock

Permalänk
Medlem

Förvärmning av batteriet, hur mycket påverkar det och hur vet jag att mitt batteri är förvärmd? Har Mercedes EQB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Lidl har ju slutat med sin, de har slutat med gratis laddningen i Ljungby kommun. Så gissar på att hela Kronoberg kommer köra samma. Så känns som det är slut på det roliga.
Vi har dock fortfarande gratis laddning på jobbet, får se hur länge det varar dock

Var jobbar ni,hur många år kan ni ladda gratis?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

Hämtar upp en Mg ez ev imorgon. Beställde för ca ett år sedan och skulle kosta 2490:- 3000 mil på 36 månader leasing.

Skall bli spännande att se hur mycket det blir nu, är tydligen inte bundet.
Funderade på om man skulle ta ett bil-lån över typ 10 år, få samma månadskostnad ca men kunna sälja den sedan. Vad tror ni?

Hur blev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d-mart:

Hur blev det?

Själva bilen är över förväntan, är väldigt positivt överraskad. Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över.

Ang leasingen så är jag förvånad över hur svårt det är med info. leasar genom Hedin bil, med Santander som leasing-givare.
Såhär, grunden är 2490:-/månad. Och sedan så har räntan ändrats hos Santander. Men de kan inte säga hur mycket den har ändrats sedan vi signade (för 12 månader sedan).

Den infon jag fått är:
- vi är signade på en lägre räntetrappa än vad kunder som signar idag får. Dvs om upplåningsräntan ökar med 0,1% så ökar den mindre för oss än för personer som signar idag får.
- det är omöjligt för dem att säga hur mycket ökningen är innan vi signat. Dvs vi köper helt 🐷 i säcken och litar på att det är 300-600:- i ökade kostnader som vår säljare på Hedin säger att andra fått.

Så, otroligt oklart hur de kan jobba såhär egentligen. 0 transparens, och inte för att det är svårt information. Bara för att rutiner kring leasingavtal är dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

Själva bilen är över förväntan, är väldigt positivt överraskad. Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över.

Ang leasingen så är jag förvånad över hur svårt det är med info. leasar genom Hedin bil, med Santander som leasing-givare.
Såhär, grunden är 2490:-/månad. Och sedan så har räntan ändrats hos Santander. Men de kan inte säga hur mycket den har ändrats sedan vi signade (för 12 månader sedan).

Den infon jag fått är:
- vi är signade på en lägre räntetrappa än vad kunder som signar idag får. Dvs om upplåningsräntan ökar med 0,1% så ökar den mindre för oss än för personer som signar idag får.
- det är omöjligt för dem att säga hur mycket ökningen är innan vi signat. Dvs vi köper helt 🐷 i säcken och litar på att det är 300-600:- i ökade kostnader som vår säljare på Hedin säger att andra fått.

Så, otroligt oklart hur de kan jobba såhär egentligen. 0 transparens, och inte för att det är svårt information. Bara för att rutiner kring leasingavtal är dåliga.

Japp håller med. Känns osäkert som köpare / leasare i dessa tider. Kreditbolaget kommer ju alltid se till att dom inte förlorar på affären, det är ju nåt som är säkert.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

Själva bilen är över förväntan, är väldigt positivt överraskad. Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över.

Ang leasingen så är jag förvånad över hur svårt det är med info. leasar genom Hedin bil, med Santander som leasing-givare.
Såhär, grunden är 2490:-/månad. Och sedan så har räntan ändrats hos Santander. Men de kan inte säga hur mycket den har ändrats sedan vi signade (för 12 månader sedan).

Den infon jag fått är:
- vi är signade på en lägre räntetrappa än vad kunder som signar idag får. Dvs om upplåningsräntan ökar med 0,1% så ökar den mindre för oss än för personer som signar idag får.
- det är omöjligt för dem att säga hur mycket ökningen är innan vi signat. Dvs vi köper helt 🐷 i säcken och litar på att det är 300-600:- i ökade kostnader som vår säljare på Hedin säger att andra fått.

Så, otroligt oklart hur de kan jobba såhär egentligen. 0 transparens, och inte för att det är svårt information. Bara för att rutiner kring leasingavtal är dåliga.

