Permalänk
Medlem

Tycker det är ytterst otydligt och således svarade jag B => hade den gällt för A => varför inte då placera den mer mot mitten av rutan så det är tydligt för vilken ruta den gäller?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Här är det tvärtom dock, majoriteten av platsen är inom skylten.
Där jag såg någon få p-bot så var det (S är skylten med skylt höger). Notera dock att skylten satt på fundament och var eventuellt temporär

|-----S| |-------||-----|
Bil

Fast huruvida majoriteten av platsen är innanför eller inte kan ju inte spela någon roll (att den gäller om 50% eller mer täcks, men inte om det bara är 40%). Endera så täcker skylten hela platsen (givet att linjerna syns såklart), alternativt så är det som @pv2b säger och det är fine så länge fordonet får plats på den ytan som skylten inte täcker. Vilket för Kinto-parkeringen betyder att man eventuellt skulle kunna ställa en motorcykel på den platsen (till vänster om skylten), och då stå helt lagligt, fastän det gör det omöjligt att parkera den tilltänkta Kinto-bilen där.

Jag är inte helt hundra på att det ska tolkas som det sistnämnda, då det betyder att man med en MC skulle kunna parkera lite varstans. Personligen känns som regel snarare än undantag att P-skylten står centrerad framför rutan än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vart står det att den är inklusive? Jag har själv sett bilar få bot när det står i rutor som har tilläggskylt p-höger och fundamentet står delvis i deras ruta men boten är för otillåten parkering.

Jag bor i Stockholm om det nu spelar roll.

Det finns egentligen enbart ett sätt att få bukt vad som gäller och det är att felparkera (enligt vissa) och ta det vidare.

Efter sajks fina Edit bilder så håller jag med om att den försöker hänvisa till att båda platser skall vara för laddningen men att det råder otydlighet.

Det är väldigt enkelt att vinna i överklagan då bolagen inte vill förlora i rätten.

Fattar inte hur mycket tydligare det går att vara så jag får väl bara repetera.

"Gäller åt det håll pilen visar" = inklusive.

var tror du annars det börjar om det inte börjar från pilen? 5 meter bort?

du kan antingen stå till höger eller till vänster om pilen. till höger gäller skylten. parkerar du på platsen kommer bilen uppta yta till höger om skylten. finns inget otydligt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tycker det är ytterst otydligt och således svarade jag B => hade den gällt för A => varför inte då placera den mer mot mitten av rutan så det är tydligt för vilken ruta den gäller?

Jag håller definitivt med om att skylten lämnar onödigt mycket fritt för tolkning. Även om jag personligen tycker det är tydligt nog att plats A är inkluderad i parkeringsbegränsningen, så skulle den gärna flyttas mer till vänster för att eliminera de otydligheter som här uppenbart finns. Dock så finns det en begränsning i hur långt den kan flyttas då den sitter på en mur som tar slut innan du nått mitten av parkeringsrutan, och du vill inte heller ha skylten så pass långt ut att den sticker ut utanför muren. Men visst, man kan tycka att det går att flytta den någon decimeter, alternativt att den ansvarige helt enkelt får sätta skylten på en helt egen fristående stolpe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast huruvida majoriteten av platsen är innanför eller inte kan ju inte spela någon roll (att den gäller om 50% eller mer täcks, men inte om det bara är 40%). Endera så täcker skylten hela platsen (givet att linjerna syns såklart), alternativt så är det som @pv2b säger och det är fine så länge fordonet får plats på den ytan som skylten inte täcker. Vilket för Kinto-parkeringen betyder att man eventuellt skulle kunna ställa en motorcykel på den platsen (till vänster om skylten), och då stå helt lagligt, fastän det gör det omöjligt att parkera den tilltänkta Kinto-bilen där.

Jag är inte helt hundra på att det ska tolkas som det sistnämnda, då det betyder att man med en MC skulle kunna parkera lite varstans. Personligen känns som regel snarare än undantag att P-skylten står centrerad framför rutan än något annat.

Du känner uppenbarligen inte så många MC-förare. Parkerar och kör lite varstans är min uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du känner uppenbarligen inte så många MC-förare. Parkerar och kör lite varstans är min uppfattning.

Hehe näe, det må vara sant!
Men förhoppningsvis skulle man få en bot om man ställer sig och blockerar halva Kinto-parkeringen. Om det sedan håller i rätten eller inte låter jag vara osagt, men det känns som det enda rimliga i mina ögon i vart fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Fattar inte hur mycket tydligare det går att vara så jag får väl bara repetera.

"Gäller åt det håll pilen visar" = inklusive.

var tror du annars det börjar om det inte börjar från pilen? 5 meter bort?

du kan antingen stå till höger eller till vänster om pilen. till höger gäller skylten. parkerar du på platsen kommer bilen uppta yta till höger om skylten. finns inget otydligt.

167 personer håller på b( 41%,) det är tydligen inte uppenbart!
Enligt våra eminenta paint-arists så är skylten väldigt nära gränsen.
Jag är uppenbart inte ensam om att
- tycka man kan stå med en liten bil/mc på rätt sida stolpen.

- att skylten kan vara felplacerad och mena ruta B enbart.

-att man kan parkera och vinna i rätten.

Du har inte visat en enda dom eller lag som hänvisar till din åsikt.
Jag länkade tidigare ett fall där "otydlighet vid skyltning" gav friande dom i 2 instanser (tingsrätt/hovrätt)

Jag har också sedan denna artikel besökt
Bromma blocks
Täby C
Farsta C
Och i Stockholm verkar alla skyltar sitta i linje med gränsen mellan platser

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag röstade B.

Det som jag närmast har att relatera till dylika skyltar är med pilar upp och ned istället, längs gator i närheten där man står längs med. Min tolkning av dessa skyltar är att man få parkera hela vägen fram till en pil ned, och från och med precis bakom en pil upp (eller tvärt om när det gäller parkeringsförbud snarare än parkering). För att följa skyltningen måste man stå helt på rätt sida, om skylten är vid sidan av bilen står man fel eftersom en del av bilen är på fel sida.

Min motsvarande tolkning när det gäller markerade platser är att en plats som delvis är på både sidor inte "följer skyltningen". Givetvis med lite marginal i beaktande, ifall pil höger skylten verkar sitta längst ut till vänster på en plats, utan att täcka den helt, men denna skylten är ju bra mycket mer än halvägs.

Edit:
Insåg när jag läste vidate i trådan att tolkningen ovan givetvis är bakvänd, borde givetvis gälla bilar i rutorna snarare än rutorna i sig, men låter det stå kvar då det var mina ursprungliga tankar kring det. Mina paint och geometriskills är iaf lite bättre, tycker skylten rätt tydligt är en bra bit ut på högra sidan, observera var de röda linjerna korsar den blå, vars undersida är där muren börjar.

By the power of geometry
Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Frågat några(6st Sthlm+3st Västerås) parkeringsvakter jag har möt och deras syn på det, alla har svarat samma sak.
Plats B gäller, skylten är felplacerad. Följdfrågan var om jag kommer att vinna om P-boten överklagas. En svarade på frågan , resten vill inte riktigt svara på frågan utan var mest tystnad.

Den som svarade lyfte fram det enkelt. Vill du spendera mer tid på att bestrida/överklaga, och ses i rätten. Än spendera lite mer tid på att parkera rätt, så som det är avsett? Dock la personen till att skylten ska stå vid linjen för tydlighetens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Frågat några(6st Sthlm+3st Västerås) parkeringsvakter jag har möt och deras syn på det, alla har svarat samma sak.
Plats B gäller, skylten är felplacerad. Följdfrågan var om jag kommer att vinna om P-boten överklagas. En svarade på frågan , resten vill inte riktigt svara på frågan utan var mest tystnad.

Den som svarade lyfte fram det enkelt. Vill du spendera mer tid på att bestrida/överklaga, och ses i rätten. Än spendera lite mer tid på att parkera rätt, så som det är avsett? Dock la personen till att skylten ska stå vid linjen för tydlighetens skull.

Linjen och cm-placering har ingen betydelse, jag tycker det är tydligt att du inte kan stå framför skylten. Du har parkerat till höger om anvisningen om du står i A även om det bara gäller en del av bilen. Om vi inte har några cm-regler så tycker jag det är konstigt att tolka det på annat sätt.

Kan inte tänka mig att rätten kan ta hänsyn till att det hade varit tydligare om parkeringsplatserna var räta som de är på andra sidan garageinfarten, som de var innan de målades om och in/utfarten öppnades.