Intressant, tack! Håller med om att det är en märklig situation, befinner mig snart i något liknande fast via Carplus.

När vi skrev på vårt förra leasingavtal för knappt två år sedan skämtade vi faktiskt med säljaren om just hur totalt oförutsägbar den där leasingavgiften faktiskt är, även om den alltid marknadsförs mer som en fast summa. Det var som att ingen kunde föreställa sig att räntorna faktiskt skulle stiga, fast det liksom bara fanns en riktning de kunde röra sig. Och vips är vi där, på ett rätt dramatiskt sätt. Marknadsföringen låtsas fortfarande som ingenting!

Hur gick diskussionerna kring ett eventuellt billån istället? Det är oklart om den möjligheten finns via Carplus/Hedin.

Permalänk
Inaktiv

Santander är ju sämst på allt, fattar inte att de överlever i dag då det finns 100 kreditgivare som sköter sig bättre på allt än de gör.

Permalänk
Medlem

Hade inte någon diskussion om bil-lån. Kände att jag nog inte ville äga bilen ändå.
Men det var ju inte direkt något som Hedin verkade pusha på i det här skedet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ska göra det i november.

Återkom med resultat!

Imorgon mitti, efter jag lämnat frun på jobbet, lägger en note sen

BTW, gjorde lite research angående TPMS på EV6, tror inte ens du får en varning. Bara det att du inte kan läsa ut trycket i displayen. Så man får hålla lite extra koll.
Beställde nordiska frikstionsdäck (Pirelli) och svarta lättmetall fälger ifrån bythjul, gick på 16k (typ 10k billigare än Kia original) utan TPMS, då jag inte kunde konfa det på bythjul.

Skulle det visa sig att den faktiskt håller på och varnar i tid och otid, så får åka förbi Kia och köpa ett TPMS set och sen installera. Det var fortfarande billigare än något annat alternativ online.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Imorgon mitti, efter jag lämnat frun på jobbet, lägger en note sen

BTW, gjorde lite research angående TPMS på EV6, tror inte ens du får en varning. Bara det att du inte kan läsa ut trycket i displayen. Så man får hålla lite extra koll.
Beställde nordiska frikstionsdäck (Pirelli) och svarta lättmetall fälger ifrån bythjul, gick på 16k (typ 10k billigare än Kia original) utan TPMS, då jag inte kunde konfa det på bythjul.

Skulle det visa sig att den faktiskt håller på och varnar i tid och otid, så får åka förbi Kia och köpa ett TPMS set och sen installera. Det var fortfarande billigare än något annat alternativ online.

Yes antar du köpte Ice Zero FR?

Hade tänkt ta dem med då de är bra men satsade på Hakka R5 när de är helt nya för i år o är delad första plats på nordiska friktionsdäck.

Kostade 500 kr mer per däck än Ice Zero FR men ja

Tror vi tog samma fälgar. Image Vega Gloss Black?

Annars sjukt najs om det inte ens varnar för TPMS då jag med skippa det. Hade inte klagat på att se en skiftnyckel eller däcktrycks ikon heller dock bara det inte blir något konstant beep ljud.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Yes, de var så sjukt mycket billigare på bythjul än någon annanstans, vill inte spendera för mycket med tanke på leasing. Körde Vega Gloss Black. de hade bra pris på båda för ett tag sen, sen lade jag även på en 5% benify rabattkod så blev bra pris.

Bor i skåne, och vi har typ 5 snö dagar totalt här nere, kände jag klarade mig på "bra" friktionsdäck istället för bästa
En bonus just med Pirellidäcken är att de är väldigt tysta.

När hade du tänkt byta? För mig blir det nog nästa vecka så fort de däckfirman jag skickade till ringer att de är framme.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Relik 📜

E-Niro varnar för TPMS en gång efter uppstart, sedan visas konstant en ikon. Kan väl gissa det är samma på EV6?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

E-Niro varnar för TPMS en gång efter uppstart, sedan visas konstant en ikon. Kan väl gissa det är samma på EV6?

antar du kör utan TPMS på vintern nu då?
Var lägger sig ikonen?

Posten jag hittade på ev6 forum när jag sökte var post 3 i detta forum.

https://www.kiaevforums.com/threads/what-happens-if-no-tpms-s...