När rutorna är snötäckta kan du delvis stå inom A utan att stå framför/till höger om anvisningen, men det är ju ett ickeproblem om det finns plats att ställa sig vid alla laddare vilket som.

Låt de som vill bråka bråka, men jag kan inte se att något motsvarande varit uppe i rätten.

Permalänk
Medlem

Man ska stå till höger om skylten, linjerna på marken är oväsentliga.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Linjen och cm-placering har ingen betydelse, jag tycker det är tydligt att du inte kan stå framför skylten.

Du har parkerat till höger om anvisningen om du står i A även om det bara gäller en del av bilen. Om vi inte har några cm-regler så tycker jag det är konstigt att tolka det på annat sätt.

Man har parkerat framför stolpen, inte till höger.
Att vara på rätt sida skylten(vägmärkesförordningen) är viktigare, därmed finns det "cm-regler".
Linjen har även en betydelse, fast från en annan förordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Frågat några(6st Sthlm+3st Västerås) parkeringsvakter jag har möt och deras syn på det, alla har svarat samma sak.
Plats B gäller, skylten är felplacerad. Följdfrågan var om jag kommer att vinna om P-boten överklagas. En svarade på frågan , resten vill inte riktigt svara på frågan utan var mest tystnad.

Den som svarade lyfte fram det enkelt. Vill du spendera mer tid på att bestrida/överklaga, och ses i rätten. Än spendera lite mer tid på att parkera rätt, så som det är avsett? Dock la personen till att skylten ska stå vid linjen för tydlighetens skull.

Vad menar du med att plats B gäller? Alla i tråden är nog överens om att skylten gäller för plats B. Frågan gäller väl om man med icke laddar bil får stå i ruta?

Flera inlägg i tråden hävdar att linjerna saknar betydelse medan dina 9 parkeringsvakter samtliga hävdar att det är linjerna som är viktiga. Inte lätt att göra rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad menar du med att plats B gäller? Alla i tråden är nog överens om att skylten gäller för plats B. Frågan gäller väl om man med icke laddar bil får stå i ruta?

Flera inlägg i tråden hävdar att linjerna saknar betydelse medan dina 9 parkeringsvakter samtliga hävdar att det är linjerna som är viktiga. Inte lätt att göra rätt.

Har frågeställningen ändrats med tiden, då har jag missat det.
Ursprunglig frågeställning var:
"Skulle vilja få era åsikter om vilken ruta som denna stolpe med parkeringsskyltar börjar gälla vid:"

Eftersom skylten gäller från plats B, så får du stå på plats A om du inte laddar.

P-vakterna har rätt, linjerna är viktiga, DOCK tillsammans med vägmärket. Man ska inte tolka det ena och strunta i det andra. Så man måste titta på dem båda och tillämpa dem samtidigt. Uppfyller man båda kraven eller bara det ena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Eftersom skylten gäller från plats B, så får du stå på plats A om du inte laddar.

Det är väl detta som är frågeställningen. Hur skall man vara säker på att det är från plats B skylten gäller då skylten står i ruta A?

Att skylten är dåligt placerad tror jag vi kan vara eniga om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Man har parkerat framför stolpen, inte till höger.
Att vara på rätt sida skylten(vägmärkesförordningen) är viktigare, därmed finns det "cm-regler".
Linjen har även en betydelse, fast från en annan förordning.

Skrivet av joakim99:

Vad menar du med att plats B gäller? Alla i tråden är nog överens om att skylten gäller för plats B. Frågan gäller väl om man med icke laddar bil får stå i ruta?

Flera inlägg i tråden hävdar att linjerna saknar betydelse medan dina 9 parkeringsvakter samtliga hävdar att det är linjerna som är viktiga. Inte lätt att göra rätt.

Skrivet av Molgorain:

Har frågeställningen ändrats med tiden, då har jag missat det.
Ursprunglig frågeställning var:
"Skulle vilja få era åsikter om vilken ruta som denna stolpe med parkeringsskyltar börjar gälla vid:"

Eftersom skylten gäller från plats B, så får du stå på plats A om du inte laddar.

P-vakterna har rätt, linjerna är viktiga, DOCK tillsammans med vägmärket. Man ska inte tolka det ena och strunta i det andra. Så man måste titta på dem båda och tillämpa dem samtidigt. Uppfyller man båda kraven eller bara det ena.

Skrivet av joakim99:

Det är väl detta som är frågeställningen. Hur skall man vara säker på att det är från plats B skylten gäller då skylten står i ruta A?

Att skylten är dåligt placerad tror jag vi kan vara eniga om.

Fast vad diskuteras egentligen? Det finns inte några solklara regler då det så vitt jag vet aldrig prövats.

Du får stå till vänster om skylten då det fortfarande är en parkering där, men du kan inte stå i ruta A utan att stå framför och till höger om skylten som enbart gäller laddning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Fast vad diskuteras egentligen? Det finns inte några solklara regler då det så vitt jag vet aldrig prövats.

Du får stå till vänster om skylten då det fortfarande är en parkering där, men du kan inte stå i ruta A utan att stå framför och till höger om skylten som enbart gäller laddning.

Precis. I teorin gäller det "från skylten", men linjerna gäller också så man måste stå inom linjerna annars har man parkerat fel oavsett skyltar eller andra regler (så länge linjerna är synliga förstås). Så hade skylten stått mellan platserna, "på linjen", så hade det gällt från B men nu står den framför A och således gäller skylten A. Huruvida den i teorin gäller halva A eller 35% av A spelar ingen roll för man parkerar i hela rutan när man parkerar i rutan.

Permalänk
Medlem

Av att läsa igenom tråden kan man konstatera att det inte är helt enkelt att kunna alla parkeringsregler, ser ut som att ni redan klurat ut lösningen så jag behöver inte skriva ner den. kul tråd!

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. I teorin gäller det "från skylten", men linjerna gäller också så man måste stå inom linjerna annars har man parkerat fel oavsett skyltar eller andra regler (så länge linjerna är synliga förstås). Så hade skylten stått mellan platserna, "på linjen", så hade det gällt från B men nu står den framför A och således gäller skylten A. Huruvida den i teorin gäller halva A eller 35% av A spelar ingen roll för man parkerar i hela rutan när man parkerar i rutan.

Det är ju det jag menar med att det inte finns någon cm-regel. Finns inte något prejudikat som betyder att skylten måste sitta inom visst antal millimeter. Vore inte praktiskt när det gäller markerade rutor och anvisningsskyltar.

Enda sättet tolkningen att det är helt till höger/vänster om riktningspilarna skulle fungera på en markerad parkeringsplats är om de står utanför parkeringsmarkeringen, typ att du får ha ett eget markerings område för skylten. Kan inte se någon rätt göra den tolkningen, det är tänkt att skyltarna ska fungera på parkeringsplatser som faktiskt finns i verkligheten.

Hade varit skillnad om det inte var rutor och parkeringsförbud utanför laddområdet gissar jag. Då kanske man kan prata om cm.

Permalänk
Medlem

Skylten tar upp ca 15% av plats A. När det är så otydlig så finns en stor chans att man vinner i rätten. Bara hänvisa till andra ärenden där det funnits oklarheter (behöver inte vara samma skylt).

Men precis som vissa av oss har sagt så bör man inte stå där om man inte orkar driva ärenden vidare.
Sen angående ta upp p-plats kontra skylt så vet jag inte om det håller? Spåna att du står på morgonen, snö täcke.
Ställer dig längs med skylten. Under dagen töar det och så syns linjerna. Vad gäller då enligt er som säger A.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Skylten tar upp ca 15% av plats A. När det är så otydlig så finns en stor chans att man vinner i rätten. Bara hänvisa till andra ärenden där det funnits oklarheter (behöver inte vara samma skylt).

Men precis som vissa av oss har sagt så bör man inte stå där om man inte orkar driva ärenden vidare.
Sen angående ta upp p-plats kontra skylt så vet jag inte om det håller? Spåna att du står på morgonen, snö täcke.
Ställer dig längs med skylten. Under dagen töar det och så syns linjerna. Vad gäller då enligt er som säger A.

Har det snöat så att linjerna inte syns så är det förstås en godtagbar ursäkt, men det betyder ju inte att du kan stå på plats A utan i så fall får du stå till vänster om skylten förstås.