Han påstår att han inte får någon symbol, fast kan ju vart hans ev6:a med.
Skulle kunna leva med en ikon sålänge jag inte får något bipande eller varnande varje gång jag slår på bilen, då blir det att susa förbi Kia och köpa, och sen till däckverkstad för montering/ombalansering. Hjulen blir ändå billigare än något annat jag kunde köpa

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Cove:

antar du kör utan TPMS på vintern nu då?
Var lägger sig ikonen?

Posten jag hittade på ev6 forum när jag sökte var post 3 i detta forum.

https://www.kiaevforums.com/threads/what-happens-if-no-tpms-s...

Han påstår att han inte får någon symbol, fast kan ju vart hans ev6:a med.
Skulle kunna leva med en ikon sålänge jag inte får något bipande eller varnande varje gång jag slår på bilen, då blir det att susa förbi Kia och köpa, och sen till däckverkstad för montering/ombalansering. Hjulen blir ändå billigare än något annat jag kunde köpa

Körde utan TPMS ett tag förra vintern, då sensorn i ena däcket fram hade tappat inställningarna. Då fick jag som sagt ett pling med en varning när jag startade bilen, och sedan en permanent ikon.

Åkte förbi "min" däckverkstad efter någon vecka, och han fixade den bråkiga sensorn. Efter det hoppade TPMS igång omgående och varningarna försvann.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Yes, de var så sjukt mycket billigare på bythjul än någon annanstans, vill inte spendera för mycket med tanke på leasing. Körde Vega Gloss Black. de hade bra pris på båda för ett tag sen, sen lade jag även på en 5% benify rabattkod så blev bra pris.

Bor i skåne, och vi har typ 5 snö dagar totalt här nere, kände jag klarade mig på "bra" friktionsdäck istället för bästa
En bonus just med Pirellidäcken är att de är väldigt tysta.

När hade du tänkt byta? För mig blir det nog nästa vecka så fort de däckfirman jag skickade till ringer att de är framme.

Blir nog snygg! Jag köpte också Image Vega, fast inte svarta.

Jag har en dum fråga... Till mina gamla bilar har jag alltid haft en uppsättning bultar till sommarhjulen och en till vinterhjulen. Aluminiumfälgar på båda.

Nu beställde jag däck + fälg från däck365 och tänkte att det går att använda bultarna som sitter på nu. Är det så eller beror det på fälgarna? Det kan ju vara olika djup och form gissar jag.

Jag har inte tittat så noga, men jag antar att det är hjulbultar, inte muttrar, på EV6.

Köpte du en extra uppsättning bultar till Image Vega?

Edit: Jag hittade följande i beställningen från däck365: "Original bultar/muttrar skall användas vid montering."

Edit 2: Beställade utan TPMS, får se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Yes, de var så sjukt mycket billigare på bythjul än någon annanstans, vill inte spendera för mycket med tanke på leasing. Körde Vega Gloss Black. de hade bra pris på båda för ett tag sen, sen lade jag även på en 5% benify rabattkod så blev bra pris.

Bor i skåne, och vi har typ 5 snö dagar totalt här nere, kände jag klarade mig på "bra" friktionsdäck istället för bästa
En bonus just med Pirellidäcken är att de är väldigt tysta.

När hade du tänkt byta? För mig blir det nog nästa vecka så fort de däckfirman jag skickade till ringer att de är framme.

Kör aldrig på natten eller super tidigt så jag kommer inte byta förns det blir närmare nollan på dagen.

Nordiska friktionsdäck är riktigt dåliga på våt väg så kommer köra sommardäcken ett bra tag till.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kör aldrig på natten eller super tidigt så jag kommer inte byta förns det blir närmare nollan på dagen.

Nordiska friktionsdäck är riktigt dåliga på våt väg så kommer köra sommardäcken ett bra tag till.

Okej, själv kör jag ofta tidigt (runt 6:15), eller sent när jag kör fru till eller från jobb, beroende på hennes skift. Dock temporärt, då hon äntligen bytt till ett jobb nära bostaden, dock 3 månaders uppsägning, så denna vintern behöver jag dem på tidigt.

Yes man får ta det lugnt på vägarna när det är blött

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________