Kollar du på sista bilden i mitt inlägg med mina egentagna bilder där jag tagit bilden mitt framför skylten så ser du att det är mer än 50% av ruta A som är till höger om skylten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har det snöat så att linjerna inte syns så är det förstås en godtagbar ursäkt, men det betyder ju inte att du kan stå på plats A utan i så fall får du stå till vänster om skylten förstås.

Kollar du på sista bilden i mitt inlägg med mina egentagna bilder där jag tagit bilden mitt framför skylten så ser du att det är mer än 50% av ruta A som är till höger om skylten.

Fast på din bild ovan så ser man att skylten är i liv med insida hjulhuset och bilen står ju ganska nära linjen. Det är absolut max 20% av platsen som skylten täcker. Förmodligen mindre...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>
Fast på din bild ovan så ser man att skylten är i liv med insida hjulhuset och bilen står ju ganska nära linjen. Det är absolut max 20% av platsen som skylten täcker. Förmodligen mindre...

I detta perspektiv i vinkel med linjerna så ser ju inte skylten så värst mycket felplacerad egentligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>
Fast på din bild ovan så ser man att skylten är i liv med insida hjulhuset och bilen står ju ganska nära linjen. Det är absolut max 20% av platsen som skylten täcker. Förmodligen mindre...

Men det är snea linjer, och den bilden tog jag i linje med... linjen, så perspektivet lurar en. Precis som i bilden i det första inlägget. Hade rutorna varit rakt ut i 90 graders vinkel från muren så hade jag hållit med om att skylten står för långt till höger på de bilderna, men så är det inte, skylten står på samma höjd som rutans vänstra hörn mot "vägen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är snea linjer, och den bilden tog jag i linje med... linjen, så perspektivet lurar en. Precis som i bilden i det första inlägget. Hade rutorna varit rakt ut i 90 graders vinkel från muren så hade jag hållit med om att skylten står för långt till höger på de bilderna, men så är det inte, skylten står på samma höjd som rutans vänstra hörn mot "vägen".

Fast om du tänker dig skylten kontra övre linjen så är inte skillnaden så stor, sen tror jag att skylten sitter där pga om den sitter korrekt så blockerar den utgång till vänster på laddaren.

Som vi kan hålla med om så är det svårbedömt, nu kommer jag inte argumentera mer för mitt tänk och önskar alla andra en trevlig söndag.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast om du tänker dig skylten kontra övre linjen så är inte skillnaden så stor, sen tror jag att skylten sitter där pga om den sitter korrekt så blockerar den utgång till vänster på laddaren.

Som vi kan hålla med om så är det svårbedömt, nu kommer jag inte argumentera mer för mitt tänk och önskar alla andra en trevlig söndag.

Det finns väl ingen som dom dömmer till fördel för att parkeringsrutorna är snea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns väl ingen som dom dömmer till fördel för att parkeringsrutorna är snea?

Spelar ingen roll om den är sned, där möter skylten vs linjen.

Dommar som fallit har lyft bot pga otydlighet vid skyltning.

Nu svarade jag ändå och får slå mig själv på fingrarna.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>

Vad vill du ha sagt med bilden?

Att de är är snea betyder inte att vi kan tolka skylten olika. Skylten är drygt mitt i rutan när vi tar hänsyn till att rutorna är snea. Skylten kan inte tolkas "snett".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>
Spelar ingen roll om den är sned, där möter skylten vs linjen.

Dommar som fallit har lyft bot pga otydlighet vid skyltning.

Nu svarade jag ändå och får slå mig själv på fingrarna.

Jag ritade linjer på bilden som är tagen rakt framifrån skylten. Den blå linjen är bakkanten på parkeringsplatserna, den var inte helt rak utan lutade en grad enligt linjalen i Snipping Tool, alltså ritade jag den gröna linjen, som markerar stolpen, en grad sned också. Det rödmarkerade fältet är där man då skulle få parkera i ruta A om det var skylten exakt som gällde.

Permalänk
Medlem

”Tavlan med höger- eller vänsterriktad pil visar att angivelsen gäller åt det håll pilen visar.”
Saxat från Transportstyrelsen.

Det gäller alltså från där skylten sitter, även om det är 10 cm in på ruta A så spelar det ingen roll.

Den kunde varit mycket tydligare såklart…

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop